Hoe om te gaan met beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:20

anjali schreef:
Een levenstestament is iets heel anders dan een gewoon testament. Een levenstestament geldt zolang de opsteller nog leeft. Er is dan dus nog niets te erven, dat gebeurt pas na overlijden, dan gaat het gewone testament in werking. Als dat er niet is dan gaat het erven volgens de vastgestelde regels. En dan kan het dus zijn dat er familie opduikt waar de erflater al heel lang geen contact meer mee had of wilde hebben, maar die nu wel willen erven.

Dat weet ik. Eea staat los van elkaar.
De ene is tijdens leven tot aan overlijden, de ander gaat over nalatenschap.

Achterom

Re: Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:34

Goed bezig TS :j Ik zie in dit topic alleen wel weer veel informatie voorbij komen die óf klinkklare onzin is, óf net niet klopt. Dus ga vooral het gesprek met de notaris aan: is misschien niet gratis (alhoewel een adviesgesprek dat vaak wel is), maar je krijgt wel de juiste informatie.

Wat je nog zou kunnen vragen bij de notaris is of het levenstestament is ingeschreven in het register (https://www.notaris.nl/levenstestament/ ... enregister). Als dat het geval is, kan familie die vragen heeft verwezen worden naar de juiste notaris.
Ik snap dat het lastig is, maar ik zou er nooit voor kiezen om in deze situatie familie niet in te lichten. Meneer wil het niet, en formeel gezien mogen jullie hem ook niet negeren in deze, hij kan gewoon wilsbekwaam zijn ten aanzien van dat onderwerp. Mochten ze zich melden, probeer er dan vooral niet tussen te komen zitten. Jullie zijn geen partij, het is tussen hem en zijn familie.
Het enige dat jullie doen is proberen het zo goed mogelijk te regelen, zoals meneer dat graag wil(de). Niets meer en niets minder.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:38

Achterom schreef:
Goed bezig TS :j Ik zie in dit topic alleen wel weer veel informatie voorbij komen die óf klinkklare onzin is, óf net niet klopt. Dus ga vooral het gesprek met de notaris aan: is misschien niet gratis (alhoewel een adviesgesprek dat vaak wel is), maar je krijgt wel de juiste informatie.

Wat je nog zou kunnen vragen bij de notaris is of het levenstestament is ingeschreven in het register (https://www.notaris.nl/levenstestament/ ... enregister). Als dat het geval is, kan familie die vragen heeft verwezen worden naar de juiste notaris.
Ik snap dat het lastig is, maar ik zou er nooit voor kiezen om in deze situatie familie niet in te lichten. Meneer wil het niet, en formeel gezien mogen jullie hem ook niet negeren in deze, hij kan gewoon wilsbekwaam zijn ten aanzien van dat onderwerp. Mochten ze zich melden, probeer er dan vooral niet tussen te komen zitten. Jullie zijn geen partij, het is tussen hem en zijn familie.
Het enige dat jullie doen is proberen het zo goed mogelijk te regelen, zoals meneer dat graag wil(de). Niets meer en niets minder.

Familie heeft zich al gemeld.
Wil van alles gaan regelen,wat wij al doen, dus, dan is de beste optie om de familie te laten weten dat wij notarieel gevolmachtigd zijn, en daar verder niet inhoudelijk op in te gaan?
Niks zeggen kan ook niet, want de familie zal zich dan verantwoordelijk voelen om zaken te gaan regelen denk ik, want in hun ogen zal iemand het tenslotte moeten doen.
Laatst bijgewerkt door veneri op 21-09-24 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:40

In zo’n centrum werkt vaak ook maatschappelijk werk. Die kan ook ondersteunen bij dergelijke kwesties en families die niet helemaal op goede voet staan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:51

veneri schreef:
Achterom schreef:

Familie heeft zich al gemeld.
Wil van alles gaan regelen,wat wij al doen, dus, dan is de beste optie om de familie te laten weten dat wij notarieel gevolmachtigd zijn, en daar verder niet inhoudelijk op in te gaan?
Niks zeggen kan ook niet, want de familie zal zich dan verantwoordelijk voelen om zaken te gaan regelen denk ik, want in hun ogen zal iemand het tenslotte moeten doen.

