Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:33

Mars schreef:
Wat ik mij altijd afvraag is dat streven naar ''eeuwig leven na de dood'' en hoe je daar dan invulling aan gaat geven. Stel dat je in die fel begeerde hemel komt na je dood en eeuwig mag leven in een paradijs waar iedereen blij en gezond is... Dat is toch oersaai?
Wat ga je dan hele dagen doen? Behalve gezapig voor je uit te glimlachen omdat er geen zorgen en geen zingeving meer is. Dat lijkt mij vreselijk.

Ik geloof er niet in, maar als het toch zo is dan zou ik stevig balen. Ik vind dit ene leven echt genoeg. Ik heb een mooi leven, maar net als een goed feestje hoeft het niet voor eeuwig door te gaan.

Cer

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:38

Dan stel je dat tijd daar hetzelfde verloopt als hier, en dat je het hetzelfde ervaart als hier.. Misschien is dat wel niet zo :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:42

Maar stel he.............Dan moet je er gewoon mee dealen zoals je nu ook met het leven moet dealen. Ik heb er nu ook niet om gevraagd om geboren te worden en waar, of bij wie, maar je doet het ermee en moet er wat van maken.
Ik geloof in niks, maar als ik straks ergens terecht kom, zie ik dan wel weer. Niemand weet het, niemand is ooit terug gekomen om het te vertellen, dus je kan je niet voorbereiden.

Van mij hoeft het iig niet en hoef ook niet iedereen weer te zien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:44

Ik hoef er niet perse mee te dealen hoor. Als ik het niet meer zie zitten dan kan ik uitstappen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:42

Minimus schreef:
Dit soort dingen vind ik altijd een beetje lastig. Er zijn zoveel geloven op de wereld en elk heeft zijn voor- en ook zijn nadelen. TS, allereerst ben ik heel blij voor je dat jij houvast hebt gevonden aan een geloof en dat je daar je kracht en je waarde uit haalt. Ik vind het altijd erg fijn als mensen houvast hebben aan een geloof en ze dat een soort rust geeft.

Vriendin van mij is moslim en zij heeft hetzelfde houvast als jij. Heel mooi! Ik heb zelf tenen in water gedipt bij veel soorten religies. Van mijn van-huis-uit R.K, tot het paganisme met zijn polytheïsme. Ik ben graag in gebedshuizen (kerken, moskeeën, tempels etc) ivm de architectuur en de rust die er hangt maar niet omdat ik een god aanhang. De ene zijde in mij verteld dat niets uit niets voortkomt (kip/ei?), maar mijn andere zijde vind het heel lastig om een faceless God aan te hangen die alle touwtjes in handen heeft en waarbij je op 1 gezette manier moet leven want anders word je behandeld als misdadiger.
Het ene geloof vind ik 'geloofwaardiger' dan het andere. De bijbel leg ik meteen op de stapel 'niet-geloofwaardig', de koran daarintegen leg ik op de stapel 'geloofwaardiger'. Het paganisme vind ik wat (mijn excuses) zweverig, al vind ik de goden met hun verhalen en avonturen wel weer heel leuk. Zij hebben ook niet van die vaste leefregels en belijden hun geloof op hun eigen, persoonlijke manier. Hun goden zijn niet allseeing, almachtig. Zij hebben fouten, hebben geleerd, bijna menselijk ;)

Paganisme hoeft helemaal niet zweverig te zijn. Ik ben mij momenteel in een stroming aan het verdiepen waarin wordt verteld dat alle verhalen en goden etc metaforen zijn, en onze voorouders niet werkelijk geloofden in goden zoals het christendom bijvoorbeeld een god omschrijft. Hele interessante materie imo :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:55

Ik ben Agnostisch, en heb op jonge leeftijd besloten geen religies te volgen. Ik kan er gewoon niet over uit hoe arrogant veel mensen worden en hun religie als de enige ware zien. Ben er van 'overtuigt' dat wij als mens niet slim, doch wijs genoeg zijn om te begrijpen 'hoe en wat'. Alles kan, en alles kan niet.. dat idee.

