Zelfscan supermarkt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 07:53

Ik zit nog steeds te wachten op een megascanner - volle kar eronder, hele bedrag te zien, afrekenen en weg - maar dat laat nog even op zich wachten ben ik bang :D.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:02

prompter schreef:
Ik zit nog steeds te wachten op een megascanner - volle kar eronder, hele bedrag te zien, afrekenen en weg - maar dat laat nog even op zich wachten ben ik bang :D.

:j

Héérlijk lijkt me dat.

Maar vind zelf scannen in de winkel dus al een goed begin.

Dus niet pas scannen bij de kassa, dat is leuk voor 5 dingen.
Ik snap ook niet dat mensen dat überhaupt proberen, daar is die ruimte niet voor.
En hier mag dat ook niet.
Daar is de handscanner of de gewone kassa voor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:13

Dat stonden ze hier een keer wel actief te promoten, mensen met een volle kar uit de rij voor de bemande kassa halen en dan zelf laten scannen (met hulp van een winkelmedewerker).

Juist het scannen met handscanner op het moment dat je het product uit het schap pakt en in je tas stopt, vind ik echt super handig.
Helemaal met veel boodschappen.

Ik maak mijn lijstje zo goed mogelijk op winkel volgorde, dan hoef ik zelden terug naar een plek waar ik al geweest was. En sta ik gemiddeld in een kwartier/20 minuten weer buiten met de week boodschappen en nee, dan hoef ik niet door de winkel te rennen, maar ik ga ook niet lopen treuzelen, want ik vind boodschappen een noodzakelijk kwaad, geen uitje.
Thuisbezorgen werkt niet, want dat doen de groenteboer en de slager ook niet en die zitten op hetzelfde pleintje.
Dus dan graag met een handscanner in de supermarkt, ik vind het juist een service dat dat op deze manier kan.

Overigens ben ik ook hybride vormen van zelfscannen tegengekomen, wel met een handscanner door de winkel, maar die handscanner niet in een desk hangen en afrekenen, maar de handscanner aan een kassamedewerker overhandigen en aan de kassa afrekenen.

Dit zag ik met name in heel toeristische gebieden, waar men op deze manier nog een vorm van extra controle had/meende te hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:14

germie schreef:
Ik heb google nodig om uit te zoeken wat een boomer is, en kan je vertellen dat ik dat niet ben

_O- _O- _O-
Sorry, dit was even zo grappig :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:18

Cer schreef:
Ik denk dat het voor mensen die niet tegen andere mensen kunnen, als die niet zo snel zijn als ze zouden willen (wat las ik hier nou voor term over ouderen :? ) of niet zo georganiseerd zijn als zij, en de mensen die niet tegen prikkels kunnen (de neon jaren 90 waarbij iedereen gewoon in de rij stond, overal, zonder zelfscan of fast lanes zouden de hell geweest zijn :+ ) de bestel app ook een goede optie is..

dan hoeven die zich niet zo te ergeren als ze 5 minuten van hun leven kwijt zijn met wachten.. zouden dat dezelfde mensen zijn die gaan schelden als de brug omhoog gaat en constant van baan wisselen in de file ? Want dat helpt echt enorm :D

Je hoeft tegenwoordig niet meer zelf naar een winkel, als dat allemaal echt vreselijk is :j

Bestellen kan handig zijn, maar kies graag zelf mijn groente / fruit uit en vlees of zuivel met wat langere houdbaarheidsdatum als ik al een week vooruit koop. Ik erger mezelf mateloos aan langzame mensen voor mij, maar daar zijn dan juist de handscanners toch een ideale oplossing voor? Dan kan ik het meteen inpakken op gekoelde en niet gekoelde producten en zware dingen onderop, en daarna zo in de auto zetten. Dan heb ik het maar 2x in de hand, in plaats van 4x. Mijn ouders zeiden in de jaren ‘90 al over zulke mensen “zo moeilijk is het niet, je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben.” :+
Maar dat je je aan dergelijke dingen ergert betekent niet dat je automatisch ook zo’n aso bent die in files gaat zigzaggen of de hele rij bij een afrit langs rijdt om op het laatste moment nog even de auto ertussen te drukken, ook aan zulke mensen erger ik mijzelf mateloos. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:30

Suzanne F. schreef:
germie schreef:
Ik heb google nodig om uit te zoeken wat een boomer is, en kan je vertellen dat ik dat niet ben