Wat verootjoo ook al zegt: maatschappelijk werk :j
Ik zou er denk ik zelf voor kiezen om te verwijzen naar de notaris waar het levenstestament is gemaakt, laat die de familie maar te woord staan. Waarschijnlijk zal hij niet veel meer zeggen dan dat er een levenstestament is opgesteld waarin is vastgelegd wie wat regelt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 14:54

Maar de notaris geeft geen informatie over de inhoud van het levenstestament aan derden (is wat ik op het www lees)
Dus dan weet de familie nog niet wie het regelt en of het dan ook geregelt wordt.
Kunnen we dan toch beter zelf aangeven dat het LT er is en wij gevolmachtigd zijn, en verder naar notaris verwijzen? Of toch niet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 15:20

Dat kan zeker, maar in feite gaat het hen geen bal aan wie het regelt, ze hoeven alleen maar te weten dat het allemaal geregeld is.
Misschien ga ik teveel uit van het kwade in de mens, maar ik heb iets te vaak gezien dat mensen heel ver gaan als ze geld ruiken. En dat is hier zeker iets om rekening mee te houden.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 15:35

Mee eens.
Maar de notaris informeert alleen de belanghebbende (gevolmachtigde en volmachtgever) over de inhoud en aanwezigheid van een LT
Wanneer wij familie doorverwijzen naar notaris onder het mom van er is een LT, dan komt de familie toch wel weer bij ons uit?
Wat is nou wijsheid?
Gewoon aangeven dat wij op de hoogte zijn dat er een LT is en verwijzen naar notaris?
Familie wil natuurlijk zeker weten dat dingen geregeld worden mbt opname.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 15:38

veneri schreef:
Marcella schreef:
Tenzij er een clausule is opgenomen in het levenstestament.

Wat voor clausule?
We gaan de vragen zsm ook neerleggen bij de notaris om meer duidelijkheid te krijgen over het levenstestament.

Dat je bij opname vermogen beheer en dus gerechtigd ben voor een eventuele verkoop woning.

Dan staat er ook in dat bij eventuele verkoop woning een gedeelte van de erfenis verdeeld mag worden bij leven. Wel onder de voorwaarde dat er genoeg over moet blijven om van te leven. Met dat je dan ook verantwoordelijk ben voor zijn levensonderhoud.

Maar als familie het weet zou ik ze gewoon naar de notaris sturen. Die geen concrete informatie geven, maar kan wel de wens van meneer kenbaar maken. Dat zullen ze eerder geloven van hem dan van jou.

En zou voor jezelf zorgen dat je weet hoe en wat het zit met de erfenis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 16:08

Volgens mij wordt een "gewoon" testament pas geopend na het overlijden van de erflater, en kan vantevoren niemand vragen om inzage erin. Dat wordt dus soms een verrassing! Als de erflater tenminste niet toen hij nog leefde verteld had wat erin staat. Hoe het zit met een levenstestament weet ik niet, of daar ook niemand inzage in kan krijgen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 17:19

anjali schreef:
Volgens mij wordt een "gewoon" testament pas geopend na het overlijden van de erflater, en kan vantevoren niemand vragen om inzage erin. Dat wordt dus soms een verrassing! Als de erflater tenminste niet toen hij nog leefde verteld had wat erin staat. Hoe het zit met een levenstestament weet ik niet, of daar ook niemand inzage in kan krijgen?

