Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:40

De korrel is inderdaad een stuk langer houdbaar dan het meel. Het meel zit dan eigenlijk gewoon in zijn eigen mini-verpakking :))
Ik heb mijn tarwe in 2022 gekocht; 25 kilo bio tarwekorrel voor 30 euro, bij demolenwinkel.nl
Er zitten nog geen beestjes in, en het smaakt nog prima :)
Goed afgesloten en droog zijn granen echt heel lang houdbaar.

Ik gebruik grote, luchtdichte bakken van de Ikea. Dat werkt perfect.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:56

Dank voor de info! Annemiek, was dat 1 zak die je gekocht hebt? Dat loopt hier echt wel een heel stuk harder.
Hoeveel meel krijg je van 1 kg korrel?

Ik bewaar mijn meel en bloem nu dus ook al in een afgesloten bak dus dat verandert verder niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:12

Ik was eigenlijk ook van plan om meer brood ermee te bakken, maar door de drukte schoot dat er vaak bij in :+
Maar ik ben nu al een heel eind haha.

Ik zeef er zelf altijd de grofste zemelen uit. Maar die wegen bijna niks.. Dus ik gok dat een kilo granen ongeveer 990 gram meel geeft.
Je kan het meel natuurlijk ook ongezeefd gebruiken. Dan is een kilo graan gewoon een kilo meel. De zemelen nemen veel water op, dus het kan dat je dat wat meer water aan het brooddeeg moet toevoegen dan bij volkorenmeel uit de winkel.

En als je met een heel fijne zeef nog wat meer zemelen eruit zeeft dan krijg je uiteindelijk bloem.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:34

Meel van de molen bevat ook gewoon de kiem, alleen meel uit een meelfabriek daar zijn alle elementen stuk voor stuk uitgehaald en weer bij elkaar gevoegd in het geval van volkorenmeel en dan is die kiem bewerkt zodat de houdbaarheid niet beïnvloed wordt door de gemalen kiem.
Vorige week maandag was een zeer leerzame aflevering over meel (en extra lang "vers" brood uit de supermarkt) van de Keuringsdienst van Waren.

Wij halen ons meel bij de lokale molen, die zit hier relatief dichtbij, houdbaarheid van het verse meel is 3 maanden meen ik, dus met (deels) zelf brood bakken kom ik met een 5 kg zak volkorenmeel prima uit.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:12

Ik verbruik minstens 1 kg per week dus wat dat betreft is 'voersnelheid' geen probleem.

Goede tip van die aflevering Marije, ik ga hem later nog eens bekijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:22

Interessant, die aflevering! Dat ga ik ook zeker terugkijken.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:37

Ik kom wat laat binnen maar ik vind dit zo’n leuk topic! Heb eerst alle pagina’s gelezen en toen pas bedacht om ook lekker mee te kletsen.

JudithO volgens mij hebben wij dezelfde interesses, ineens kom ik jou voor mijn gevoel nu overal in de topics tegen waar ik ook in mee praat :+ leuk!

Ik ben ook bezig om de vriezer en voorraadkast wat leger te krijgen en aan te vullen met verse of nieuwe producten. Ik vind de boodschappen wel erg duur worden en heb nog zoveel staan dat ik eerst kijk wat ik heb voor ik naar de winkel ga. Mijn doel is echt geworden om zo min mogelijk geld uit te geven in de supermarkt. Ook wil ik wat (nog) meer producten helemaal zelf maken. Ipv koekjes kopen in de winkel maak ik ze nu zelf. Veel lekkerder en zo simpel.

Ik doe vaak de weekboodschappen in 1x. Ben ik dan wat vergeten, jammer dan. De supermarkt is hier ook niet perse om de hoek. Er was eentje in het dorp maar die is onlangs gesloten waar ook geen nieuwe komt.

Vorige week boodschappen gedaan voor 45 euro, vandaag voor 65. Mede doordat ik wat voorraad moest aanvullen (bloem, eieren, boter etc). Ik ga vaak naar de Aldi voor mijn gevoel is deze aardig goedkoop. Is dat ook jullie ervaring? Of juist niet?

Normaliter kon ik gerust weekboodschappen doen voor 120 euro voor 2 personen dus erg blij dat ik inmiddels lager zit en nu zeker de laatste 2 weken er zo goed op let. Als ik niet heen hoef ga ik ook niet, pas als het écht nodig is. Geeft zoveel rust, heerlijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:44

Haha hoi dan! Jij was mij nog niet opgevallen. Vanaf nu waarschijnlijk wel :D

Ik snap precies wat je bedoelt met die rust. Eerder ging ik elke week, toen elke 2 weken en sinds vorig jaar nog maar eens per 3 tot 4 weken. Met als extra voordeel dat de auto dus ook veel minder kilometers rijdt en dat is bij een slurper echt wel te voelen in de portemonnee :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:19

Gisteren eindelijk bijgeraakt met de vaat, wat vandaag betekende dat ik de leeggeraakte voorraadpotten met zakken kon vullen. Mijn plank boven de aanrecht is weer maximaal gevuld, maar mijn voorraadkast is nu bijna door zijn zakken droogwaren heen die nog geen voorraadbus hadden.

