No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:38

Nala schreef:
Benzz schreef:
Niks gekocht, wel heel veel uitgezocht en weggegooid of weggegeven.

Ook goed bezig! Al heb ik op social media veel de tip langs zien komen om juist nu even niet te ontspullen, stel er gaat iets kapot oid, omdat je geen vervanging mag/wil kopen.

Het vele “declutteren” noemen ze een symptoom van het teveel kopen, om het voor jezelf te rechtvaardigen zeg maar. Dus door juist nu (nog) niks weg te doen kun je langer vooruit, met bijvoorbeeld die ene broek/shirt/schoenen waar je nu over twijfelt maar die nog prima bruikbaar zijn en passen.

Ik weet niet hoeveel waarheid hierin zit, maar ik wacht dus braaf even met ontspullen haha.

Dit waren geen spullen die ik nog echt nodig heb. Essentiele spullen gooi ik nooit weg.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:40

Ik denk dat ontspullen nu al prima kan, maar het ligt er net aan Wat je weg doet ook natuurlijk. Wij hebben toevallig gisteren 1 helft van de dressoir helemaal leeggehaald (deze word binnenkort vervangen met een dressoir met minder ruimte dus we moesten het sowieso gaan uitdunnen), spul eruit gehaald wat weg kan (verkocht of weggeven). Dat waren de meest random dingen; een koptelefoon van onze zoon toen hij jonger was, speciaal voor jongere kids. Word niet meer gebruikt dus kan nu prima weg, een relaxopet pro wat ik ooit voor de hond had gekocht voor vuurwerk stress maar niet meer gebruik, een dieren tondeuse welke niet sterk genoeg is voor onze langhaar kat en dus niet meer word gebruikt - was voor ons een miskoop en gaan we niet gebruiken dus dat kan prima de deur uit. Maar ook papieren dingen zoals folders e.d. welke ik uit andere landen meenam als memorabilia waarvan ik nu denk: t ligt er maar wat, wat moet ik ermee… dus toch alsnog weggedaan haha. Ook veel kabels welke we door de jaren heen veel dubbel erbij hebben gekregen, of van producten welke we helemaal niet meer hebben en wel de kabels nog van hebben, lol. Dus veelal dingen weggedaan welke wel dienst hebben gedaan of met een goede reden zijn gekocht of echt overbodig zijn geworden en nu gewoon klaar zijn om weg te gaan en waar ik ook zeker van ben dat het niet meer gebruikt gaat worden bv.

Als ik twijfel over iets, gaat het ook nog niet weg.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:02

Nala schreef:
Benzz schreef:
Niks gekocht, wel heel veel uitgezocht en weggegooid of weggegeven.

Ook goed bezig! Al heb ik op social media veel de tip langs zien komen om juist nu even niet te ontspullen, stel er gaat iets kapot oid, omdat je geen vervanging mag/wil kopen.

Het vele “declutteren” noemen ze een symptoom van het teveel kopen, om het voor jezelf te rechtvaardigen zeg maar. Dus door juist nu (nog) niks weg te doen kun je langer vooruit, met bijvoorbeeld die ene broek/shirt/schoenen waar je nu over twijfelt maar die nog prima bruikbaar zijn en passen.

Ik weet niet hoeveel waarheid hierin zit, maar ik wacht dus braaf even met ontspullen haha.

Ik ben wel her en der al wat aan het opruimen en ontspullen, ook vooral met kleding. Het is kleding dat ik toch niet aan doe. Een deel gaat in de weggeefcontainer, en een deel verkoop ik op Vinted. Zo krijg ik weer overzicht in wat ik wel en niet heb, wat ik echt nodig heb en het ruimt niet alleen mijn huis op, maar ook mijn hoofd.

Ik kan echt jaren iets bewaren met het idee dat ik het later wel aandoe/gebruik, maar als mijn hoofd dan zegt dat ik het nu toch echt weg moet doen, moet ik dat ook echt doen en gebeurd het ook.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:06

Je moet bijv niet al je voorraad shampoos wegdoen zodat je een excuus hebt om nieuwe shampoo te kopen.
Maar producten die je echt niet meer gaat gebruiken kunnen nu natuurlijk zeker wel weg.

Door juist nu te ontspullen krijg je soms een grotere "tegenzin" in spontane aankopen omdat je die niet straks ook weer wilt wegdoen en omdat je waarschijnlijk behoorlijk geniet van het meer opgeruimde gevoel van je huis na het ontspullen.

