"Kunst" in het straatbeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:11

Ibbel schreef:
Lau07 schreef:
Hier op Flakkee staat ook nog een kunstwerk waar veel reacties op kwamen. [ [url=m/DfdYKf.webp]Afbeelding[/url] ]
Zie aan de linkerkant van de foto. Ik hoor graag wat jullie denken dat het is. :D

Flakkee (is 'n eiland en 't water is breed), met de twee verbindingen naar 'de overkant', de Haringvlietdam en de Haringvlietbrug is het eerste wat in me opkomt.

Je zit aardig in de goede richting met de eilandgedachte, het moet een vuurtoren voorstellen :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:17

Lau07 schreef:
Hier op Flakkee staat ook nog een kunstwerk waar veel reacties op kwamen. [ [url=m/DfdYKf.webp]Afbeelding[/url] ]
Zie aan de linkerkant van de foto. Ik hoor graag wat jullie denken dat het is. :D

Dit is een moderne versie van Manneke Pis

Die boog van de brug is op deze foto net een straal

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:32

Manneken Pis zelf vind ik echt zwaar over rated :=

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:50

HAHAH dit topic _O- Mijn avond is weer goed :') Wat een gedrochten komen er voorbij! Ik heb er gewoon geen woorden voor :') Sommige dingen lijken ook gewoon door peuters getekend en daarna in ‘t groot nagemaakt ofzo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:52

Manneken heeft een zusje: Jeanneke. Ze hebben ook een hond: Zinneke. En dat allemaal in Brussel.

Afbeelding

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:54

Lau07 schreef:
Ibbel schreef:
Flakkee (is 'n eiland en 't water is breed), met de twee verbindingen naar 'de overkant', de Haringvlietdam en de Haringvlietbrug is het eerste wat in me opkomt.

Je zit aardig in de goede richting met de eilandgedachte, het moet een vuurtoren voorstellen :D

Ja wat zullen we zeggen?
Het is niet bepaald de de pharos van alexandrië.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:58

Lau07 schreef:

Twee stenen op elkaar, één doorgehakt en gescheiden door 2 steentjes.

Tjonge jonge......

Ik liep eens door Gent, vond ik graffiti op een muur: "Is da kunst, of mag da weg?" Echt, hilarisch!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 00:20

Ik geniet van de gedrochten in dit topic, maar vind het echt erg dat hier zoveel geld naartoe gaat omdat het kunst voorstelt.

Kunst, paarden, tekenen, het zijn allemaal hobby's die je lekker zelf moet financieren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 00:21

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft in 2019 een essay met een soortgelijke titel gepubliceerd. Het is hier te downloaden:

Is dit kunst of mag het weg?

Citaat:
Dit essay gaat over op de opkomst en ondergang van kunst in de openbare ruimte die in de periode na de voltooiing van de wederopbouw en het begin van de jaren negentig tot stand kwam.

(...)

Nederland is rijk aan kunst in de openbare ruimte. Duizenden grote en kleine kunstwerken sieren gebouwen, pleinen, plantsoenen, rotondes en landschappen. Echter wordt door de huidige gebruiker en beheerder van de publieke ruimte deze omgevingsvormgeving meestal niet eens herkend als kunst, laat staan gewaardeerd en behouden. Bij herinrichting wordt dan vaak de vraag gesteld; ‘Is dit kunst of mag het weg?’

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 01:09

Oh leuk onderwerp dit!! Veel kunstwerken ken ik van hier uit de buurt, zoals dat lelijke plein in Udenhout en die man met die geit in Dorst :') Daar heb ik echt om in een deuk gelegen toen ik die de eerste keer tegen kwam.

In Tilburg hebben ze een abonnement op rare kunst en ik neem jullie graag even mee.

Bij het Wilhelminapark deze stenen auto die voor eeuwig een parkeerplek bezet staat te houden.
Afbeelding

Een van de meeste enge beelden ever, vooral omdat ik hem de eerste keer zag bij vrij dichte mist midden in de nacht. Kan zo in The Conjuring of zo. Staat op het Transvaal plein.
Afbeelding

Het peperdure draaiende -maar meestal niet door een storing- huis op de Hasseltrotonde. Is gewoon een leeg karkas wat er staat en het zal ongetwijfeld symbool staan voor de woningnood inmiddels. Ik blijf er bij dat het een gemiste kans is dat er niet een ontzettend Tokkie gezin in gehuisvest is, dan heb je nog wat te kijken als je voor het verkeerslicht staat te wachten. De rotonde is een grote kale vlakte verder waar ooit voor veeeeeeeel geld vulkaan plantjes op gezet zijn. Vulkaan plantjes worden echter niet zo groot en het leek er meer op dat die rotonde braakliggend terrein met wat dood onkruid was.
Afbeelding