Volgens mij klopt dat niet. In ons geval is mijn zus gevolmachtigd via levenstestament. Alleen heeft zij ook het gewone testament van mijn moeder in huis.
Mijn moeder is dinsdag overleden en we moesten het testament inzien om te zien wie haar executeur testamentair was. Dus we hadden gewoon inzage.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 17:28

Wintu schreef:
anjali schreef:

Volgens mij klopt dat niet. In ons geval is mijn zus gevolmachtigd via levenstestament. Alleen heeft zij ook het gewone testament van mijn moeder in huis.
Mijn moeder is dinsdag overleden en we moesten het testament inzien om te zien wie haar executeur testamentair was. Dus we hadden gewoon inzage.

Gecondoleerd met je moeder! :(:) maar in jullie geval had moeder waarschijnlijk zelf haar dochter een kopie van haar testament gegeven. Dat heb ik zelf ook gedaan, mijn begunstigden hebben ook kopieen van mijn testament gekregen die ik speciaal daarvoor heb laten maken. Maar gebruikelijk is dat niet, veel mensen willen liever hun testament geheim houden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 17:35

anjali schreef:
Wintu schreef:

Gecondoleerd met je moeder! :(:) maar in jullie geval had moeder waarschijnlijk zelf haar dochter een kopie van haar testament gegeven. Dat heb ik zelf ook gedaan, mijn begunstigden hebben ook kopieen van mijn testament gekregen die ik speciaal daarvoor heb laten maken. Maar gebruikelijk is dat niet, veel mensen willen liever hun testament geheim houden.

Dank je wel!
Dat kan natuurlijk, zou wel een logische verklaring zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 17:52

Gecondoleerd Wintu.
Heel veel sterkte de komende tijd.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 08:37

Sterkte Wintu.

Ik snap de familie van meneer wel, die voelen zich nu geroepen om e.e.a. te gaan regelen voor meneer, omdat zij niet weten dat alles al geregeld wordt.
Wij hebben hen geinformeerd over zijn opname omdat ze aan de deur hebben gestaan bij meneer en zijn buren. Meneer gaf toestemming om de familie te laten weten waar hij zit.
Het is echter niet zijn of onze bedoeling dat de familie nu opeens zaken gaan regelen.(ook al is dit misschien met goede bedoelingen)

Hoe zouden jullie dit aangeven?
Aangeven dat wij niet in de gelegenheid zijn een gesprek met hen aan te gaan en dat zij bij een notaris kunnen nagaan of meneer zaken heeft laten vastleggen?
Zoiets?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:46

Ik vind dit erg lastig.
Zolang het levenstestament niet in werking is getreden is meneer beslissingsbevoegd en bepaalt hij.
Onder druk van de familie kan hij zelfs dat levenstestament weer veranderen.

Jullie komen pas in beeld op het moment dat meneer niet meer zelf mag beslissen.
Dit zorgt voor diverse dilemma's.
Zoals door de familie naar de notaris te verwijzen, dan weten ze dat jij meer weet.

Wat wil de familie op dit moment regelen en is het een probleem als ze dat gaan regelen?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 09:15

Het LT heeft directe inwerkingtreding staat erin.
Fam denkt nu zijn uithuisplaatsing en medische dingen te moeten gaan regelen. Meneer wil absoluut niet dat zij dit soort dingen gaan doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:18

Dan zou ik familie naar de notaris verwijzen met de korte mededeling wordt al geregeld.

Gok erop dat ze willen dat het huis verkocht wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:20

Maar even, meneer is beginnend dement, maar weet wel dat hij wil dat jullie dat regelen en niet zijn familie.
Dat kan hij ook tegen jullie zeggen, waarom zegt hij het niet zelf tegen zijn familie hoe hij dat wil?
Evt in een familiegesprek met maatschappelijk werk.

