Sneu volk. Pride vlag gejat.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:12

Waarom moet een vlag die staat voor inclusiviteit subtiel zijn? Waarom voel je je er niet gemakkelijk bij? Zou dat niet (een groot deel van) het probleem zijn?

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:15

Hoewel ik je vraag snap, Poekkie, ben ik het hier wel eens met Rien10: de grootte van het gebaar zou in feite niet moeten uitmaken. Dat wordt anders op het moment dat iemand een vlag ophangt aan jouw vlaggenstok natuurlijk, maar dat heeft alles te maken met fatsoen rondom jouw eigendom en niks met LHBTI+ acceptatie.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat het kan voelen als een "culture shock" als jouw oma ineens een regenboog zebrapad voor de deur heeft liggen, bij wijze van spreken. Maar ook als iets onprettig is, dan betekent dat niet dat het fout is: je bent het wellicht gewoon niet gewend. Op die momenten is het voor veel mensen vaak makkelijker om te zeggen "ja die vlag is stom" in plaats van te denken "misschien ben ik het eigenlijk gewoon niet gewend en vind ik het daarom raar".

En het is niet erg om dat gevoel te hebben, niet iedereen groeit op in Amsterdam in de Reguliersdwarsstraat, om het weer kort door de bocht te zeggen. Maar IMO ben je wel aan zet om jezelf achter de oren te krabben en te zeggen "goh, ik vind het vervelend, maar wat stom eigenlijk, want ik ben wél voor acceptatie". LGBTI+ individuen hebben heel veel moeten strijden en lijden voor acceptatie, dus dan kan je als hetero persoon je duit in het zakje doen door je eigen gevoel eens te onderzoeken. Want je erkent het eigenlijk zelf: jouw gevoel is niet gelijk aan wat je wil, namelijk meer acceptatie.

rien10
Berichten: 14967
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:24

Poekkie schreef:
Ik denk dat ik nu toch al duidelijk heb gezegd dat ik zo’n vlag veel te hard ‘in your face’ vind?
Als je persoonlijke statements wil maken, maak ze dan kleiner en opener to gesprek.

Zo dat is mijn mening in summary… happy?

Duidelijk

Popstra
Berichten: 13989
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:25

Earth schreef:
Popstra schreef:
En toch he, ik was jong in de jaren 80/90
Ging als hetero meisje elk weekend van donderdag tm zondag uit naar de barretjes in de reguliers dwarstraat en naar discotheek Roxy en de It in Amsterdam. Zo gay als het maar zijn kon dus.

Die tijd was mooi, homos voelde zich vrij en Amsterdam was 'gaycity' van Europa.

Er waren toen geen vlaggen..hokjes..e.d
Iedereen mengde zich en iedereen had lol
(Enkel marokanen wisten dat wel eens te verpesten maar die werden dan ook steevast aan de deur geweigerd).

Het was echt 1 groot feest elk weekend en rond koninginnedag.

Tot...de Canalpride er kwam.
De eerste 2 jaar nog leuk maar al gauw werd het niveau nogal plat.
Draaiende blote konten in leren tuigjes en zwiepende tieten met voorbind banketstaaf in mallotige pakjes.
Er kwam toen steeds meer afkeer.

Het leek er op hoe meer ze provoceerden hoe groter de afkeer werd en uiteindelijk Amsterdam 1 van de meest onveilige steden van europa voor homos werd...


Ik denk dat het andersom is. In die veilige regulierdwars was er acceptatie, maar ga niet met een stel gay's naar een bruine kroeg ergens buiten dat gebied, want dan kan de situatie heel anders uitpakken.
Het extreem uitdragen van seksualiteit is misschien niet de meest subtiele zet om te doen, maar of enkel daar de afkeer van komt, dat vraag ik me af. Misschien juist omdat het mensen dwingt tot acceptatie?


Ik denk ook dat het juist dwingen van acceptatie averechts werkt.

En dat het die jaren 80 eng was vanwege aids en dergelijke daar kon je zelf wat aan doen he. Jezelf goed beschermen want in die scene heeft men nogal wisselende sexuele contacten en dat samen met geestveruimende middelen kwam dat het er nog eens ruig aan toe ging.
Dat heeft niks met acceptatie te maken vind ik.