Kwa religie waar ik het meest naar trek? Ben meer geïnteresseerd in de paganisme, oude Noorse
goden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:07

Amado7 schreef:
Gelukkig staat er nog veel meer over de hemel. Het zal perfect zijn, kijk maar naar het paradijs in Genesis. Daar leefden de mensen gewoon, ze bebouwden de aarde, alles was goed.
In onze ogen is dat misschien saai. Maar de bijbel spreekt over zingen, dansen, feesten, vergelijkbaar met een bruiloft. En daarnaast zullen we de aarde bebouwen, ik denk dat we ons voor kunnen stellen dat we weer een nieuw leven zullen hebben en daar ons ding doen, maar wel alles tot eer van God en we vooral voor God en voor elkaar zullen leven. Het zal in ieder geval niet saai zijn, dat zou betekenen dat mensen zich vervelen en het lijkt mij niet dat dat bestaat in een perfecte wereld zonder zorgen en negativiteit.

Ik moet er niet aan denken. Dat scenario, in alle eeuwigheid? Ik denk dat dat, wat voor individu dan ook, tot waanzin zou drijven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:20

sevke schreef:
Ik geloof niet in een opperwezen, van welke aard dan ook, noch in hemel of hel. Ik ga nooit naar een kerkdienst, ben niet gedoopt of voor de kerk getrouwd. Mijn kinderen ook niet. Ook zij zijn akerkelijk (is dit een woord?) opgevoed. Niet anti, gewoon zonder.
Zelf ben ik meer van het natuurgeloof, zoals Wicca. Als het niet IN je zit, kan het er ook niet uitkomen. Je kunt je innerlijke kracht ontplooien en tot verbazingwekkende resultaten komen.
En wat ik vooral prachtig vind:
"What ye send forth returns to thee, so ever mind the rule of three. Follow this with mind and heart, and merry ye meet and merry ye part."

Bij de Wicca hebben ze toch wel degelijk een God en een Godin (die het belangrijkste is). Het is een vruchtbaarheidsreligie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:23

Kuggur schreef:
Ik moet er niet aan denken. Dat scenario, in alle eeuwigheid? Ik denk dat dat, wat voor individu dan ook, tot waanzin zou drijven.

Dat schreef Simon Carmiggelt 40-50 jaar geleden al. "Stel je voor, dat je grote hobby vissen is. Dat mag je in de hemel dan voor eeuwig doen. Wat een vreselijk vooruitzicht."
Geen letterlijk citaat, maar dit was wel de kern van z'n opmerking... :D

Ik moet er écht niet aan denken 'eeuwig te leven'.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:26

neline11 schreef:
capopjekop schreef:
Van dit soort teksten krijg ik dus jeuk. Want in mijn ogen zou het moeten draaien om zo goed mogelijk te leven, goed te zijn voor de mensen en dieren om je heen. En niet om een god groot te maken. Als god zo groots is dan zou hij juist niet zitten te wachten op mensen die hem op een voetstuk plaatsen? Dan gaat het er toch om de waarden die volgens het geloof belangrijk zijn uit te dragen ipv de god te aanbidden. Mensen kunnen prima die principes volgen zonder gelovig te zijn.

En dan moet het ook niet uitmaken of je wel of niet in hem gelooft om de hemel in te mogen. Dan zou maar een vraag moeten tellen. Ben je een goed mens geweest?

God IS goedheid, als wij Hem allemaal op een voetstuk plaatsen en gaan leven volgens zijn wetten zou de wereld er dus zo uitzien als jij wil, liefdevol zijn naar je naaste en de natuur en dieren om je heen.
Als je een menselijk beeld van God maakt dan snap ik dat je er moeite mee hebt om Hem op een voetstuk te plaatsen, maar God is niet menselijk.

Als de enige vraag zou moeten zijn: Ben je een goed mens geweest?
Dan is de vraag, wie bepaald goed en slecht en wie houdt de telling bij?
Dit impliceerd dat je door goede werken in de hemel kan komen en dat is nou bij het christendom juist niet het geval.
Je kan NIET door goede werken, enkel door genade in de hemel komen. En die genade is er voor iedereen, je hoeft het enkel te geloven en aan te nemen.

