Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:39

Alja schreef:
Wij hadden een tijdje geleden pensioen voorlichting op het werk en daar werd toch geadviseerd om 30duizend euro als spaargeld te hebben…

Schrok er toch wel van hoeveel collega’s dat niet hebben.

Het is inderdaad een bedrag om achter de hand te hebben als reserve voor als er eens iets kapot gaat, wasmachine, auto etc.
Ervan leven is maar voor heel beperkte tijd.

Voor de jonge generatie is er voldoende tijd om een pensioen op te bouwen wat voldoende is voor een leuke oude dag.
Al is het maar 50 euro per maand, na 40 jaar is het een aardig bedrag.

Voor de late 50tigers en stellen met leeftijdverschil en dus een aow-gat, pensioengat of klein pensioen kan aanvulling met eigen geld om de gaten op te vullen lang niet altijd meer bij elkaar gesprokkeld worden. Dat gaat meer mensen overkomen dan gedacht...
Bovendien, als de oudere partner overlijdt en de jongere partner werkt niet (meer) en is nog ver van de aow leeftijd af, dan keldert het inkomen tot de nabestaandenuitkering.

ABP bouwt pensioen op met 25%.
Is het percentage lager dan kan het goed zijn dit zelf aan te vullen met een spaarpot/huis/pensioenpolis etc. Bij ons is het een schamele 8%. Dus dan moet ik 120 jaar werken om een APB niveau te bereiken...en niet parttime werken.... _O- :evaw:
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 14-08-24 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:40

Herfstblad schreef:
Keell94 schreef:
Ik ben 29, heb een huurwoning en nu ongeveer €3000 op de spaarrekening (was meer maar heb vorige maand een auto gekocht a la €13.000 :') dus moet weer even aangevuld worden)

Het verschilt bij mij echt wat ik per maand kan sparen, ik heb een baan in loondienst maar werk daarnaast ook nog als zzper, van het geld wat ik met mijn zzp verdien kan ik een gedeelte van sparen dusja dat is elke maand anders, ook heb ik soms de ene maand meer kosten dan de andere maand

Voel je je daar comfortabel bij? Bij 3000 euro? Dat je zegt het is prima en ik spaar rustig door en doe nog wel leuke dingen. Of is het nu echt pas op de plaats en alleen maar sparen?

Nee hoor doe ook gewoon leuke dingen nog, als ik wat nodig heb koop ik het gewoon. Ik werk niet om alleen maar te sparen, dus ik kijk gewoon wat er elke maand binnen komt en wat ik uit wil geven aan bv een keer uit eten, dagje weg etc en de rest zet ik apart. Dat is de ene maand misschien maar €100 maar de andere maand weer €500, ik pin me niet vast op een vast bedrag per maand, als ik maar elke maand iets opzij zet. Ik spaar altijd met een doel, dat was voorheen dan een auto, deze heb ik nu dus dan kan ik weer door sparen naar een volgend doel, en wil altijd een buffer hebben mocht er dus iets gebeuren, stuk gaan etc dat ik dat gewoon kan betalen.

Ik maakte vroeger altijd alles op, iets met niet met geld om kunnen gaan en dat heeft me een aantal x behoorlijk klem gezet dus daar wel van geleerd gelukkig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:45

MonaLieske schreef:
tyleysmiley schreef:
Maar met een dubbele baan of in jouw geval driedubbel..breng je in verhouding toch veel meer naar de belasting,als je boven een bepaald inkomen uitkomt dan.
Knap hoor dat je dat zo volgehouden hebt Alja

Nee, ook dit is een misverstand. Het kan zijn dat er in eerste instantie meer belasting wordt ingehouden, maar dan krijg je dat na je belastingaangifte terug. Je moet er dus mogelijk wel wat langer op wachten, maar dat kan juist een leuk spaarpotje zijn.

Is dat zo?
Ik heb ook 2 banen (omdat ik van afwisseling hou) en mensen zeggen idd dat dat heel onvoordelig is en beter al m’n uren bij 1 werkgever kan maken. Ivm loonheffingskorting die je maar bij 1 werkgever kan doen.

Maar dit is dus niet zo?

Muurp

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:49

Ik lees hier eigenlijk mee, maar wat een aannames worden hier gedaan zeg! := Als je niet precies weet hoe het zit m.b.t. belastingafdracht, box 3 en andere zaken, geef dat dan héél duidelijk aan in plaats van het te verkondigen als waarheid. Ik lees namelijk tegenstrijdige dingen én ook dingen waarvan ik weet dat ze gewoon niet waar zijn.

Ontopic: mijn spaarpotje is minder vol dan ik zou willen, dit door ineens alle lasten alleen moeten dragen en wat tegenslagen. Echter kon ik dat dus wel allemaal hebben dóórdat ik een potje had. Nu langzaam weer opbouwen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:50

Bellatrix schreef:
Mijn laatste 2 auto's heb ik ook nieuw gekocht. Nooit meer gezeur met oude barrels die het niet meer deden. Ik kan ongestoord rijden. (lekke banden uitgezonderd) Ik hoef na deze geen nieuw maar eentje die net een jaartje oud is vind ik prima. Ik hoef geen auto's meer van zoveel jaar oud. Ja, onderhoud kost ook geld maar dan kan ik de rest van het jaar onbezorgd rijden. Mijn eerste nieuwe auto kostte €12.000 en mijn huidige heb ik voor €14.000 gekocht.

Het is soms ook maar net mazzel hebben maar ik wilde ook graag een wat grotere en nieuwere auto met het oog dat ik er nog lang mee kan rijden, Mijn vader is automonteur dus mocht er iets kapot gaan betaal ik enkel het onderdeel dus die grote kosten heb ik vaak gelukkig al niet.

Auto's zijn ook gewoon duur op het moment, ik heb hiervoor altijd goedkope auto's gereden en de een na de ander had wat. Mijn laatste auto was gelukkig een goede aankoop voor maar €4000 en heb ik 3 jaar zonder grote problemen mee kunnen rijden. Maar ik zit veel in mijn auto want ik ben veel op pad, dus wilde graag iets waar ik de aankomende jaren fijn en veilig mee kan rijden. Dus dan geef ik daar graag wat meer geld aan uit.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:58

verootjoo schreef:
MonaLieske schreef:
Nee, ook dit is een misverstand. Het kan zijn dat er in eerste instantie meer belasting wordt ingehouden, maar dan krijg je dat na je belastingaangifte terug. Je moet er dus mogelijk wel wat langer op wachten, maar dat kan juist een leuk spaarpotje zijn.

Is dat zo?
Ik heb ook 2 banen (omdat ik van afwisseling hou) en mensen zeggen idd dat dat heel onvoordelig is en beter al m’n uren bij 1 werkgever kan maken. Ivm loonheffingskorting die je maar bij 1 werkgever kan doen.

Maar dit is dus niet zo?

Nee, aan het eind van de rit is het niet meer of minder voordelig om meerdere banen te hebben.
Er wordt geadviseerd om maar bij een werkgever loonheffingskorting aan te zetten omdat je anders het risico loopt dat je na je belastingaangifte geld terug moet betalen. Je hebt echter over het hele jaar gezien recht op net zoveel loonheffingskorting als iemand met één baan. Het kan dus zijn dat je na je belastingaangifte nog geld terug krijgt. Misschien wel handig om iemand met een beetje verstand hiervan mee te laten kijken met je belastingaangifte? Zonde als je anders geld misloopt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:06

Ik krijg altijd wel veel geld terug met de aangifte dus denk dat het wel goed gaat.
Maar sowieso goed om te weten dat ik geen geld misloop daardoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:55

Muurp schreef:
Ik lees hier eigenlijk mee, maar wat een aannames worden hier gedaan zeg! := Als je niet precies weet hoe het zit m.b.t. belastingafdracht, box 3 en andere zaken, geef dat dan héél duidelijk aan in plaats van het te verkondigen als waarheid. Ik lees namelijk tegenstrijdige dingen én ook dingen waarvan ik weet dat ze gewoon niet waar zijn.