En het op kantoor niet 'jezelf' kunnen zijn is ook jammer maar dat kunnen vele heteros die een beetje anders zijn ook niet.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:34

Popstra schreef:
En dat het die jaren 80 eng was vanwege aids en dergelijke daar kon je zelf wat aan doen he. Jezelf goed beschermen want in die scene heeft men nogal wisselende sexuele contacten en dat samen met geestveruimende middelen kwam dat het er nog eens ruig aan toe ging.
Dat heeft niks met acceptatie te maken vind ik.


Nee weet je, laat maar. Whatever floats your boat.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 28-06-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:36

Vind het altijd maar saai dat we ons niet een beetje mogen uiten en dat het niet te overdreven mag zijn.

Het is maar een vlag :')

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:38

Nouja, ze wisten natuurlijk al vrij snel dat in het begin GRID iets was onder seksueel wat losbandige homo's, dus dat het daar iets mee te maken had dat was wel duidelijk volgens mij. De details verder nog niet natuurlijk :(:)

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:39

pmarena schreef:
Nouja, ze wisten natuurlijk al vrij snel dat in het begin GRID iets was onder seksueel wat losbandige homo's, dus dat het daar iets mee te maken had dat was wel duidelijk volgens mij. De details verder nog niet natuurlijk :(:)


Ja, zie mijn edit.

Die discussie lekker niet voeren hier.

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:07

Urbiezira schreef:
Hoewel ik je vraag snap, Poekkie, ben ik het hier wel eens met Rien10: de grootte van het gebaar zou in feite niet moeten uitmaken. Dat wordt anders op het moment dat iemand een vlag ophangt aan jouw vlaggenstok natuurlijk, maar dat heeft alles te maken met fatsoen rondom jouw eigendom en niks met LHBTI+ acceptatie.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat het kan voelen als een "culture shock" als jouw oma ineens een regenboog zebrapad voor de deur heeft liggen, bij wijze van spreken. Maar ook als iets onprettig is, dan betekent dat niet dat het fout is: je bent het wellicht gewoon niet gewend. Op die momenten is het voor veel mensen vaak makkelijker om te zeggen "ja die vlag is stom" in plaats van te denken "misschien ben ik het eigenlijk gewoon niet gewend en vind ik het daarom raar".

En het is niet erg om dat gevoel te hebben, niet iedereen groeit op in Amsterdam in de Reguliersdwarsstraat, om het weer kort door de bocht te zeggen. Maar IMO ben je wel aan zet om jezelf achter de oren te krabben en te zeggen "goh, ik vind het vervelend, maar wat stom eigenlijk, want ik ben wél voor acceptatie". LGBTI+ individuen hebben heel veel moeten strijden en lijden voor acceptatie, dus dan kan je als hetero persoon je duit in het zakje doen door je eigen gevoel eens te onderzoeken. Want je erkent het eigenlijk zelf: jouw gevoel is niet gelijk aan wat je wil, namelijk meer acceptatie.


Dat klopt maar die mentaliteitsverandering van mensen verwachten is wel heel veeleisend. Ik denk dat zeer velen (waaronder tot nu toe ook ikzelf eerlijk maar helaas) die stap niet kunnen/willen maken en dus blijven hangen in ‘die vlag is stom’ of zelfs doorslaan naar ‘die vlag is een belediging van onze cultuur / geloof / waarden / vulzelfin’ en eventueel verder projecteren naar de personen an sich (bedreigingen). Door het zo ‘in your face’ te doen kan je er niet meer om heen en is het gokken welke kant het kwartje op valt. Ergens vind ik het dus ook wel te verwachten dat er ook mensen zullen zijn die reageren door de vlaggen weg te halen, al blijft het natuurlijk strafbaar.

