Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Earth schreef:Popstra schreef:En toch he, ik was jong in de jaren 80/90
Ging als hetero meisje elk weekend van donderdag tm zondag uit naar de barretjes in de reguliers dwarstraat en naar discotheek Roxy en de It in Amsterdam. Zo gay als het maar zijn kon dus.
Die tijd was mooi, homos voelde zich vrij en Amsterdam was 'gaycity' van Europa.
Er waren toen geen vlaggen..hokjes..e.d
Iedereen mengde zich en iedereen had lol
(Enkel marokanen wisten dat wel eens te verpesten maar die werden dan ook steevast aan de deur geweigerd).
Het was echt 1 groot feest elk weekend en rond koninginnedag.
Tot...de Canalpride er kwam.
De eerste 2 jaar nog leuk maar al gauw werd het niveau nogal plat.
Draaiende blote konten in leren tuigjes en zwiepende tieten met voorbind banketstaaf in mallotige pakjes.
Er kwam toen steeds meer afkeer.
Het leek er op hoe meer ze provoceerden hoe groter de afkeer werd en uiteindelijk Amsterdam 1 van de meest onveilige steden van europa voor homos werd...
Ik denk dat het andersom is. In die veilige regulierdwars was er acceptatie, maar ga niet met een stel gay's naar een bruine kroeg ergens buiten dat gebied, want dan kan de situatie heel anders uitpakken.
Het extreem uitdragen van seksualiteit is misschien niet de meest subtiele zet om te doen, maar of enkel daar de afkeer van komt, dat vraag ik me af. Misschien juist omdat het mensen dwingt tot acceptatie?
Popstra schreef:En dat het die jaren 80 eng was vanwege aids en dergelijke daar kon je zelf wat aan doen he. Jezelf goed beschermen want in die scene heeft men nogal wisselende sexuele contacten en dat samen met geestveruimende middelen kwam dat het er nog eens ruig aan toe ging.
Dat heeft niks met acceptatie te maken vind ik.
Urbiezira schreef:Hoewel ik je vraag snap, Poekkie, ben ik het hier wel eens met Rien10: de grootte van het gebaar zou in feite niet moeten uitmaken. Dat wordt anders op het moment dat iemand een vlag ophangt aan jouw vlaggenstok natuurlijk, maar dat heeft alles te maken met fatsoen rondom jouw eigendom en niks met LHBTI+ acceptatie.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat het kan voelen als een "culture shock" als jouw oma ineens een regenboog zebrapad voor de deur heeft liggen, bij wijze van spreken. Maar ook als iets onprettig is, dan betekent dat niet dat het fout is: je bent het wellicht gewoon niet gewend. Op die momenten is het voor veel mensen vaak makkelijker om te zeggen "ja die vlag is stom" in plaats van te denken "misschien ben ik het eigenlijk gewoon niet gewend en vind ik het daarom raar".
En het is niet erg om dat gevoel te hebben, niet iedereen groeit op in Amsterdam in de Reguliersdwarsstraat, om het weer kort door de bocht te zeggen. Maar IMO ben je wel aan zet om jezelf achter de oren te krabben en te zeggen "goh, ik vind het vervelend, maar wat stom eigenlijk, want ik ben wél voor acceptatie". LGBTI+ individuen hebben heel veel moeten strijden en lijden voor acceptatie, dus dan kan je als hetero persoon je duit in het zakje doen door je eigen gevoel eens te onderzoeken. Want je erkent het eigenlijk zelf: jouw gevoel is niet gelijk aan wat je wil, namelijk meer acceptatie.
Poekkie schreef:Eh hallo? De vraag is nog geen 3 uur oud. Ik werk ook nog, zit niet 24/7 aan een toetsenbord gekluisterd. Gaat ie lekker?
Citaat:zeer expliciete persoonlijke statements als een vlag.
Poekkie schreef:(Overigens maakt de grootte van een gebaar wel uit… om een stom voorbeeld te nemen waar niemand hier aanstoot aan kan geven: mijn paardenhangertje en tasje met hoefijzerslotje is prima aanvaard op het werk en thuis maar als ik nu een groot plastic paard om mijn bureau of in mijn kamer zet is dat gegarandeerd ook een ‘w t f, doe dat weg’ reactie van de omgeving. Ook al ben ik als persoon en met mijn levensstijl wel helemaal aanvaard, de representatie is dat in dat geval niet)
princequillo schreef:Urbanus schreef:Ik ga een vlag bestellen en hem ophangen, voor alle mensen die het niet durven. Wat ongelooflijk klote dat we in 2023 nog steeds moeten dealen met hersenloze asbakken.
Ik dank u![]()
Ik heb zelf wel een vlag liggen maar ook in ons complex voel ik me toch niet zo goed om hem ook op te hangen
Urbanus schreef:princequillo schreef:Ik dank u![]()
Ik heb zelf wel een vlag liggen maar ook in ons complex voel ik me toch niet zo goed om hem ook op te hangen
[ [url=m/EhkU8k.jpg]Afbeelding[/url] ]
De vlaggenstok komt van de week!
Urbanus schreef:princequillo schreef:Ik dank u![]()
[ [url=m/EhkU8k.jpg]Image[/url] ]
De vlaggenstok komt van de week!
Poekkie schreef:Dat klopt maar die mentaliteitsverandering van mensen verwachten is wel heel veeleisend. Ik denk dat zeer velen (waaronder tot nu toe ook ikzelf eerlijk maar helaas) die stap niet kunnen/willen maken en dus blijven hangen in ‘die vlag is stom’ of zelfs doorslaan naar ‘die vlag is een belediging van onze cultuur / geloof / waarden / vulzelfin’ en eventueel verder projecteren naar de personen an sich (bedreigingen). Door het zo ‘in your face’ te doen kan je er niet meer om heen en is het gokken welke kant het kwartje op valt. Ergens vind ik het dus ook wel te verwachten dat er ook mensen zullen zijn die reageren door de vlaggen weg te halen, al blijft het natuurlijk strafbaar.
(Overigens maakt de grootte van een gebaar wel uit… om een stom voorbeeld te nemen waar niemand hier aanstoot aan kan geven: mijn paardenhangertje en tasje met hoefijzerslotje is prima aanvaard op het werk en thuis maar als ik nu een groot plastic paard om mijn bureau of in mijn kamer zet is dat gegarandeerd ook een ‘w t f, doe dat weg’ reactie van de omgeving. Ook al ben ik als persoon en met mijn levensstijl wel helemaal aanvaard, de representatie is dat in dat geval niet)
Poekkie schreef:Dat klopt maar die mentaliteitsverandering van mensen verwachten is wel heel veeleisend. Ik denk dat zeer velen (waaronder tot nu toe ook ikzelf eerlijk maar helaas) die stap niet kunnen/willen maken en dus blijven hangen in ‘die vlag is stom’ of zelfs doorslaan naar ‘die vlag is een belediging van onze cultuur / geloof / waarden / vulzelfin’ en eventueel verder projecteren naar de personen an sich (bedreigingen). Door het zo ‘in your face’ te doen kan je er niet meer om heen en is het gokken welke kant het kwartje op valt. Ergens vind ik het dus ook wel te verwachten dat er ook mensen zullen zijn die reageren door de vlaggen weg te halen, al blijft het natuurlijk strafbaar.
(Overigens maakt de grootte van een gebaar wel uit… om een stom voorbeeld te nemen waar niemand hier aanstoot aan kan geven: mijn paardenhangertje en tasje met hoefijzerslotje is prima aanvaard op het werk en thuis maar als ik nu een groot plastic paard om mijn bureau of in mijn kamer zet is dat gegarandeerd ook een ‘w t f, doe dat weg’ reactie van de omgeving. Ook al ben ik als persoon en met mijn levensstijl wel helemaal aanvaard, de representatie is dat in dat geval niet)