Ontopic: mijn spaarpotje is minder vol dan ik zou willen, dit door ineens alle lasten alleen moeten dragen en wat tegenslagen. Echter kon ik dat dus wel allemaal hebben dóórdat ik een potje had. Nu langzaam weer opbouwen.

Of je legt t even uit als je er toch bent… want ik zal het wel verkeerd hebben (dat schreef ik al dacht ik) of is het degene die het uitlegt? Nu weten we nog niks, en jij blijkbaar wel? :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:35

Eulogy schreef:
Hutcherson schreef:
Maak daar maar 161.000 euro van. En dat was voor covid en inflatie enzo

Ik neem aan dat je het dan hebt over een totaalbedrag?

Dat is het bedrag wat je beschikbaar moet hebben om een gemiddeld uitgavepatroon te kunnen handhaven tijdens je pensioen tot de gemiddelde leeftijd die man/vrouw behaald in zijn leven.
Ooit te horen gekregen door een pensioenadviseur van VVAA.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:55

Is dat inclusief of exclusief pensioen Hutcherson?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:16

Je hele pensioen denk ik.
Ik spaar ook extra naast wat ik bij mijn werkgever opbouw.

Met dat bedrag heb je 12.000€ per jaar als je 90 wordt. Das niet superveel ofzo.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:01

Als je je pensioenleeftijd mag halen, het voelt altijd een beetje als een gok :P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:34

moonsparkle schreef:
Als je je pensioenleeftijd mag halen, het voelt altijd een beetje als een gok :P

Dat herken ik nou helemaal niet. Ga er toch wel vanuit dat ik ouder dan 67 wordt. Statistisch gezien is die kans ook best groot…

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:45

Tiggs schreef:
Is dat inclusief of exclusief pensioen Hutcherson?

Dat is inclusief het AOW (van toen, dus voor covid enzo)

Ik spaar niet voor pensioen. Mijn vader is 55 geworden. Moeder nu 60 met veel pijntjes en piepen en kraken. Ik hoop dat als ik mn pensioen haal dat ik een afbetaald huis heb, dus lage maandlasten en mochten we kleiner willen wonen, dan verkopen die hap en dan hebben we ineens wel een pensioen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:34

Mijn droom is om met mijn pensioen ons huis te verkopen, klein appartement en een camper kopen en dan 9 mnd van het jaar beetje rondrijden met de camper en 3 maanden per jaar in het appartement wonen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:36

Cer schreef:
Muurp schreef:

Of je legt t even uit als je er toch bent… want ik zal het wel verkeerd hebben (dat schreef ik al dacht ik) of is het degene die het uitlegt? Nu weten we nog niks, en jij blijkbaar wel? :)

Box 3 is momenteel ook erg complex, en dan maakt het ook nog uit over welk jaar je het hebt. Als je het alleen over spaargeld en/of beleggingen hebt, dan mag je ervan uitgaan dat je voor de toekomst alleen belasting betaalt over maximaal je werkelijk rendement.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:38

Doubtless schreef:
moonsparkle schreef:

Dat herken ik nou helemaal niet. Ga er toch wel vanuit dat ik ouder dan 67 wordt. Statistisch gezien is die kans ook best groot…

20 % van de mensen sterft voor zijn/haar 70e, toch?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:41

Sinds ik het bij een familielid heb meegemaakt dat ze overleed een paar dagen voor of nadat haar pensioen inging ben ik er veel bewuster over gaan nadenken dat ik nu wil doen wat ik wil doen en niet pas als ik klaar ben met werken over ruim 40 jaar. Want daar gingen alle mooie plannen met haar man om te gaan genieten van mooie vakanties en heerlijk samenzijn. Gewoon pats boem weg omdat je op een dag opeens niet meer wakker wordt. Vond het best heftig hoe dat zo ging. Dus ja, het is goed om na te denken hoe je na je werkende leven nog rond gaat komen, maar het is nog veel belangrijker om te genieten van alles zolang dat nog kan. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:43

verootjoo schreef:
Mijn droom is om met mijn pensioen ons huis te verkopen, klein appartement en een camper kopen en dan 9 mnd van het jaar beetje rondrijden met de camper en 3 maanden per jaar in het appartement wonen.

Sinds mijn ouders een camper hebben weet ik pas hoe duur die eigenlijk zijn := 15 tot 20 euro per nacht is vrij normaal, op een simpele camper parkeerplaats zonder voorzieningen :=
Om het betaalbaar te houden zul je dan naar het buitenland moeten.
Maar klinkt wel mooi natuurlijk, 9 maanden per jaar vakantie :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:52

8nnemiek schreef:
verootjoo schreef:

Sinds mijn ouders een camper hebben weet ik pas hoe duur die eigenlijk zijn := 15 tot 20 euro per nacht is vrij normaal, op een simpele camper parkeerplaats zonder voorzieningen :=
Om het betaalbaar te houden zul je dan naar het buitenland moeten.
Maar klinkt wel mooi natuurlijk, 9 maanden per jaar vakantie :D

Ik dacht zelf aan Scandinavië, waar je hem gewoon neer mag zetten waar je op dat moment wilt :Y) en anders wordt de verhouding iets anders.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:46

Lieser schreef:
20 % van de mensen sterft voor zijn/haar 70e, toch?

Hm... even een rondje gegoogled. Ik kan maar één bron vinden waar dit staat.

Ik lees dat de Volkskrant schrijft dat 20% van de mannen de 70 niet haalt. Op basis van de statistieken van het CBS. Maar het artikel zit achter een betaalmuur. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-vertelt-de-overheid-nooit-dat-een-op-de-vijf-zijn-pensioen-niet-eens-haalt~b7973e35/

De vraag is dan ook weer, aangezien ik het eerste artikel niet kan lezen. Gaat het om 20% van alle mannen die geboren worden? Gaat het om alle mannen die een betaalde baan hebben (het gaat namelijk om pensioen)?
Mannen gaan over het algemeen eerder dood dan vrouwen, niet alleen als ze ouder zijn, maar ook als ze kind zijn. Sowieso denk ik dat het percentage voor vrouwen beter is dan voor mannen.

Op deze pagina van het CBS zie je de overlevingskansen van iemand op een bepaalde leeftijd. https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/70701NED Daar zie je oa dat als een man 40 is geweest, de overlevingskansen veel harder dalen dan bij een vrouw van 40.

Maar het klinkt best plausibel dat 20% geen 70 wordt.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:36

Beide opties zijn natuurlijk mogelijk. Als je vroeg komt te overlijden, wil je ook nu geleefd hebben (en niet alleen maar werken). Maar het lijkt me ook niks om 90 te worden en de laatste 25 jaar financieel krap te zitten. Ik bouw wel wat pensioen op via mijn werk, maar ik heb echt geen idee of dat genoeg is. Wat kost het leven tegen die tijd met de inflatie? Hoeveel zou je dan maandelijks nodig hebben boven je AOW?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:05

Ik heb dingen gelezen over pensioengat, franchise, extra inleggen etc… ik ben financieel erg slecht qua kennis.. ik hoop dat ik het nu goed doe, maar 100.000 € (laat staan meer) bij elkaar sparen gaat me echt niet lukken :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:42

Nee ik ook niet hoor. Ik hoop maar dat mijn AOW en mijn ABP pensioentje genoeg zijn om van te leven als ik 70 ben.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:21

Die 161.000 euro (stand van zaken van jaren geleden he, zal nu meer zijn) is gebaseerd op dezelfde uitgaven en levensstijl als dat iemand gemiddeld in zijn volwassen leven leeft. Dus incl vakantie, uiteten, vaste lasten etc. Dus dat is echt een luxe levensstijl (denk ik) die je dan kunt handhaven met dat geld.