_O- _O- _O-

Ik ken inderdaad alleen de variant van 'hondenras'. Maar kennelijk noem je bepaalde mensen ook zo omdat ze in een bepaalde periode geboren zijn. Maar helaas voor degenen die denken dat boomers een hekel hebben aan de zelfscan, er zijn dus ook mensen die buiten de boomer-geboortejaren er een hekel aan hebben. Maar dit is een vooroordeel wat wel mag, maar als je een vooroordeel over asielzoekers hebt mag het niet. Dat vind ik eigenlijk wel weer grappig en triest tegelijk. :+

Ik heb overigens nog nooit zo'n handscanner gebruikt. Ook geen idee of die er is bij ons in de supermarkt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:39

Voor de mensen die klagen over mensen die pas op het allerlaatste moment hun portemonnee pakken: enig idee hoe makkelijk dat ding uit je handen valt, als je artrose of andere, onzichtbare afwijkingen hebt?
Verder zou het niet de eerste keer zijn dat iemand botweg de portemonnee uit handen gegrist wordt, zoals familie van me overkwam, sindsdien trek ik de portemonnee ook als laatste, bovendien kán ik niet sneller, kan niet én portemonnee vasthouden én alles op de band leggen.
Verder ben ik "traag" bij de zelfscan, want wil geen fouten maken, want risico op boete en strafblad/winkel verbod,
liefst vermijd ik die daarom.

O ja, voor de klagers over trage ouderen: op een dag ben je zèlf zo langzaam en kwetsbaar, leuk joh, al die ongeduldige zuchtende en onaardige lieden.
Een familielid werd "ouwe zak" genoemd door nb een buschauffeur. Dochter stond ernaast, hoorde het.
De "ouwe zak" draaide zich om, en gaf de chauffeur een fooi, want hij zou vast een zware dag gehad hebben, toen stond de buschauffeur met zijn mond vol tanden.
Ouwe mensen zijn niet gek, en niet allemaal doof.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:43

Ik hou echt van de zelfscan, gewoon zo'n handscanner mee en dan zelf er langs, scannen en direct goed in je krat/tas pakken.

Ook vind ik het fijn dat je gelijk ziet wat de korting is. Gisteren had ik spareribs, die waren afgeprijsd, maar hoeveel er precies af ging, viel me pas op toen ik scande, dus toen heb ik direct meer mee genomen.

Het scannen aan de zelfscanner zelf doe ik eigenlijk nooit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:49

Voor oude mensen heb ik alle begrip en als ik zie dat iemand moeite heeft met inpakken zal ik aanbieden te helpen met inpakken.

Maar je kunt best tussendoor even je portemonnee pakken en betalen ipv eerst alles op je dooie gemakje op volgorde te gaan inpakken. Dat doen overigens ook best veel kwieke 50 plussers dus dan gaat dat hele verhaal over beperkte en/of oude mensen helemaal niet op. Jonge mensen zie ik dat dan weer nooit doen in onze supermarkt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:52

capopjekop schreef:
Voor oude mensen heb ik alle begrip en als ik zie dat iemand moeite heeft met inpakken zal ik aanbieden te helpen met inpakken.

Maar je kunt best tussendoor even je portemonnee pakken en betalen ipv eerst alles op je dooie gemakje op volgorde te gaan inpakken. Dat doen overigens ook best veel kwieke 50 plussers dus dan gaat dat hele verhaal over beperkte en/of oude mensen helemaal niet op. Jonge mensen zie ik dat dan weer nooit doen in onze supermarkt.

Ik schreef niet, dat ik aan de kassa eerst alles uitgebreid in ga pakken voor ik pin. Ik merk wel, dat ik niet de portemonnee al vast heb, als ik in de rij sta.
En over die kwieke ouderen, fijn voor ze, ik ben 61, heb artrose in handen, voeten en rug...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 28-05-25 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:56

germie schreef:
Soepblik schreef:
Sorry maar dit vind ik echt weer zo'n boomeropmerking. Er zijn ook heel veel mensen die het óntzettend fijn vinden dat er een zelfscan bestaat, en jij kan in alle rust gewoon bij de normale kassa aansluiten - niemand dwingt je iets. Je hebt een keuze, dat is pas gastvrij. Sta je je dan te ergeren aan het feit dat de zelfscan "bestaat", en vind je het feit dat zich op drie meter afstand een zelfscankassa bevindt klantonvriendelijk? Hoe moet ik dit zien?

Ik heb google nodig om uit te zoeken wat een boomer is, en kan je vertellen dat ik dat niet ben, maar ook een hekel heb aan de zelfscankassa.

