Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:25

Malle_meid schreef:
Wat ik me dan oprecht afvraag, je hebt het steeds over afspoelen, doe je dat dan wel met heet water en afwasmiddel?

Ik heb geen vaatwasser en doe ook aan afspoelen… en thee / koffie bekers die na gebruik gespoeld worden (niet aangekoekt) gebruik ik niet perse afwasmiddel / heet water (zonde van t water, eer dat heet is). Zelfde voor kruimelbordjes ..
(Maar ik heb wel meer afwas uiteindelijk, wat wel met heet water en afwasmiddel afgewassen wordt, maar niet perse dagelijks, das ook zonde van t water.. dat blijft dan licht omgespoeld even wachten tot er meer is)

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:12

Machie schreef:
Suzanne F. schreef:
Elke 2 dagen ongeveer. Soms elke dag, soms 3 dagen niet. Met zijn 2-en.

Hier net zo.

Hier ook, wij zijn met zijn 3en.
En wij doen ook de hele dag met hetzelfde glas of mok. En ik eet vaak ontbijt en lunch van hetzelfde bord.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:12

Marije_jiplover schreef:
Wij verbazen ons met kamperen altijd hoe weinig we nodig hebben/vies maken.
En hoe het dan komt dat we thuis om de dag de vaatwasser wel weer (grotendeels) vol hebben.

Met kamperen kook ik ook niet zo uitgebreid als thuis. En je hebt geen oven en minder gaspitjes, dus je bent al beperkter. Ik houd thuis wel van lekker en uitgebreid koken, daar komt dan automatisch veel meer afwas bij kijken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:23

Marije_jiplover schreef:
En hoe het dan komt dat we thuis om de dag de vaatwasser wel weer (grotendeels) vol hebben.

Wellicht omdat je met camperen meer bewust bent van het met de hand afwassen en dan minder vies maken? Mijn man is thuis heel erg makkelijk, pakt voor elk dingetje een schone. Op vakantie als we met de hand moeten afwassen is heel er wel bewust van dat dat dan ook weer met de hand moet worden afgewassen

Marije_jiplover

Re: Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:38

Wij koken op de camping juist wel ook vrij uitgebreid, en ipv de oven de bbq, maar van de oven heb ik juist weinig spul in de vaatwasser, want het rooster en de bakplaat gaan er niet in. En anders gaat een gerecht met braadpan en al in de oven en die braadpan gaat ook niet in de vaatwasser.

En thuis doe ik ook de hele dag met 1 glas, net als op de camping, maar ergens gaat thuis toch het gemak voor ofzo, want we maken daar toch echt meer vies dan op de camping.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:53

Marije_jiplover schreef:

Ik moet met kamperen ook elke dag 8 borden afwassen (en soms 12 als we iets met saus hadden bij de lunch) en minstens 8 messen en 4 vorken en dan nog pannen, bakjes voor yoghurt, de bak van de airfryer etc... Ik heb niet (veel) minder afwas dan thuis.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:51

Om de dag en dan hou ik wel rekening met de zonnepanelen
Dus het liefste gewoon overdag

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:57

Maar de mensen die de hele dag met 1 bord en beker doen, hebben jullie dan helemaal nooit bakjes of schalen van saus, nootjes, chips oid, of een wijnglas? Pollepels? Messen voor je groente en vlees wanneer je kookt, en dergelijke spullen die je toch wel dagelijks gebruikt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:02

Koper schreef:
Maar de mensen die de hele dag met 1 bord en beker doen, hebben jullie dan helemaal nooit bakjes of schalen van saus, nootjes, chips oid, of een wijnglas? Pollepels? Messen voor je groente en vlees wanneer je kookt, en dergelijke spullen die je toch wel dagelijks gebruikt?

dat dikgedrukte niet :') dat is denk ook meer als je meer/anders eet, en/of kan koken :')
Bij mij zijn het 1pansmaaltijden, waar zeker niet altijd vlees bij zit. Maar idd, de pollepel om te roeren in de pan heb ik dan wel :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:10

Wellicht is dit een wat persoonlijke vraag. Maar hoe eet je dan je zoutjes of andere snacks?
En die pollepel, met ook pannen en dergelijke er bij, die was je neem ik aan ook af. Dan is het toch niet heel veel meer moeite om even wat borden en bestek ook te doen, als je toch al sop maakt? Het lijkt me gewoon veel sneller om iedere dag even een handafwasje te doen ipv alleen die pannen en dan op verschillende momenten de borden en bekers steeds afspoelen (hopelijk met iets van afwasmiddel). Alles in 1 keer klaar, één moment dat het weer aan de kant is ipv tig neer naar de kraan, boel omspoelen, afdrogen steeds opnieuw weer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:10

Soms.. daarom komt die vaatwasser uiteindelijk ook wel vol... :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:17

Koper schreef:
Wellicht is dit een wat persoonlijke vraag. Maar hoe eet je dan je zoutjes of andere snacks?
En die pollepel, met ook pannen en dergelijke er bij, die was je neem ik aan ook af. Dan is het toch niet heel veel meer moeite om even wat borden en bestek ook te doen, als je toch al sop maakt? Het lijkt me gewoon veel sneller om iedere dag even een handafwasje te doen ipv alleen die pannen en dan op verschillende momenten de borden en bekers steeds afspoelen (hopelijk met iets van afwasmiddel). Alles in 1 keer klaar, één moment dat het weer aan de kant is ipv tig neer naar de kraan, boel omspoelen, afdrogen steeds opnieuw weer.

