Declaraties werk worden niet vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:32

Cioccolato schreef:
Dorine92 schreef:
Ben benieuwd of er een update komt van de TS. Wat er al eerder werd gezegd, regels zijn richtlijnen om ervoor te zorgen dat dingen grotendeels soepel lopen. En ja je mag er dus iemand op aanspreken als diegene zich er niet aan houdt. Maar het zou natuurlijk helemaal van de zotte zijn als de man van de TS uit eigen zak zijn vliegtickets of andere (schijnbaar hoge) kosten voor werkgerelateerde reizen moet betalen.

Nee zo werken regels niet, regels zijn regels en richtlijnen zijn toch echt iets anders :j

Ja maar niet elke "regel" houdt stand. Een bedrijf kan niet de werknemer laten opdraaien voor deze kosten die gemaakt zijn voor het bedrijf.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:38

topsylover schreef:
Waarom is het voor mensen zo moeilijk om te begrijpen dat je als volwassene bepaalde verantwoordelijkheden hebt? En dat als je deze verantwoordelijkheid niet neemt, er consequenties aan zitten? Als het vliegtuig vertrokken is kun je toch ook niet nog halverwege instappen? Waarom denk je dat het in andere situaties wel kan?
Of is dit de typisch Nederlandse "ja maar ík..." mentaliteit?

De man van TS is laks geweest met het inleveren van zijn declaraties (verantwoordelijkheid). Hierdoor worden zijn kosten niet uitbetaald (consequenties). Hier hoeven we echt niet 7 pagina's over te discussiëren hoor :')

Waarom is het zo moeilijk om te begrijpen dat je als bedrijf bepaalde verantwoordelijkheden hebt. Als ze dit gezeik niet willen moeten ze hem een creditcard van het bedrijf geven.
En als ze het blijkbaar doodnormaal vinden om mensen grote bedragen te laten voorschieten, dan vraag ik me een beetje af wie er precies volwassen moet worden

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:39

Brainless schreef:
@Ibbel
Als jij niet alle vakantiedagen op maakt kun je die ook kwijtraken, ondanks dat het een schuld van je werkgever aan jou is.

Dat is iets anders. Dan ben je niks aan het voorschieten voor je werkgever

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:40

Ibbel schreef:
Waar het wat mij betreft op neer komt: het is écht geen onoverkomelijk probleem voor een bedrijf om een declaratie na 3, 6, 9 of 12 maanden nog te verwerken. Niet juridisch, niet fiscaal, niet boekhoudkundig.
Het is gewoon onwil: 'geen zin', 'moeilijk, moeilijk, moeilijk' 'regeltjes, regeltjes, regeltjes' blablabla.

Je hebt er uiteindelijk jezelf mee, je personeel loopt weg of de kantjes er af.
En als ik directeur van zo'n tent was, zou ik me de ballen uit de broek schamen een personeelslid in de kou te laten staan voor een paar duizend euro 'omdat we nu eenmaal regeltjes hebben'. Scrooge op z'n best met Kerst.

Dus dit

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:42

Foaly schreef:
Tja, ik snap het bedrijf wel. Hij is niet een weekje te laat, maar twee maanden. Geen idee om hoeveel geld het gaat maar het zal niet een paar tientjes zijn, en hoe druk je het ook hebt, daar maak je dan toch tijd voor om het uit te zoeken en te declareren? Ik snap dus eerder je man niet zo goed, sorry :=

100% akkoord.

Sorry TS. Maar je man moet hier een les uit trekken en volgende keer een stuk snel zijn onkosten doorgeven. Zonde dat het een dure les is, dat snap ik - maar hij heeft zichzelf in de voet geschoten.

En dit staat los van wel of niet voorschieten. Ik zou het als werknemer niet graag doen, een paar tientjes vind ik geen probleem maar meer liever niet. Net om dit gezeik niet te hebben.
Doe ik het tòch, dan geef ik mijn kosten asap door.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:50

Samenvatting van 9 pagina’s: sommigen vinden dat het bedrijf coulant moet zijn en declaraties moet aannemen ongeacht wanneer deze ingediend worden, anderen vinden dat man van TS ruimschoots te laat is met declareren en het bedrijf voet bij stuk mag houden om de declaraties niet meer uit te betalen wegens laattijdige indiening.
Ik denk niet dat mensen die a denken degenen die b denken gaan overtuigen en evenmin dat degenen die b denken degenen die a denken gaan overtuigen. Ieder heeft zijn mening, dat mag. Uiteindelijk is wat wij denken niet relevant. Het is nu aan TS om te bepalen wat zij (belangrijk) vindt en daarover in gesprek te gaan met haar man en het is aan haar man om te bepalen wat hij belangrijk vindt en daarnaar te handelen (hetzij dit laten vallen en zijn verlies nemen, hetzij in gesprek gaan met de werkgever en nagaan wat de mogelijkheden zijn om zijn declaraties toch te laten goedkeuren).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:00

Goede conclusie Pateeke.

