Bankrekening gehackt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:39

Ik zou wel jezelf indekken met verwachtingen, doorgaans zijn kantoren van banken anno 2024 niet meer dan een naam op een gebouw. Ik heb gemerkt dat veel back-office alsnog via de Klantenservice/online gaat en dat ze real-life vaak niet heel veel meer kunnen betekenen dan adviseren contact op te nemen. Ik zou daar absoluut niet mee akkoord gaan, het laten escaleren en dossier opbouwen (zowel zelf als aanvragen voor een escalatie bij de bank met een terugbelverzoek naar de hoogste verantwoordelijke van de afdeling).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:41

Dat is mijn ervaring met mijn ING niet eigenlijk, maar ik moet ook zeggen dat wij altijd naar het hoofdkantoor gaan, die zit op een stuk rijden, maar daar kunnen ze tot nu toe wel alles oplossen als we er heen gaan.
In een situatie als deze zou ik ook een hoofdkantoor kiezen en geen klein ING puntje die bv in een sigarenboer zit oid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:41

Wat ik me afvraag.......Als ze minimaal 10.000 euro kon sparen, werkt ze neem ik aan? Waar blijft haar loon de afgelopen 4 maanden?
Hoe gaan de maandelijkse vaste afschrijvingen de afgelopen 4 maanden? Ze zal ook als ze thuis woont vast een telefoon abonnement hebben en een zorgverzekering. Als ik die 4 maanden niet zou betalen, vinden ze mij niet zo een leuke klant.

Ik snap verder best wel dat TS een beetje schrikt van de reacties en haar dochter in bescherming neemt, maar misschien zelf ook twijfels heeft. Dat ga je niet allemaal op Bokt vertellen, Ze denkt redelijk onschuldig te vragen naar ervaringen en dan wordt alles uitgespit. Dat verwacht iemand niet.

Wij hebben zelf al meerdere keren problemen met een andere bank. Omdat die vooral alles online willen regelen lopen we ook vast. Er zijn amper nog kantoren open. En vanwege veiligheid en protocollen snap ik dingen best wel, maar ze moeten ook kunnen inspelen op bijzondere situaties.

Wat me overigens wel opvalt is dat het bedrag precies "kwijtraakt" op het moment dat er een auto gekocht gaat worden. Het was dus echt net van de spaarrekening naar de betaalrekening overgemaakt en op dat moment is gelijk de rekening gehackt. Goede timing, dat wel.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:47

ts haar dochter heeft een nieuwe bankrekening geopend bij een andere bank.
aanname dus, maar ik verwacht dus ook dat ze alles heeft omgezet.

@ts, heb je een afspraak gemaakt voor vrijdag? zou ik wel doen, want dan heb je hopelijk de juiste persoon aan het bureau. mijn gevoel zegt ook dat je met degene achter de balie bij een bank niet zoveel kan en niet veel verder komt dan telefonisch.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 12:54

Inderdaad een nieuwe rekening bij andere bank geopend.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:58

Joltsje schreef:
ts haar dochter heeft een nieuwe bankrekening geopend bij een andere bank.
aanname dus, maar ik verwacht dus ook dat ze alles heeft omgezet.

@ts, heb je een afspraak gemaakt voor vrijdag? zou ik wel doen, want dan heb je hopelijk de juiste persoon aan het bureau. mijn gevoel zegt ook dat je met degene achter de balie bij een bank niet zoveel kan en niet veel verder komt dan telefonisch.

Oke, dat had ik gemist. Maar ook dat is meestal vanaf de eerstvolgende maand. Maar goed, dat lost zich dan wel op inderdaad.

Je moet inderdaad bij de meeste banken wel een afspraak maken tegenwoordig. En dan een beetje mazzel hebben. Heb bij een andere bank daar evengoed slechte ervaringen mee. Net als met echt bellen. Dan gaat er alsnog veel mis aan hun kant helaas.
Voor de standaard zaken zijn ze vast prima opgeleid, maar voor meer specifieke zaken kan het een lang vervelend verhaal worden.

Het gesprek opnemen is wel aan te raden. En als je er fysiek bent, overal bewijs en bevestiging van vragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:00

Met die afspraak kunnen ze ook de benodigde papierwerken klaarleggen. En ik zou er niet eerder weggaan tot het is opgehelderd. En tot je de benodigde brieven/afschriften hebt.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 13:01

Pfff dat valt niet mee om een afspraak te maken. Alles willen ze online of per chat doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:05

liberia schreef:
Pfff dat valt niet mee om een afspraak te maken. Alles willen ze online of per chat doen.

