De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:56

Shenavallie schreef:
Dit (en vele andere klimaat-topics) doet me denken aan een vroeger tegeltje bij mijn tante op het toilet:

Het ware te wensen,
dat alle mensen,
met hun gebreken,
eens naar zichzelve keken.
Dan zouden ze het praten
over anderen wel laten.

En nog even over de kleding (al dan niet van Shein): ook de meeste dure kleding wordt in dezelfde fabrieken in Azië gemaakt (zelf ontdekt bij het verwijderen van een per ongeluk achtergelaten sticker in mijn kleding). Mijn moeder was vroeger coupeuse bij een nogal gerenommeerd bedrijf en die wist toen al uit de boeken waar deze 'dure kleding' ingekocht werd. Het enige verschil was een labeltje. Later is dit nog bewezen met kleding die een nicht van mij bij Primark had gekocht en haar vriendin bij een speciaalzaak. Allebei EXACT hetzelfde, op het labeltje in de nek na. Mijn nicht had er zo'n 3 of 4 Euro voor betaald, haar vriendin bijna 70 Euro. Nu ik erover nadenk, is mijn onderschrift ook hier weer mooi van toepassing.

Prachtige post en precies hoe ik er ook in sta

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:58

@ Little_ Gift:

Ben van mening dat je perfect kiezen lijstje getuigd van een zekere wereld vreemde kijk op het leven. Alsof je nog in 1990 leeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:04

Dat was niet mijn lijstje.
Dat was als reactie op dat volgens een andere Bokker, je daar niet voor kan kiezen.
Je kan dat echter wel.
Of je dat moet doen, daar sprak ik me niet over uit.

Maar als je echt een verschil wil maken, dan kan je wel degelijk nog steeds zo kiezen te leven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:07

Even de laatste 5 pagina's door gebladerd. gezellig :')

Hoe zat dat ook weer met serverruimte die onnodig in gebruik is?

Denk dat ik nog maar een ai foto ga maken *D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:14

DuoPenotti schreef:

:D Ik ga maar eens wat perziken plukken van mijn eigen boom (goed) die ik een paar jaar geleden in Lelystad heb opgehaald met de auto plus trailer (fout)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:22

Toch wel een elektrische?
Met zo'n goede accu zonder kinderarbeid?
Wat geweldig te recyclen is. Net als windmolen bladen die nu ineens geluid scherm worden 8-)
Dan kan het wel :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:27

DuoPenotti schreef:
Toch wel een elektrische?
Met zo'n goede accu zonder kinderarbeid?
Wat geweldig te recyclen is. Net als windmolen bladen die nu ineens geluid scherm worden 8-)
Dan kan het wel :j

Met de kobalt van 1 accu kunnen in 2031, 6 nieuwe stekker autoś gemaakt worden. Die ontwikkeling gaat zo snel dat al weer achterhaald is.
Overigens is 80% van de kobalt, kobalt zonder kinderarbeid. En we zullen de regeringen van dat soort landen steeds meer onder druk moeten zetten dat het gewoonweg niet meer kan en mag.

DuoPenotti

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:29

2031 ja.. Niet afgelopen 20 jaar al..

En onder druk zetten. Jaja.
Daar ken ik meer voorbeelden van die toch niet gebeuren

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:31

Dorine92 schreef:
DuoPenotti schreef:

:D Ik ga maar eens wat perziken plukken van mijn eigen boom (goed) die ik een paar jaar geleden in Lelystad heb opgehaald met de auto plus trailer (fout)

Ik heb net heerlijk gegeten. Daar zat ook vlees bij. Ik eet namelijk vlees, een keer of 3, 4 per week. Niet biologisch, want dat is niet te betalen.
Zoals gezegd; sommige dingen doe ik wel, sommige niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:39

Benzz schreef:
Het is een utopie te denken dat de mensheid maar moet stoppen omdat dat de grootste vervuilers zijn. Omdat het de grootste vervuilers zijn, moet die bewustwording er komen zodat mensen minder gaan vervuilen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Nou, hoe minder mensen..hoe beter voor de planeet denk ik. Hoe meer groen en natuur ipv huizen en wegen hoe minder klimaat opwarming.