Ik lees het heel anders: Zelfscankassa's zijn gekomen i.p.v. een normale kassa. De klanten vinden de normale kassa fijner, en daar staat nu een langere rij, omdat de zelfscan genegeerd wordt. Dat is natuurlijk niet echt kijken naar wat de klant vraagt. Je zou dan beter weer het aantal zelfscankassa's kunnen halveren en daar weer een normale kassa voor in de plaats kunnen zetten.

In mijn ogen is het nog steeds bedoeld om 1 of 2 medewerkers uit te sparen en meer niet.

Dit gaat echt niet overal op!
Wij hadden altijd meer kassa's dan personeel. Dus nu kunnen veel meer mensen tegelijk afrekenen door de zelfscan.
Er is echt een groot personeelstekort in winkels! Vooral voor doordeweeks bij ons. Want weekend krachten genoeg, maar die moeten doordeweeks naar school.

Verder nog even aanvulling. Je krijgt echt niet een boete als je wat dingen vergeet te scannen. Als je aangeeft dat je het niet zo goed snapt, maar wel graag wil proberen wil volgens mij het grootste gedeelte wel meedenken met je!

Dat nog niet alle zelfscans werken zoals we willen ben ik het mee eens. Wij geven ook regelmatig terugkoppeling naar het hoofdkantoor en soms veranderen ze wat. Soms krijgen een aantal filialen een test met een ander systeem. Ze zijn zeker aan het kijken wat ze kunnen verbeteren. Alleen dat duurt altijd erg lang voordat zoiets erdoor komt.
Laatst bijgewerkt door Biebz op 28-05-25 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:59

Shadow0 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Waarom kun je het niet risicoloos oefenen? Wat is het risico dat je loopt als je de handscanner gebruikt en een foutje maakt?
180 euro boete (herstel, administratieve kosten) en een winkelverbod.''

Dat klinkt niet echt iets als iets wat ik wil meemaken.

Dan kan je een medewerker vragen even met je mee te lopen of uit te leggen, je kan aangeven dat je het lastig vind en of iemand je wil helpen bij problemen. Van een keertje fout scannen krijg je echt geen winkelverbod, ik spreek uit ervaring. Voelt een beetje als zelf beren verzinnen om op de weg te zetten. En daarbij, als je de zelfscan niet fijn vind kan je gewoon naar de kassa gaan.

Over het besparen op medewerkers - personeeel is een grote kostenpost. Nogal wiedes dat supermarkten daarop besparen als het kan, wat is daar in hemelsnaam mis mee?
Laatst bijgewerkt door nps op 28-05-25 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:00

Ik vind het wel jammer om te lezen dat veel mensen zich ergeren aan anderen die naar hun mening niet snel genoeg zijn. Met boodschappen doen weet je dat er zich momenten voor kunnen doen dat je even moet wachten, iemand die iets zoekt, met scannen sta je ook langer op 1 plek zeker als je de barcode op moet zoeken op de verpakking. Ouderen hebben nu eenmaal iets langer nodig, ik mag hopen dat als ik die leeftijd heb bereikt dat ik en nog zelfstandig de boodschappen kan doen en dat er niet direct achter je iemand staat te zuchten omdat ze even een paar tellen moet wachten.

Femke_Tweety

Re: Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:13

Niet alleen ouderen.

Ik zie er -buiten wat overgewicht- gewoon prima gezond uit, en val pas net onder middelbaar, zeker niet 'ouderen'.

Toch heb ik een heel stel niet zichtbare handicaps.

Bewegingsbeperkingen in beide schouders/armen
Krachtsverlies in handen
Probleem met evenwicht
Probleem met aansturing linkerbeen (vooral als ik moe ben)
Probleem met focussen ogen als ik moe ben.

En dan afhankelijk van heel veel andere dingen kan ik ook wat moeite hebben met cognitieve dingen (ook vooral bij vermoeidheid) ben ik voor mijn doen fit scoor ik dik bovengemiddeld op iq tests, heb ik een slechte dag dan kan zelfs het lezen van 3 zinnen lastig zijn.

Oh, en prijkelgevoeligheid en prikkelverwerking komt er ook nog bij, dus nadat ik de hele -prikkelrijke- winkel doorgeweest ben, is kassa doorgaans niet mijn sterkste moment.

Maar je ziet er aan de buitenkant niets van...