Dus die trui met gaten erin of 2 maten te groot kan nu echt wel weg.

Tijdens het ontspullen zie je soms ook beter wat je nog op voorraad hebt en kan je dat nu opmaken zonder nieuw te kopen omdat je het vergeten was.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 05-01-25 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:08

cobiie schreef:
Je moet bijv niet al je voorraad shampoos wegdoen zodat je een excuus hebt om nieuwe shampoo te kopen.
Maar producten die je echt niet meer gaat gebruiken kunnen nu natuurlijk zeker wel weg.

Door juist nu te ontspullen krijg je soms een grotere "tegenzin" in spontane aankopen omdat je die niet straks ook weer wilt wegdoen en omdat je waarschijnlijk behoorlijk geniet van het meer opgeruimde gevoel van je huis na het ontspullen.

Dus die trui met gaten erin of 2 maten te groot kan nu echt wel weg.

Eens, ik heb een collectie Shampoo plus aanvullende maskers liggen, die ik eigenlijk niet zo fijn vind. Maar ze blijven wel liggen, voor als iets anders op is.

Echter heb ik mijn make up collectie wel serieus uitgedund, daar zitten ( mooie) producten bij waar ik met een gevoelige huid niet zo goed tegen kan. Maar het nichtje van een kennis van mij vind dat helemaal te gek!

Tieneke

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:29

Bij mij helpt ontspullen wel om net niks nieuws te kopen wat niet nodig is. Hoe graag ik ook uitgeef aan hebbedingen... als alles georganiseerd is en overdaad is weggewerkt, geeft me dat een beter gevoel op langere termijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:42

Klopt en je ziet ook hoeveel onnodige dingen je hebt gekocht danwel verzameld. En beseft nog een keer waar nieuwe spullen uiteindelijk weer gaan belanden, in diezelfde kelder/kast/doos...
Motiveert mij nog extra om minder te kopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 00:04

opisop_shop schreef:
Klopt en je ziet ook hoeveel onnodige dingen je hebt gekocht danwel verzameld. En beseft nog een keer waar nieuwe spullen uiteindelijk weer gaan belanden, in diezelfde kelder/kast/doos...
Motiveert mij nog extra om minder te kopen.

Voor mij is zo’n opruim ronde idd ook altijd weer een stukje bewustwording. Hoewel het moeilijk is voor me om hier heel erg in te veranderen (en sommige dingen kom je ook niet omheen als je het gekocht hebt eerder met een echte reden) helpt het iig al gedeeltelijk voor me.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 00:51

Vandaag alleen de nodige boodschappen gehaald.
Morgen is mijn vakantie voorbij.
Deze vakantie was ik veel thuis.
En straks in het dagelijks ritme kost het moeite geen extra geld te gaan spenderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 07:24

Texas02 schreef:
Tot nu toe gaat het hier nog steeds goed, nog niets ongeplands gekocht. Voor degenen die zeggen dat het in januari niet moeilijk is, daar ben ik het eigenlijk niet zo mee eens. Heel veel dingen gaan nu of binnenkort in de wintersale. Als je iets leuks ziet is de verleiding er sowieso altijd, ongeacht welke maand het is, en juist januari is zo'n saaie, grauwe maand dat ik toch snel liever eten afhaal dan zelf kook omdat motivatie voor veel dingen ver te zoeken zijn. En omdat motivatie ver te zoeken is, zit je meer op internet en zie je ook meer leuke dingen voorbij komen.

Nou dit, januari is echt de meest poedersuiker maand van het jaar. Ik begin in februari weer een beetje met leven, zodra ik merk dat de dagen langer worden :=.

Gelukkig gaat het no buy wel goed :).

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 08:01

Ja, dat ken ik dus maar al te goed. Februari ook nog niet echt. Pas eind februari meestal. Al is februari wel ietje beter dan januari omdat je in ieder geval de sneeuwklokjes en krokussen weer ziet bloeien en iets van een voorjaarsgevoel krijgt, en het ten minste niet om 16 uur al donker wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 08:27

Texas02 schreef:
Ja, dat ken ik dus maar al te goed. Februari ook nog niet echt. Pas eind februari meestal. Al is februari wel ietje beter dan januari omdat je in ieder geval de sneeuwklokjes en krokussen weer ziet bloeien en iets van een voorjaarsgevoel krijgt, en het ten minste niet om 16 uur al donker wordt.

