Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:00

Ach, je moet ook niet doen alsof de agrariërs in het buitengebied allemaal zo heilig zijn. Hier hele smalle weggetjes, veel heggen en bochten... dus nee je ziet lang niet alles aankomen, zeker niet vanuit een personenauto. Juíst trekkers en vrachtwagens zitten hoger en hebben meer overzicht. Ik vind het echt enorm storend hoe die hier echt veel te hard over de weggetjes jakkeren en verwachten dat iedereen gewoon aan de kant gaat zonder dat ze gas los hoeven laten of even zelf kunnen wachten.
Ik wil prima voor ze aan de kant gaan, maar beetje geven en nemen mag ook wel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:21

Inderdaad beetje geven beetje nemen zal het er wel leuker op maken.

Sommige zitten ook te slapen hoor achter het stuur, vanmorgen nog een vrachtwagenchauffeur, stond te wachten bij een zijweg, zij gaan daar meestal of links of rechts af, gaf al heel tijdig aan dat ik naar rechts ging, minderde vaart, zat toch niemand achter mij, denk dan kan hij al gaan rijden, zijn gezicht van goh had je wel eerder kunnen aangeven die richting.... ja je had al 4x de weg op kunnen draaien als je niet bezig was met andere dingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:27

DuoPenotti schreef:
Je ziet dat de weg waarop je rijd smal is.
Je ziet een heel stuk verder een trekker/vrachtwagen aankomen.
Dan ben je toch een ei om door te rijden totdat je zowat neus een neus staat.

Dat dus. Ik kwam laatst thuis en ik woon aan een doodlopende weg. Ik zie een vrachtwagen aankomen, meer dan wegbreed, dus ik duik gewoon de eerste oprit op die er is. Ja, er is een flink stuk verderop weer een oprit, maar dan had de vrachtwagen op mij moeten wachten. Waarom zou ik doorduwen tot die 2e oprit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:35

En ik had laatst dat er een complete vakantiewoning vervoerd werd. Die handel kwam opeens een vakantiepark af, dus dat zag ik niet aankomen én er was geen uitrit, dus ik moest een heel eind achteruit. Halverwege dat achteruit rijden komt er uiteraard een andere auto me achterop, die had minstens 2 minuten nodig om te zien, te begrijpen én te bedenken dat er achteruit gereden moest worden en steekt uiteindelijk dusdanig de (brede) oprit in die ik ook in gedachten had dat ik daar niet meer naast kon. *zucht*

Verkeersinzicht is een groot goed...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:58

Ach ik heb wat vrachtwagens / groot verkeer betreft toch liever dat dan toen ik met katten achterin bij de dierenarts vandaan kwam. Ik let normaal gesproken sowieso wel aardig goed op, kijk / denk ver vooruit enzo. En met katten achterin rijd je nog wat voorzichtiger want het is toch niet hun favoriete tijdverdrijf ook :(:)

Ik rij rustig op een rotonde af. Op de weg haaks links van mij rijdt er een vrachtwagen rustig op de rotonde af. Die geeft al ruim voor de rotonde zijn knipperlicht naar rechts, ofwel de straat in waar ik rij.

Nou prima, dan kan ik mooi in 1 rustige beweging door glijden die rotonde op +:)+
Slaat die lül helemaal niet rechtsaf maar rijdt bijna bij me naar binnen :oo

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:01

Ik lees van alles maar het ligt er helemaal aan waar je woont.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:06

Ibbel schreef:
En ik had laatst dat er een complete vakantiewoning vervoerd werd. Die handel kwam opeens een vakantiepark af, dus dat zag ik niet aankomen én er was geen uitrit, dus ik moest een heel eind achteruit. Halverwege dat achteruit rijden komt er uiteraard een andere auto me achterop, die had minstens 2 minuten nodig om te zien, te begrijpen én te bedenken dat er achteruit gereden moest worden en steekt uiteindelijk dusdanig de (brede) oprit in die ik ook in gedachten had dat ik daar niet meer naast kon. *zucht*

Verkeersinzicht is een groot goed...

Maar dan nog steeds.

Er zijn echt lange, smalle weggetjes waar je een tijd geen oprit of echt goede mogelijkheid tegenkomt. Vaak met wat bochten en ook bomen aan 1 of 2 zijdes.

