Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:44

Ik helemaal zoeken naar child labour bij SHEIN… ik verwacht nav de berichten hier een beerput aan info…

Ik vond dit via Reuters
https://www.reuters.com/business/retail ... 025-02-26/

Dus ook 2 is teveel, maar het zijn er geen 100en (is geen excuus, slechts een telling)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:16

Ik heb ook gezocht en kwam best wel een beerput tegen. Even kijken waar dat was

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:17

Ik koop ook pas kleding als ik het nodig heb. Kan toch maar 1 broek aan mijn lijf aan hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:26

Channel 4 is undercover gegaan in kleding fabrieken van Shein, daar kwam pure uitbuiting van de medewerkers uit. Dagen van 18 uur, betaling 4 cent per kledingstuk. Ik vind dat redelijk schokkend.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:40

purny schreef:
Ik koop ook pas kleding als ik het nodig heb. Kan toch maar 1 broek aan mijn lijf aan hebben.

Ik laat als ik teveel heb de was de pan uit rijzen en dan heb ik ineens een hele grote bult was die in een weekend weggedraaid moet worden :')

Vind trouwens altijd zo typisch dat uitbuiting van kinderen als veel slechter wordt gezien, dan uitbuiting van volwassenen. Is beide verschrikkelijk. Dan kan wel gezegd worden dat volwassenen ervoor kiezen, maar ik denk dat dan heel veel problematiek weggeveegd wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:13

Ninx schreef:
Ik heb ook gezocht en kwam best wel een beerput tegen. Even kijken waar dat was

Oh ja als dat lukt? Niet dat ik het niet geloof natuurlijk.. maar Reuters is op zich toch ook een goede bron?

In deze wordt verwezen naar de channel 4 rapportage
https://time.com/6247732/shein-climate- ... r-fashion/

Daarin staat ook (volgens mij als ik goed lees) dat de factory’s veel uitstoten.. dus als China binnen een X aantal jaar de uitstoot wil verlagen dan zal dit er ook onder vallen neem ik aan

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:58

En wat als die mensen die nu uitgebuit worden door shein en consoorten, straks ook daar niet meer terecht kunnen en zelfs geen 4 cent per kledingstuk meer kunnen verdienen en dus helemaal geen geld meer hebben en helemaal niks meer kunnen verdienen?

Want het verdwijnen van Shein en consoorten lost niet noodzakelijk ook het probleem op.
Als de mentaliteit niet verandert, dan lost het enkel op dat er géén werk meer is voor die mensen die nu al nergens terecht kunnen en dat ze zodoende nog dieper in de oliebol zitten.

De bron wegnemen, zal misbruik niet genezen. De mentaliteit veranderen, echter wel. En die mentaliteit verander je door meer uit te willen geven aan rechtmatig verworven producten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:04

Little_Gift schreef:
En wat als die mensen die nu uitgebuit worden door shein en consoorten, straks ook daar niet meer terecht kunnen en zelfs geen 4 cent per kledingstuk meer kunnen verdienen en dus helemaal geen geld meer hebben en helemaal niks meer kunnen verdienen?

Want het verdwijnen van Shein en consoorten lost niet noodzakelijk ook het probleem op.
Als de mentaliteit niet verandert, dan lost het enkel op dat er géén werk meer is voor die mensen die nu al nergens terecht kunnen en dat ze zodoende nog dieper in de oliebol zitten.

De bron wegnemen, zal misbruik niet genezen. De mentaliteit veranderen, echter wel. En die mentaliteit verander je door meer uit te willen geven aan rechtmatig verworven producten.

Als de vraag groeit naar ethisch verantwoord geproduceerde spullen, krijgen die mensen werk bij bedrijven die het wel goed met ze voor hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:11

https://www.bbc.com/news/articles/cdrylgvr77jo

Een interessant stuk over SHEIN, door de bbc: de korte samenvatting:
Vooral Trump lijkt tegen SHEIN te zijn … de werkers kiezen soms zelf voor langere werkdagen, ze zijn (nog) niet transparant met de hele keten (dus oeigoeren), willen een IPO en hebben zelf wel de hele supply chain, er staat niks over giftige stoffen (ik vind t niet een heel kritisch stuk)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:12

Hilaaaaarisch! Even de denkwijze volgen die hier al pagina's uitgesmeerd wordt: als je bij shein besteld, geef je niks om de wereld...

