Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:52

Ik ben onwijs blij met onze kelder.

In gebruik als voorraad opslag, groenten en aardappels en degelijke die niet perse in de koelkast hoeven, liggen daar.
Ik woon hier nu ruim 16 jaar en heb al wel meerdere keren de tuin en de straat blank gehad, maar nog nooit de kelder *zoekt ongevoerd hout om af te kloppen*

Kortom, hier zouden we er nooit aan denken om de bestaande kelder op te doeken.

Lys_PPA

Re: Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:08

Onze bijkeuken en garage zijn beide onderkelderd en daar ben ik erg blij mee. Een ruimte is ingericht als fitness en de andere ruimte is voornamelijk voor eten, drinken en allerlei spullen die je niet dagelijks/wekelijks gebruikt.

Ik herken de punten van foxy niet..

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:16

foxy80 schreef:
Ik raad het iedereen af om nu nog een kelder te bouwen, van een vochtige kelder kom je NIET af. Kijk aub zeer kritisch naar de omgeving en grondwaterstand.
Je kelder kan nog zo goed aangelegd zijn, allerlei factoren kunnen ervoor zorgen dat hij nat wordt:
- de T stukken voor verluchting absorberen het vocht niet voldoende omdat harde grond hoog zit
- de T stukken worden te laag afgezaagd bij aanleg oprit zodat er te veel water inloopt en het systeem dit niet kan absorberen
- je kelder staat in verbinding met je regenwaterput en vandaar komen de leidingen je huis binnen: er verstropt wat in dat systeem dus je kelder loopt onder
- je elektriciteit / waterleiding / gasleiding komen binnen via de kelder, nutsmaatschappij heeft niet de plicht dit waterdicht af te sluiten, je kelder loopt onder
- met de klimaatsverandering gaat het meer regenen, je T stukken slikken dit niet, je kelder loopt onder
- je straat overstroomt, je kelder loopt onder via het gelijkvloers
- je buurman besluit iets te verharden of zijn tuin op te hogen, waardoor er meer water op je perceel belandt en dus in de T stukken die het niet meer slikken en je kelder in loopt

Buiten de laatste 2 heb ik alles gehad. Het allerlaatste issue trof een collega van mij. En die vochtige lucht gaat je huis in... In een kelder komen waar zwammen op de muren groeien en alles beschimmelt is allesbehalve fijn.

De enige kelder die ik nu nog zou aandurven is eentje centraal onder je huis, bv wijnkelder met verluchtingssyteem via gelijkvloers / dak, zonder externe verluchtingsgaten in je oprit.

Denk dat het erg afhankelijk is van waar je woont. Bijv meer kans op wateroverlast vanuit de regen, dan is de riolering in je gemeente niet goed voorbereid. Gemeenten moeten meer waterbergingsplekken maken zoals wadi's etc om ervoor te zorgen dat het riool niet dichtslipt met zware regenval en terug naar woningen kan stromen. Zelf kan je daar ook aan bijdragen door geen/minder tegels in je tuin te leggen en bijv een groen dak te nemen. Hoe groener je buurt, hoe minder kans op hoog water binnen

Overigens als je water hebt binnengehad zou ik je gemeente & waterschap daarover mailen. Hoe meer signalen dat het ergens stropt, hoe meer ze wellicht aan oplossingen gaan denken

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:41

De theorie is heel erg aardig voor waterhuishouding, maar in de praktijk zit jij met natte voeten als het elders mis gaat. Maar ik schrijf dit wel met een Belgische bril natuurlijk.

T-stukken fungeren als verluchting bij een kelder. Tekening online gevonden:
https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threa ... ng.395550/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:19

Wij hebben helaas geen kelder maar in al mijn ouderlijk huizen wel gehad.
Ook als leefruimte, nooit natte voeten of paddenstoelen of schimmel gehad.
Let goed op de ventilatie.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:17

Ik zou echt heel gelukkig zijn met een kelder, ik mis die ontzettend. Vooral omdat ik in een echt goed droge kelder (en dat kan hier prima) een gave muziekstudio zou maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:18

Ik mis een kelder totaal niet. Bijkeuken zou ik wel lekker vinden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:04

Suzanne F. schreef:
Ik mis een kelder totaal niet. Bijkeuken zou ik wel lekker vinden.

Ja die mis ik ook.

Ik wil graag een hond in de toekomst en dan is een bijkeuken heel fijn als je hebt gewandeld in een regenbui.
Kan de hond eerst even opdrogen voordat hij met natte poten mijn lichte vloer op stapt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:07

Ik heb beiden en vind zowel de kelder als de bijkeuken een onmisbare ruimte in ons huis.
We gebruiken de achterdeur als dagelijkse deur, dus de bijkeuken is ook het tochtportaal zo in de herfst en winter.
En daar liggen alle dagelijkse schoenen en hangen de jassen.
En staat de wasmachine.