(Overigens maakt de grootte van een gebaar wel uit… om een stom voorbeeld te nemen waar niemand hier aanstoot aan kan geven: mijn paardenhangertje en tasje met hoefijzerslotje is prima aanvaard op het werk en thuis maar als ik nu een groot plastic paard om mijn bureau of in mijn kamer zet is dat gegarandeerd ook een ‘w t f, doe dat weg’ reactie van de omgeving. Ook al ben ik als persoon en met mijn levensstijl wel helemaal aanvaard, de representatie is dat in dat geval niet)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2475
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:12

Stel je eens voor als we onze publieke opinie vanaf nu omdraaien en het gros van mening is dat we zo moe worden van hoe in your face hetero stellen zijn. Moeten jullie je nu ècht in iedere film of serie weer zo aan mij opdringen? We weten het nu wel hoor, hetero stellen bestaan. :roll:

KSHancox
Berichten: 1272
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:13

Poekkie schreef:
Eh hallo? De vraag is nog geen 3 uur oud. Ik werk ook nog, zit niet 24/7 aan een toetsenbord gekluisterd. Gaat ie lekker?


Ah, ik geef eerlijk toe dat ik alleen 3x de vraag had gezien en het tijdstip niet. Excuses.

Ik ga daarbij wel zeggen dat een aantal uitspraken van je me erg op de kast drukken. Je kwam al binnen met:
Citaat:
zeer expliciete persoonlijke statements als een vlag.


Zelfde als dat 'OvErAl MoEt Nu EeN hOmO iN oP tV'. Joh, lijkt de echte wereld wel. Maar gelukkig heeft iemand anders al wat met statistieken gegooid. Zo vermoeiend dat liefde andere mensen zo dwarszit.

Het is gewoon vermoeiend als in zulke discussies je seksualiteit elke keer wordt gedegradeerd tot iets wat vooral er 'wel mag zijn', maar 'niet te opvallend hoor' en 'je kan het wel verwachten dat die vlaggen weggehaald worden'. Dus nee, hij gaat niet helemaal lekker eigenlijk, bedankt voor het vragen. :)

Poekkie schreef:
(Overigens maakt de grootte van een gebaar wel uit… om een stom voorbeeld te nemen waar niemand hier aanstoot aan kan geven: mijn paardenhangertje en tasje met hoefijzerslotje is prima aanvaard op het werk en thuis maar als ik nu een groot plastic paard om mijn bureau of in mijn kamer zet is dat gegarandeerd ook een ‘w t f, doe dat weg’ reactie van de omgeving. Ook al ben ik als persoon en met mijn levensstijl wel helemaal aanvaard, de representatie is dat in dat geval niet)


De meeste mensen hangen hun Pride vlag niet op kantoor op, maar in hun eigen huis. Sorry, maar dit vind ik echt een hele vage vergelijking. Ik kan hier niks mee, maar dat zal wel aan mij en de kast waar ik op zit liggen. :)

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:15

princequillo schreef:
Urbanus schreef:
Ik ga een vlag bestellen en hem ophangen, voor alle mensen die het niet durven. Wat ongelooflijk klote dat we in 2023 nog steeds moeten dealen met hersenloze asbakken.

Ik dank u :o
Ik heb zelf wel een vlag liggen maar ook in ons complex voel ik me toch niet zo goed om hem ook op te hangen :')



Afbeelding

De vlaggenstok komt van de week!

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:19

Urbanus schreef:
princequillo schreef:
Ik dank u :o
Ik heb zelf wel een vlag liggen maar ook in ons complex voel ik me toch niet zo goed om hem ook op te hangen :')



[ [url=m/EhkU8k.jpg]Afbeelding[/url] ]

De vlaggenstok komt van de week!


+:)+ +:)+ geweldig. Mijn tip. Hang de stok houder hoog genoeg :')

Bij ons hangt die zolang het alarmpje er nog niet is voorlopig zo:


Afbeelding

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2475
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:23

Urbanus schreef:
princequillo schreef:
Ik dank u :o
Ik heb zelf wel een vlag liggen maar ook in ons complex voel ik me toch niet zo goed om hem ook op te hangen :')



[ [url=m/EhkU8k.jpg]Image[/url] ]

De vlaggenstok komt van de week!