Dussss...

Iedere tegenhanger van Shein, is nu pro Trump dus bij deze??!!!!

Ik ga stuk _O- _O- :evaw:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:16

Ik weet niet wat jij voor rare brainjump maakt ineens :? Ik ga er even vanuit dat je op mijn post reageert maar ik citeer losjes het stuk van de bbc
“ But rights groups say that the long working hours, which have become a way of life for many in Guangzhou, are unfair and exploitative.”
Ik denk dat het vooral te maken heeft met goedkope spullen naar de usa en z’n tariff verhaal

“Iedere tegenhanger van SHEIN is pro trump” … bijzonder
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-07-25 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:17

Cer schreef:
Vooral Trump lijkt tegen SHEIN te zijn … de werkers kiezen soms zelf voor langere

Je schreef het toch echt zelf :')
Trump is anti shein dus is iedereen die anti shein is, nu dan gelijk pro Trump?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:17

Little_Gift schreef:

Nee

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:19

Aaaahhh wat jammer nou :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:26

Huh, dat toevallig Trump ook niet van Shein houdt en iemand anders ook niet, maakt toch niet dat diegene pro Trump is :?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:49

Little_Gift schreef:
Cer schreef:
Vooral Trump lijkt tegen SHEIN te zijn … de werkers kiezen soms zelf voor langere

Dit is zwart-wit denken verheven tot galactische hoogten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:58

Ik ben blij dat jullie dat ook vinden! Dat zet misschien de veroordelingen richting de shein gebruikers, ook weer wat in perspectief.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:02

Little_Gift schreef:
Ik ben blij dat jullie dat ook vinden! Dat zet misschien de veroordelingen richting de shein gebruikers, ook weer wat in perspectief.

Nee, ook dat doet het niet. Het is slechts een vergelijking die kant noch wal raakt.

Wel vind "ethisch consumeren" een grijs gebied. En ik denk dat veroordelen/prediken nooit zin heeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:25

Ik lees hier nochtans evenveel vergelijkingen die kant noch wal slaan maar dan de andere richting uit namelijk

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:40

ziezoziezo22 schreef:
Ik snap het argument geen kinderen ook niet.
Omdat jij geen kinderen hebt mogen andermans kinderen uitgebuit worden door temu shein etc?

Zie bovenstaande over geen fan van Shein en trump fan. Deze opmerking doet er goed aan mee.

Volgens mij heb ik nergens het woord uitbuiting van kinderen in de mond genomen behalve nu in deze reactie. Dus inderdaad zijn er bokkers die niet lezen en dan woorden in de mond willen leggen tot meer dan galactische hoogte.

Maar goed, kunnen lezen is tegenwoordig ook een vak. Dat blijkt wel weer.

Maar het is gewoon een feit dat iemand die geen kinderen neemt of krijgt elke week naar New York op en neer kan vliegen voor een gelijke CO2 uitstoot in het leven. Dus dan is geen kinderen altijd goed voor de planeet, ook al ga je verder nog rustig met het vliegtuig (is gewoon een vorm van OV overigens hoor), en bestel je bij Temu, Ali of Shein.

Ik heb nog geen bestelling bij Shein gedaan, maar zal dat ook een keer doen. Ben benieuwd.

Als er iemand ethisch consumeert ben ik het. Ja, ik bestel wel eens wat bij Temu of Ali, maar je kunt niet altijd alleen maar de 'beste' keuze maken zoals een ander vindt wat het beste is. Je moet niet vergeten dat de geldbomen nog steeds niet groeien en je daardoor al keuzes moet maken.
Het is gewoon een feit dat je zonder kinderen gewoon wat meer kunt uitstoten en nog steeds ethisch bezig bent. Voor zover je CO2 een probleem vindt. Dat is het namelijk niet. Ik zie wel een probleem in plastic verpakkingen, maar ook in het feit dat er nog steeds gewoon door bedrijven PFAS e.d. in de lucht gestoten mag worden.

Chinese bedrijven leveren dus gewoon, ze vragen een prijs en als je er mee akkoord gaat, dan krijg je het geleverd. Is in principe geen scam, je kiest ergens voor. Het wordt pas een scam als de foto's niet bij het produkt horen wat natuurlijk ook wel gebeurt. En dezelfde produkten koop je hier, maar dan voor een 4-10 keer zo hoge prijs.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:57

Het is niet alleen Shein, het is niet alleen groenten en fruit en andere zaken uit verweggistan. Het is de hele manier hoe je in het leven staat en hoe je zaken doet of niet doet, weggooit of mee laat gaan tot het versleten is enz enz.Tweedejands koopt of haalt op de weggeefhoek. Zelf jouw zaken een tweede leven geeft bij een ander. De fiets pakt ipv de auto. Niet op vakantie gaat of alleen met fiets of lopend. De paardenmest gebruikt in de tuin of anders ipv mest laten komen in emmertjes of zakjes. Inventief bent om zaken te hergebruiken. Dat is jouw voetafdruk. We leven in een weggooimaatschappij en de reclame laat jou denken dat je op allerlei fronten wel mee moet om er bij te kunnen horen. Dat bij elk paard toch wel een ander zadel of hoofdstel hoort dat kinderen toch wel nieuwe kleren moeten hebben ipv tweedehands. Of misschien wel geen kinderen maar goed dat is dan weer dat iedereen ook nog zijn eigen balkje heeft waar hij het wel overheen smijt. Het is niet alleen je eigen voetafdruk het is ook wat je je kinderen meegeeft en hoe jij laat zien wat je doet en laat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:14

Gelukkig is mijn voetafdruk dus niet zo groot, ook al vlieg ik zonder enige schaamte 1-2 keer per jaar. Wel lowbudget overigens. Ik heb immers geen kinderen. Ik vind op vakantie in Nederland geen vakantie, dan krijg ik echt niet het gevoel dat ik op vakantie geweest ben. Dat heb ik overigens ook bij weekendjes weg met de auto (je kunt absoluut niet op vakantie met fiets of lopend, dat is gewoon onmogelijk). Voor mij is vakantie toch echt wel verder weg. Maar vakantie is ook weer goed voor de aardkloot, want je leert nieuwe culturen kennen en als je het goed doet, dan boek je alles lokaal zodat er niets bij een Nederlands reisbureau aan de strijkstok blijft hangen. Ga je dus naar een ontwikkelingsland, dan draag je op deze manier bij aan de economie daar en dat doet meer dan geld in een collectebus gooien. Plus je wordt er zelf ook een rijker mens van door er echt te kijken en de mensen te leren kennen.

Ik koop zelf geen tweedehands kleding (als ik wat krijg wat ik mooi vind dan neem ik het wel aan), maar geef wel dingen weg die ik niet meer nodig heb.
Ik ruim afval op onder water, iets wat de meeste mensen niet (kunnen) doen. Ik hergebruik ook wel, als mijn douche warm moet worden staat er een emmer onder in de zomer zodat ik daarmee grotendeels de planten buiten van water kan voorzien.

En elk paard zijn eigen zadel of hoofdstel, vind je dat dan niet nodig? Wat dan als je 2 paarden hebt en met iemand samen wilt rijden? Dan heb je het echt wel dubbel nodig, nog afgezien of het wel past. Ik heb inderdaad een zadel wat ik op meerdere paarden gebruik omdat het op meerdere paarden past. Maar ik heb sowieso voor mijn paard 4 passende zadels, want tja, westernrijden gaat niet met een springzadel en springen niet met een westernzadel. 1 zadel gebruik ik inderdaad eigenlijk niet meer, dus die moet nog eens verkocht worden. Maar dat zadel was wel bijna 2000 euro nieuw, dus die geef ik niet weg voor 500 euro. Ik ben namelijk ook wel zo dat ik een eerlijke prijs terug wil voor iets wat ik tweedehands aan een ander gun. Lukt dat niet, dan sla ik het liever kapot en gooi het in de container dan dat een ander er weer winst bij doorverkoop op maakt omdat ze op een gunstiger plek in Nederland wonen. Ik heb dat namelijk al meegemaakt, zielig verhaal ophouden, ok, dan doe ik wat van de prijs af en een dag later staat het voor flink meer weer op internet. Daar werk ik niet meer aan mee. Dan krijgt niemand het. Ik ben op dat gebied wel een beetje het vertrouwen kwijtgeraakt in de mens hoor. En heb zelfs meegemaakt dat iemand met een ruitersportzaak een westernzadel voor weinig wilde kopen van mij met een zielig verhaal van ja, niet veel geld, enz. En toen ging ik dus kijken en las ik de verhalen al van anderen, ging puur voor goedkoop inkopen voor haar eigen winkel.
Wees dan eerlijk. Er zat echt nog wel wat marge op dat ik wilde dalen in prijs, maar nu ging het zadel wel aan haar voorbij.

