Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Schapenwol schreef:Boras schreef:Overigens ging mijn moeder vroeger wel gewoon mee naar de schoolarts. Dan spreken we over de jaren 70-80 van de vorige eeuw. Dat was de normale gang van zaken. Het onderzoek was toen uitgebreider denk ik. Er was een arts. Bij mijn dochter op school wordt het onderzoek door een verpleegkundige, die voor dit werk met kinderen is opgeleid, gedaan.
Dat is tegenwoordig overal. Tegenwoordig gaat het zo:
- Onderzoekje op ogen, oren, meten, wegen, bewegen.
- Kleding blijft helemaal aan, de hele tijd.
- Verpleegkundige/doktersassistente die hiervoor is geschoold.
- het is niet verplicht.
- de ouder mag volgens mij altijd mee
- je kan ook een aparte afspraak maken op ren GJZ locatie.
Dit staat gewoon op de website van je lokale JGZ waar je de uitnodiging van krijgt.
Ik zie echt niet waar TO zich druk over maakt. Of waar het idee van 'dwang' vandaan komt. Of waar de angst voor misbruik en trauma's vandaan komt. Men zit elkaar op te hitsen om niks.
pmarena schreef:Schapenwol schreef:
Dat is tegenwoordig overal. Tegenwoordig gaat het zo:
- Onderzoekje op ogen, oren, meten, wegen, bewegen.
- Kleding blijft helemaal aan, de hele tijd.
- Verpleegkundige/doktersassistente die hiervoor is geschoold.
- het is niet verplicht.
- de ouder mag volgens mij altijd mee
- je kan ook een aparte afspraak maken op ren GJZ locatie.
Dit staat gewoon op de website van je lokale JGZ waar je de uitnodiging van krijgt.
Ik zie echt niet waar TO zich druk over maakt. Of waar het idee van 'dwang' vandaan komt. Of waar de angst voor misbruik en trauma's vandaan komt. Men zit elkaar op te hitsen om niks.
Ik denk dat het wel een makkelijke theoretische aanname is dat het "overal zo gaat".
In de praktijk gaan dingen toch vaak anders. Het is alleen al een heel verschil of je een vriendelijke, begripvolle dokter treft of zo'n haastige hork die geen tolerantie heeft voor een kind dat een beetje verlegen of angstig is.
Ik denk dat bij menigeen het denken aan dwang, misbruik of trauma's komt door eigen ervaringen.
Ook op plekken waar het niet zou horen te gebeuren. En dan kan je eventueel zelfs wel beginnen als moeder die niet zo moeilijk doet, maar als je een paar keer hebt ervaren hoe mensen in een machtspositie over je kind heen denderen en hoe die daar steeds angstiger van wordt, dan ben je als enigszins betrokken ouder wel voorzichtig met het opzoeken van situaties die die angst wéér erger gaan maken of verdiepen.
Dan ben je dat liever voor door erbij te zijn om die machtsverhouding een beetje recht te trekken en voor je kind op te komen dat zijn eventuele "nee" gerespecteerd wordt.
En dan zijn er vast mensen die dit lezen en denken "hoezo nee respecteren, kind moet gewoon luisteren, het zal wel een verwend jong zijn". En dat zijn juist de mensen die de problemen erger maken. Die denken wel even door te duwen en dat het dan op magische wijze is opgelost. Terwijl dat het alleen maar erger maakt bij sommige kinderen
Ik zit er niet op te wachten dat die van ons net weer de pech heeft een dokters-figuur te treffen die denkt er wel even overheen te walsen. Dat punt zijn we voorbij, dat is te vaak fout gegaan en heeft teveel ellende veroorzaakt.
Wat voor de ene geen probleem is qua "dwang" is voor de ander gewoon echt traumatisch. Hoe "snowflake" dat ook klinkt. Het is ook een stapeleffect met zulke gebeurtenissen
Als ik kan voorkomen dat mijn kind later net als Sizzle het gevoel overhoudt van "ik wilde dat mijn ouders wat meer betrokken waren geweest" omdat de "niet aanstellen aanpak" in haar ervaring meer kwaad dan goed heeft gedaan (wat ik ook bij onze jongen keer op keer zie gebeuren) dan doe ik dat graag
Wintu schreef:Het kind gaat naar de schoolarts, hoezo machtsverhoudingen?
In het echte leven later zijn mensen ook niet altijd even vriendelijk en aardig, om dan maar gelijk over machtsverhoudingen te spreken....
pmarena schreef:Precies![]()
Zie eerste deel van de zin "En een machtsverhouding is gewoon iets van persoon A die zeg maar lager in rang staat dan persoon B" en het daaruit voort kunnen komende probleem van machtsmisbruik in deel 2 van de zin.
Goede verduidelijking maar ik bedoelde niks anders hoor
secricible schreef:Want een kind en een (school)arts zijn gelijkwaardig wil je zeggen? Natuurlijk niet.
Een jong kind dat nee zegt tegen een volwassene. Àls het kind al durft is de kans dat die dokter zegt "ach kind, logisch hoor. Doen we het gewoon niet" vrij nihil.
Tussen een volwassen patiënt en een arts is informed consent soms al ver te zoeken. Laat staan als we het hebben over een jong kind.
Een kind is geen kleine volwassene.