Ja precies. Januari is echt de meest depressieve maand die er is. En zeker de eerste werkdag na de vakantie. Ik heb het echt serieus even moeilijk vandaag.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 08:46

Off-topic: even een knuffel voor iedereen die het moeilijk heeft vandaag! :(:)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 09:04

Dank je, kan het gebruiken. Oma van 102 in ZH opgenomen met longontsteking, zat gisterenavond op spoed en pas om middernacht in bed.

No buy gaat goed, ik ben nu erg kritisch in de supermarkt en dat vermijdt impuls-aankopen. Zo heb ik garnalen aan halve prijs laten liggen want er is genoeg vers eten in huis. Ben nu ook begonnen met elke middag zelfgemaakte soep te eten ipv afhaalbroodje. Ben alleen gefaald bij de slager, wilde spaarpunten inruilen en ben dat vergeten dus alsnog gewoon betaald. Ach, volgende keer dan maar.

Heb wel hele leuke donsovertrekken in solden gezien... grr op handen zitten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 09:14

Och jee hopelijk knapt je oma weer op.

Sterkte voor de 1e werkdag mensen.
Hier is vandaag nog een vrije dag ivm Heilige Drei Könige. Ik hoef dus pas morgen te beginnen en heb dus vandaag ook niet eens de mogelijkheid om iets te kopen, dat scheelt weer :D

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:37

Een ding dat mij helpt om januari goed door te komen is het daglicht bijhouden. Ik weet wanneer het de kortste dag is en heb ook echt in mijn agenda gezet wanneer er een heel uur langer daglicht is. Ik kijk daar ook echt naar uit en het laat januari voor mij minder lang voelen.

Verder nog een Regency 12th night party van de re-enactmentvereniging zaterdag en de 18de een besuursuitje van die vereniging, dus dat breekt januari ook al op.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:51

6 jan en al 176 euro aan boodschappen -O-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:55

Ligt er natuurlijk maar net aan hoe lang je daarmee kunt doen.
Wij willen sowieso veeeeeel minder geld uitgeven aan boodschappen want dat zit steeds tussen de 800-1000 per maand :wow: :7
Incl kattengrit, hondenvoer en verzorgingsproducten/schoonmaakartikelen en de prijzen hier in Oostenrijk liggen denk ik ook wat hoger dan in NL maar het gaat natuurlijk nergens over.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 11:56

opisop_shop schreef:
Ligt er natuurlijk maar net aan hoe lang je daarmee kunt doen.
Wij willen sowieso veeeeeel minder geld uitgeven aan boodschappen want dat zit steeds tussen de 800-1000 per maand :wow: :7
Incl kattengrit, hondenvoer en verzorgingsproducten/schoonmaakartikelen en de prijzen hier in Oostenrijk liggen denk ik ook wat hoger dan in NL maar het gaat natuurlijk nergens over.

Maar je woont wel in Oostenrijk <3

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:58

Net in de auto hoorde ik dit nummer op de radio en ik moest gelijk aan dit topic denken :D
De tekst zal ik er even bij plakken, neurie het deuntje maar als je in de verleiding bent om iets te kopen, wie weet helpt het :')

We live in a greedy little world,
That teaches every little boy and girl
To earn as much as they can possibly,
Then turn around and spend it foolishly
We've created us a credit card mess
We spend the money that we don't possess
Our religion is to go and blow it all
So it's shopping every Sunday at the mall
All we ever want is more
A lot more than we had before
So take me to the nearest store
Can you hear it ring
It makes you want to sing
It's such a beautiful thing, ka-ching
Lots of diamond rings
The happiness it brings
You'll live like a king
With lots of money and things
When you're broke, go and get a loan
Take out another mortgage on your home
Consolidate so you can afford
To go and spend some more when you get bored
All we ever want is more
Can you hear it ring
Lots of diamond rings
The happiness it brings
You'll live like a king
Let's swing
Dig deeper in your pocket
Oh, yeah, ha
Come on, I know you've got it
Dig deeper in your wallet
Whoa
All we ever want is more
Can you hear it ring
Lots of diamond rings
The happiness it brings
You'll live like a king
Can you hear it ring
You'll live like a king
Ka-ching