Niet dat ik zeg dat iedereen massaal zelfmoord moet gaan plegen. Maar er kan serieus wel nagedacht worden of al die kinderbijslag nog wel een goed idee is bijvoorbeeld.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:39

Benzz schreef:
Alleen als je bij Shein koopt, keur je kinderarbeid en werkweken van meer dan 75 uur tegen een hongerloontje ook goed. Bij Shein kopen is meer dan alleen milieu. En als jij dat drammen vind, dan moet je het niet lezen.

Sterker nog, Shein trekt zelfs dat naar het volgende level. Shein verkoopt producten die gemaakt zijn door dwangarbeiders in strafkampen. Ze zitten daar vanwege afkomst/religie*. Persoonlijk was ik in de veronderstelling dat we dat in Europa iets erger zouden vinden. Maar misschien is het minder erg als het niet onze eigen buren die hun huis uit worden getrokken?

Maar daar mag je schijnbaar van sommige mensen alleen wat van zeggen als je 100% van je level helemaal deugdzaam leeft.

* https://nos.nl/artikel/2453643-kledingg ... wangarbeid

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:44

Als ik het artikel lees komt dit katoen helaas in allerlei producten voor in China, niet alleen bij Shein. Eigenlijk zou je er dan beter helemaal niks meer kunnen kopen wat uit China komt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:45

Elisa2 schreef:
Nou, hoe minder mensen..hoe beter voor de planeet denk ik. Hoe meer groen en natuur ipv huizen en wegen hoe minder klimaat opwarming.

Niet dat ik zeg dat iedereen massaal zelfmoord moet gaan plegen. Maar er kan serieus wel nagedacht worden of al die kinderbijslag nog wel een goed idee is bijvoorbeeld.

Ik denk niet dat het ligt aan dat er minder mensen zouden moeten zijn. Maar wel veel minder overconsumptie.

Want in Nl gaat het geboortecijfer al wat naar beneden. En we hebben een vergrijzingsprobleem wat alleen maar meer en meer oploopt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:52

Elisa2 schreef:
Als ik het artikel lees komt dit katoen helaas in allerlei producten voor in China, niet alleen bij Shein. Eigenlijk zou je er dan beter helemaal niks meer kunnen kopen wat uit China komt.

Op zich is niet alles uit China slecht, echter zijn producenten die bepaalde standaarden eisen van China.
Dit staat bijv. op de site van Geisha ( Kledingmerk):
Citaat:
We werken samen met fabrieken die eerlijke arbeidsomstandigheden garanderen en milieuvriendelijke productieprocessen hanteren, waaronder naleving van de REACH-standaarden. Daarnaast gebruiken we een Restricted Substances List (RSL) om ervoor te zorgen dat schadelijke stoffen worden vermeden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 18:54

Oh wow ik ben een middag weg en het is ontploft :wow:

Ik wil graag reageren maar kom er niet echt tussen. Ik hoop straks te kunnen bijlezen :=

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:03

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:
Het is een utopie te denken dat de mensheid maar moet stoppen omdat dat de grootste vervuilers zijn. Omdat het de grootste vervuilers zijn, moet die bewustwording er komen zodat mensen minder gaan vervuilen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Van mij mag die weg ja. Als de prioriteiten liggen daar waar ze zeggen dat die liggen, was de kinderbijslag ook allang weg. Maar het gaat helemaal niet om de aarde of de toekomst. Als dat wel zo was, was ik de eerste die meedeed.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:06

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk niet dat het ligt aan dat er minder mensen zouden moeten zijn. Maar wel veel minder overconsumptie.