Ik heb vandaag ook maar mijn mandje kruidenzakjes/specerijen opgeruimd. Mijn visbouillonblokjes bleken in 2021 te verlopen en was duidelijk ook een keer wat vochtig geworden. En ook verschillende zakjes 'dip'poeders om door de yoghurt te mengen die voor mij echt geen succes zijn gebleken en daar al jaren lagen heb ik nu dan toch maar weggegooid. Voor de overgebleven dingen heb ik nu weer meer kans dat ik ze ga gebruiken. En de voorraad kipbouillonblokjes (met en zonder zout) konden er nu netjes in. Die gebruik ik juist wel regelmatig, die met zout zijn ook heel geschikt om aardappelen of pasta in te koken voor net dat beetje extra smaak.

Ik kwam bij het opruimen ook het griesmeel tegen, waarvan ik een 1-persoonsportie griesmeelpudding heb gemaakt. Daarmee was hij niet op, maar het was wel lekker. Ik had de hoeveelheid suiker al gehalverd, maar die ga ik nog wat verder minderen. Een mooie vervanger voor de behoefte aan toetje uit de supermarkt, ik vergeet het alleen zo af en toe.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:35

Welkom Buffelduke :) Leuk dat je ook mee doet.

Dure boodschappen vind ik ook steeds vervelender, ik let steeds meer op aanbiedingen. En inderdaad, dingen zelf maken is echt beter, zowel (meestal) voor de portemonnee, maar vooral omdat je weet wat er niet in gaat.

Mizora, lekker bezig!

Ik had voor vandaag eigenlijk bedacht om maar een taart te kopen om te trakteren, want gisteren kreeg ik dat niet meer gedaan.

Vanochtend toch nog maar even in mijn vriezer gekeken, daar laten nog een paar brownies met cheesecake japansewijnbes topping, en appel kruimel taartjes in cupcake vormpjes in. Airfryer mee naar het werk en hopsakee :P Het viel heel erg in de smaak bij mijn collegas :D Beter dan een taart uit de winkel gedaan zou hebben.

Het heeft me niks gekost en ik hoefde ook geen energie te verspillen in/naar een winkel. Triple win dus.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:53

Goeie oplossing Prairy!

Ik wacht nog op een echt koud moment om mijn vriezer eens te kunnen ontdooien. En dan bedoel ik een nacht rond -10 of kouder. Dat is een mooi moment om alles weer even wat logischer erin te stoppen en te checken of mijn whiteboard nog klopt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:39

Ik moet de vrieskist ook weer eens ontdooien inderdaad.
Meestal zet ik het eten in diepvriestassen buiten als het licht vriest, dan een bak kokend water in de vriezer, deur dicht en een half uur later kan ik al het ijs zo eruit pakken en kan het eten weer terug.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:38

Ik zet gewoon de hele boel in de lades buiten neer. Maar het moet ofwel echt hard vriezen ofwel licht vriezen met bewolkt zijn zonder sneeuw, en dat blijkt veeleisend te zijn.

Om te ontdooien zet ik er meerdere bakjes heet water in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:08

JudithO schreef:
Ik zet gewoon de hele boel in de lades buiten neer. Maar het moet ofwel echt hard vriezen ofwel licht vriezen met bewolkt zijn zonder sneeuw, en dat blijkt veeleisend te zijn.

Om te ontdooien zet ik er meerdere bakjes heet water in.

Wij eten de betreffende vriezer leeg en wat niet lukt, stoppen we in een andere vriezer, maar goed, we hebben er drie :+
Koelkast idem en wat niet lukt, gaat in de koeling van de caravan of even bij de buren erin. Kwestie van goede contacten.

Je kunt dan de vriezer open zetten, halve dag geduld, schoonmaken, aanzetten en klaar. Ding vult zich "vanzelf" weer :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:59

Hier zijn de kruiden uit Nederland weer aangevuld doordat schoonmoeder ze heeft meegenomen van vakantie, fijn :D
We halen nog steeds weinig boodschappen, kijken goed wat er nog op voorraad is én wat er in de aanbieding is.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:17

Mooi gedaan met je traktaties prairy! Mooie oplossing zo! :D

De vrieskist ontdooien en de vriezer met lades ook eigenlijk zou geen overbodige luxe zijn := ik heb de kist wel laatst opgeruimd dat scheelde een hoop.
Ik heb alles in plastic bakjes. Ik heb ooit een keer 100 van die Chinese bakjes (zo noemen wij ze althans) gekocht. Niet heel milieuvriendelijk maar ik doe al zo’n 5 jaar met ze. Alle restjes en sauzen etc doe ik daarin en dan vries ik het in. En als het bakje leeg is doe ik hem in de vaatwasser en zijn ze weer schoon voor nieuw gebruik. Werkt perfect. Af en toe sneuvelt er weleens eentje maar ik heb er tot nu toe nog steeds genoeg.

Vandaag hadden wij orzo uit de slowcooker. Niet perse gemaakt met restjes maar wel de slowcooker weer een keer gebruikt. Was wel lekker maar niet heel enthousiast.

Morgen ga ik chocolate chips cookies maken. Ik heb nog veel van die chocolade druppels voor in koekjes oid liggen dus dan raak ik die ook eens kwijt.

Ook wil ik een noten mix maken die ik van Rudolph de kok zag. Ik heb nog veel zakken Pecan noten en dat is een mix van Pecan noten, gedroogde cranberries en chocolade druppels. Weinig werk, ruikt lekker op maar ook heerlijk denk ik!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:53

Ik heb in de bijeuken lle planken opgeruimd en weet nu weer wat daar allemaal staat.
Pasta in een gote curverbak gestopt en afbakbrod in een bak.
Zeker psta gaat er bij ons snel doorheen, vanwege 2 sporters in huis, aar ik wist niet dat het zoveel was.
Z kwam ik er ook achter dat ik toch wel wat belangrijke dingen miste, oa wcpapier. Dus die meteen aanfevuld.
In de keuken kast staan weet ik hoeveel verschilende potjes met kruiden, allemaal verschillende maten.
Dus bij Amazon glazen potjes gekocht en daar ben ik stukje bij beetje alle kruiden in over aan het stoppen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:10

De vriezer-leeg-challenge ga ik in januari nog niet kunnen afronden vrees ik. We eten al een week voornamelijk uit de vriezer en hij is nog niet half leeg.. (en ik denk altijd dat er niets in huis is om te eten, maar dat is net als met een volle kledingkast niets hebben om aan te trekken)

Die Chinees-bakjes, daar ben ik ook fan van! Makkelijk stapelen en als ze eens stuk gaan is het niet erg. Bij ons komen ze wel echt van de Chinees, had niet bedacht dat je ze ook los kunt kopen :)*

Voor de Ikea fans nog even mijn kruidenla.
De rest van mijn keuken is chaos, maar deze staan altijd (ongeveer) op alfabetische volgorde :j

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:41

Die chinees-bakjes vind ik dan vaak weer wat minder handig. Kliekjes en ovenschotels doe ik in aluminium bakjes, daar heb ik er ook ooit 100 van gekocht. Die schuif ik bevroren de oven in, ideaal!
En de rest doe ik vooral in zakjes. Dat laat zich wat makkelijker in alle hoekjes en gaatjes duwen :+

Heerlijk, zo’n kruidenla!
Ik heb ooit van die leuke honingglazen gekocht voor mijn kruiden.. maar uiteindelijk had ik toch veel meer kruiden dan potjes, dus heb ik alsnog een deel in random potjes overal en nergens staan en liggen :))
De honingpotjes zijn wel erg handig, met de magneetjes!
Achterdoor tegen de koelkast aan:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-01-25 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 22:44

Annemiek, ik heb vandaag een potje sinaasappelsap gedronken, was wat bitter. Volgende keer doe ik de Amerikaanse tijden, die zijn voor de verandering maar 10 minuten ipv 30 van weck.

Ik ben echt jaloers op jouw achterwand! Helemaal mijn kleur en ook hoe ik het zou willen. Maar ja, ik heb geen achterwand _O-

Hier had ik vanmiddag soepje met nog wat kapjes brood geroosterd. Vanavond lekker pizza met enchilada saus ipv pizza saus. Ook lekker.

Vriezer gaan we het hier verder niet over hebben :+ De kleinste wil ik nog een keer doen maar geen energie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:47

Jammer dat het sinaasappelsap wat bitter was. Enig idee waar dat aan ligt? Hopelijk smaakt het beter met de Amerikaanse methode.

Ik heb vandaag pannenkoeken en soep gemaakt. Niet echt avondeten, maar ik had ineens zin in pannenkoeken :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 22:52

8nnemiek schreef:
Jammer dat het sinaasappelsap wat bitter was. Enig idee waar dat aan ligt? Hopelijk smaakt het beter met de Amerikaanse methode.

Ik heb vandaag pannenkoeken en soep gemaakt. Niet echt avondeten, maar ik had ineens zin in pannenkoeken :))

Ik denk toch de verhitting. Ik heb het ook gedronken voor het de ketel in ging en toen smaakte het prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:02

8nnemiek schreef:

Er is hélemaal NIKS MIS met pannenkoeken! Het IS avondeten :j :j :Y)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:37

Eens! Pannenkoeken zitten absoluut in de categorie avondeten :D

Hier vanavond preitaart op de planning, met alles wat ik nog in huis heb en dan vooral kookroom wat op moet (al over datum).

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:52

JudithO schreef:
Hier vanavond preitaart op de planning, met alles wat ik nog in huis heb en dan vooral kookroom wat op moet (al over datum).

Wat grappig, ik had gisteravond dezelfde situatie :+

Ik heb een quiche gemaakt met 2 niet-meer-zo-verse preien, een half stuk Brie dat nog over was van de feestdagen, rookworst in stukjes, pakje kookroom (over de datum), en een zwik zelfgeraspte belegen kaas (hard geworden restje).
Wat vreemde combi die uiteindelijk wel erg lekker was :9
Andere helft eet ik waarschijnlijk vanavond.