De midgetgolfbaan die op de Schouwburgring werd neergeplempt. Ja, gewoon op de rijbaan. Volgens mij als maatregel om de snelheid uit het verkeer te halen.
Afbeelding

De duikplank naast het spoor op de Spoorlaan. Zorgde voor aardig wat tumult omdat mensen 112 belden dat er iemand van het viaduct af wilde springen (of voor de trein) en meer dan incidenteel.
Afbeelding

De Zusters van Staal naast de schouwburg. Ook superleuk om in het donker tegen te komen.
Afbeelding

En tot slot nog deze palmbomen in Rijen, een dorp wat bekend staat om nul affiniteit met tropen of palmbomen.
Afbeelding

Ik zal mijn ogen nog eens open houden voor meer straatkunst, want we hebben hier een hoop bijzonders in de buurt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 01:14

Susanne

Re: "Kunst" in het straatbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 01:36

Okeeeee dat kind bij die schommel komt regelrecht uit een horrorfilm -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 06:06

Phonix schreef:
Niet ver van die Santa Clause buttplug in Rotterdam heb je ook wat ik de drolletjes noemde. Ook zeer kansloos.

Het ergste is dat wij dit betalen met ons allemaal…

[ [url=m/z3hhWk.png]Afbeelding[/url] ]

Lijken wel naaktslakken :\.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 06:22

Sunnda schreef:
Ik geniet van de gedrochten in dit topic, maar vind het echt erg dat hier zoveel geld naartoe gaat omdat het kunst voorstelt.

Kunst, paarden, tekenen, het zijn allemaal hobby's die je lekker zelf moet financieren.

Niet mee eens. Kunstenaar zijn is een beroep. Voor de werken die een kunstenaar maakt, moet gewoon betaald worden :).

Cer

Re: "Kunst" in het straatbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 06:31

Het is op zich wel een beroep, maar dan zou je kunnen denken dat dat allemaal prima is als ze in opdracht werken.. Dat is op zich ook wel zo als ze opdracht van een gemeente krijgen. Maar hebben inwoners dan ook zeggenschap over de kunst die er gemaakt / geplaatst wordt?

Als een particulier gekleurde stengels in zn tuin wil a een half miljoen per stuk is dat prima :j Als t gemeenschapsgeld is (bijv subsidie ofzo), dan weet ik niet of dat zo is.. vooral als je de prijzen af en toe hoort, voor een in vorm gesneden stuk staal.. maar, ik vind dat wel lastig want kunst is toch wel weer een soort van belangrijk..
Nou ja goed, offtopic... :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 06:35

Cer schreef:
Het is op zich wel een beroep, maar dan zou je kunnen denken dat dat allemaal prima is als ze in opdracht werken.. Dat is op zich ook wel zo als ze opdracht van een gemeente krijgen. Maar hebben inwoners dan ook zeggenschap over de kunst die er gemaakt / geplaatst wordt?

Als een particulier gekleurde stengels in zn tuin wil a een half miljoen per stuk is dat prima :j Als t gemeenschapsgeld is (bijv subsidie ofzo), dan weet ik niet of dat zo is.. vooral als je de prijzen af en toe hoort, voor een in vorm gesneden stuk staal.. maar, ik vind dat wel lastig want kunst is toch wel weer een soort van belangrijk..

Dat ligt dan weer niet bij de kunstenaar, maar bij de gemeente. Zij is opdrachtgever en zou dat met de inwoners moeten overleggen, imo.

Dat laatste gebeurt volgens mij niet :+.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 06:39

_San87_ schreef:
Cer schreef:

Dat ligt dan weer niet bij de kunstenaar, maar bij de gemeente. Zij is opdrachtgever en zou dat met de inwoners moeten overleggen, imo.

Tuurlijk wel, zowel direct (dmv bewonersavonden bijvoorbeeld) als indirect (de raad of het college beslist, da's een afvaardiging van de kiezers...).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 06:47

Tink89 schreef:
_San87_ schreef:

Tuurlijk wel, zowel direct (dmv bewonersavonden bijvoorbeeld) als indirect (de raad of het college beslist, da's een afvaardiging van de kiezers...).

Dan is het matig gesteld met de smaak van de gemiddelde Nederlander, als ik dit topic zo bekijk :+.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 06:48

_San87_ schreef:
Dan is het matig gesteld met de smaak van de gemiddelde Nederlander, als ik dit topic zo bekijk :+.