Je had toch al een afspraak staan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:05

liberia schreef:

Op de fraude brief staat toch een telefoonnummer? Via dat nummer kan je direct een afspraak maken.
( 020 22 888 00 )
Bij mij stond het er wel op en kon via hun een afspraak maken indien het nodig was.
Echter was bij ons alles al door de ING zelf opgelost waardoor wij naast melden/aangifte niks meer hoefden te doen.

Maar we hebben weleens gedoe gehad met een aantal zakenrekeningen die niet goed geopend waren, toen konden we online gewoon een afspraak maken en langs op kantoor naar keuze.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:09

liberia schreef:

Je zegt dat je vrijdag naar kantoor kon...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:10

Misschien is dat vooral het plan van TS en heeft ze nog geen afspraak gemaakt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:11

Dat kan natuurlijk..vervelend dat het contact zo stroef verloopt met ing.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:12

Leerzaam topic is dit geworden, helaas wel door een heel vervelende aanleiding. Maar wat ik me ondertussen afvraag: let iedereen zo goed op z'n bankrekening dat ze direct de volgende dag bij de bank op de stoep zouden staan? Bij mij gaan er dagen voorbij dat ik niet in mijn bankapp kijk :\.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:13

Ik kijk bijna elke dag op mijn ING app. :j

In de loop der jaren zijn er helaas heel veel fysieke banken gesloten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:16

Veronica2 schreef:
Leerzaam topic is dit geworden, helaas wel door een heel vervelende aanleiding. Maar wat ik me ondertussen afvraag: let iedereen zo goed op z'n bankrekening dat ze direct de volgende dag bij de bank op de stoep zouden staan? Bij mij gaan er dagen voorbij dat ik niet in mijn bankapp kijk :.

Als ik een belletje zou krijgen met de mededeling dat er iets "vreemds" met mijn rekening aan de hand is, dus bijvoorbeeld gehackt worden of betalingen die over gesluisd zouden worden dan zou ik niet eens gaan pinnen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:17

liberia schreef:
Waar het geld is weten we niet. Ik zie opties van dat het er misschien nog op staat of is bevroren. Ik weet het eerlijk niet. Wat ik wel weet is dat herverkiezing op de bewuste dag opstond en dat we er nu niet over kunnen beschikken.
Ik kijk uit naar vrijdag en hoop dat we niet teleurgesteld worden.
Ik hoop ook dat je vrijdag duidelijkheid hebt.

Als het "gewoon" bevroren is, is dat het beste scenario denk ik. Dan is het geld namelijk niet weg. Wat ik vermoed is dat:
  • Je dochter is in een fraudepreventie-algoritme gepakt. Dit kan ook prima onterecht zijn, zeker wanneer het om zulke bedragen gaat trigger je die makkelijk.
  • Dochter had moeten uitleggen waarom ze hetgeen wat haar vlagde had/deed (bijv. waar komt het geld weg) volgens de methode in de brief, had met een goede uitleg waarschijnlijk meteen haar account terug gehad. Maar heeft dit niet gedaan omdat de brief kwijt was.
  • Dochter kwam niet verder omdat ze informatie probeert te krijgen buiten het proces dat gevolgd diende te worden (welke ze dus niet weet). Gezien er strikte regels zijn vereist de bank het juiste proces. En zo loopt het vast, geeft op.
  • Servicekosten van de bank worden afgeschreven ook als je niet rood mag staan, en anders dan incasso's van derden worden die van de bank zelf niet teruggedraaid naar paar dagen als er geen geld is. Daardoor is de rood-staan brief automatisch verstuurd na een paar dagen rood staan. Het is best raar dat dit kan bij een bevroren rekening, maar waarschijnlijk is dit gewoon een edge-case waar niet over na is geacht omdat het weinig gebeurd.
  • Politie kan niks met bevroren geld, dat ligt bij de bank. Dus die moet iets van bewijs dat er idd geld gestolen is voordat ze wat kunnen gaan doen. Rechtsbijstand wil waarschijnlijk om dezelfde reden iets van bewijs zien, anders kunnen ze nooit zeggen wat je moet doen.
Dan zou het dus gewoon een kwestie zijn van het juiste proces achterhalen, de benodigde informatie bij de bank aanleveren, en je bent klaar. Let trouwens wel dat de bank hier ook weinig aan kan doen. Die moeten dit doen van de wet, en proberen je echt niet te pesten ofzo. En het kost hun klauwen met geld dus zij zijn er ook niet altijd blij mee.

