Staan of zitten op de tribune?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 10:56

SusanH schreef:
Dat is het idd. Puur enthousiasme. En er tot dit topic kwam ook nog nooit bij stil gestaan dat er mensen zijn die er echt een schurfthekel aan hebben. Dat laatste mag begrijp me niet verkeerd. Maar als een ander zich daar niet bewust van is, is netjes vragen gewoon ook. Aan wie zou de ander moeten vragen of hij/zij/hen mag gaan staan? Degene recht achter hem, ook degene daar links en rechts van? De rij erachter ook nog? Zelf vragen vinden we op heel veel andere plekken normaal. Een ander kan niet ruiken of zien wat degene achter hem wel of niet fijn vinden.

Beetje logisch nadenken zou al helpen. Je koopt zitkaarten. Dan is het vrij logisch dat je hoort te gaan zitten. Wil je dan toch staan dan vraag je het aan de mensen achter je want je wil iets doen dat heel zwart wit gezegd niet hoort. Ik verbaas me er echt over dat dit niet eens in mensen hun hoofd opkomt.

Niobe schreef:
Maar wat is de meerwaarde van staan? Ik vind het een beetje lastig om dat te begrijpen.

Over zitplekken heb ik het dan natuurlijk

Staand kun je natuurlijk wel fijner dansen en actiever meeleven met het concert. Zittend vind ik dat toch wat lastiger. Dus dat is wel de reden dat ik altijd stakaarten koop. Zittend voetbal kijken vind ik ook echt een ramp. Ik kan dan de spanning kwijt.

Cer

Re: Staan of zitten op de tribune?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:20

Nou inderdaad.. bij de laatste paar concerten was ik blij dat ik überhaupt kaarten had.. voor 1 uiteindelijk naar België uitgeweken omdat hier alles op hol sloeg qua verkoop.

Maar … zitten sommige mensen wekelijks bij een concert eigenlijk? Als ik 1x per 4 jaar ga is dat echt veel…

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:42

Het doet er toch niet toe in deze discussie hoevaak je naar een concert gaat?

Ik ga overigens gemiddeld 2x per jaar een concert. Kaartjes zijn duur en net als iedereen wil ik graag dan wel wat kunnen zien, anders kan ik beter voor de tv thuis zitten :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:44

Ik zeg toch ook niet dat het er voor deze discussie toe doet? Ik ben gewoon benieuwd :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:45

Ik ga toch zeker 1 à 2x per jaar naar een concert :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:51

Cer schreef:
Ik zeg toch ook niet dat het er voor deze discussie toe doet? Ik ben gewoon benieuwd :j

Ik gaf dan ook gewoon antwoord op je vraag. Was verbaasd over je vraag na je punt over blij zijn dat je überhaupt een kaartje had. Vandaar :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:52

Hier iemand die 20-30x per jaar naar concerten en festivals gaat. Veel concerten waar ik heen ga vinden plaats in kleinere zalen zonder zitplaatsen (bv 013). Daar is vaak wel een balkon waar ik ga staan, dan kan ik in ieder geval nog iets zien :+

In 2019 had ik een zitplek in de ziggodome bij Slipknot, toen bleef vrijwel iedereen zitten. Toen kon ik mooi genieten van de show! En op een stoel kan ik ook prima losgaan :))

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:59

Zonder zitplaats te hebben naar een concert gaan, gaat voor mij helaas echt niet. Zou het zo leuk vinden als het kon. Net als wel meer dingen die voor anderen heel gewoon zijn. Soms vreselijk balen dat ik dan weer eens besef van oja dat kan niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:02

Ineke2 schreef:
Ik gaf dan ook gewoon antwoord op je vraag. Was verbaasd over je vraag na je punt over blij zijn dat je überhaupt een kaartje had. Vandaar :)

“Zitten sommige mensen wekelijks bij een concert?” - “dat doet er niet toe”..
Ja klopt, dat is ook een antwoord ..

Ghostattack: tof!
Inderdaad, vroeger ging ik ook vaker maar dat was meer in kleinere zalen, daar is de verdeling zit / staan niet zo. Ik meen dat dat alleen bij stations en concerthallen is? GelreDome, Ziggo dome, arena, Ahoy etc.. daarom dacht ik “zo vaak is er toch geen concert in Nederland?”
Dus ik was gewoon benieuwd :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:06

AFAS heeft ook zitplaatsen, maar dat is vrije keuze en kun je dus geen specifiek ticket voor kopen. In de Mainstage, Brabanthallen is dat ook zo.

Betekent dus ook dat die zitplaatsen niet altijd open zijn, soms sluiten ze dat af.

Voordeel van een balkon is dat daar vaak meerdere relingen zijn waar je aan kan hangen. Een 013 bijvoorbeeld is trapsgewijs gebouwd waardoor je tussendoor op de verhogingen kan gaan zitten (doen heel veel mensen). Alleen moet je wel het hele concert zelf staan inderdaad := Mijn moeder heeft daar ook moeite mee ivm haar hart, zij slaat dus voorprogramma's over en komt alleen voor de hoofdact.

