Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
foxy80 schreef:Ik raad het iedereen af om nu nog een kelder te bouwen, van een vochtige kelder kom je NIET af. Kijk aub zeer kritisch naar de omgeving en grondwaterstand.
Je kelder kan nog zo goed aangelegd zijn, allerlei factoren kunnen ervoor zorgen dat hij nat wordt:
- de T stukken voor verluchting absorberen het vocht niet voldoende omdat harde grond hoog zit
- de T stukken worden te laag afgezaagd bij aanleg oprit zodat er te veel water inloopt en het systeem dit niet kan absorberen
- je kelder staat in verbinding met je regenwaterput en vandaar komen de leidingen je huis binnen: er verstropt wat in dat systeem dus je kelder loopt onder
- je elektriciteit / waterleiding / gasleiding komen binnen via de kelder, nutsmaatschappij heeft niet de plicht dit waterdicht af te sluiten, je kelder loopt onder
- met de klimaatsverandering gaat het meer regenen, je T stukken slikken dit niet, je kelder loopt onder
- je straat overstroomt, je kelder loopt onder via het gelijkvloers
- je buurman besluit iets te verharden of zijn tuin op te hogen, waardoor er meer water op je perceel belandt en dus in de T stukken die het niet meer slikken en je kelder in loopt
Buiten de laatste 2 heb ik alles gehad. Het allerlaatste issue trof een collega van mij. En die vochtige lucht gaat je huis in... In een kelder komen waar zwammen op de muren groeien en alles beschimmelt is allesbehalve fijn.
De enige kelder die ik nu nog zou aandurven is eentje centraal onder je huis, bv wijnkelder met verluchtingssyteem via gelijkvloers / dak, zonder externe verluchtingsgaten in je oprit.
Suzanne F. schreef:Ik mis een kelder totaal niet. Bijkeuken zou ik wel lekker vinden.
Binoche schreef:Jasmijn159 schreef:Neeee geen zwarte kranen. Na een paar maanden niet meer mooi. Je houdt het niet schoon.
Vloeren zonder voegen idd. En voor de schoonmaak: een Bissell. Ik vind een robot niet voldoende goed schrobben (kindjes en dieren), en deze hoef ik alleen rond te duwen. Zuigen, dweilen en stomen in een!
Welke Bissell heb jij? Ik zou er ook heel graag één kopen met black friday, dus op zoek naar ervaringen.
spottedponie schreef:Ik ben me ook een beetje aan het orienteren op een Bissell. Nu hebben wij een boeren plavuizen vloer, absoluut geen gladde tegels dus, en zou het liefst iets hebben wat echt kan schrobben. Voor mijn gevoel zijn de borstel rollen van Bissell te zacht voor mijn vloer, ik denk dat er niks van de rollen overblijft bij gebruik... Ideeen en ervaringen zijn welkom!
MissNienke1 schreef:Wij hebben maar 1 kraan waar een emmer onder past, en die hebben we zelf laten plaatsen in de bijkeuken. Ik snap niet hoe de vorige bewoners dat deden. De overige kranen zijn te laag/ te dicht op de wasbak.
Verder hebben we boven PVC vloeren. Makkelijk schoon te houden, en als er iets op valt, is het ook niet meteen kapot omdat het een beetje veert.