Daarnaast ligt het ook aan de snelheid. Je kan nog zo ver vooruit kijken, maar als een trekker met vrij hoge snelheid komt, is die er gewoon soms eerder dan je kan uitwijken op ene fatsoenlijke manier.

Ik zie mezelf als nette, ervaren chauffeur, maar je moet toch echt rekening met elkaar houden. Je bent gewoon niet alleen op de weg.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:08

Zonnetje81 schreef:
Ik lees van alles maar het ligt er helemaal aan waar je woont.

Dát en hoe je dingen ervaart.
Ik heb jaren in de binnenstad van Den Haag en Utrecht gereden. Dus ik ben aardig wat gewend. Hier op het platteland (veluwe) verbaas ik me echt over van alles en vind ik het meeste verkeer (groot en klein) veel asocialer rijden. Terwijl de mentaliteit buiten de auto een stuk relaxter is dan in de stad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:18

Ik woon in brabant vlakbij de snelweg in een dorpje met landerijen maar niet dat je 100 hectare niks hebt, dat is heel anders dan dat je in flevoland woont in zeewolde of dik in de polder met smalle wegen op de dijk. Wij hebben wel wat tractor verkeer als er gehakseld wordt maar verder valt het mee. Maar zit je naast een aardappelboer in de polder kan het weer totaal anders zijn waar je geen buren hebt in een omtrek van 800 meter of meer.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:22

Ik woon ook op het platteland naast een geitenboerderij. En die kunnen wel enorm stinken, maar gelukkig is de wind meestal wel gunstig en ruiken we er weinig van alleen aan mijn wasgoed ruik ik het wel vaak als ik die binnenhaal. Dus veel binnen drogen. En als hun mesthoop word geleegd is de lucht niet te harden, maar dat is maar een paar keer per jaar. Mijn zoon van elf vindt het trouwens helemaal niks om hier te wonen. Hij heeft geen vriendjes in de buurt en moet altijd daar ongeveer 12 min voor fietsen. Mijn dochter van 9 vindt het hier weer heel fijn om te wonen. ( eigen pony bij huis en ons buurmeisje is haar vriendinnetje) De kinderen moeten wel vaak weggebracht en gehaald worden.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:23

Ik ga niet het hele topic door lezen om te zien of dit al is genoemd maar wat ik het meest storend vond waren de vliegen. Wij woonde naast een varkenshouder dus dat was wel echt extreem. Buiten eten was niet heel smakelijk zeg maar haha. Verder was het heerlijk! :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:26

Denk dat veel de vliegen en blaffende honden worden genoemd. Wij vinden het ook vervelend de vliegen. Nu valt het nog reuze mee dus als het even kan zitten we buiten. Buiten eten is inderdaad een hele onderneming later op in de zomer.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:31

Oh en nog iets. Wij zijn best een aantal keer in de nacht wakker gemaakt omdat er dan een varken of koe los liep in onze tuin. Vonden wij niet vervelend hoor, maar is wel iets wat je in de stad niet zal hebben. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:00

Maar ook vliegen is per plek verschillend.

Bij mijn zwager stikt het er van.
En wij hebben er weinig last van.
Ook niet toen er nog 2 varkensbedrijven naast ons zaten. (die zijn nu weg)
Wel iets meer dan in het dorp maar daar is denk ik alles mee gezegd.

We hebben vorig jaar en 2 jaar terug begin september een BBQ gehad voor de hele familie en ik had vliegenkapjes bij de action gehaald.
Want ik dacht mensen vinden het misschien al snel veel of zo.
Maar ze zijn ongebruikt gebleven.

Daarnaast hadden we een stukje van de paardenschuur als binnen"tent" afgezet.
Waar dan ook het eten en de koelkast stonden.

En een paar van de genodigde vroegen zich af waar de paarden stonden.
Nou achter dit doek...
:wow:
Huh die staan hier al meteen? Je ruikt ze helemaal niet...

Muggen worden we hier wel knettergek van...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:44

Wij zijn 10 jaar geleden van de randstad naar het platteland gegaan. Onze buurman had varkens, de over buurman grote stal met broedkippen en verderop ook varkens en ja die stinken vreselijk bij een bepaalde wind richting.
Mijn buurman is inmiddels gestopt met de varkens, andere buurman met de kippen...
Het is hier enkel druk en lawaaierig in het maai seizoen. Zelfs midden in de nacht als de loonwerkers maaien. We zijn er aan gewend en het is hier fijn. Ieder is wel wat op zichzelf. We lopen niet de deur plat bij elkaar en ja de vliegen zijn irritant.

Ik heb als geboren en getogen Amsterdammer geen klachten over het wonen op het platteland

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:02

DuoPenotti schreef:
Maar ook vliegen is per plek verschillend.

Ja maar alles is overal verschillend, dat snapt TS ook wel denk ik. :+ Die wilt gewoon mogelijke dingen weten om rekening mee te houden.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:03

Hier vooral last van de vliegen. Zit daarom ook weinig buiten, maar lekker binnen in de serre. Wel warm, alles binnen dichtbij en ook geen last van vliegen :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 19:02

Ik vraag me af hoeveel meer vliegen, haha. Als we hier buiten eten moet ik ook netjes zetten over al het eten en glaasjes bovenop het drinken. Of komen ze ook gewoon op je chillen zonder eten?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 09-04-25 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:06

Vliegen is hier maar heel af en toe een probleem. Terwijl wij paarden aan huis hebben, en de mesthoop gewoon ook relatief dichtbij ligt.

Vorig jaar klaagde iemand op de buurtapp-groep over vliegen, en toen werd er gerefereerd aan de kalverstal tegenover ons. Die stond toen net leeg, maar werd als boosdoener 2 km verderop gezien. En da's natuurlijk flauwekul.

Het was vorig jaar dus een goed vliegenseizoen (vanuit de vliegen bezien dus), maar dat had alles te maken met de milde winter en de natte zomer. Niet met welke kalverstal of andere veehouder dan ook :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:08

Het is ook enorm regionaal die vliegenoverlast. Bij een vriendin werd ik er gek van maar bij ons in de polder heb ik ze amper gezien. Nu woont zij wel in een regio met meer vee. Door heel de regio heen zegmaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:15

Ik spray ons tuinmeubilair met Endure vliegenspray in, geen last van vliegen.
De houten tuintafel spray ik er ook mee in. En op de tafelpoten werkt het perfect tegen mieren die de tafel op kruipen.
En verder zorgen dat je gewoon voldoende van die gazen paraplu’s hebt om etenswaren af te dekken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 19:17

tienus63 schreef:
De houten tuintafel spray ik er ook mee in. En op de tafelpoten werkt het perfect tegen mieren die de tafel op kruipen.
En verder zorgen dat je gewoon voldoende van die gazen paraplu’s hebt om etenswaren af te dekken.

Goeie tips!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:19

tienus63 schreef:

Ja doe ik ook voor we gaan eten. Heb ook 2 van die propelortjes staan. Die koop je bij Intratuin

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:23

En die gazen dingen heb ik dus. En we eten in de zomer veel buiten. Maar hoeven ze niet vaak te gebruiken.

Van kilometers ver kan overigens wel.

Toen wij hier net woonde had ik de eerste lente ineens heeeel veel vliegen. Echt veel. Halve gevel zat op de zonkant vol.

Ik bang dat onze mesthoop dat veroorzaakte. Bang dat ik de hele buurt in de vliegen zette.
Maar ik kon geen vliegen bij de mestbult vinden.

Bleek dat een hele gore kippenboer paar km verderop te zijn.
Had al heel vaak de instanties op zijn dak maar het veranderde niet. Bleek dus al enkele jaren zo te zijn.
Maar daarna is hij gesloten. Bedrijf bestaat niet meer. Hoe dat gegaan is weet ik niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:39

Om ergernis van mij en andere mensen op de weg te voorkomen heb ik dus al een pad gemaakt over onze wei waar ik in de zomer overheen kan met de trekker. Zo kan ik 1km smalle weg omzeilen. Het is daar een stuk smaller dan daar voor dus elkaar passeren is bijna onmogelijk als je iemand tegenkomt zonder enig inzicht. De greppels zijn daar ook best diep dus alles wat daar in komt moet eruit getrokken worden.

Nu kan ik gewoon afsnijden en dat scheelt een hoop ergernis :+

In de winter is het helaas te nat dus dan neem ik dat pad zo min mogelijk.