En inderdaad, declaraties zijn niet het enige wat niet urgent is :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:22

sasja0705 schreef:
Ik vind het interressant, dat hier een groot deel voor coulance door werkgever is betreft de declaraties...
Maar hoe coulant is deze deel als het andersom zou zijn ?
Als de werkgever laks is met uitbetalen ? Dat je als werknemer ff 5 maanden moet wachten op je loon ?

Is extreem voorbeeld, ik weet, maar dan zou iedereen op zijn strepen staan en het hebben over regels en overeenkomsten aan die zich de werkgever te houden heeft.

Waarom zou het dus nu een eenrichtingsverkeer zijn ?

De salarisbetaling is gewoon wettelijk geregeld.

Maar ook dat is niet OK.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:29

Dorine92 schreef:
topsylover schreef:
Waarom is het voor mensen zo moeilijk om te begrijpen dat je als volwassene bepaalde verantwoordelijkheden hebt? En dat als je deze verantwoordelijkheid niet neemt, er consequenties aan zitten? Als het vliegtuig vertrokken is kun je toch ook niet nog halverwege instappen? Waarom denk je dat het in andere situaties wel kan?
Of is dit de typisch Nederlandse "ja maar ík..." mentaliteit?

De man van TS is laks geweest met het inleveren van zijn declaraties (verantwoordelijkheid). Hierdoor worden zijn kosten niet uitbetaald (consequenties). Hier hoeven we echt niet 7 pagina's over te discussiëren hoor :')

Waarom is het zo moeilijk om te begrijpen dat je als bedrijf bepaalde verantwoordelijkheden hebt. Als ze dit gezeik niet willen moeten ze hem een creditcard van het bedrijf geven.
En als ze het blijkbaar doodnormaal vinden om mensen grote bedragen te laten voorschieten, dan vraag ik me een beetje af wie er precies volwassen moet worden

Waarom is het zo moeilijk om te begrijpen dat je als werknemer bepaalde verantwoordelijkheden hebt. Als je dit gezeik niet wil moet je op tijd je declaraties indienen. Vraag me af wie er hier volwassen moet worden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:33

Ibbel schreef:
CharleyT schreef:
Ben van mening dat jij er wel hele vrije opvattingen op na houdt wat betreft de rol van een werknemer en de werkgever. Regeltjes eigenlijk weer niet, want ach gossie toch die arme werknemer. Nee Ik zou je niet aannemen op de afdeling Personeelszaken etc.

Gelukkig ben ik 20 jaar (tot grote tevredenheid van mijn medewerkers) 'gewoon' een menselijke manager - direct onder de directeur - geweest en nu met pensioen. En de afdeling P&O en finance van de tent waar ik werkte waren gelukkig ook gewoon menselijk en flexibel.

Helemaal top toch, niks mis mee, prima loopbaan. Maar ik denk dat je jouw ervaringen niet 1 op 1 kan kan vergelijken met andere, grotere/kleinere bedrijven die allemaal hun eigen manier van werken hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:35

Ik kan me ook goed voorstellen dat de gemiddelde MKB'er coulanter kan/mag zijn, dan een dochteronderneming van een grote multinational :).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:49

Zelfs Boskalis hou 3 maanden aan. Met uitzondering dat het zo wie zo binnen aflopen project gedaan moet worden.

Uitzondering hierop is eventueel persoonlijke omstandigheden waaronder overlijden van een familielid. Maar dan moet het wel in samen spraak zijn.