Want in Nl gaat het geboortecijfer al wat naar beneden. En we hebben een vergrijzingsprobleem wat alleen maar meer en meer oploopt.

Dus is het verstandig om meer kinderen te krijgen zodat het brandje van het vergrijzing probleem opgelost wordt met een nog groter probleem, namelijk NOG meer mensen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:10

Benzz schreef:
Dorine92 schreef:
En dus is het heel belangrijk dat precies jij degene bent die zich voortplant? Terwijl de wereldbevolking nog steeds aan het groeien is? Interessante gedachtegang.
Al zou je je druk maken om het voortbestaan van de mens, is punt 1 op de agenda toch echt dat de druk op de aarde omlaag moet, en zéker niet omhoog

Ik heb geen kinderen en ben 49 dus die gaan er ook niet komen. Maar ik zou het wel fijn vinden dat als ik straks bejaard ben dat er nog verpleegkundigen zijn die mensen kunnen helpen. En dat de generatie na mij ook een goed leven heeft.

Ja, want als er straks geen Nederlandse verpleegkundigen, automonteurs of loodgieters meer zijn, hebben we nog meer arbeidsmigranten nodig en dat willen we ook niet. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:11

Dorine92 schreef:
[
Dus is het verstandig om meer kinderen te krijgen zodat het brandje van het vergrijzing probleem opgelost wordt met een nog groter probleem, namelijk NOG meer mensen

Probeer eens te denken in realistisch haalbare doelen en niet grond wettelijke onmogelijkheden om problemen op te lossen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:14

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:14

Benzz schreef:
Dorine92 schreef:
[

Probeer eens te denken in realistisch haalbare doelen en niet grond wettelijke onmogelijkheden om problemen op te lossen.

Wat is er precies onmogelijk aan inzien dat we met teveel zijn en dan daar wat aan doen voor de lange termijn?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:20

Er is allang bekend dat het aantal mensen het probleem niet is. De aarde geeft genoeg om iedereen van genoeg voedsel te voorzien.

Het probleem is dat de rijkste landen alles opvreten van de armste landen.
Daarom zitten wij met veel te veel obesitas en hebben ze in grote delen van de wereld helemaal niks.

Want idd is het idioot dat we groenten uit Afrika eten terwijl we dat zelf kunnen verbouwen en half Afrika honger lijdt.
En dat we rozen willen hebben die we op vruchtbare grond in Afrika telen, waar ook eten voor de mensen op had kunnen groeien.

En een ander probleem is dat men elkaar het land uitvecht.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:22

Cer schreef:
Benzz, op de site van Goodonyou komt
Geisha niet goed weg hoor

https://directory.goodonyou.eco/brand/geisha

Ik heb gewoon gegoogled op een betaalbaar merk.

Maar ik kan via Good on you niet echt goed zoeken. Hoe doet Summum het :=
De winkel waar ik mijn kleding koop hebben duurzaamheid, milieu en arbeidsomstandigheden heel hoog staan, dus ik ga er van uit dat de merken die ze verkopen, goed uitgezocht zijn.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:23

Wat ik eigenlijk nog veel erger vind is dat ik netjes een TEM had gestuurd omdat ik al bang was dat het uit de hand zou lopen…… Vervolgens krijg ik reactie dat de discussie die oplaaide best benoemd kon worden, om er vervolgens niks meer over te horen ……

Leven en laten leven mensen! Ieder doet wel iets wat meer bewustwording zou mogen krijgen, maar ik begin het langzamerhand spuugzat te worden!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:25

Dorine92 schreef:
Wat is er precies onmogelijk aan inzien dat we met teveel zijn en dan daar wat aan doen voor de lange termijn?

Wat verootjo al zegt: we zijn niet met teveel, we consumeren teveel. Jij geeft andere mensen de schuld, en niet je eigen overconsumeren.

Eigenlijk zeg je: Doe een deel van de overbevolking maar weg, want ik wil mijn leven niet aanpassen.