Maar goed, eerst vrijdag maar eens even afwachten. Wellicht ligt het ook wel weer anders. Ik zie net dat het al gezegd is terwijl ik aan het typen ben, maar afspraak is wel handig in dit geval denk ik. Zodat er iig mensen zijn die jouw case ook echt kunnen bespreken. Standaard baliemedewerker zal dat niet kunnen.

c_alsemgeest schreef:
liberia schreef:
Op de fraude brief staat toch een telefoonnummer? Via dat nummer kan je direct een afspraak maken.
Die brief is kwijt, daar begon het probleem. Er is een kopie aangevraagd maar wie weet wanneer deze komt. Zoals ik eerder zei. Laatste keer dat ik ING moest vragen een brief te sturen hebben ze het 3x "aangevraagd", ook 1x op kantoor (maar moest echt aangevraagd worden want een andere medewerker welke niet op een bezoekbaar kantoor zit moet er een plasje over doen), en ik heb nooit een brief ontvangen. Zou dus niet te vertrouwend zijn dat die brief er snel is.

Veronica2 schreef:
Leerzaam topic is dit geworden, helaas wel door een heel vervelende aanleiding. Maar wat ik me ondertussen afvraag: let iedereen zo goed op z'n bankrekening dat ze direct de volgende dag bij de bank op de stoep zouden staan? Bij mij gaan er dagen voorbij dat ik niet in mijn bankapp kijk :.
Normaal niet. Wel met regelmaat maar niet per se elke dag. Maar als ik net 10K of meer erop heb gezet? Zeker als ik daarna gebeld wordt door "de bank" ongeacht of dat echt is of niet? Ja dan wel.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 03-12-24 13:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:19

Veronica2 schreef:

Bij de meeste bankapps kun je instellen dat je een melding krijger als er hoger dan X bedrag wordt afgeschreven (hetzelfde voor bijschrijven). Dat is wellicht een goede om in te stellen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:20

Je hoeft niet elke dag je rekening te checken. Maar als ik gebeld word door de bank dat mijn rekening word geblokkeerd zou ik wel als de donder checken wat er nog op mijn rekening staat, en de volgende dag op de stoep staan als er veel geld weg is.

Vind het ook bijzonder dat de bank de term "gehackt" zou gebruiken. Dat zou betekenen dat het probleem bij hun beveiliging ligt. Als dat echt zo is zijn zij verantwoordelijk om de problemen op te lossen.Veel waarschijnlijker is dat iemand toegang tot de rekening heeft gekregen van de dochter van ts, bewust of onbewust geholpen met inloggen door dochter zelf. Want hoe weet deze crimineel dat er net op dat moment een groot bedrag op de rekening staat? En dat hij precies op die dag het geld eraf kan halen? Wat niet kan omdat de limiet niet verhoogd is? Waarvan ook geen transactie te vinden is?

Het verhaal klopt gewoon niet. Hopelijk kunnen ze bij de bank verduidelijken wat er is gebeurd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:24

Maar als er meerdere rekeningen gehackt zouden moeten zijn dan zou dat op zijn minst gemeld worden. In de media.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:26

topic met interesse gelezen, vreemde situatie, maar wat Cambionn schetst kan heel goed zijn wat er is gebeurd. Dochter heeft in ieder geval toch een steek laten vallen door niets met de brief te doen (zo'n belangrijke brief moet je gewoon meteen actie op ondernemen en zorgen dat je die niet kwijt raakt).

Ik kijk ook bijna dagelijks via mijn app naar mijn rekeningen.