Uit de zak of het bakje _O-.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:21

Ik persoonlijk eet geen zoutjes / snacks :o dus dat scheelt.. en als wel, dan uit de zak ofzo denk

Het ligt er echt maar net aan wat iemand vies maakt en hoe lang je dat laat staan en ja, of je een bordje met kruimels wel of niet met afwasmiddel af moet wassen…
Enfin, hier dus geen vaatwasser en we proberen zuinig te doen met water, dus verder voor het topic niet relevant :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:25

Een vaatwasser gebruikt minder water dan handwas, dus juist goed dat mensen daar de voorkeur aan geven?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:28

Excuus Cer, ik had even niet in de gaten dat je geen vaatwasser hebt.

Chips uit de zak... wat ongezellig -O- Maar ieder z'n meug en als je prioriteit is dat je weinig afwas hebt dan snap ik vanuit die optiek de keuze wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:30

Uit een bakje is pas ongezellig. Dan moet ik steeds naar de keuken lopen om bij te vullen. :))

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:30

Tink89 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Ik moet met kamperen ook elke dag 8 borden afwassen (en soms 12 als we iets met saus hadden bij de lunch) en minstens 8 messen en 4 vorken en dan nog pannen, bakjes voor yoghurt, de bak van de airfryer etc... Ik heb niet (veel) minder afwas dan thuis.

Wij hebben maar 2 borden met kamperen, dus meer dan 2 maak ik er zeker niet vies.
En van een broodmaaltijd zijn de borden zelden vies, dan kloppen we ze af en eten er de volgende maaltijd weer van.
Ze moeten dus na het avondeten wel schoon voor het ontbijt de volgende ochtend :+

Maar goed, thuis eten we brood van een broodplankje en dat wordt ook afgeklopt en terug gezet.
Als ik werk komt er een trommeltje bij, want dan neem ik vaak wel brood mee en dat lukt niet op een plankje.
En waar het me prima lukt om geen boter of ander beleg aan het broodplankje te krijgen, zit er altijd meer in mijn trommeltje dan een paar broodkruimels :))

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:46

Ik eet echt zelden chips, als het al zo is , dan kopen we eigenlijk van die minizakjes chips, en dan heb je geen bakje nodig...ik ben overigens meer van de drop, niet van nootjes of chips, mijn vriend eet gewoon nootjes uit het bakje waarin je die nootjes koopt, die is niet bezig met 'gezelligheid' ....

Als hij naar het werk gaat ( en dus niet thuis werkt) dan maak ik broodjes voor hem klaar, en die doe ik gesmeerd terug in het zakje waar de broodjes uitkwamen, gewoon uit gemak, niet bewust uit besparing oid...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:01

Koper schreef:

Het meeste niet, en zo wel dan gaat dat ook de vaatwasser in. Kookgerei wel, maar dat gaat ook gewoon de vaatwasser in. Ik heb drie grote siliconen lepels die ik meestal gebruik bij het koken, twee kleintjes voor in sauspannen en twee vleestangen, dus daar kan ik meerdere maaltijden mee maken. Koksmessen doe ik met de hand, die gaan niet in de vaatwasser.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:05

Koper schreef:

Chips uit de zak... wat ongezellig -O- Maar ieder z'n meug en als je prioriteit is dat je weinig afwas hebt dan snap ik vanuit die optiek de keuze wel.

No prob, het gaat ook om vaatwassers in dit topic dus ik snap het wel :P
chips in een schaal voor de gezelligheid, dat zie ik dan weer niet helemaal zeg maar :D

ik vraag me wel af of 2x per dag een vaatwasser aanzetten, zuiniger is. Waar zou dat omslagpunt liggen?
Voor 1 afwas heb ik ook gelezen dat een vaatwasser zuiniger zou zijn, de gemiddelde vaatwasser verbruikt 13 liter per wasbeurt, behalve als je een heel zuinige hebt.
Ik lees dat er 19 liter in een spoelbak gaat, maar dat ligt er dan net aan hoe vol je die vult denk.
Dus 1x per twee dagen een handwas is zuiniger dan dagelijks een vaatwasser. En 3x per week de vaatwasser is weer zuiniger dan dagelijks een handwas.. ligt er helemaal aan hoe of wat :j :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:07

Koper schreef:

Hoezo? Ik ga echt geen schaaltje pakken als in met m'n partner op de bank chips zit te kanen hoor. Geen zin steeds op te moeten staan om t schaaltje te vullen.

En dat heeft niks met geen afwas willen hebben te maken, want ik heb gewoon een vaatwasser. Ik vind het onzin een bakje vies te maken als ik ook gewoon uit de zak kan eten.

Als er visite is, gaan de snacks wel gewoon in een bakje/schaaltje of op een plank.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:22

Als we serie kijken doen we chips wel in een bakje, anders kraakt die zak er de hele tijd doorheen :') Dat vindt mijn vriend irritant, mij zou het niks uitmaken :+

Wat het verder met gezelligheid te maken heeft of je uit de zak of een bakje eet zie ik ook niet helemaal :+

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:24

Ik ben alleen en heb een mini vaatwasser, deze gaat ongeveer elke 1 à 2 dagen aan. Ligt eraan of ik op mijn werk eet (dan kook ik niet) en wat ik gekookt heb als ik wel thuis eet. Ik heb maar 2 kookpannen en 2 koekenpannen, dus als ik pasta heb gegeten en ik wil de volgende dag avg, moeten eerst de pannen afgewassen worden. De koekenpannen doe ik soms in de vaatwasser als ze erin passen. Het zijn toch goedkope van de action, dus het maakt me niet echt uit als ze minder mooi worden. Alleen scherpe messen, dingen van hout en dingen waar specifiek op staat dat het niet in de vaatwasser mag, gaan er echt niet in. Ik gebruik de hele dag hetzelfde theekopje, glazen gebruik ik soms meerdere dagen (gebruik ik alleen voor water). Bakjes gebruik ik vrijwel niet.

Ik kan trouwens met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom chips of nootjes rechtstreeks uit de zak eten minder gezellig is dan uit een schaaltje?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:31

Ik gebruik dan juist wel weer veel kommetjes, bakjes etc. Voor het mengen van eieren, eten van havermout, etc etc maar gebruik ook veel vershoud bakjes die in de ijskast gaan met snack groenten en fruit alsook gesneden groenten welke ik ‘prep’ voor avondeten door de week heen; dat probeer ik vaak voor te snijden en in bakjes te doen zodat het klaar voor gebruik is wanneer ik het nodig heb. Ik heb bakjes in de vriezer met maaltijden die ook de vaatwasser in gaan na openen. Elke dag broodtrommels, elke dag slowfeeders van de hond. Ik gebruik ook wel een paar mokken per dag, drinkfles met m’n water, air up fles van m’n zoon en dan nog gewoon de borden voor het eten 3x per dag en de kook/koekenpannen en regelmatig ook nog een ovenschaal, etc.

Chips e.d. eet ik wel zoveel mogelijk uit de zak weer, en ik knip de zak op het einde ook helemaal open. Maar dat doe ik meer uit gemak/luiheid, niet om afwas te besparen - dat ene bakje extra wat ik dan potentieel zou gebruiken red me ook niet meer haha. Sommige dingen doe ik dan wel weer over in glazen potjes/bakjes zoals drop, etc want dat hebben we dan altijd wel op tafel staan bv.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:51

Bij ons draait ie soms wel twee keer per dag (2 mensen 3 katten), maar ik heb ook best veel bakjes/roerdingetjes/zeefjes etc etc nodig voor de dingen die ik eet en drink. Daarnaast is mijn vriend wel het type 'ik pak overal een nieuw glas voor' en met koffiekopjes is dat ook belangrijk want 1 van onze katten likt de koffiekopjes uit... minder geslaagd om daar nogmaals koffie uit te drinken.

Ik drink dagelijks zelf samengestelde chai thee, met daarbij oa een kurkuma-gember-honing fermentatie. Dat zit in een potje en moet dagelijks geroerd worden, ik schep dan wat van die prut uit een zeefje, druk het vocht eruit (voornamelijk honing) terug in de pot en gooi de prut in mijn grote thee-zeef dinges die tot onderin mijn thermoskan hangt (daar zit losse thee in). Dan heb ik dus een lepeltje, gewoon zeefje en thee-zeef dinges vies. Ik gebruik gerust de hele dag hetzelfde theekopje en vul de thee regelmatig, gebruik dan ook hetzelfde zeefje/lepeltje/zeefding maar mijn vriend wil nog wel eens opruimerig zijn en dan dingen in de vaatwasser proppen.
Ik neem thee mee als ik op pad ga, dat gaat dan in twee grote thermosbeker/flessen (die ook in de vaatwasser kunnen dus als ik thuiskom en ze die dag niet meer nodig heb gaan die in de vaatwasser).

Ik bak zeer regelmatig gezonde snacks (koekjes, cake, muffins etc van bonen/kikkererwten etc) waarvoor ik de keukenmachine nodig heb; die onderdelen gaan dan ook in de vaatwasser. Ik bak op een herbruikbare siliconenmat die natuurlijk ook in de vaatwasser gaat, daarmee is de onderste la dan al zo'n beetje vol. Dan een bakje voor de yoghurt x2, brood/saladebakje (met deksel voor de meeneem) x2, borden van het avondeten, klein bordje van de koekjes bij de thee (ivm voernijd onder de menselijke bewoners beiden een eigen bordje), pannen, bestek, snijmessen, snijplank, voerbakje van de katjes, grote bak waarin de carnibest en kuiken voor de katten ontdooit...

We zijn overgestapt op de Marcel Green Soap vaatwasblokjes omdat die goed uit een test kwamen qua schadelijke stoffen enz, die bevallen ons prima.