BeFunny, geen idee of je ooit de Bijbel gelezen hebt. Maar mogelijk zou je dat eens kunnen doen om een duidelijker beeld te krijgen. De dingen die je zegt en vraagt zijn gewoon in de Bijbel beschreven, maar daarvoor is het wel prettig om de hele Bijbel te kennen. Mocht je dat willen zou ik je daar ook gerust bij willen helpen :)

neline11, je beseft zeker niet dat dit hele stuk tekst hierboven puur en alleen jouw waarheid en uitleg is.
Als je alleen afgaat op alle geloven/stromingen/afsplitsingen die allemaal hetzelfde opperwezen aanbidden is er nog heel veel verdeeldheid. Waar gaat dat zo mis?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:29

Benfan schreef:
Ik ben Agnostisch, en heb op jonge leeftijd besloten geen religies te volgen. Ik kan er gewoon niet over uit hoe arrogant veel mensen worden en hun religie als de enige ware zien. Ben er van 'overtuigt' dat wij als mens niet slim, doch wijs genoeg zijn om te begrijpen 'hoe en wat'. Alles kan, en alles kan niet.. dat idee.

Kwa religie waar ik het meest naar trek? Ben meer geïnteresseerd in de paganisme, oude Noorse
goden.

Sinds 1972 is in Ijsland Asatru erkend als officiele religie. Dat is een terugkeer naar het oude Germaanse "heidendom" en de daarbij behorende Goden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:47

Ibbel schreef:
Kuggur schreef:

Dat schreef Simon Carmiggelt 40-50 jaar geleden al. "Stel je voor, dat je grote hobby vissen is. Dat mag je in de hemel dan voor eeuwig doen. Wat een vreselijk vooruitzicht."
Geen letterlijk citaat, maar dit was wel de kern van z'n opmerking... :D

Ik moet er écht niet aan denken 'eeuwig te leven'.

Nee ik moet er eigenlijk ook niet aan denken.

Ik begrijp best dat een geloof ook een soort houvast kan zijn. En de kerk is ook een ontmoetingsplek en dat mensen zichzelf voornemen om goed te leven dat is alleen maar fijn. Ik heb daar geen geloof voor nodig maar voor sommige mensen kan dat ook een soort uhm gids zijn die ze op het juiste pad houd, geestelijk ook. En als mensen dat zo sterk voelen dan is dat heel fijn dat dat kan. Ondanks dat ik niet geloof ben ik wel voor godsdienstvrijheid. Dat geldt dan wel voor alle godsdiensten ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:54

JudithGigi schreef:
Minimus schreef:
Dit soort dingen vind ik altijd een beetje lastig. Er zijn zoveel geloven op de wereld en elk heeft zijn voor- en ook zijn nadelen. TS, allereerst ben ik heel blij voor je dat jij houvast hebt gevonden aan een geloof en dat je daar je kracht en je waarde uit haalt. Ik vind het altijd erg fijn als mensen houvast hebben aan een geloof en ze dat een soort rust geeft.

Vriendin van mij is moslim en zij heeft hetzelfde houvast als jij. Heel mooi! Ik heb zelf tenen in water gedipt bij veel soorten religies. Van mijn van-huis-uit R.K, tot het paganisme met zijn polytheïsme. Ik ben graag in gebedshuizen (kerken, moskeeën, tempels etc) ivm de architectuur en de rust die er hangt maar niet omdat ik een god aanhang. De ene zijde in mij verteld dat niets uit niets voortkomt (kip/ei?), maar mijn andere zijde vind het heel lastig om een faceless God aan te hangen die alle touwtjes in handen heeft en waarbij je op 1 gezette manier moet leven want anders word je behandeld als misdadiger.
Het ene geloof vind ik 'geloofwaardiger' dan het andere. De bijbel leg ik meteen op de stapel 'niet-geloofwaardig', de koran daarintegen leg ik op de stapel 'geloofwaardiger'. Het paganisme vind ik wat (mijn excuses) zweverig, al vind ik de goden met hun verhalen en avonturen wel weer heel leuk. Zij hebben ook niet van die vaste leefregels en belijden hun geloof op hun eigen, persoonlijke manier. Hun goden zijn niet allseeing, almachtig. Zij hebben fouten, hebben geleerd, bijna menselijk ;)