Alleen maar iemand die 'traag' is bij de kassa.
Die zich zo 'dom vasthoudt aan de kassaband' of 'die het karretje maar niet wil loslaten' (evenwicht... ;) )
Iemand die met inpakken traag is, de dingen die ver op de band liggen niet 'wil' pakken (ik kan niet goed reiken)
Iemand die boodschap voor boodschap inpakt, zooooooo traag, schiet toch op
(Krachtverlies handen, ik moet echt stuk voor stuk pakken èn bewust nadenken bij hoe ik het pak, anders kan er weer gedweild worden bij de kassa omdat ik een pot of fles uit mijn handen laat kieperen.
Die pas afrekent als de hele tas ingepakt is, want moeten schakelen tussen inpakken en afrekenen is voor mij op een slechte dag moeilijk....

Maar je ziet het allemaal niet aan de buitenkant.
Kan zelfs zijn (op relatief goede dag) dat ik nog een kort praatje maak met cassièrre.
Op slechtste dagen zeg ik niets of weinig.
Maar dat wordt dan weer als onbeleefd gezien door anderen. Dat ik op echt slechte dagen wat woordvindstoornissen heb ziet ook al niemand...

Soms zijn mensen veel beperkter dan zichtbaar is.
Dezelfde mensen die wel gewoon zelfstandig willen leven.
Of moeten, omdat er geen hulp voorhanden is.

Het zou zo mooi zijn als mensen pas oordelen als ze 100% van een situatie en omstandigheden kennen (wat dus nooit is...)
Het zou zo mooi zijn als mensen een ander wat meer ruimte geven (fysiek en in tijd).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:15

Suzanne F. schreef:
germie schreef:

_O- _O- _O-

Wat blijkt dat ik ook een boomer ben :o :o :D leerzaam toch

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:44

Suzanne F. schreef:
germie schreef:

_O- _O- _O-

Boomer = way of life :=

Verder hoef ik helemaal niet iedereens kwaaltjes te weten waarom ze traag zijn, dat interesseert mij niets. En gun ik ze van harte een gewone kassa waar ze uit de voeten kunnen.

Gun mij dan lekker mijn handscanner, heeft niks met haast te maken maar met gewoon lekker door willen. :j

c_alsemgeest

Re: Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:52

Bij ons in de AH gebruikt vrijwel iedereen de zelf scan kassa's.
Er zijn nog wel gewone kassa's maar die staan er meestal leeg bij op een enkele klant na.
Wij hebben ook zelf scans waar contant geld in kan.
De meeste met een kar vol boodschappen gebruiken de hand scanner, mensen met kleine hoeveelheid boodschappen doen het ter plekke scannen.
Controles gebeuren met regelmaat, maar gaan ook heel snel.

Wel een keer een dame gehad die een fout met de controle maakte, ik had van dezelfde flessen spa verschillende smaken en de scande dus 1 fles 4x en dat klopte niet. Duurde even voordat ze begreep wat er aan de hand was, en de manager moest er bij komen... dat is dan wel irritant.
Maar die ene keer dat dat gebeurt weegt voor mij niet op tegen de snelheid die het doorgaand voor mij op levert.

Een praatje maken oid doe ik sowieso niet echt bij de appie daar heb ik andere locaties voor :') en de snelheid en het gebruiks gemak waar dit mee gaat voelt voor mij net zo klant vriendelijk als dat een kassiere het doet, ik verkies deze methode persoonlijk ook. Snelheid gaat voor mij boven contact in mijn winkel vreugde :+

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:53

prompter schreef:

Bij de dechatlon snap ik dat ook niet, je doet de spullen in de bak en dan weet ie wat hebt en moet betalen.Wel handig

Verder ook zelfscan want heb een hekel eraan als je aan de kassa staat en mensen gaan eerst alle boodschappen inpakken dan de beurs nog pakken en betalen. sta je dan met 1 ding
Dit had ik trouwens laatst ook bj de AH, jonge jongen ook, eerst alles nog scannen 1 voor 1 in de tas en dan pinnen terwijl hij bij contant zelfscan stond en ik wilde contant betalen, alle andere zelfscans waren vrij. Tja daar sta je dan

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:55

prompter schreef:

Dat zou kunnen met RFID, maar ik denk dat de chips daarvoor qua inkoopprijs bijna duurder zijn dan de producten. Dat doen ze dus bij de Decathlon. Ook voor voorraadtellen en versturen heel handig. De scanners kunnen in één keer zien hoeveel er op een pallet staat of wat er in een doos zit.

