Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:39

Zucht, het staat letterlijk zwart op wit in de screenshot, maar goed, wat jij wil hoor... Je zult het absoluut beter weten dan de site van de Belgische overheid natuurlijk.

Doel jij niet op de vreemdelingenkaart ipv de id kaart?

x_Jeanine_x

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:42

Maar wil me niet helemaal in de discussie mengen. Ik begrijp jullie discussie al niet, laat staan TS.
Ik heb de vraag van TS uitgezet bij een bekende, maar nog geen antwoord.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:47

Je kan zuchten wat je wilt maar je kan blijkbaar iets minder goed lezen maar soit, aan deze zinloze discussie heeft ts niets dus ik pas.

Ts, als je hulp wilt dan mag je een berichtje sturen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:48

Little_Gift schreef:
Zucht, het staat letterlijk zwart op wit in de screenshot, maar goed, wat jij wil hoor... Je zult het absoluut beter weten dan de site van de Belgische overheid natuurlijk.

Doel jij niet op de vreemdelingenkaart ipv de id kaart?

EU of EU+ kaart
Dat is het bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister als EU burger.
De eID is alleen voor Belgen.

Als TS die niet meer heeft EN geen paspoort meer heeft dan zijn de overheden uiteraard sceptisch. Net zo goed heb je 2 jaar stiekum in Syrie gevochten of zo (als willekeurig voorbeeld).
Daar moet gewoon proffessionele ondersteuning bijgeroepen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:49

Percy schreef:
Natuurlijk niet San, jij woonde hier niet, dat is wel even een verschil.

Pareltjes, je hebt wel gelijk dat ze nu misschien ongewenst is zonder werk, woonst of wat dan ook maar je kan hier geen 20 jaar wonen zonder een id wat uitgegeven is in België. Dat is gewoonweg onmogelijk.

Jij zegt dat je zonder Belgisch ID niks kan. Dat klopt niet is all I'm saying.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:59

_San87_ schreef:
Percy schreef:
Natuurlijk niet San, jij woonde hier niet, dat is wel even een verschil.

Pareltjes, je hebt wel gelijk dat ze nu misschien ongewenst is zonder werk, woonst of wat dan ook maar je kan hier geen 20 jaar wonen zonder een id wat uitgegeven is in België. Dat is gewoonweg onmogelijk.

Jij had hier geen medische zaken, geen huiarts, geen ziekenhuis, geen GWL, geen gemeente belasting, geen diftar etc.
Je kan van alles maar als ingezetene wordt dat wel wat lastig.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:03

Kunnen deze discussies alsjeblieft stoppen?

Het toont enkel aan hoe ingewikkeld deze situatie is. Maar het helpt TS geen stap verder.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:06

Blue_flower schreef:
Kunnen deze discussies alsjeblieft stoppen?

Het toont enkel aan hoe ingewikkeld deze situatie is. Maar het helpt TS geen stap verder.

Eens, ik wilde helpen maar ik kwam in een welles nietes terecht en daar pas ik vanaf nu voor.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:14

Percy schreef:
Nee, niet waar. Er zitten wel verschillen tussen een id met de Belgische nationaliteit en met één van een ingezetene maar beiden bevestigen je identiteit.

Nogmaals, je bedoelt eID vreemdelingen toch?

https://www.as.be/leven-zorgen/burgerzaken/vreemdelingen/eid-niet-belgen

Dan is het geen identiteitsbewijs en geen reisdocument voor niet-Belgen dus TS heeft er weinig aan. Het bevestigt alleen dat ze een ingezetene van België is (geweest).

TS heeft een paspoort/ ID nodig om haar woonsituatie op te lossen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:24

Percy schreef:
_San87_ schreef:

Jij had hier geen medische zaken, geen huiarts, geen ziekenhuis, geen GWL, geen gemeente belasting, geen diftar etc.
Je kan van alles maar als ingezetene wordt dat wel wat lastig.

Jawel, ben twee keer naar het ziekenhuis gegaan, was aangesloten bij een CM. Maar goed, het helpt TS idd niet verder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:25

Het is wel degelijk belangrijk dat ze inschrijving kan aantonen omdat NL niet zomaar een kwijt paspoort vervangt voor emigranten als het onduidelijk is of je niet ondertussen stiekum identiteit gewisseld hebt zonder te melden of in een situatie bent geweest waardoor je je recht verliest (aanslagen gepleegt en zo).

Daarom zou ik aanraden om juristische/proffessionele hulp in te schakelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:27

Mungbean schreef:
Het is wel degelijk belangrijk dat ze inschrijving kan aantonen omdat NL niet zomaar een kwijt paspoort vervangt voor emigranten als het onduidelijk is of je niet ondertussen stiekum identiteit gewisseld hebt zonder te melden of in een situatie bent geweest waardoor je je recht verliest (aanslagen gepleegt en zo).

Daarom zou ik aanraden om juristische/proffessionele hulp in te schakelen.

Ja, professionele hulp is sowieso een must.

Denk dat TS daar ook al mee bezig is.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 07:34

Mensen, door deze hele discussie is mijn tip voor het referentieadres flink ondergesneeuwd..

https://referentieadres.be/ ik zou hier eens naar gaan vragen bij het OCMW. Misschien bestaat er ook wel zoiets in Nederland?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 07:58

Schuur_ schreef:
Mensen, door deze hele discussie is mijn tip voor het referentieadres flink ondergesneeuwd..

https://referentieadres.be/ ik zou hier eens naar gaan vragen bij het OCMW. Misschien bestaat er ook wel zoiets in Nederland?

