Thuisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:32

Thuisonderwijs kan in sommige situaties een oplossing zijn. Hou er rekening mee dat je ongeveer 6 uur per dag bezig bent met lesgeven (vanaf groep 3). Daar zit ook sporten bij in. Sociale contacten zul je daarnaast nog moeten doen. Dus in totaal ongeveer 8 uur per dag bezig. Daarnaast zul je de lessen moeten voorbereiden. Welke knutsel werkjes. Wat moet er voor taal, Nederlands, geschiedenis etc gedaan worden. Zorgen dat alles voor handen is etc. Dat kost je nog makkelijk anderhalf uur.

Voor het gemak zeg ik even 10 uur per dag. Ik zou niet weten hoe je dat met huishouden en baan kunt combineren.

In Amerika/ canada zie je het veel meer. Daar zijn dus ook veel contact groepen. Mensen die bewust dagen met elkaar weg gaan. Mensen waaraan je hulp kunt vragen.
Toch heeft een hele grote groep het daarna lastig. Het is echt afhankelijk van het kind icm de ouder. (Ja ik heb daar gewoond)

Hoe je in dit topic overkomt heb ik het gevoel dat het bij jouw geen succes gaat zijn. Het klinkt alsof je heel veel woede en anti naar scholen hebt. Dwang ga jij van op de achterbenen staan. Helaas hoort dwang bij het leven. Ik ben verplicht elke dag naar mijn werk te gaan. Besluit ik gewoon niet te komen, dan heb ik een probleem.
Ben ik op mijn werk en ik doe mijn werk niet, dan heb ik een probleem. Heb ik geen zin om mijn rekeningen te betalen......

Het leven zit vol verplichtingen en anders zijn er consequenties. Soms vervelend, maar gelukkig geeft dat ook veiligheid. (Als jij auto rijdt met alcohol op bv)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:32

En als je het nou omgekeerd doet?
Je inschrijven in Egypte en dan in Nederland je huis houden naar een internationale school voor de periodes dat je in NL bent?

Er zijn wel meer families die tussen 2 landen reizen trouwens, daar zou ik zeker meer informatie over zoeken.

Ik weet ook van iemand die op een boot woont en door Europa vaart. Deze heeft ook goedkeuring voor thuis (boot) onderwijs.

Roosch

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:34

Ja maar Sizzle, dat was de aanleiding voor thuisonderwijs niet. Juist als dat de aanleiding was geweest had ik het wel begrepen, want je wil je gezin uiteraard bij elkaar houden.

Lieser

Kimmie235 schreef:
Ik heb een koophuis, naar Egypte verhuizen zou betekenen dat die in de verkoop moet, we willen de hypotheek eerst versneld aflossen.

Dat vind je belangrijker dan het geluk van je kind?

Volgens mij ben je aan het trollen.

Urona447

Internationale scholen zijn leuk maar uit eigen ervaring weet ik dat bijvoorbeeld onze school al 30.000 dollar per jaar kost. Dus dat is financieel ook 1 dingetje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:36

Een kennis van mij heeft ten eerste zijn drie kinderen zelf thuisonderwijs gegeven.

Voor alle duidelijkheid: zowel zijn vrouw als hij hebben allebei een baan.

Verder helpt hij mensen met de aanvraag tot en met de rechtszaken aan toe.

In de vrienden- en kennissenkring is er een tijdlang gediscussieerd over zijn keuze.
Persoonlijk zou ik wel opteren voor zoiets als een diploma voortgezet onderwijs via LOI, Pbna, etc.

Verder is het 'a way of life', maar beslist zinnig en het zijn drie lieve, goed ontwikkelde kinderen geworden.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 19:38

Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook een wat lastig topic eigenlijk.
Een kind hoort op school. Ik kan me niet voorstellen dat hij nergens past, zeker niet als het nog niet eens geprobeerd is. Ik denk dat je het kind meer kwaad dan goed doet met thuisonderwijs. En de reden dat hij dan vaker naar Egypte kan is wel een bizarre reden natuurlijk. Het is jouw taak als moeder dat hij opgroeit als een sociale, weerbare en communicatief vaardige volwassene. En te zorgen dat hij een goede opleiding heeft genoten met een diploma waarmee hij zelf zijn eigen keuzes kan maken later. Wie weet wil hij wel marketing studeren in Amsterdam en niet naar Egypte om dierenarts te worden. Als ouders moet je hem faciliteren in zijn ontwikkeling en niet belemmeren. En door hem thuis te houden doe je dat wel.