Lijkt me niet dat jullie tussen die familie en die meneer moeten gaan zitten.
Logisch dat die familie denkt dat zij moeten regelen als niemand ze vertelt dat het niet hoeft.
Het kunnen ook gewoon goede bedoelingen zijn…

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:34

Zodra er geld in het zicht komt houden vaak de goede bedoelingen op. :=

Maar zoals ik het begrijp wil meneer ze niet spreken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:38

verootjoo schreef:
Maar even, meneer is beginnend dement, maar weet wel dat hij wil dat jullie dat regelen en niet zijn familie.
Dat kan hij ook tegen jullie zeggen, waarom zegt hij het niet zelf tegen zijn familie hoe hij dat wil?

Logisch dat die familie denkt dat zij moeten regelen als niemand ze vertelt dat het niet hoeft.

Wat een lastige toestand. Ik zou ook niet weten hoe je dit moet doen. Ik vind dit een heel leerzaam topic omdat ik zelf ooit een levenstestament heb laten maken, dat is al jaren geleden en kostte me zo'n 600 euro, en de daarin gemachtigde personen hebben inmiddels afgehaakt, daar heb ik niets meer aan. Ik moet maar zien zelf de baas overal over te blijven. In een juridisch artikel in de krant las ik dat levenstestamenten vaak weggegooid geld zijn. (Ik zeg niet dat dat zo is in het geval van ts want dat kan een hele andere situatie zijn).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:41

verootjoo schreef:

Helemaal mee eens dat ts er niet tussen moet gaan zitten, familiegesprek kan een prima oplossing zijn :j
Maar die goede bedoelingen, daar zou ik niet per se vanuit gaan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:43

Achterom schreef:
verootjoo schreef:

Helemaal mee eens dat ts er niet tussen moet gaan zitten, familiegesprek kan een prima oplossing zijn :j
Maar die goede bedoelingen, daar zou ik niet per se vanuit gaan.

Familiegesprek lijkt me lastig.
TS is geen familie maar eens buitenstaander.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 10:00

Petpa schreef:

Geen buitenstaander,maar gevolmachtigde.

Wij hebben weinig zin in gesprekken met familie, wij zijn verantwoording schuldig aan meneer, niet aan een ander, en hebben het er al druk genoeg mee. Geen zin en tijd voor discussies en gedoe met familie die zich voorheen niet om meneer bekommerde.

Meneer uit zich niet naar anderen en is conflictvermijdend. Daarom zal hij niks zeggen tegen familie.

Ik denk dat we bij de familie gewoon maar aangeven dat alles al geregeld wordt voor meneer en dat hij voor meer informatie naar een notaris kan gaan.

Aan de andere kant; de fam weet dat wij meneer tot nu toe met meer dingen en zijn opname hebben geholpen.
Waarom niet aangeven dat wij die gevolmachtigden zijn? Waarom moet dat een geheim zijn?
Dat vermoeden zal de fam toch wel krijgen op het moment dat wij naar de notaris verwijzen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:17

veneri schreef:
Petpa schreef:

Geen buitenstaander,maar gevolmachtigde.

Wij hebben weinig zin in gesprekken met familie, wij zijn verantwoording schuldig aan meneer, niet aan een ander, en hebben het er al druk genoeg mee. Geen zin en tijd voor discussies en gedoe met familie die zich voorheen niet om meneer bekommerde.

Meneer uit zich niet naar anderen en is conflictvermijdend. Daarom zal hij niks zeggen tegen familie.

Ik denk dat we bij de familie gewoon maar aangeven dat alles al geregeld wordt voor meneer en dat hij voor meer informatie naar een notaris kan gaan.

Aan de andere kant; de fam weet dat wij meneer tot nu toe met meer dingen en zijn opname hebben geholpen.
Waarom niet aangeven dat wij die gevolmachtigden zijn? Waarom moet dat een geheim zijn?
Dat vermoeden zal de fam toch wel krijgen op het moment dat wij naar de notaris verwijzen.

Is meneer dan al wilsonbekwaam verklaard?
Tot dat moment ben jij op basis van een levenstestament onbevoegd.
Meneer zou zelfs het testament nog kunnen herroepen zolang hij wilsbekwaam is.