Dat heet in Nederland briefadres, en krijg je bij mijn weten niet als je geen ingezetene bent in Nederland (en dus in de brp staat (burger registratie personen, ofwel inwoner van Nederland.)
De regels voor een briefadres zijn simpel maar wel streng.
Je woont rechtmatig in Nederland, en je hebt geen vaste woon en verblijfplaats.

(Ik heb een jaar een briefadres gehad, en dat gaat níet zo heel makkelijk)

TS woont niet rechtmatig in Nederland, dus zal geweigerd worden. (Zelfs mensen die wel aan de regels voldoen worden regelmatig (onterecht) geweigerd, is veel gedoe mee)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:03

Als je in België woont als Nederlander krijg je inderdaad een eID voor buitenlanders :) Je houdt dan gewoon je Nederlandse paspoort.
Die kun je verlengen in een aantal vaste grensgemeenten. https://www.nederlandwereldwijd.nl/pasp ... ort-belgie

Ik heb eerst in België gewerkt en in Nederland gewoond. Toen betaalde ik wel sociale bijdrage in België en had in beide landen een zorgverzekering. Toen had ik geen eID.
Wel had ik toen al een rijksregisternummer en BSN. Die heb ik beide nog steeds sinds ik naar België ben verhuisd. Enige verschil is nu de eID, hiervoor heb ik mij via vreemdelingendienst van mijn gemeente moeten melden toen ik mij inschreef.
In Nederland moet je je dan afmelden bij de gemeente waar je woonde en kun je inderdaad in register laten opnemen voor Nederlanders die in het buitenland wonen.
Toen ik 30 jaar geleden naar Frankrijk verhuisde was dit ook al zo. Alleen toen ging het allemaal nog wat langzamer en strenger.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 08:04

Ik had gewoon een Belgische id, de E kaart. Die is echter ingehouden omwille van het feit dat hij geblokkeerd was omdat ik geen vaste verblijfplaats had (kon mij tenslotte niet inschrijven op mijn nieuwe adres) en hij was inmiddels ook vervallen, maar kon hem niet vernieuwen zonder mijn Nederlandse paspoort.
Ziekenfonds heb ik wel, dat is zo'n beetje de enige instantie die mij niet geweigerd heeft.

Ik heb zowel het Belgische rijksregisternummer als Nederlandse BSN. Mijn rijksregisternummer ken ik trouwens van buiten.

Zag ook nog iets van it's me langs komen, die heb ik gelukkig kunnen koppelen met mijn bankrekening, waardoor dat ook in orde is.

Referentie adres krijg ik niet, daarvoor moet je officieel in België kunnen verblijven en daar heb ik mijn statuut voor nodig. Zelfde geld voor ieder andere hulp van het OCMW.

Aangezien er blijkbaar er zijn die denken dat ik al 20 jaar niet in orde ben, ik heb 19 jaar volledig in orde in België gewoond. Het is sinds maart 2023 dat mijn statuut is ingetrokken. Dus van 2004 tot maart 2023 ben ik gewoon wettelijk aanwezig geweest in België.

In Nederland heb ik geen enkel recht meer. Daarvoor woon ik te lang in België. Dit is mij door meerdere Nederlandse instanties vertelt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:12

Ik lees hier dingen die niet kloppen en het lijkt mij dat dit bij TS alleen maar meer verwarring gaat veroorzaken.
Daarom: TS: laat je ajb helpen door professionals die de wet- en regelgeving goed kennen en jou de weg kunnen wijzen in dit kluwen ipv af te gaan op wat er op een forum geschreven wordt door mensen die niet noodzakelijk weten waar het over gaat….

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:13

Een referentieadres is ook voor mensen die op een Kamp wonen, dakloos zijn, studeren in het buitenland, in een camper wonen en rondreizen... kan je geen contact opnemen met die persoon van de site? Hij zal misschien wel de juiste weg weten?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 12:41

Ik zal contact opnemen. Tot nu toe is een referentie adres geweigerd door de gemeente en het OCMW op basis van mijn statuut en het ontbreken van mijn paspoort (bij de gemeente)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 09:29

Goed nieuws!

Een kennis, die een juridische achtergrond heeft, heeft de opening gevonden die ik niet kon vinden!
Blijkbaar kan ik wel een paspoort krijgen met het kopie van mijn Belgische id, als ik een officieel document vraag bij de gemeente waarin staat dat hij ingehouden is en ik moet het document van de intrekking van het statuut en aangifte kunnen voorleggen. Dus dat wordt maandag naar het gemeentehuis.

Als dat in orde is, kan ik blijkbaar voor een bepaald bedrag terug geregulariseerd worden, als ik kan aantonen dat ik werk heb en dus financieel onafhankelijk ben van de staat. Van daaruit kan er een referentie adres aangevraagd worden en zo mijn Belgische id weer in orde krijgen.

Wat een opluchting is dat zeg. Het is nog een lange weg te gaan en moet rekenen op kosten tussen de 500 en 700 euro, maar dan ben ik er wel uit ook. Dan kan ik weer naar de toekomst kijken *\o/*

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:31

Spannende week voor de boeg! Hopelijk krijg je het voor elkaar.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:34

Ohhh TS, wat ben ik ongelofelijk blij voor je!!! Hoe iets er zo hopeloos en uitzichtloos uit kan zien, maar er uiteindelijk toch ineens een twist komt waardoor je weer toekomst voelt en ziet *\o/* Bedankt voor het delen van de update, als stille meelezer leefde ik erg met je mee!

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:35

Oh wat fijn! Heel veel succes!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:38

Ga hard duimen dat het snel voor elkaar is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:03

Ik ga duimen voor je. *\o/*