Twee weken geleden bleken mijn credit card gegevens te zijn gestolen en waren er voor bijna 900 euro aan vreemde afschrijvingen (is me nog nooit gebeurd in 20+ jaar dat ik een credit card heb). Ik kreeg hierover een mail van de credit card maatschappij, die heb ik meteen gebeld en hebben we mijn kaart geblokkeerd. Daarna nieuwe kaart opgestuurd gekregen en hebben ze de afschrijvingen weer gecorrigeerd. Zelf direct reageren is dus wel van belang.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:30

Eef_Bam schreef:
Vind het ook bijzonder dat de bank de term "gehackt" zou gebruiken. Dat zou betekenen dat het probleem bij hun beveiliging ligt. Als dat echt zo is zijn zij verantwoordelijk om de problemen op te lossen. Veel waarschijnlijker is dat iemand toegang tot de rekening heeft gekregen van de dochter van ts, bewust of onbewust geholpen met inloggen door dochter zelf. Want hoe weet deze crimineel dat er net op dat moment een groot bedrag op de rekening staat? En dat hij precies op die dag het geld eraf kan halen? Wat niet kan omdat de limiet niet verhoogd is? Waarvan ook geen transactie te vinden is?

Het verhaal klopt gewoon niet. Hopelijk kunnen ze bij de bank verduidelijken wat er is gebeurd.
Dat is ook gewoon "hacken". Zogenaamde "social engineering" is zelfs de meest gebruikte manier van hacken. Nog afgezien van dat heel technisch gezien, hacken niet illegaal is. Hacken is iets laten werken op een manier die niet bedoeld is, en stamt eigenlijk uit de modeltreinwereld (ze lieten bijv. treinen van merk A met aanpassingen rijden op rails van merk B wat normaal niet paste). Dat werd in de tijd van button-culture overgenomen door andere groepen en toen de IT-clubjes het gingen gebruiken is het opgeblazen. De illegale versie is "cracken". Maar dat snapt de media nooit en die gebruikt altijd het verkeerde woord, en daardoor gebruikt Jan Modaal dat ook doet.

Daarbij heeft TS al aangegeven dat het niet zeker is of het geld ook echt er af is gehaald door een malafide afschrijving. Of de bank het woord "gehacked" heeft gebruikt of dat dit van TS/dochter komt weet ik ook niet. Grote kans dat de bank het had over iets als "mogelijk malafide acties uitgevoerd op account" wat ergens terloops veranderd is in "hacken". Terwijl dat ook een false-positive kan zijn van het fraude-algoritme op bijv. het spaargeld overboeken.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 03-12-24 13:40, in het totaal 7 keer bewerkt

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:30

Ik heb al vaker gehoord dat ING bankrekeningen blokkeert als fraude verdacht is - en dan gooien ze je gewoon buiten... :+

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:32

Domiinooo_ schreef:
Ik heb al vaker gehoord dat ING bankrekeningen blokkeert als fraude verdacht is - en dan gooien ze je gewoon buiten... :+
Zoals gezegd, dat doen alle banken (en je kan ook van elke bank verhalen vinden) en dat moeten ze ook van de wet. Kunnen zij ook weinig aan doen. poedersuiker klantenservice waardoor dit niet snel op te lossen is, is ING's fout. Maar daar houd het op wat betreft hun "schuld" in dit verhaal.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 03-12-24 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:33

purny schreef:
Maar als er meerdere rekeningen gehackt zouden moeten zijn dan zou dat op zijn minst gemeld worden. In de media.

Ik weet helaas uit een nu lopende zaak dat instanties dergelijke dingen heel goed buiten de media kunnen houden. -O- Goddank treft het niet ons maar wel iemand dichtbij.

Maar wat een drama. Banken moeten soms doen wat ze moeten doen, maar de betutteling is soms ook wel erg groot. Ik heb vorig jaar moeten bewijzen dat het mijn eigen geld was dat ik naar een andere eigen nl bankrekening overboekte om daarna de rekening van een electricien te betalen in het buitenland. Dat was nogal een gedoe omdat ik ook in eerste instantie werd aangemerkt als fraudeur. -O- En de brief door post.nl zodanig vertraagd was dat die dus niet kwam. Met veel gedoe uiteindelijk opgelost en g :* lukkig een begripvolle electricien die even op zijn geld moest wachten) maar het was nogal ingewikkeld en omslachtig om dat recht te trekken, de laatste rekening moest met een omweg omdat ik niet in een keer dat (lage) bedrag meer kon overboeken want het zou vast fraude zijn. 8)7

En bij een bank langs kunnen komen is tegenwoordig ook nogal een bijna onmogelijke kunst. digitaal, geen kantoor, omslachtige onmogelijkheden die ze soms eisen.

Ik hoop echt dat jullie vrijdag ergens terecht kunnen en dan iemand treffen die meer duidelijkheid kan bieden over alles. En dat het geld ergens veilig gewoon staat maar onbereikbaar en niet weg. :knuffel: