Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 23:58

Zolala schreef:
Prairy schreef:
Kordia is gewoon een van de ontzettend vele cultivars, er zijn er veel meer te krijgen in laagstam. Heb je de Kordia geproefd dat je specifiek die wil? Ik vind hem niet heel speciaal.

Ik heb ergens gelezen dat de Kordia en Regina het goed doen in ons klimaat, en zelfbestuivend zijn. En omdat hij dan 4-hoog op het oosten komt te staan dacht ik dat Kordia een goede keus zou kunnen zijn, zeker omdat die ook als mini/laagstam worden aangeboden.

Aanstaande woensdag aldi actie https://www.aldi.nl/product/fruitboom-1203697.html herinner mij wel iets van kordia kersensoort daar tussen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:12

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:31

Zolala schreef:
Robertskruid staat hier ook door de hele buurt, dikwijls in het strookje tussen tuinhek en trottoir <3

Wat ik wel treurig vind.. ik heb een verlanglijstje met ca. 4 inheemse planten en struikjes die ik graag wil bestellen voor dit jaar, gewoon in 1 keer zodat ik geen dubbele/driedubbele verzendkosten betaal - en geen enkele kwekerij heeft ze allemaal |o

Heb je al eens bij ecoflora gekeken?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:15

Solleke_Noah schreef:
Heb je al eens bij ecoflora gekeken?

Jazeker! Maar helaas verzenden zij geen planten.
(Ik heb geen auto)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:13

Nou, waarschijnlijk ben ik klaar met mijn bestellingen voor dit jaar :D Zojuist een struikklimop besteld bij Sprinklr, en als het meezit wordt die morgenavond al geleverd.
Dit was een struik die ik ECHT nog heel graag wilde toevoegen aan het vogelbalkon.
Gisteren de plantkuipen daar eens geïnspecteerd, en door het fijne weer (zon, regen, zon) van de afgelopen week heeft er echt een groene explosie plaatsgevonden.

Dikke pol (meegelifte) Kleine Veldkers in bloei met piepkleine witte bloemetjes, en bij de Trosvlier kun je het begin van bladeren met bloemschermen nu goed zien (midden).
Afbeelding

Bolle belletjes van een hele zwik Blauwe Druifjes, de Vlier begint er al op te lijken, en links is de Sleedoorn ook van start gegaan met minuscule knopjes en hier en daar een schuchter blaadje.
Afbeelding

Vinca Minor bloeit opeens uitbundig met paarse bloemetjes (midden), en vooraan krijgt een pot Wilde Liguster (stek) ook een hele reeks frisse blaadjes.
Afbeelding

Meidoorntje staat al mooi in blad, en net links daarvan schiet de Beemdkroon de hoogte in, met dikke bloemknoppen. Alleen de Lijsterbes helemaal achterin slaapt nog, en laat op zich wachten.
Afbeelding

Leuke tijd is dit toch, elke dag wel iets nieuws te ontdekken <3

Dammie

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:51

Wat leuk en afwisselend ingericht!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 21:13

Dat gaat weer de goede kant op Zolala :D De Vinca doet het hier ook heel mooi, zulke leuke bloemetjes.

Ik ga volgende week met een vriendin naar Holsto, een grote biologische kweker, en waarschijnlijk ook naar een kleine kweker met voornamelijk inheemse soorten. Ga ik met veel teveel leuks thuiskomen? Misschien O:)

Vriendin heeft een kaal balkon waarvoor we ook flink inheems gaan shoppen *\o/*

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:57

Dammie, dankjewel! <3

black_kelpie - wat leuk! Ik had nog nooit van Holsto gehoord, ik zal hun site eens bekijken.
Ben heel benieuwd wat er spontaan met je mee naar huis loopt, haha
Spannend en superfijn project voor je vriendin, ook! Hopelijk beleeft ze er net zo veel plezier aan als ik.

Ik moet hier nu echt op mijn handen zitten en niks inheems meer kopen, want eerst maar eens zien hoe alles zich gaat ontwikkelen dit jaar. De struikklimop is intussen gearriveerd, en heeft een ruime pot gekregen waar hij mooi mag gaan ingroeien.

Ik heb hier binnen trouwens nog 11 zelfgezaaide appelplantjes staan (uit Jonagold en Elstar), en 6 pas ontkiemde dwergzonnebloemen :o
Die laatsten gaan als ze wat groter zijn sowieso naar het vogelbalkon, en ik denk dat ik de appeltjes verdeel tussen daar, en het balkon aan de andere kant.
Dat balkon is voornamelijk uitheems beplant (paar seringen, oleander, plumbago, bougainville, vijg, bamboe), al is er ook klimop en zelfs een berkje, waaronder nu een avondkoekoeksbloem is komen aanwaaien, die zich er ook vrolijk heeft uitgezaaid.

Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:53

Zouden jullie wellicht met mij mee kunnen kijken? :)

Ik heb geen tuin maar wel twee balkons: noordoosten en zuidwesten. Die van het noordoosten gaat eigenlijk altijd wel goed daar heb ik een mooie combinatie van vaste planten en kruiden.

Die van zuidwesten is een uitdaging. Er is totaal geen beschutting daar waardoor het van de Sahara naar de jungle naar de zuidpool gaat bij wijze van. Hoewel ik nu wel een deel vaste planten heb die het er onwijs goed doen, blijf ik rommelen met de hangbakken.

Mijn zwarte slangenbaard en bergthee deden het jaren goed totdat ik ze vorig jaar opgefrist had (kluit scheuren, verse grond en wormencompost) en deze winter zijn ze helemaal ingezakt.
Ik wil deze dan ook eigenlijk vervangen door klein blijvende vaste planten. Liefste groenblijvend in winter maar hoeft niet.

Ik kwam uit op Saxifraga arendsii Red maar ook bijvoorbeeld tijm.

Hebben jullie wellicht nog ideeën?

Het gaat om de bovenste twee bakken. Daaronder staan in potten: duizendblad, clematis en winterheide (de grap was dat ik dacht dat de clematis dood was en ik de grond hergebruikt had dus eigenlijk was dit niet de bedoeling maar ze vinden het wel leuk zo samen) en daarnaast staat een stokroos met de lampionplant met hetzelfde verhaal. Ik ben dus van potgrond hergebruiken waardoor ik nog wel eens interessante combinaties krijg. :')
Afbeelding

Samenvattend:
- Zuidwesten
- Niet beschut dus volle zon, volle wind en vollw regen
- Gevoelige plek voor bladluis maar met brandnetelgier redelijk onder controle te houden
- Vaste inheemse plant die het liefste groen blijft in de winter

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:25

Ik zou dan gaan kijken naar soorten die het goed doen aan de kust en rondom zandverstuivingen. Ik heb niet gelijk een lijstje paraat helaas. Maar het moet niet te moeilijk zijn die informatie te vinden.

Ik heb hier zelf zeebiet en peperkers staan die het waarschijnlijk goed zullen doen in die omstandigheden. Maar denk ook aan bottelrozen, grassen en kamperfoelie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:47

Ik heb al aan die combinaties gedacht maar die zijn te groot voor die hangbakken helaas. Ik zal echter even doorzoeken met de termen die je gaf, daar zullen vast kleinere geschikte planten uit komen, dankjewel. <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:22

Bergsteentijm is voor in die bakken ook erg leuk! En het ruikt heerlijk naar munt.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:26

Ik zou gamander proberen.

Afbeelding
Hier komt toevallig ook net de duinroos op. *\o/* (Vorig jaar heb ik de zaden verzameld.) Die is misschien ook geschikt voor jouw balkon. Het is min of meer het kleine inheemse broertje van de japanse bottelroos. Op rijke grond kan hij wel hoog worden. Maar in de duinen meestal maar 10-15 cm.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:56

Dank jullie wel!

Dit is trouwens de indeling:
Afbeelding

Deze vaste planten doen het tot zover echt goed op de balkons. Ze zijn niet allemaal inheems omdat ik daar destijds niet over na dacht. Maar als iets nu komt te overlijden dan wil ik er dus wel iets inheems voor terugplaatsen. :j

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:09

@Magda, je zou ook (inheems) sedum kunnen proberen (verschillende soorten), aangevuld met bolletjes (bijv. blauwe druifjes) en bij mij doet vaste Primula het goed, maar ik heb meer schaduw. Je zou ook wildemanskruid kunnen proberen. Bij mij is het mooi wintergroen.

Edit toevoeging: er bestaat ook een hangende rozemarijn: Rosmarinus officinalis 'Boule' en bieslook zou eventueel ook een leuke toevoeging zijn, samen met tijm. Die staat bij mij in een pot die ik bijna nooit water geef.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:25

Zou je wat kunnen ruilen qua plaats? Je hebt nu best wat in potten (kruiden, lavendel) wat het denk ik prima zou doen in de hangbakken. Misschien heb je dan een wat makkelijkere plek om iets nieuws voor te zoeken.
Ik denk ook meteen aan het kweken van groente/fruit, dat wil over het algemeen graag een plek met veel zon, maar is niet vast en ook niet gegarandeerd inheems.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:42

Een reeks kruiden in de hangbakken lijkt me inderdaad ook leuk: rozemarijn, tijm (zijn ook verschillende soorten in), bieslook, wilde marjolein (oregano), salie..

Gemakkelijk ook, als je ze vers of gedroogd in de keuken gebruikt, om wat van te knippen als het hoger hangt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:44

Ik zit toevallig net al op papier van alles te schuiven inderdaad. :j

Groenten en fruit heb ik 2 jaargangen geprobeerd maar heb helaas geen plant gezond kunnen houden helaas. Was altijd weer te veel van iets qua weer.

Mijn balkons zijn helaas niet de mooiste plekken om fragiele planten te houden. Vandaar dat ik het meer in hufterproof zoek.

Kruiden heb ik al veel verspreid over beide balkons. Ook veel in potten wat dan eenjarig is. Ook veel eetbare bloemen zoals Oost Indische Kers, Calendula en Korenbloem. <3

Ik heb het liefste in de grotere potten en hangbakken vaste planten en dan zitten alle eenjarige verspreid in kleine potten.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:01

meelezer meldt zich.
wij wonen 2 jaar in ons huis, met een vreselijke tegeltuin aan de voorkant.
zwanger geraakt toen we hier net woonden, en het jaar erna met een klein mannetje ook niet veel tijd voor de tuin gehad.
maar nu zijn we druk bezig!
tegels gaan er vandaag en morgen uit en morgen komen onze nieuwe flagstone tegels binnen (maken we alleen een pad naar de voordeur mee en een klein zitgedeelte.) tussen de tegels wil ik split strooien maar daar mogen ook gras en plantjes tussen groeien.
verder komt er een stukje met gras, waar onze honden kunnen liggen en ons zoontje ook lekker kan spelen.
ik heb nu het idee om een haagbeuk of beukhaag te gaan planten aan de zijkant, aan de andere kant hebben we al klimop neergezet en wat inheemse planten die goed tegen schaduw en half zon kunnen.
ik wil het allerliefste nog een krentenboom oid, maar daar ben ik me nog aan in het verdiepen.
We hebben gelukkig een plantencentrum vlakbij, waar ze vrijwel alles biologisch of bestrijdingsmiddelen vrij hebben staan.
Mijn enige eisen zijn dat het insecten en vogels aantrekt en niet tot licht giftig is ivm onze honden en zoontje.