Geweldig! _/-\o_

Inmiddels zit ik er al steeds meer over na te denken om het ook gewoon te doen. De reacties in dit topic duwen me steeds meer die richting in :')

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:24

Daar kunnen ze idd niet mee weg :)

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:37

Poekkie schreef:
Dat klopt maar die mentaliteitsverandering van mensen verwachten is wel heel veeleisend. Ik denk dat zeer velen (waaronder tot nu toe ook ikzelf eerlijk maar helaas) die stap niet kunnen/willen maken en dus blijven hangen in ‘die vlag is stom’ of zelfs doorslaan naar ‘die vlag is een belediging van onze cultuur / geloof / waarden / vulzelfin’ en eventueel verder projecteren naar de personen an sich (bedreigingen). Door het zo ‘in your face’ te doen kan je er niet meer om heen en is het gokken welke kant het kwartje op valt. Ergens vind ik het dus ook wel te verwachten dat er ook mensen zullen zijn die reageren door de vlaggen weg te halen, al blijft het natuurlijk strafbaar.

(Overigens maakt de grootte van een gebaar wel uit… om een stom voorbeeld te nemen waar niemand hier aanstoot aan kan geven: mijn paardenhangertje en tasje met hoefijzerslotje is prima aanvaard op het werk en thuis maar als ik nu een groot plastic paard om mijn bureau of in mijn kamer zet is dat gegarandeerd ook een ‘w t f, doe dat weg’ reactie van de omgeving. Ook al ben ik als persoon en met mijn levensstijl wel helemaal aanvaard, de representatie is dat in dat geval niet)


Hoewel ik je redenering snap, ben ik het niet met je eens. Ik denk niet dat een mentaliteitsverandering veeleisend is, want zonder die mentaliteitsverandering kan je het geen acceptatie noemen. Hooguit een soort gedoogbeleid. Je hebt het niet over een discussie of je spruiten wel of niet lekker vindt, maar over een mensenrecht en het recht om te zijn wie je wil zijn.

Nogmaals: we hoeven onze innerlijke gevoelens niet te laten dicteren wat we denken en doen. Dus hoewel je reacties kan verwachten, hoeven we niet te zeggen dat dat dan ook maar normaal is. We zijn immers geen beesten, de meeste mensen kunnen prima zelfreflectie uitvoeren en groeien. Niemand is geboren met een innerlijk moreel kompas, dat hebben we moeten leren, dus IMO kunnen we accepteren ook prima leren. Kost wat moeite, maar ik vind dus wel dat je dat kan verwachten. Wellicht verschillen we daar van mening.

Vind het je in ieder geval sieren dat je erkent dat je dit lastig vindt, en toch in discussie gaat. Maar hoop ook dat jij, en met jou vast ook veel anderen, kunnen reflecteren en groeien naar een situatie waarin die vlag niet meer onwennig voelt. Dat komt de acceptatie echt ten goede, en zou ik je dankbaar voor zijn. :j

Edit: is trouwens helemaal niet persoonlijk, herhaal ik nog maar even! Maar hoop dat dat inmiddels wel duidelijk was :)

rien10
Berichten: 14967
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:28

Mentaliteitsverandering. Laat ik een voorbeeld noemen buiten dit topic om. De slaven ellende. Ik vind het mensonterend wat er in het verleden door mensen gedaan is om anderen te vangen, verkopen, etc. Ik noemde die mensen (de slachtoffers) slaven. Totdat ik zag/hoorde dat veel mensen ze Tot slaaf gemaakten noemden. In het begin vond ik dat overdreven en niet nodig. Later ging ik wel een punt er van inzien. Ze zijn niet als slaaf geboren, ze zijn als mens geboren. Zoon van, dochter van ..... en ze werden slaaf gemaakt. Door barbaren. Nu snap ik het beter. Waarom snap ik het beter? Omdat ik er over ging nadenken doordat er veel over gepraat werd. Anders zou ik daar dus niet zo over hebben nagedacht. In my face dus. En dat bracht mij dan weer op een ander denkbeeld. Het is goed om over zaken die toch redelijk ver van je bed liggen eens goed na te denken. En wellicht je standpunt of mening te herzien.