Let dit was tussen 2000 tot 2006 dus lang geleden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:10

pateeke schreef:
Samenvatting van 9 pagina’s: sommigen vinden dat het bedrijf coulant moet zijn en declaraties moet aannemen ongeacht wanneer deze ingediend worden, anderen vinden dat man van TS ruimschoots te laat is met declareren en het bedrijf voet bij stuk mag houden om de declaraties niet meer uit te betalen wegens laattijdige indiening.
Ik denk niet dat mensen die a denken degenen die b denken gaan overtuigen en evenmin dat degenen die b denken degenen die a denken gaan overtuigen. Ieder heeft zijn mening, dat mag. Uiteindelijk is wat wij denken niet relevant. Het is nu aan TS om te bepalen wat zij (belangrijk) vindt en daarover in gesprek te gaan met haar man en het is aan haar man om te bepalen wat hij belangrijk vindt en daarnaar te handelen (hetzij dit laten vallen en zijn verlies nemen, hetzij in gesprek gaan met de werkgever en nagaan wat de mogelijkheden zijn om zijn declaraties toch te laten goedkeuren).

Ik zou aan de samenvatting ook nog willen toevoegen dat men enorm boos wordt op de werkgever, terwijl we niks weten van de man in kwestie, diens relatie met de werkgever en de interne communicatie die al dan niet gebeurd is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:17

Gini schreef:
pateeke schreef:

Ik zou aan de samenvatting ook nog willen toevoegen dat men enorm boos wordt op de werkgever, terwijl we niks weten van de man in kwestie, diens relatie met de werkgever en de interne communicatie die al dan niet gebeurd is.

“Men” is hier TS en sommige bokkers. TS mag boos zijn, ook op de werkgever. Net als iedereen heeft TS recht op het voelen / ervaren van die emotie. Wat TS met die emotie doet, is wat anders en weten we niet. Net zomin als we weten of het terecht is dat TS boos is op de werkgever. Dat doet er ook weinig toe. TS wilde weten wat bokkers van deze situatie vinden, wat zij eventueel kunnen doen. En ik denk dat ze daar nu wel antwoord op heeft….

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:55

TS vraagt wie hier ervaring mee heeft of raad weet, die hele discussie is geen antwoord op de vraag van TS. :=
Heb maar weinig antwoorden gezien waar TS iets aan heeft. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:47

Jeetje, ik vind deze reacties wel streng.
Het gaat om een groot bedrag en de werkgever kan hier echt niet zomaar zeggen dat ze het dan niet meer betalen, dat noemen ze dan ‘vergoeden’, maar in de werkelijkheid zijn het gewoon hún kosten die ze nu bij de man van TS neerleggen. Dat kan echt niet.
Ook al is hij te laat met declareren. Het is idd netjes dit binnen drie maanden te doen, maar soms loopt je leven gewoon even zo dat het niet gelukt is.
Het is onzin dat het nu niet meer kan, het is misschien wat werk voor de FA maar niet onmogelijk.

Veel mensen noemen dat het bedrijf in zijn recht staat, maar ik betwijfel dat, lijkt mij dat ze gewoon moeten betalen.

Ik zou het hier niet bij laten zitten, en sowieso niks meer van zulke grote bedragen voorschieten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:19

Natuurlijk moeten onkosten gemaakt in opdracht van werkgever vergoed worden.
Maar een werkgever mag daar wel bepaalde voorwaarden aan stellen, die bekend moeten zijn bij personeel en als deze redelijk zijn, dan moet je als werknemer je daar aan houden.
Behalve goed werkgeverschap is er ook goed werknemerschap.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:27

En áls je dan als goede werknemer eens iets vergeet, wat echt iedereen wel overkomt, is er goed werkgeverschap om iemand daaraan te herinneren…

Goed werkgever/werknemerschap komt van 2 kanten.
Bovendien is dit geen ‘gratie’ van de werkgever, zoals wij bv een keer per jaar 150€ mogen declareren gewoon voor de leuk, en als je dat vergeet heb je pech. Maar dit zijn gewoon de eigen gemaakte kosten door de werkgever. Dat moet betaald worden mi, ook al is je werknemer wat te laat. Je kan dan niet je werknemer laten opdraaien voor kosten van het bedrijf.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:31

verootjoo schreef:
En áls je dan als goede werknemer eens iets vergeet, wat echt iedereen wel overkomt, is er goed werkgeverschap om iemand daaraan te herinneren…

Bovendien is dit geen ‘gratie’ van de werkgever, zoals wij bv een keer per jaar 150€ mogen declareren gewoon voor de leuk, en als je dat vergeet heb je pech. Maar dit zijn gewoon de eigen gemaakte kosten door de werkgever. Dat moet betaald worden mi, ook al is je werknemer wat te laat. Je kan dan niet je werknemer laten opdraaien voor kosten van het bedrijf.

Als je bij een kleine werkgever werkt dan werkt het wellicht zo.
Maar heb je het idee dat multinationals een functie als "herinneraar" hebben die het personeel attendeert op het indienen van declaraties?
Dat is bij grote werkgevers toch echt eigen verantwoordelijkheid...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 17:47

Whow, ik zie nu pas dat dit een behoorlijk groot topic is geworden. Ik heb na de dag dat ik dit topic poste, niet meer gekeken.
Natúúrlijk ga ik de leidinggevende van mijn man niet mailen, al zou ik het BIJNA wel doen. Natuurlijk weet ik dat mijn man het gewoon eerder had moeten doen, dat declareren. Er zijn regels en afspraken, weet ik ook allemaal. Dat het zijn eigen schuld is enz. enz.
Ik hoop altijd bij dit soort kwesties dat tussen regels door nog wat menselijkheid op te brengen is, maar blijkbaar is daar geen ruimte voor binnen zo'n bedrijf.
Mijn gevoel daarbij is, dat ik dat erg oneerlijk en rigide vind allemaal, maar ik ben een leek op dit gebied, ik doe totaal ander werk en heb nooit te maken met iets moeten declareren.
Dus ik dacht met het plaatsen van dit topic: misschien weet iemand raad.
In elk geval allemaal bedankt voor het reageren / meedenken. Ik word niet van elke reactie blij, maar dat hoort er nou eenmaal bij op bokt.
Omwille van privacy wil ik niet noemen wat mijn man precies voor werk doet, maar als mensen dat zouden weten, zouden ze denk ik ietsje meer begrip hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:51

Petpa schreef:
verootjoo schreef:

Als je bij een kleine werkgever werkt dan werkt het wellicht zo.
Maar heb je het idee dat multinationals een functie als "herinneraar" hebben die het personeel attendeert op het indienen van declaraties?
Dat is bij grote werkgevers toch echt eigen verantwoordelijkheid...

Ik werk niet bij een klein bedrijf hoor :+
En nee, die herinneren ook niet. Maar die betalen tenminste zonder morren als je een paar maanden te laat bent.
We krijgen trouwens wel tegen het einde van het jaar mails om al je declaraties zsm in te dienen en te bedenken wat je met je plusuren en vakantieuren wil doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:00

Persoonlijk zou ik niet mailen met de leidinggevende maar even persoonlijk benaderen of bellen en de boel uitleggen. Dat werkt vaak beter dan een mailtje.

Nogmaals, ik was ook een keer te laat, eigenlijk veel te laat want ik was bijna een jaar verder :o , maar ik heb het besproken met mijn leidinggevende en het was toen geen probleem. Ik kreeg het netjes met het volgende salaris overgemaakt op mijn rekening.
De man was destijds ook hoofd financiën en hij vond het verwerken echt niet meer werk dan dat ik het op tijd gedaan. Hij had overigens liever in een keer een grote declaratie dan elke keer een kleintje, bijelkaar opgeteld was die grote minder werk dan de losse kleintjes. Maar dat was mijn leidinggevende, sommige zitten er duidelijk anders in ;)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 18:02

Het bedrijf waar mijn man werkt heeft een heel ingewikkeld declaratiesysteem. Hij is zelf klunzig in dat soort dingen en hij huurt nota bene iemand in om die declaraties te doen.
Het schijnt stiekem een beetje bedoeld te zijn om declareren te ontmoedigen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:13

Maar als hij iemand inhuurt om dat te doen, hoe zo schoof hij het dan nog zo voor zich uit? Als het de ronde doet dat dat systeem bedoeld is om declareren te ontmoedigen, dan kan je toch vermoeden dat ze rigide zijn in regels zoals de termijn?
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Hopelijk voelt je man zich verder wel goed op zijn werk, want in zo’n organisatie is dat denk ik niet zo evident. Ik persoonlijk zou in het geval van je man - en dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik - zulke grote bedragen niet meer voorschieten. Als zij willen dat hij voor het werk die tripjes maakt, dan moeten ze het ook maar van bij aanvang betalen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:17

Ik ben wel benieuwd welk systeem, ik ken er best een aantal.