Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Mag ik me hier ook melden?
Klimaatstress hier toch ook wel aanwezig.
Ik zie hoe zwaar de natuurgebieden in onze omgeving te lijden hebben onder de mens en dat vind ik heftig.
Edit: Oeps, ik zie dat ik midden in een ruzie binnen komen vallen*gaat onder rots meelezen*
ikke schreef:Janneke2 schreef:Ikke, ik heb getemd.
Hier is dit topic niet voor.
Als je werkelijk wil weten, waarom de zuurstof eerder op is dan de aardolie, stuur je me maar een pb.
Gut, omdat ik vervelende vragen stel die "vaststaande" feiten weleens in twijfel zouden kunnen trekken, gaan we om mama roepen?
CO2 is namelijk niet het grootste probleem; waterdamp is een veel groter "probleem" als het aan komt op het vasthouden van warmte in de atmosfeer. Maar ja, daar kun je als milieuterrorist geen aandacht uit halen want aan het ontstaan van waterdamp kan de mens niks regelen.
Dus grijp je andere middelen aan zoals koolstof en stikstof. Daar kun je mensen wel bang mee maken want dat stoten we wel uit.
Dat is namelijk de kern van het milieuverhaal: bangmakerij. Dat is wat klimaatstress veroorzaakt: angst. Angst dat er iets gaat gebeuren dat mogelijk jouw voortbestaan in gevaar brengt.
Vervolgens wordt daar een heel verhaal aan vast gekoppelt wat er totaal niets mee te maken heeft en wat nu leidt tot het volgende probleem: energiestress.
Het gaat nog een paar stappen verder: je mag niet eens meer tegen de CO2-maffia en voor de energietransitie zijn.
BaileyMix schreef:Dan ook maar meteen een duit in het zakje; ook hier erge klimaatstress. Ik ben er voor werk fulltime mee bezig en eigenlijk buitenom werk ook nog eens. Soms is dat gewoon 7 dagen per week een slechtnieuwsgesprek en dat komt soms aardig hard binnen, en ja, dan kan ik er ook flink van wakker liggen.
Doen alsof het niet bestaat is het meest comfortabel dus die houding begrijp ik ergens wel. Maar goed, als je dag in dag uit met de werkelijkheid geconfronteerd wordt is dat wat lastig
Ik zie ook even niet meer hoe het goed moet komen. Wat wel helpt met de stress is in ieder geval eigen gedrag zoveel mogelijk aanpassen, opkomen voor degenen die dat zelf niet kunnen, en omringen met lieve slimme mensen die het begrijpen.
Janneke2 schreef:Welkom Cayenne...!
Mijn meest recente rondje met de boswachter was weer indrukwekkend.
Ik vind het heerlijk om iemand die een gebied 'van haver tot gort' kent aan het woord te horen. De prachtigste weetjes komen langs.
... en van tijd tot tijd van die opmerkingen als 'hier hebben we de brandgang verbreed', of 'we moesten eigenlijk iets bedenken tegen de bramen'.
De vakvrouw hield het 'licht en luchtig' - maar er wordt flink veel beheer gepleegd om de gevolgen van het nieuwe (= huidige) en het nieuwere (= komende) klimaat op te vangen.
De optimist zegt: goed bezig!
(En de pessimist: zijn we nog op tijd?')
BartVB schreef:Hier nog iemand die zich ernstig zorgen maakt. Beetje voor mezelf, veel meer nog voor onze kinderen.
Als ik kijk wat er allemaal gebeurt in de wereld (Wilders, Trump, Palestina, etc, etc) dan ben ik ook niet bijzonder hoopvol op een comfortabele toekomst. Er gaat nog heel erg veel stuk de komende decennia, niet meteen in Nederland, maar je ziet nu al forse problemen in o.a. Afrika. Nederland is rijk genoeg om de meeste gevolgen goed door te komen, maar alles dat elders in de fik gaat gaat heeft ook forse impact op o.a. migratiestromen en de wereldeconomie. Dus 'anders' wordt het sowieso en de kans dat anders 'beter' is acht ik hier heel klein. Dat nog los van het feit dat het niet OK is om de mensen die er nu al last van hebben te helpen. Zij zitten in de oliebol doordat wij het er decennia lang van genomen hebben.
En inderdaad, de aarde vind het allemaal prima. Uiteindelijk overleven er allerlei planten, dieren en ook mensen. Maar veel dingen maar gewoon stuk laten gaan vind ik niet zo'n heel fijn vooruitzicht voor het kleine spul dat hier rondloopt.
Dus doe ik m'n best met de boel in beweging krijgen. Het hele 'een beter milieu begint bij jezelf' daar ben ik het niet zo mee eens. Je kan havermelk drinken tot het je neus uit komt maar daar ga je de wereld niet mee redden. Het werkelijke probleem is dat we in het Westen de afgelopen decennia enorme bergen grondstoffen hebben gebruikt om hier een enorme welvaart te creëeren. Dat is natuurlijk super tof voor ons, maar het getuigt niet van een heel erg vooruitziende blik. In april hebben we in Nederland al meer grondstoffen verbruikt dan de aarde kan aanvullen. Je hoeft niet heel goed te zijn in rekenen om je te realiseren dat dat niet tot in het oneindige goed kan gaan.
Met wat meer zonnepanelen en elektrische auto's gaan we het ook niet redden, het systeem waar we in zitten moet anders. Wat mij betreft niet meer gericht op BBP en economische groei maar gericht op zorgen voor elkaar, verbinden, geluk. Het systeem richten op 'brede welvaart' in plaats van morgen een 65" TV in plaats van de huidige 55". Want waar draait het nu werkelijk om in het leven? Om de auto die je onder je kont hebt of de mensen om je heen?
Maar er is nogal wat nodig voor we zover zijn. Heel veel mensen hebben nog geen idee in wat voor een situatie we zitten. En zelfs nu nog zijn er legio mensen die het niet willen geloven. Heel erg het "Don't look up" gevoel. Voor een groot deel snap ik het ook wel, gros van de mensen heeft de handen al meer dan vol aan al het andere in het leven dat een berg tijd, energie en aandacht opslokt. En het is ook niet bepaald een fijn vooruitzicht, al helemaal als je handelingsperspectief nogal beperkt is.
Dus ligt daar een rol voor de politiek maar die zitten vast in een systeem met een cyclus van 4 jaar terwijl we nu moeten investeren om problemen over een aantal decennia te voorkomen. En dan is er ook een grote groep kiezers die helemaal niet wil investeren 'want de andere landen' en 'ik betaal liever nu minder belasting'.
Ik ben dus een erg groot voorstander van een burgerberaad. Laat 150 willekeurig geselecteerde Nederlanders zich helemaal verdiepen in de problematiek. Geef ze toegang tot alle informatie en laat ze samen bedenken wat er nodig is en voer dat uit. Dit helemaal los van alle partijpolitiek en de waan van de dag.
Anyway. Veel te lang verhaal alMijn insteek is in ieder geval maximaal hard schoppen tegen de politiek en vervuilende bedrijven. Me zorgen maken en wachten tot de zondvloed trekt me minder
Elisa2 schreef:Ik maak me ook wel zorgen om het klimaat. De steeds langere en warmere zomers. Extreme hitte over de hele wereld..
Wat ik niet snap..is dat er nog altijd veel bomen gekapt worden en veel bos wordt opgeofferd voor bebouwing. Terwijl natuur en bos echt op alle vlakken goed zijn voor het klimaat en tegen opwarming van de Aarde.
_Reneee schreef:Elisa2 schreef:Ik maak me ook wel zorgen om het klimaat. De steeds langere en warmere zomers. Extreme hitte over de hele wereld..
Wat ik niet snap..is dat er nog altijd veel bomen gekapt worden en veel bos wordt opgeofferd voor bebouwing. Terwijl natuur en bos echt op alle vlakken goed zijn voor het klimaat en tegen opwarming van de Aarde.
Bos wordt gekapt voor landbouw. Er komen akkers vol met soja voor terug, dat oa Nederland weer importeert voor veevoer.
En dan wordt er ook nog een groot deel voor jan banketstaaf gekapt.
Ik ben veganist, let op mijn consumptie (man man Black Friday, wat een ramp voor de planeet) en zet me vrijwillig in bij organisaties die vechten voor een betere wereld.
Al blijkt wel weer dat een groot deel van Nederland alleen maar aan zichzelf denkt en totaal niet beseft wat klimaatverandering gaat veroorzaken. Nu janken om migranten, terwijl we straks miljoenen klimaatvluchtelingen gaan krijgen