Ik snap dat je dat denkt als je niet weet wat er precies speelt, ik wil het alleen echt niet delen op internet. Buiten dat is dat een kind op school “hoort” natuurlijk wel tunnelvisie, een kind hoort zich te ontwikkelen, en zich staande te kunnen houden in de maatschappij. Thuisonderwijs sluit dat niet uit, ik ken meer thuisonderwijzers waarvan de kinderen zich prima ontwikkelen, je kunt nog steeds naar de universiteit. Waarop baseer je dat het sowieso beter is op regulier onderwijs?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 19:39

Janneke2 schreef:
Een kennis van mij heeft ten eerste zijn drie kinderen zelf thuisonderwijs gegeven.

Voor alle duidelijkheid: zowel zijn vrouw als hij hebben allebei een baan.

Verder helpt hij mensen met de aanvraag tot en met de rechtszaken aan toe.

In de vrienden- en kennissenkring is er een tijdlang gediscussieerd over zijn keuze.
Persoonlijk zou ik wel opteren voor zoiets als een diploma voortgezet onderwijs via LOI, Pbna, etc.

Verder is het 'a way of life', maar beslist zinnig en het zijn drie lieve, goed ontwikkelde kinderen geworden.

Dankjewel, wellicht heb ik daar contact mee, als ze onderwijs willen dan kan dat natuurlijk altijd, dan zijn ze er ook aan toe, nu is dat in ieder geval niet het geval.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 19:39

Urona447 schreef:
Internationale scholen zijn leuk maar uit eigen ervaring weet ik dat bijvoorbeeld onze school al 30.000 dollar per jaar kost. Dus dat is financieel ook 1 dingetje.

Is een stuk duurder ja, maar ik denk dat dat vooral in westerse landen is?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 19:40

Lieser schreef:
Kimmie235 schreef:
Ik heb een koophuis, naar Egypte verhuizen zou betekenen dat die in de verkoop moet, we willen de hypotheek eerst versneld aflossen.

Dat vind je belangrijker dan het geluk van je kind?

Volgens mij ben je aan het trollen.

Want het kind is niet gelukkig in Nederland? Of wat bedoel je precies?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:47

Kimmie235 schreef:
Ik ben orthopedagoog dus ik weet wel hoe dat qua ontwikkeling zit, ik kan zo een iq test afnemen als ik zou willen.

Is dat niet in strijd met een stuk of wat gedragscodes?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 19:50

Sizzle schreef:
En als je het nou omgekeerd doet?
Je inschrijven in Egypte en dan in Nederland je huis houden naar een internationale school voor de periodes dat je in NL bent?

Er zijn wel meer families die tussen 2 landen reizen trouwens, daar zou ik zeker meer informatie over zoeken.

Ik weet ook van iemand die op een boot woont en door Europa vaart. Deze heeft ook goedkeuring voor thuis (boot) onderwijs.

Wat bijzonder, ja ik ga meer informatie zoeken daarover.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 19:51

Shadow0 schreef:
Kimmie235 schreef:
Ik ben orthopedagoog dus ik weet wel hoe dat qua ontwikkeling zit, ik kan zo een iq test afnemen als ik zou willen.

Is dat niet in strijd met een stuk of wat gedragscodes?

Hoezo? Ik hoef dat toch niet ergens in te dienen? Dat mag ik voor mezelf best doen om te meten?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:56

Tuurlijk kan dat.
Maar als orthopedagoog weet je dan toch ook dat het niet het meest handig/verstandig is om je eigen kind te testen?

(mijn schoonzus, ook orthopedagoog, heeft daarom de testen voor haar dochter door een ander laten doen)

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:05

Kelan schreef:
Tuurlijk kan dat.
Maar als orthopedagoog weet je dan toch ook dat het niet het meest handig/verstandig is om je eigen kind te testen?

(mijn schoonzus, ook orthopedagoog, heeft daarom de testen voor haar dochter door een ander laten doen)

Ik heb bij mijn moeder EMDR gegeven. Ik heb mijn kind niet getest want ik vind het niet nodig, maar als ik informatie zou willen zou ik dat best kunnen doen, als ik er een etiket op wil plakken moet ik dat via een officiële instantie doen, maar ik vermijd dat jyust liever.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:10

Urona447 schreef:
Wat wil je in vredesnaam bereiken met dit topic ? Het klinkt in mijn ogen meer dat je onder de leerplicht uit wilt komen omdat je dan meer vrijheid denkt te hebben om te gaan en staan waar je maar wilt.

Helemaal omdat je zegt orthopedagoog te zijn neem ik aan dat je netwerk groot genoeg is om op je vragen antwoorden te vinden die bij jou passen. Ik vind het allemaal wel een heel bijzonder verhaal en niet echt geloofwaardig.