Heel praktisch idd, een bijkeuken.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:21

Oww wil ook een bijkeuken. Idd alles komt hier door de achterdeur. Zou zo fijne toevoeging zijn

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:29

Wij hebben een bijkeuken en onder het hele huis een kelder. Kelder is wel vochtig, maar staat nooit water in. Ons huis is gebouwd op een rots, de bodem van de kelder is dus ook rots, is in Frankrijk trouwens. Een kelder is ook handig omdat alle leidingen daar lopen en je dus overal makkelijk bij kan. Overigens ligt onze kelder maar aan 1 kant onder de grond.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:05

Zijn hier mensen die zo'n stofzuiger en stomer/dweilmachine in 1 hebben en deze wel/niet handig vinden?

Ik zag er deze week een liggen in de lidl en het klonk wel erg handig om zeker nu in de nattere periodes hiermee iedere dag eens snel de vloer vrij van hondenhaar en natte poten te maken. Lijkt me veel handiger dan eerst de stofzuiger en dan nog eens een emmer en dweil te moeten nemen. Maar is het ook echt praktisch en maakt het je vloer echt wel schoon?Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:53

Ooit willen wij nog een keer verhuizen en dan ook echt een garage en een bijkeuken. Waar wij ook niet zonder kunnen is een oprit, geen gedoe met parkeerplekken zoeken enz, gewoon fijn je auto neerkwakken voor je huis en klaar.

Een garage missen we nu heel erg, we hebben nu enkel een klein schuurtje in de tuin (zoals zoveel nieuwbouwhuizen), en ik mis daarin echt ruimte met kids + buitenspeelgoed en een man die motor rijdt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:29

Binoche schreef:
Jasmijn159 schreef:
Neeee geen zwarte kranen. Na een paar maanden niet meer mooi. Je houdt het niet schoon.
Vloeren zonder voegen idd. En voor de schoonmaak: een Bissell. Ik vind een robot niet voldoende goed schrobben (kindjes en dieren), en deze hoef ik alleen rond te duwen. Zuigen, dweilen en stomen in een!

Welke Bissell heb jij? Ik zou er ook heel graag één kopen met black friday, dus op zoek naar ervaringen.

Crosswave hydrosteam pet.

Vooral lekker dat het vuile water apart afgezogen wordt en je dus niet (zoals met een dweil) elke keer weer vuil water op je vloer smeert. Je moet hem dus wel regelmatig legen en schone water + zeep aanvullen, maar als je ziet hoe zwart dat vieze water is dan geeft dat veel voldoening :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:21

Ik ben me ook een beetje aan het orienteren op een Bissell. Nu hebben wij een boeren plavuizen vloer, absoluut geen gladde tegels dus, en zou het liefst iets hebben wat echt kan schrobben. Voor mijn gevoel zijn de borstel rollen van Bissell te zacht voor mijn vloer, ik denk dat er niks van de rollen overblijft bij gebruik... Ideeen en ervaringen zijn welkom!

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:10

Wij hebben maar 1 kraan waar een emmer onder past, en die hebben we zelf laten plaatsen in de bijkeuken. Ik snap niet hoe de vorige bewoners dat deden. De overige kranen zijn te laag/ te dicht op de wasbak.
Verder hebben we boven PVC vloeren. Makkelijk schoon te houden, en als er iets op valt, is het ook niet meteen kapot omdat het een beetje veert.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:27

MissNienke1 schreef:
Wij hebben maar 1 kraan waar een emmer onder past, en die hebben we zelf laten plaatsen in de bijkeuken. Ik snap niet hoe de vorige bewoners dat deden. De overige kranen zijn te laag/ te dicht op de wasbak.
.

Emmer vullen in bad/douche?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:29

Ik vul m'n emmers altijd in de douche, maar die hebben we dan ook beneden (en boven).

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:06

spottedponie schreef:
Ik ben me ook een beetje aan het orienteren op een Bissell. Nu hebben wij een boeren plavuizen vloer, absoluut geen gladde tegels dus, en zou het liefst iets hebben wat echt kan schrobben. Voor mijn gevoel zijn de borstel rollen van Bissell te zacht voor mijn vloer, ik denk dat er niks van de rollen overblijft bij gebruik... Ideeen en ervaringen zijn welkom!

Ik heb eentje van Philips, wel duurder. Maar die schrobt prima ook op vloeren met groeven. Maar denk dat de borstels daarvan anders zijn.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:58

MissNienke1 schreef:
Verder hebben we boven PVC vloeren. Makkelijk schoon te houden, en als er iets op valt, is het ook niet meteen kapot omdat het een beetje veert.

Er zijn verschillende hacks voor, een plastic fles inknippen of deze mbv het opveegding

https://youtu.be/izUVzqYwjvE?si=y3v5NHw_bm-zJ6gj

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:53

Op bissell.nl zijn er momenteel al Black Friday promoties. Ik zou graag de crosswave hydrosteam pet kopen, maar ik heb ergens gelezen dat je de borstels niet meer apart kan kopen. Dat schrikt mij wel een beetje af.