Edit: Ik ga ook gerust naar concerten/festivals in het buitenland trouwens.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:27

Ineke2 schreef:
Zonder zitplaats te hebben naar een concert gaan, gaat voor mij helaas echt niet. Zou het zo leuk vinden als het kon. Net als wel meer dingen die voor anderen heel gewoon zijn. Soms vreselijk balen dat ik dan weer eens besef van oja dat kan niet.

Als je slecht ter been bent kun je met een doktersverklaring vaak ook terecht op een rolstoelpodium of een verhoging waar ze wat krukken neer zetten. Als je daar van te voren over mailt hebben ze eigenlijk altijd wel een oplossing. Ik ben natuurlijk niet overal geweest, maar bijvoorbeeld 013, de Effenaar, De Vorstin en Paradiso zijn perfect. Dat is voor jou misschien ook een oplossing om toch naar meer te kunnen :) Het is natuurlijk jammer dat je niet middenin de sfeer zit, maar het is beter dan thuis blijven.

Alleen de Q-factory ga ik nooit meer heen, daar was het heel slecht geregeld. Van de festivals kun je de voorzieningen bij Concert at Sea beter overslaan. Dat rolstoelpodium is zo laag dat je vanuit een rolstoel nog alleen maar ruggen ziet :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:06

Cer schreef:
“Zitten sommige mensen wekelijks bij een concert?” - “dat doet er niet toe”..
Ja klopt, dat is ook een antwoord ..

Ik weet niet hoor, maar ik schreef in hetzelfde bericht antwoord op je vraag. Wat is je probleem dan dat je precies dit stukje alleen quote en nu doet alsof ik geen antwoord geef op je gestelde vraag?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:35

melody7 schreef:
Als je slecht ter been bent kun je met een doktersverklaring vaak ook terecht op een rolstoelpodium of een verhoging waar ze wat krukken neer zetten. Als je daar van te voren over mailt hebben ze eigenlijk altijd wel een oplossing. Ik ben natuurlijk niet overal geweest, maar bijvoorbeeld 013, de Effenaar, De Vorstin en Paradiso zijn perfect. Dat is voor jou misschien ook een oplossing om toch naar meer te kunnen :) Het is natuurlijk jammer dat je niet middenin de sfeer zit, maar het is beter dan thuis blijven.

Alleen de Q-factory ga ik nooit meer heen, daar was het heel slecht geregeld. Van de festivals kun je de voorzieningen bij Concert at Sea beter overslaan. Dat rolstoelpodium is zo laag dat je vanuit een rolstoel nog alleen maar ruggen ziet :=

Leuk goede tips dankjewel :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:05

Ineke2 schreef:
Ik weet niet hoor, maar ik schreef in hetzelfde bericht antwoord op je vraag. Wat is je probleem dan dat je precies dit stukje alleen quote en nu doet alsof ik geen antwoord geef op je gestelde vraag?

Ik heb geen probleem.. dat maak jij ervan.. je hebt inderdaad antwoord gegeven .. :j
Dat had ik erbij kunnen quoten. Ik snapte gewoon je reactie niet .. (alsof ik een bijzondere reden moest hebben om die vraag te stellen ofzo?)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:09

Ik legde al uit dat ik gewoon verbaasd was om je vraag. Dat mag toch ook? Zo een sneer na vond ik daarom niet op zijn plaats eigenlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:13

Ineke2 schreef:
Ik legde al uit dat ik gewoon verbaasd was om je vraag. Dat mag toch ook? Zo een sneer na vond ik daarom niet op zijn plaats eigenlijk.

Dan neem ik dat terug .. :j
(Ik vatte jouw “wat doet dat ertoe” ook op als sneer :) )

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:45

ik heb ook het liefst zitplaatsen, als ik lang sta krijg ik last van m'n rug en ik heb ook slechte enkels. Maar ik wil dus wel graag zitten en dansen kunnen afwisselen en dat doe ik dan ook meestal wel. Ik heb er werkelijk nog nooit bij stil gestaan dat dit als asociaal wordt gezien. Bij de concerten waar ik heen ga wordt er eigenlijk ook altijd wel afwisselend gedanst in de vakken met zitplaatsen en heb daar ook nog nooit scheve gezichten opgemerkt.

Sterker nog, als ik mensen zie die het hele concert blijven zitten denk ik altijd dat die het niet zo naar hun zin hebben.

Als ik zelf blijf zitten en voor me staan mensen, dan heb ik daar ook niet zo'n last van, vaak zit je zover weg van het podium dat je ieniemienie poppetjes ziet, dus ik kijk toch meestal naar de schermen.

Door dit topic kijk ik er nu wel wat anders tegenaan, maar ik denk dat ik alsnog bij het volgende concert toch af en toe ga dansen bij mijn zitplaats, omdat ik anders zelf geen leuk concert heb als ik niet kan dansen. En nee, een staplaats kan ik met mijn lichaam ook niet aan.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:49

En als jij dan danst, heeft een ánder die achter jou zit, dus geen leuk concert..