En met sommige tweedehands spullen wil ik niet eens leuren, je weet dat je weken of maanden geduld moet hebben voordat je het verkoopt, dan is de container ook gewillig. Ja, het is dan geen hergebruik, maar je huis vol laten staan met overbodige meuk voor weken of maanden is ook niet fijn. ik heb wel eens gehad hoor, gratis af te halen, maar dan deze week. En dan zeggen mensen te komen en komen dan zelfs niet. Dus dat maakt voor mij het weggeven en het een tweede leven geven ook niet altijd prettig.

Dus soms wil ik best iets laten hergebruiken, maar zijn het de anderen die het voor je verpesten door het niet op te halen. Ik vind niet dat ik zelf het weg moet gaan brengen op eigen kosten en met eigen moeite. Het is graag of niet, het is van mijn kant betaald, dus wil je iets, dan mag je er zelf ook wel wat moeite voor doen denk ik dan.

Ik gebruik bij ons in het dorp de weggeefhoek veel. Maar ik breng nooit wat naar een kringloopwinkel (ook omdat ik het niet eens ben met het prijsbeleid, want tegenwoordig gaat het echt om winst maken).

Shein past an sich in een budgettair leven, dus is dan niet meteen verkeerd. Het is niet anders dan Amazon of Bol, daar zitten dropshippers, maar dan betaal je meer (en betaal je zeker voor het goede gevoel dat je niet bij shein of temu gekocht hebt). :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:14

Ik koop niets bij Shein, Temu of Alie, wat me echter wel stoort, is dat wanneer ik een bepaald artikel zoek via google, ik dus enkel maar advertenties en suggesties krijg van bovenstaande ketens. Is dat te omzeilen?

Action ga ik wel naar toe, vooral voor shampoo, schoonmaakmiddelen en doe het zelf dingetjes.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:22

germie schreef:
Gelukkig is mijn voetafdruk dus niet zo groot, ook al vlieg ik zonder enige schaamte 1-2 keer per jaar. Wel lowbudget overigens. Ik heb immers geen kinderen.

Mmm, deze blijf ik twijfelachtig vinden hoor....
Tenzij je geen kinderen hebt genomen OMDAT je je footprint klein wilde houden. Maar wanneer dat het geval was, had je ook andere zaken vermoedelijk niet gedaan.

Uiteraard helpt het. Maar het komt in dit geval geval gewoon goed uit.

Kijk, ik vind vlees vies. Ik kan gaan kokketteren met het feit dat ik geen vlees eet. Maar voor mij is dat wel makkelijker omdat ik het gewoon niet lust (buiten de andere argumenten die ik heb om het niet te eten). Dus voor iemand die er dol op is, is het een veel groter en prijzenswaardige stap.

Ik heb nooit een kinderwens gehad. Had gedacht dat dit wel zou komen, maar het kwam niet.
Dan kan ik dat neerzetten als prestatie zodat ik me schuldig kan maken aan alle andere verspilling. Maar dat is geen eerlijk argument.
Dat zou het pas zijn wanneer ik wel de wens had, maar het niet deed vanuit overtuiging.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 15-07-25 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:22

Wintu schreef:
Ik koop niets bij Shein, Temu of Alie, wat me echter wel stoort, is dat wanneer ik een bepaald artikel zoek via google, ik dus enkel maar advertenties en suggesties krijg van bovenstaande ketens. Is dat te omzeilen?

Action ga ik wel naar toe, vooral voor shampoo, schoonmaakmiddelen en doe het zelf dingetjes.
Stille meelezer, maar je kunt dit omzeilen door na je zoekwoord(en) een - teken en dan de naam van de webshop toe te voegen.
Als je bijvoorbeeld een paarse bloempot zoekt en geen resultaten van bol.com of marktplaats wil, ziet het er zo uit:
    "Paarse bloempot" -bol.com -marktplaats.nl