de achtertuin komt later nog aan de beurt, die is ook afschuwelijk maar stukken kleiner dus daar ligt nu even niet de prioriteit.
wel hebben we een heel stuk aan tegels verwijderd en een kleine tuin gemaakt, zodat het iig iets minder steen is.
heb daar nu herfst framboos, echinacea, aalbes en nog 2 soorten staan, maar ben even de naam kwijt.
ook druk bosaardbei aan het kweken voor er tussendoor.
heb al veel tips hier weer opgedaan!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:58

Krentenboom is altijd leuk. Wat betreft beukhaag of haagbeuk. Wij hebben rode en groene beukhaag, die blijft ‘bruin’ in de winter. Het nadeel vind ik dat het in de lente mij iets te lang duurt voordat de nieuwe blaadjes komen. De haagbeuk is kaal in de winter en kleurt sneller groen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:18

Heerlijk, een tegeltuin-makeover *\o/*
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt maar ik vind gras ook altijd een prima mogelijkheid, mits je het laat verschralen komen daar weer inheemse plantjes in en je kunt er alles mee voor je kind en hond qua spelen.

Een vraag: omdat ik niet teveel wil kopen ben ik momenteel wat aan het zaaien in een kweekbakje maar er komt maar niks op :? Wat doe ik verkeerd? Ik heb viooltjes en Petunia's gezaaid, volgens de verpakking duurt het ontkiemen ongeveer 2 weken maar die zijn wel voorbij en nog steeds niks...

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 13:52

Anna79 schreef:
Een vraag: omdat ik niet teveel wil kopen ben ik momenteel wat aan het zaaien in een kweekbakje maar er komt maar niks op :? Wat doe ik verkeerd? Ik heb viooltjes en Petunia's gezaaid, volgens de verpakking duurt het ontkiemen ongeveer 2 weken maar die zijn wel voorbij en nog steeds niks...

Heb je de zaden afgedekt met grond? Viooltjes en Petunia's zijn lichtkiemers, als ze onder de grond zitten komen ze niet op.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:18

black_kelpie schreef:
Anna79 schreef:

Heb je de zaden afgedekt met grond? Viooltjes en Petunia's zijn lichtkiemers, als ze onder de grond zitten komen ze niet op.

Oei, ja wel een klein beetje, dan kan ik dus wachten tot ik een ons weeg :+
Ik heb nog wat zaadjes over, ga het opnieuw proberen, bedankt!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:16

Je kan ook met een stokje de grond iets omwoelen om een deel van de zaadjes weer boven te krijgen. Dat gebeurt in de natuur ook, bijvoorbeeld als er een boom omvalt. Dan komen er allemaal zaden die lang of kort in de grond gelegen hebben weer boven en maken gebruik van zowel het licht als de nieuw omgewoelde concurrentievrije groeiplaats.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:32

Ceetje_bokt schreef:
Krentenboom is altijd leuk. Wat betreft beukhaag of haagbeuk. Wij hebben rode en groene beukhaag, die blijft ‘bruin’ in de winter. Het nadeel vind ik dat het in de lente mij iets te lang duurt voordat de nieuwe blaadjes komen. De haagbeuk is kaal in de winter en kleurt sneller groen.

O dat is een goede om mee te nemen in mn keuze!
Mijn overbuurman heeft duidelijk een beukhaag, blijft lang bruin inderdaad.

Anna79 schreef:
Heerlijk, een tegeltuin-makeover *\o/*
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt maar ik vind gras ook altijd een prima mogelijkheid, mits je het laat verschralen komen daar weer inheemse plantjes in en je kunt er alles mee voor je kind en hond qua spelen.

Oja het is zo heerlijk, alle stenen zijn eruit. Lijkt gelijk veel ruimer.
Ik wil ook een grasmix waar al wat meer doorheen zit, heb er een gevonden waar bv ook micro klaver doorheen zit.