Ik snap niet dat dat niet gesnapt wordt...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:37

Malle_meid schreef:
ik heb ook het liefst zitplaatsen, als ik lang sta krijg ik last van m'n rug en ik heb ook slechte enkels. Maar ik wil dus wel graag zitten en dansen kunnen afwisselen en dat doe ik dan ook meestal wel. Ik heb er werkelijk nog nooit bij stil gestaan dat dit als asociaal wordt gezien. Bij de concerten waar ik heen ga wordt er eigenlijk ook altijd wel afwisselend gedanst in de vakken met zitplaatsen en heb daar ook nog nooit scheve gezichten opgemerkt.

Sterker nog, als ik mensen zie die het hele concert blijven zitten denk ik altijd dat die het niet zo naar hun zin hebben.

Als ik zelf blijf zitten en voor me staan mensen, dan heb ik daar ook niet zo'n last van, vaak zit je zover weg van het podium dat je ieniemienie poppetjes ziet, dus ik kijk toch meestal naar de schermen.

Door dit topic kijk ik er nu wel wat anders tegenaan, maar ik denk dat ik alsnog bij het volgende concert toch af en toe ga dansen bij mijn zitplaats, omdat ik anders zelf geen leuk concert heb als ik niet kan dansen. En nee, een staplaats kan ik met mijn lichaam ook niet aan.

Die mensen hebben het prima naar hun zin, maar hebben misschien een nog pijnlijkere rug en nog slechtere enkels dan jij. Ze zouden het misschien nog iets leuker hebben als ze niet tegen jouw achterkant hoefden aan te kijken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:00

Dames inmiddels hebben jullie wel duidelijk gemaakt wat jullie ervan vinden toch? Jeetje wat wordt er een bult modder gegooid hier zeg. Als jullie mensen op de manier irl vragen of ze willen gaan zitten dan snap ik wel dat er gezeur komt. Halleluja zeg..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:02

Die kun je ook omdraaien natuurlijk.
Als de mensen die gaan staan er zo'n aso redenatie erbij hebben dan hier is het wel logisch dat het vriendelijk vragen een keer voorbij is :P

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:05

pluisje88 schreef:
Dames inmiddels hebben jullie wel duidelijk gemaakt wat jullie ervan vinden toch? Jeetje wat wordt er een bult modder gegooid hier zeg. Als jullie mensen op de manier irl vragen of ze willen gaan zitten dan snap ik wel dat er gezeur komt. Halleluja zeg..

Dit echt, ik lees echt met verbazing. Ben blij dat ik naar concerten ga waar er niet zo gecommuniceerd wordt en iedereen komt voor een feestje met elkaar :) Op wat voor manier dan ook.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:15

Ik vind het vooral erg hoe snel mensen zich niet meer amuseren en hun avond verpest noemen. Laat je plezier toch niet zo snel vergallen door wat anderen al dan niet doen. Maak compromissen waar kan en communiceer beleefd waar nodig.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:19

Ik vind dit een lastige.
Zelf zeg ik zitten. Omdat ik ook idd niet lang achter elkaar kan staan en meedoen en ik wil ook genieten en wat kunnen zien.

Maar ook hier de ervaring dat als je het vriendelijk op een rustige manier vraagt (met uitleg waarom) dat er boos gereageerd wordt. Zelfs een keer gehad dat er vanaf dat moment alleen nog maar gestaan werd en elke keer armen en handen in mijn gezicht gehad.. toen ben ik naar de beveiliging gelopen en die hebben er wat van gezegd. Maar ik heb de hele avond gezeik over mij heen gehad en niks meer kunnen zien.
Dus ik durf het niet goed meer te vragen, want ben bang voor gezeik of erger.

Dus jullie kunnen heel leuk zeggen communiceer en vraag het. Maar na een tijdje doe/durf je dat ook niet meer.

En moeten dan de zitters maar niet meer gaan/kunnen genieten/iets zien omdat anderen perse willen staan in een zitvak?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:52

Zo raar is het toch niet dat iemand zijn avond verpest vindt als 'ie niks kan zien van een podium doordat degene van de stoel ervoor het hele zicht blokkeert....?

Helaas is dat wel altijd het risico wanneer je ergens naartoe gaat waar je toch een beetje afhankelijk bent van wat voor mensen er nog meer zijn. (uitjes, vakantie enzo) Ik ben zelf ook maar 1m60 dus je treft ook zittend wel eens iemand die je zicht ontneemt, dat is balen maar nog erger balen als je zicht ontnomen wordt door de handelingen van iemand die geen rekening houdt met dat er nog mensen achter zitten.

Bij zulke gelegenheden echte zit-zit gedeeltes aanwijzen lijkt me de beste oplossing voor degenen die echt graag willen blijven zitten :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-07-23 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt