Renovatie flat.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:15

je oom zal op een gegeven moment ook een hoge eigen bijdrage moeten gaan betalen omdat zijn huis dan gezien wordt als 2e woning. (box 3) volgens mij is dit na 2 jaar wonen in een verzorgingshuis.
kan hij dat betalen, of moet de woning dan alsnog verkocht?
ik zou mijn eigen plekje niet opgeven voor die onzekerheden. even doorbijten tijden de renovatie. ik weet uit ervaring dat het een hoop ellende en overlast geeft, maar ga daardoor geen wanhoopsprongen maken.

Marcella

Re: Renovatie flat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:16

Voor nu kan hij dat ruimschoots betalen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:17

Wat / voor wie is het belang om de woning nog niet te verkopen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:21

Maar hoe moet ik jou berichten lezen?

Je wilt uiteindelijk een gratis huis van je oom. Waar jij alleen eigenaar van word?

Want idd wat is het belang om nu niet te verkopen?
Renoveren haal je er zelden uit.
En een koper wilde toch graag wat anders dus betaald niet voor jullie keuze.
Dat geld gaat van de spaarpot van oom af dus je schiet er niks mee op.

Alleen een hoop gedoe. Want dan moet je het zelf regelen.
Dan is je huidige renovatie appeltje eitje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:25

Mijn oom en ik willen niet. Oom heeft het er ook nog iedere keer over dat hij misschien terug wil naar zijn flat.

We hebben geen gerechtelijke uitspraak om hem te dwingen. Dus als hij terug wil dan is het zo.

En voelt voor mij niet goed om bij leven te verkopen. Ook omdat het tegen de wens van mijn oom is. Die zou het liefst zien dat zijn nicht daar gaat wonen. :o

Niks is gratis, want bij ervenis komt de belastingdienst 40% erfbelasting innen wat ik niet heb.

Verkoop woning zou ook eigen inkoop zorg betekenen en veel afdragen aan de belastingdienst wegens teveel op de rekening.

Ben trouwens bang bij verkoop woning dat oom dan ook gewoon er vandoor gaat. Door de woning heeft hij nog wat om geen rare dingen uit te halen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:28

Ja mijn oma dacht dat ze 9 was en op de basisschool zat :+

Dat je oom terug wil heeft niet erg veel waarde meer in die zin.

En dat hij wil dat zijn nichtje er woont is emotie zonder naar de werkelijkheid te kijken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:28

Je vergeet dat de dementie van je oom steeds erger word en dan gaat een notaris daar niet mee akkoord als dat bekend is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:30

Mijn moeder wilde ook naar huis,maar dat was haar ouderlijk huis van 60 jaar geleden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:30

Marcella schreef:
Mijn oom en ik willen niet. Oom heeft het er ook nog iedere keer over dat hij misschien terug wil naar zijn flat.

We hebben geen gerechtelijke uitspraak om hem te dwingen. Dus als hij terug wil dan is het zo.

En voelt voor mij niet goed om bij leven te verkopen. Ook omdat het tegen de wens van mijn oom is. Die zou het liefst zien dat zijn nicht daar gaat wonen. :o

Niks is gratis, want bij ervenis komt de belastingdienst 40% erfbelasting innen wat ik niet heb.

Verkoop woning zou ook eigen inkoop zorg betekenen en veel afdragen aan de belastingdienst wegens teveel op de rekening.

Ben trouwens bang bij verkoop woning dat oom dan ook gewoon er vandoor gaat. Door de woning heeft hij nog wat om geen rare dingen uit te halen.

En in praktische zin, wat indien je oom teruggaat.
Er is niemand van de familie beschikbaar om even in jouw woning te verblijven zodat jij naar her ziekenhuis kan.
Je oom is zorgafhankelijk.
Ga jij hem verzorgen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:34

Britta31 schreef:
Je vergeet dat de dementie van je oom steeds erger word en dan gaat een notaris daar niet mee akkoord als dat bekend is.

Eh ik ga niet akkoord. Dan zou hij mijn broertje moeten regelen. En weet nu al dat die niet akkoord gaat. :+

Mijn oom verzorgen gaat ik lichamelijk niet lukken. En ook niet handig met 3 katten.

Hij gaf nu gisteren wel aan dat als ik er ging wonen dat hij daar wel wilde blijven. Zeker als ik dan huur zou betalen, want dan draag ik bij aan zijn huur.

Met duidelijk aangegeven dat als hij terug wil ik niet blijft

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:40

Marcella schreef:
Britta31 schreef:

Eh ik ga niet akkoord. Dan zou hij mijn broertje moeten regelen. En weet nu al dat die niet akkoord gaat. :+

Mijn oom verzorgen gaat ik lichamelijk niet lukken. En ook niet handig met 3 katten.

Hij gaf nu gisteren wel aan dat als ik er ging wonen dat hij daar wel wilde blijven. Zeker als ik dan huur zou betalen, want dan draag ik bij aan zijn huur.

Met duidelijk aangegeven dat als hij terug wil ik niet blijft

Dan draag je bij aan zijn huur? Waar betaalt hij huur voor?
En dan ga jij de huur van 2 woningen betalen?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:44

Met iemand (oom) die al beginnend dementerend is, kun je niet meer zulke juridische afspraken maken. Als je broer er bij voorbaat al niet mee akkoord gaat als mede bewindvoerder, heb je een serieus probleem als je toch zaken met je oom regelt buiten je broer om. En terecht imo. Je oom heeft niet voor niets jullie alle twee aangesteld als bewindvoerders. Jouw houding komt op mij best egocentrisch over...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:46

Marcella schreef:

Hij betaald nu denk ik al eigen bijdrage wlz?
Sinds wanneer zit hij in vzh?
Eigen bijdrage is 1ste 4 maanden laag, daarna betaal je hoge eigen bijdrage.
Saldo bankrekening geldt pas na 2 jaar voor de wlz eigen bijdrage.
Vb voor 2025 wordt geken naar het inkomen en vermogen in 2023.
Als hij dit jaar zijn woning verkoopt, telt het banksaldo pas in 2027 mee voor eigen bijdrage wlz.
Belastingdienst ziet de woning na 2jaar naar vzh sowieso als 2e woning, dus wordt dan belast in box 3.
En in de tijd dat hij de woning aanhoud gaan alle vaste lasten en onderhoud ook door. Kan hij dat dragen?
De belastingdienst e.d. zal er okk vast wel wat van vinden als hij huurinkomsten ontvangt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:53

Ik heb nu wel het idee dat jij je oom aan het uitmelken bent.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 14:00

Nee betaal dan huur voor zijn flat wat dan gebruikt kan worden bij zijn zorgwoning.

Hoe zit met betalen huur van de zorgwoning nog niet uitgezocht. Heeft geen prioriteit ook dan kan later ook (ook na de renovatie). Voor nu is gewoon een veilige en rustige omgeving voor de katten.

Met de werklui kunnen dan rustig werken die hoeven dan nergens rekening mee te houden. Ik hoef niet in de stress te zitten dat er een naar buiten schiet.

Voor nu kan hij dat allemaal dragen. Mocht het inderdaad nodig zijn kunnen we altijd nog verkopen.

Heel eerlijk al zou ik de woning alleen erven dan zit er nog steeds verkoop in, want ik kan de erfbelasting niet betalen. Hypotheek krijg ik niet met WW uitkering.

Ja eigen bijdrage betaalt hij sinds half december.

Dat van banksaldo klopt. Maar mijn oom doet niet aan sponsoren belastingdienst.

Met geld verkoop flat mag ook al bij leven verdeeld worden mits er voldoende over blijft om van te leven voor mijn oom.

Maar dan raak ik alles kwijt. Uitkering en toeslagen. En met een beetje pech ook mijn wia recht wat nog in bezwaar zit.

Verkoop zou zeker iets zijn als bezwaar wia afgerond is. Voor nu blijf ik bij mijn nee.

Britta31 dan had ik het kleed wat nu in de woonkamer lig op zijn kosten moeten kopen, maar betaalt van mijn eigen geld.

Ik ben op het moment de enige die schoonmaakt en opruim in zijn woning.

En daarbij mijn broer heeft met eenzijdige afspraak een professionele las apparatuur weg gegeven. Ik doe niks zonder te overleggen met mijn broertje (of oom).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:04

Ik ken er niks van, maar hoe ik het lees moet alles in jouw voordeel. Welk voordeel haalt je broer hier uit?

Het is jouw taak om de belangen van je oom te behartigen. Als je dat niet kan en je stelt vooral je eigen belang voorop, dan ben jij allicht niet de aangewezen persoon om medebewindvoerder te zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 14:14

Hij doet niks in de flat gezien hij ook geen baat bij heeft om te verkopen voor de hoogste mogelijk prijs. Dus ik ben al aan het opruimen/schoonmaken.

Hij pin wel vrolijk af en toe prive op de rekening van mijn oom. Ook al op aangesproken.

Als ik pin overleg ik met oom en broer.

Aan de andere kant heeft mijn oom toegezegd dat we 2000 per jaar mogen opnemen van zijn rekening. Dat we dat niet doen is punt 2.

Maar ga even kijken om ontbijt binnen te krijgen en houden. Dan kan deel keuken weer naar de stort.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:33

Ts, volgens mij zit jij je in een wespennest te werken.Hou het nu maar bij de huurwoning die op jouw naam staat en probeer de inderdaad zeer vervelende periode van renovering zo goed mogelijk te doorstaan. Maar houd het gewoon officieel als jouw (huur)woning. Die andere woning is toch van jouw oom die nog in leven is- in juridisch opzicht kun je daar beter niet al te veel mee. Als oom zou overlijden ga je waarschijnlijk toch al erfenisproblemen krijgen en ruzie met familie. Je zult dan blij zijn je eigen , dan inmiddels goed gerenoveerde, huurwoning nog te hebben!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 14:39

Daarom eerst ook bezig zijn met renovatie. En tijdelijke bewoning buurvrouw krijg dan ook sleutel van mijn huurwoning mocht ik ziek/misselijk of wat dan ook zijn.

Als de katten er niet zijn zal het mij een reet roesten of ze alle deuren open laten tijdens werken. Zet de kachel op vorstbeveiliging.

Heb nu ook reparatie verzoek gedaan voor de schimmel in de douche.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:22

Sorry Marcella maar ik kan je berichten erg moeilijk volgen. Erg warrig en onduidelijk.
Woont je oom nu in een huurhuis met inkoop zorg, of in een verzorgingshuis? Daar zal nog verschil in zitten hoe alles doorwerkt m.b.t de woning en financien.
Ik denk dat je 3 dingen moet scheiden en in je berichten loopt alles door elkaar.
1. Renovatie van je woning.tijdens renovate kan je tijdelijk en kosteloos in de woning van je oom verblijven. Mooie oplossing.
2. De financiele situatie van je oom mbt zijn woning en zorg bijdrage.
3.Daarnaast dan het feit dat je de kosten van de woning bij erven nooit zou kunnen dragen.
Denk in het belang van je oom.
Alles wat tzt overblijft erf je alsnog en is mooi meegenomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 15:25

Koopwoning zonder hypotheek in zijn eigendom. En woont nu in een verzorgingshuis met indicatie 3/4.

En kan als ze klaar zijn mijn woning verven (eigen kosten) zonder dat de katten lastig vallen of verfpootjes door het huis. *\o/*

Eerst naar mijn ouders zo helpen kastje in elkaar zetten. Mijn vader ziet het priegel werk niet door glaucoom.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:35

Als hij sinds dec eigem bijdrage betaald, dan is dat nu nog een lage eigen bijdrage.
Na 4 maanden wordt dat een hoge eigen bijdrage.
Je kan op cak een proefberekening maken.
https://app.hetcak.nl/zelf-regelen/eige ... hulp/start
Dat zou ik even doen. Dan weet je of hij met die hoge eigen bijdrage de vaste lasten van zijn eigen huis nog kan blijven betalen.
En na 2 jaar valt de woning in box 3, wat betekend dat hij er veel belasting over moet gaan betalen.als het geld "in de stenen" zit, kan dat een groot probleem worden.
Dan beter verkopen.het geld wat dan op zijn rekening staat, moet hij natuurlijk ook belasting over betalen, maar het telt pas voor de eigen bijdrage wlz mee na 2 jaar.

Succes met de renovatie en het maken van de nodige keuzes.
Hou in gedachten dat de renovatie maar tijdelijk is.
Laatst bijgewerkt door veneri op 25-01-25 15:51, in het totaal 4 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:42

Marcella schreef:
Koopwoning zonder hypotheek in zijn eigendom. En woont nu in een verzorgingshuis met indicatie 3/4.

En kan als ze klaar zijn mijn woning verven (eigen kosten) zonder dat de katten lastig vallen of verfpootjes door het huis. *\o/*

Eerst naar mijn ouders zo helpen kastje in elkaar zetten. Mijn vader ziet het priegel werk niet door glaucoom.

Het schilderen van de binnenkant van een huurwoning is altijd voor de huurder zelf.
Ook dit staat in je huurcontract. Ze leveren alles zo op dat je enkel nog hoeft te schilderen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 16:02

Dat weet ik we krijgen een bedrag ervoor. Maar gewoon dat ik dan rustig kan verven zonder politie agent te zijn richting katten. *\o/*

Trouwens alles van stort kom nu ook op mijn afval pas te staan.

En als oom terug wil dan glimt zijn flat. :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:18

Met een beetje realiteitszin weet je toch dat hij niet terug kan...?