:')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 06:55

_San87_ schreef:
Cer schreef:

Wij kregen laatst een brief van de gemeente met 3 plaatjes van kunstwerken erop. Alle dorpsgenoten mochten het plaatje aankruisen welke ze het mooist vonden en uiteindelijk komt het kunstwerk met de meeste stemmen straks ergens hier te staan :D :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:22

Susanne schreef:
_San87_ schreef:

Wij kregen laatst een brief van de gemeente met 3 plaatjes van kunstwerken erop. Alle dorpsgenoten mochten het plaatje aankruisen welke ze het mooist vonden en uiteindelijk komt het kunstwerk met de meeste stemmen straks ergens hier te staan :D :))

Nou, I stand corrected :D. Top dat de inwoners wel inspraak hebben.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:23

_San87_ schreef:
Tink89 schreef:

Mijn conclusie uit dit topic is vooral dat een deel van de bokkers echt absoluut geen affiniteit heeft met moderne of abstracte kunst. Prima hoor, maar genoeg mensen die (een groot deel van) deze werken wel mooi vindt ;-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:23

Muiz schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik rij zelf regelmatig langs ‘de slak’ in Amersfoort.
Mensen breien/haken ook steeds mutsjes voor hem. Met kerst heeft hij soms zelfs lampjes om en rood-groene mutsjes en een sjaal.

[ Afbeelding ]

Jaaaaa het slakje <3
Klopt het dat ik die de afgelopen tijd zonder mutsjes heb gezien of is mijn timing gewoon slecht?

De mutsjes worden dus steeds gejat. -O- Echt heel triest. Waarom zou je dat doen?
Lees hier maar: https://www.facebook.com/deslakvanvathorst/

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:36

Snadrem schreef:
Oh leuk onderwerp dit!! Veel kunstwerken ken ik van hier uit de buurt, zoals dat lelijke plein in Udenhout en die man met die geit in Dorst :') Daar heb ik echt om in een deuk gelegen toen ik die de eerste keer tegen kwam.

In Tilburg hebben ze een abonnement op rare kunst en ik neem jullie graag even mee.

Bij het Wilhelminapark deze stenen auto die voor eeuwig een parkeerplek bezet staat te houden.
[ [url=m/x63bvP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een van de meeste enge beelden ever, vooral omdat ik hem de eerste keer zag bij vrij dichte mist midden in de nacht. Kan zo in The Conjuring of zo. Staat op het Transvaal plein.
[ [url=m/aquEik.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het peperdure draaiende -maar meestal niet door een storing- huis op de Hasseltrotonde. Is gewoon een leeg karkas wat er staat en het zal ongetwijfeld symbool staan voor de woningnood inmiddels. Ik blijf er bij dat het een gemiste kans is dat er niet een ontzettend Tokkie gezin in gehuisvest is, dan heb je nog wat te kijken als je voor het verkeerslicht staat te wachten. De rotonde is een grote kale vlakte verder waar ooit voor veeeeeeeel geld vulkaan plantjes op gezet zijn. Vulkaan plantjes worden echter niet zo groot en het leek er meer op dat die rotonde braakliggend terrein met wat dood onkruid was.
[ [url=m/4H1bKE.jpg]Afbeelding[/url] ]

De midgetgolfbaan die op de Schouwburgring werd neergeplempt. Ja, gewoon op de rijbaan. Volgens mij als maatregel om de snelheid uit het verkeer te halen.
[ [url=m/kEWFxO.jpg]Afbeelding[/url] ]

De duikplank naast het spoor op de Spoorlaan. Zorgde voor aardig wat tumult omdat mensen 112 belden dat er iemand van het viaduct af wilde springen (of voor de trein) en meer dan incidenteel.
[ [url=m/RcMQJa.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Zusters van Staal naast de schouwburg. Ook superleuk om in het donker tegen te komen.
[ [url=m/lJZU2H.jpg]Afbeelding[/url] ]

En tot slot nog deze palmbomen in Rijen, een dorp wat bekend staat om nul affiniteit met tropen of palmbomen.
[ [url=m/8amsV7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal mijn ogen nog eens open houden voor meer straatkunst, want we hebben hier een hoop bijzonders in de buurt.

Weetje wat ook toevallig is? In Breda hebben we ook het Wilhelminapark! Alleen zonder kunstwerken

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 07:42

Briljant dingen staan
hier weer tussen. Dat draaiend huis! Die golfbaan! Die duiker! Dat meisje bij de schommel!

Tink89 schreef:
_San87_ schreef:

Mijn conclusie uit dit topic is vooral dat een deel van de bokkers echt absoluut geen affiniteit heeft met moderne of abstracte kunst. Prima hoor, maar genoeg mensen die (een groot deel van) deze werken wel mooi vindt ;-)

Maar moet wat een klein deel mooi vindt dan het zicht van iedereen aantasten EN zo veel geld kosten? Daar heeft Cer wel gelijk mee. Als je zo dol bent op uitvergrote plasticine worsten, leg ze op je eigen gazon.

Dat je bewoners inspraak geeft is maar het begin, maar kiezen tussen 3 (lelijke dingen) is misschien ook niet echt inspraak vind ik.