Ik pak altijd zelfscan, zie het nu ook veel meer in het buitenland.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:55

Nou, ik hoef ook niet iedereens kwaaltjes te weten. Maar als ik dan lees hoe veel vooroordelen hier genoemd worden soms. Oud is traag, je moet in de ogen van een ander eerst betalen en dan pas inpakken, boomers zijn traag, enz.
Dan denk ik van is de verdraagzaamheid verdwenen? En als je zulke vooroordelen over asielzoekers hebt, dan ben je ineens haatdragend.

De handscanner mag een ander van mij gebruiken, maar het probleem is dat er tegenwoordig te veel zelfscankassa's zijn t.o.v. de vraag naar de gewone kassa. Dat is hier in het dorp in ieder geval wel zo. En meer mensen klagen er al over, dus ik hoop ook dat ze gewoon de boel weer gaan ombouwen naar in ieder geval een extra normale kassa. Ok, de supermarkt hier zit tegenover het bejaardentehuis en op het plein met de aanleunwoningen. Dus er is een grote groep ouderen. Dus misschien zijn de vooroordelen waar in dit geval, maar het percentage rollators bij de kassa is hier inderdaad hoog. En ja, uit dat mandje, op de band, terug in het mandje en dan nog betalen kost tijd. Ik denk dan altijd maar 'ik moet zien dat ik zo oud word', en wacht gewoon. Erger me er niet aan.
En misschien is dat ook wel het probleem, men kijkt niet naar waar behoefte aan is bij het verbouwen van een supermarkt, men doet gewoon maar.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:04

Lekker naar de kassa gaan dan, ik ga lekker naar de zelfscan. We moeten door :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:05

Ik wist niet dat er zoveel ongeschreven zelfbedachte regels aan het boodschappen doen hingen.. :D

Ik ben helemaal voor zelf kiezen, en als mensen bij de zelfscanner dan geen last hebben van mensen, prikkels, traagheid etc helemaal prima.

Ik vraag me wel af of dat te maken heeft met dat we alles maar sneller willen, de TikTok generatie die alles in 20 seconden geregeld wil hebben :) en als dat zo is, is het ook prima.

Bij de Aldi hier hebben ze geen zelfscanner en daar gooien mensen regelmatig hun hele kar vol, met max 2 kassa’s open sta je wel eens even te wachten.. daar is eigenlijk nooit gedoe. Iedereen moet daar ook gelijk inpakken, en dat haalt bijna niemand zo snel als de cassiere kan scannen, de boodschappen eindigen dan vaak door elkaar, maar de meeste mensen zijn zo vriendelijk om even op elkaar te wachten. Er komen ook heel veel niet nederlandstaligen, die een paar keer vragen wat het kost, of iets aan de kassa vragen over het product of de folder .. ik hoor daar maar zelden gezeur over. Maar misschien klagen die mensen dan thuis wel heel erg, dat kan :D of ze staan bij de AH, bij de zelfscan en worden daar gecontroleerd :+

Leuk wel om te lezen hoe mensen boodschappen doen ervaren :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:19

Dat iemand traag is met op de band zetten en inpakken kan ik niet meer zitten en heb ik wel begrip voor. Maar dat er bij het afrekenen eerst nog ergens onder in een tas gezocht moet worden naar een portemonnee is wel irritant. Je wéét dat je moet gaan betalen, zorg dat dat in ieder geval direct gedaan kan worden, dat inpakken komt dan wel, daar werk ik wel omheen :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:22

Ik mankeer ook allerlei dingen, wat voor mij juist reden is om zo veel mogelijk online te bestellen en thuis te laten bezorgen (misschien een fijne tip voor anderen?). De enkele keer dat ik in de supermarkt kom dan heb ik misschien maximaal 5 artikelen om af te rekenen, dat gaat dan naar de gewone kassa of bij zo'n zuil waar je kan scannen en afrekenen want dat vind ik ook helemaal prima (zoals de AH to go en de Kruidvat). Een handscanner gebruik ik niet omdat ik geen hand vrij heb waarmee ik die zou kunnen gebruiken. Contant geld gebruik ik al jaren niet meer dus dat heeft er voor mij al helemaal niks mee te maken.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:25

Nadeel van de handscanner en gelijk inpakken vind dat je dan niet logisch kan inpakken, kom je eerst langs groente en fruit en heb je allerlei grote zwarte dingen die je dan later nog moet inpakken.... Ik bestel wekelijks bij de AH de bulk boodschappen en als ik dan nog naar de winkel ga heb ik gelukkig meestal niet zo veel dus kan ik uit met een mandje en de zelfscan 8-)