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:03

Marjo schreef:
Maar je woont wel in Oostenrijk <3

Zeker, erg blij mee **\O/**
Wel prijzig, alleen al aan school voor de kinderen. Je moet pennen, schriften enz allemaal zelf kopen. Hoe stom is dat, en hoe zorg je zelfs op school al meteen voor ongelijkheid 8)7
Kinderen gaan hier ook weet ik veel hoe vaak ergens heen, ipv in NL het een jaarlijkse schoolreisje. Betaal dit jaar 2x 250euro voor schoolkamp en mijn kinderen zijn 10 en 12 dus NL basisschool leeftijd. Daarnaast maandelijks wel een uitje ergens heen dus weer entree of buskosten, laatst ging de oudste 5 dagen skiën en kon ik dus 5x voor lunch geld meegeven en zo gaat het nog wel even door _O-

Uitgaven genoeg, daarom ook geen extra aankopen meer voor ons dus!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:27

Boodschappen zijn bij ons ook echt een enorme kostenpost. Ik vind het zo knap als mensen rond een bepaald bedrag kunnen blijven en dan ook nog gewoon veel groenten/fruit eten en vis/kip. Soms heb je ook geen andere keus natuurlijk en dan word je wel creatief. Nu worden er hier ook wel dingen gekocht als duur brood beleg, coca cola zero etc dus als het echt zou moeten kunnen wij ook echt nog aanpassen maar als ik ook gewoon zie wat je voor gewoon groenten, fruit en (bio) vlees kwijt bent. Auwtsj. Nu kopen wij vrijwel alles via AH of lokaal wat ook niet perse goedkoper is maar ik vind een aldi/lidl gewoon toch elke keer net niet qua groenten kwaliteit bij de filialen hier in de omgeving plus dat het bezorg abbo voor ons gewoon heel prettig is via AH en we gewend zijn ook aan hun producten (plus dat we er koopzegels sparen, hierdoor tikt het totaalbedrag wel ook altijd extra aan, maar die boekjes sparen is toch wel echt chill). Ik zou wel weer eens naar de markt moeten gaan voor groenten/fruit en de prijzen vergelijken, want dat zijn wel dingen waarin we prima zouden kunnen aanpassen nog.

Dat tikt qua kids idd ook aan opisop_shop. Uitjes worden bij ons door school geregeld, bij ons doen ze vaak educatieve uitstapjes bv. Maar dat is dan wel anders als idd 5 dagen skiën, dat soort dingen doet onze zoon van bijna 12 idd (nog) niet via school inderdaad. Zijn allemaal dag uitjes. Onze zoon heeft dit schooljaar ook schoolverlaterskamp (geloof 3 dagen) en ik heb nog niks gehoord over eventuele kosten. Volgens mij krijgen scholen hier subsidie voor dit soort dingen. Die van ons gaat naar de middelbare school komend schooljaar, dus ben benieuwd wat er dan voor ons nog aan extra kosten komt. Dit jaar is hij begonnen met de eerste beugel en het hele beugel traject gaat ons op 2 jaar tijd ook nog ruim 3000e kosten. Bye money.

Wij hadden wel leuke korting gehad van 95e bij verlenging telefoon abbo van die van mij, dus ipv 144 bijbetalen voor het nieuwe toestel hoefde nog maar 47e bijbetaald te worden maar ik heb m’n oude telefoon van een paar generaties terug nog voor 200e verkocht aan de deur dus hebben zelfs nog een leuk bedrag over. Dat gaat mooi naar het verjaardag potje van onze zoon komende maand., want dat word ook weer duur met cadeautje, feest, kinderfeestje.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:41

Het skiën zelf zijn verder geen kosten aan, wij hebben allemaal een seizoenspas maar anders kun je die via school lenen tijdens skiweek, skibus is dan ook gratis.
Maar ze gaan jaarlijks op kamp en dat kost voor 3 dagen 250euro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:06

Onze boodschappen voor December waren heel wat hoger dan normaal. Ik geef de vakantie in Zeeland de schuld :Y)
We hebben in December 220 euro uitgegeven aan boodschappen, en normaal zit dat rond de 160 euro. Nog steeds niet veel natuurlijk.. maar voor mijn doen echt heel duur :Y) Er zat wel ook hondenvoer bij, wat ik normaal apart tel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:19

Jeetje zo weinig! Eet je veel uit eigen tuin?