Meer een combi van oogkleppen qua mogelijke oplossingen voor een vast staande toekomstplanning en ouders boven belang kind zetten.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:12

Nogmaals de vraag TS, wat is nou jouw echte vraag? In de eerste post laat je het overkomen alsof je echt informatie zoekt, maar ondertussen blijkt dat er genoeg ervaring in je omgeving is, geef je nergens een antwoord op en ga je overal tegenin. Wat is je idee achter dit topic?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:13

tamary schreef:
Urona447 schreef:
Wat wil je in vredesnaam bereiken met dit topic ? Het klinkt in mijn ogen meer dat je onder de leerplicht uit wilt komen omdat je dan meer vrijheid denkt te hebben om te gaan en staan waar je maar wilt.

Helemaal omdat je zegt orthopedagoog te zijn neem ik aan dat je netwerk groot genoeg is om op je vragen antwoorden te vinden die bij jou passen. Ik vind het allemaal wel een heel bijzonder verhaal en niet echt geloofwaardig.

Meer een combi van oogkleppen qua mogelijke oplossingen voor een vast staande toekomstplanning en ouders boven belang kind zetten.

Echt waar? Wat is dan precies het belang van mijn kind? Ik bedoel specifiek de mijne, en waarom denk je dat het niet aansluit?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:14

Miran schreef:
Nogmaals de vraag TS, wat is nou jouw echte vraag? In de eerste post laat je het overkomen alsof je echt informatie zoekt, maar ondertussen blijkt dat er genoeg ervaring in je omgeving is, geef je nergens een antwoord op en ga je overal tegenin. Wat is je idee achter dit topic?

Ik zoek meer informatie, er zijn voor mij echt waardevolle tips binnen gekomen, welke informatie mis jij nog?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:17

Als je zoveel problemen met ons Nederlands onderwijs stelsel hebt en je graag wilt dat ze veel tijd met hun vader kunnen doorbrengen in Egypte, dan lijkt het me dat je eens moet kijken wat je vanuit het onderwijs systeem in Egypte kunt bereiken. Blijkbaar staat dat jullie als ouders beter aan omdat je daar makkelijker van alles kunt worden zonder studie.
Niet willen emigreren omdat je hier nog een koopwoning hebt vind ik een wat aparte redenering, maar ieder zijn keuzes.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:18

TS, hoe goed spreek jij Arabisch? En hoe ben jij van plan je kind Arabisch te leren?

Heb je al ideeën over hoe je jouw kind kan helpen met het maken van vriendjes als hij thuisonderwijs krijgt? Heeft hij momenteel clubjes dan wel vriendjes?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:19

Kimmie235 schreef:
Echt waar? Wat is dan precies het belang van mijn kind? Ik bedoel specifiek de mijne, en waarom denk je dat het niet aansluit?

Het belang van het kind lijkt mij dat het een kans krijgt om zich ook onafhankelijk te ontwikkelen in een omgeving die niet zomaar verbonden is met thuis. Dat geeft ook vrijheid en een perspectief dat je thuis nooit kunt krijgen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:21

cobiie schreef:
Als je zoveel problemen met ons Nederlands onderwijs stelsel hebt en je graag wilt dat ze veel tijd met hun vader kunnen doorbrengen in Egypte, dan lijkt het me dat je eens moet kijken wat je vanuit het onderwijs systeem in Egypte kunt bereiken. Blijkbaar staat dat jullie als ouders beter aan omdat je daar makkelijker van alles kunt worden zonder studie.
Niet willen emigreren omdat je hier nog een koopwoning hebt vind ik een wat aparte redenering, maar ieder zijn keuzes.

Ik zou nu mijn koopwoning kunnen verkopen en geen eigen plek hebben om te kunnen slapen als ik hier ben, of mijn huis behouden en de hypotheeK afgelost hebben. Alles weggooien vind ik dan weer apart

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:22

Shadow0 schreef:
Kimmie235 schreef:

Het belang van het kind lijkt mij dat het een kans krijgt om zich ook onafhankelijk te ontwikkelen in een omgeving die niet zomaar verbonden is met thuis. Dat geeft ook vrijheid en een perspectief dat je thuis nooit kunt krijgen.

Heel mooi ja, kan dat niet met thuisonderwijs? Baseer je dat op onderzoek?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:24

Gaby schreef:
TS, hoe goed spreek jij Arabisch? En hoe ben jij van plan je kind Arabisch te leren?

Heb je al ideeën over hoe je jouw kind kan helpen met het maken van vriendjes als hij thuisonderwijs krijgt? Heeft hij momenteel clubjes dan wel vriendjes?

De kinderen spreken een beetje Arabisch, dat wordt steeds beter. En ze hebben zeker contact met andere kinderen. Al zou ik dat wel nog meer willen stimuleren.