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:34

Poekkie schreef:
Dat klopt maar die mentaliteitsverandering van mensen verwachten is wel heel veeleisend. Ik denk dat zeer velen (waaronder tot nu toe ook ikzelf eerlijk maar helaas) die stap niet kunnen/willen maken en dus blijven hangen in ‘die vlag is stom’ of zelfs doorslaan naar ‘die vlag is een belediging van onze cultuur / geloof / waarden / vulzelfin’ en eventueel verder projecteren naar de personen an sich (bedreigingen). Door het zo ‘in your face’ te doen kan je er niet meer om heen en is het gokken welke kant het kwartje op valt. Ergens vind ik het dus ook wel te verwachten dat er ook mensen zullen zijn die reageren door de vlaggen weg te halen, al blijft het natuurlijk strafbaar.

(Overigens maakt de grootte van een gebaar wel uit… om een stom voorbeeld te nemen waar niemand hier aanstoot aan kan geven: mijn paardenhangertje en tasje met hoefijzerslotje is prima aanvaard op het werk en thuis maar als ik nu een groot plastic paard om mijn bureau of in mijn kamer zet is dat gegarandeerd ook een ‘w t f, doe dat weg’ reactie van de omgeving. Ook al ben ik als persoon en met mijn levensstijl wel helemaal aanvaard, de representatie is dat in dat geval niet)


Dus verwachten dat mensen accepteren dat het niet alleen zwart of wit is, maar ook grijs of groen of pimpelpaars, is veeleisend? Vreemde conclusie als je het mij vraagt. Het is toch niet meer dan normaal dat we iedereen accepteren en zichzelf laten zijn? En zolang sommige mensen nog steeds niet geaccepteerd worden, zijn vlaggen en andere uitingen hard nodig. Om mensen die niet zichzelf durven zijn een hart onder de riem te steken en te stimuleren wél zichzelf te zijn. Want je anders voordoen dan je bent, daar word je toch doodongelukkig van? Die vlag hangt er niet voor jou, die vlag hangt er voor die personen, die zich niet geaccepteerd voelen.

Ik denk (en wie de schoen past, trekke hem aan :Y) ) dat het merendeel van de mensen die aanschopt tegen uitingen van diversiteit bange mensen zijn. Bang voor dingen die ‘anders’ zijn en ook bang dat ze iets moeten inleveren. Maar diversiteit heeft geen invloed op jou. Het betekent dat iedereen mee mag doen. Zwart, wit, homo, hetero, trans, of binair. Waarom zou je daar tegen zijn in godsnaam?

Edit; goed punt Rien. Ook zoiets waar mensen boos van worden. Waarom toch?

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:17

Tsja als jullie menen dat die vlag dat effect zal bereiken dan hou ik jullie niet tegen en moeten jullie dat vooral doen :)

Tegelijk blijf ik er het mijne van denken en hopen dat ze snel weer de kast in gaan. Ook Prima zo.

friezenfan2

Berichten: 2676
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:19

Maar als ik morgen als ally een foto maak op het regenboogzebrapad dat sinds vorige week weer in Breda ligt gaan mensen dat aanstotend vinden?

En waar koop je een regenboogvlag? mijn vlaggenstok hangt hoog genoeg dat je er vanaf de grond niet bij kan.

We leven in fokking 2023 het zou fijn zijn als iedereen eindelijk eens mag zijn wie die is maar na het lezen van al deze pagina's zijn we daar dus helaas nog lang niet.

:# :# :# :# :#

Als je wilt dat mensen terug de kast in gaan ben je raar bezig. Mensen die eindelijk uit de kast durven komen moeten zich maar 'normaal' gaan gedragen omdat jij dat aanstootgevend kan vinden?

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:29

Bedoelt Poekkie niet de vlaggen weer de kast in...? :=

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 19:37

Friezenfan2, fysiek weet ik niet, wij hebben bij Bol besteld.

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:37

Idd de vlaggen de kast in, niet de mensen :=

Furst
Berichten: 730
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:38

Sneu van die persoon. Ik snap sommige mensen oprecht niet... :+

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 19:42

Roze in blauw heeft trouwens laten weten ervoor te zorgen dat de aangifte juist meegenomen wordt in de cijfers. +:)+