Paganisme hoeft helemaal niet zweverig te zijn. Ik ben mij momenteel in een stroming aan het verdiepen waarin wordt verteld dat alle verhalen en goden etc metaforen zijn, en onze voorouders niet werkelijk geloofden in goden zoals het christendom bijvoorbeeld een god omschrijft. Hele interessante materie imo :j

Door een docu over de geschiedenis kwam ik te weten dat het christendom de eerste religie is welke pretendeert de enige waarheid te zijn, en de énige God te hebben.
Vóór die tijd waren er vele stromingen met verschillende Goden en de aanhangers daarvan leefden vreedzaam naast elkaar (in elk geval wat dat betreft)
Die arrogante houding van het christendom heeft imo veel conflicten veroorzaakt, veel lijden teweeggebracht én de kerk heel veel macht en rijkdom bezorgd. In dat opzicht is het christendom een zeer succesvolle formule denk ik.

Ik ben van mening dat iedereen -uiteraard- vrij is om te geloven wat hij/zij wil, maar men zou moeten loslaten dat er één waarheid is.
Daarnaast denk ik persoonlijk dat mensen geloven omdat ze behoefte hebben aan zingeving, en om om te kunnen gaan met hun sterfelijkheid.
Als ver geëvolueerde diersoort hebben we te kampen met de keerzijde van ons hogere bewustzijn: het besef van tijd en imperfectie, waardoor we niet meer goed in staat zijn om in het nu te leven, en het leven te accepteren zoals het komt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:06

Er moet ergens natuurlijk 1 waarheid zijn. Tegenovergestelde dingen kunnen niet tegelijk waar zijn.

Ik vind cognitieve dissonantie een moeilijk ding. Ik geloof in God, maar ik ben geen creationist (overigens veel mensen die in God geloven met mij. Evolutie is een bewezen feit en sluit in ieder geval schepping in 7 dagen uit. Zo zijn er meer dingen.

Ook dingen die ik moreel onaanvaardbaar vind. Zoals slavernij, kindermoorden, vrouwen die vermoord werden als ze niet bloedden tijdens de huwelijksnacht. Je zou denken dat een alwetend God zich ervan bewust is dat niet iedere vrouw bloedt bij de eerste keer.

Dat rijmt ook niet met de woorden van Jezus. Ik weet dus niet zeker meer of ik christelijk ben. Ik ben zeker niet meer religieus. Ik ben te nieuwsgierig om die interne tegenstellingen te kunnen aanvaarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:11

Wat is dan de definitie van waarheid volgens jou?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:23

Ik ben niet gelovig, maar ik vind het ook een bizarre gedachte dat ik ooit gewoon weg ben, niks, niet kunnen denken, daar kan je je toch niks bij voorstellen. Terwijl ik mijn baby tijd ook niet kan herinneren. Maar helemaal niks dat vind ik ook zo onwerkelijk.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:27

Dank voor je uitleg Superpony. Was inderdaad puur interesse. Ik kan het voor mezelf inderdaad niet voorstellen hoe dat is, vandaar ook mijn vraag. Ik snap je antwoord, zeker als niet christen.
Dat is ook soms lastig, ik begrijp vaak prima andermans mening als niet christen. Maar omdat je christen bent zie je sommige dingen weer in een ander licht. Ik begrijp ook dat je als niet christen over sommige zaken weer heel anders denkt. Denk dat daarin het respect belangrijk is, of je gelooft of niet.

En de hemel saai.. Tja, dat kan. Ik noemde maar voorbeelden uit de bijbel. Het enige wat zeker is voor mij, is dat het in ieder geval nooit saai zal zijn of zal vervelen. Iedereen zal altijd blij zijn. Ik denk dat we dan te menselijk denken als we denken aan verveling, altijd hetzelfde verhaal waardoor dat niet leuk lijkt. Maar het is het perfecte leven, en ik denk dat we de rest los mogen laten omdat voor iedereen een perfect leven weer anders is. Daarom hou ik mij vast aan een heerlijk leven waar het nooit saai is maar je altijd blij bent :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:30

En het is niet menselijk om te denken aan 'een heerlijk leven' en 'altijd blij'? :o
Ik vind dat ergens wel mooi, dingen zó in je voordeel kunnen uitleggen, ook al staan ze haaks op elkaar :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:31

Nikass schreef:
Wat is dan de definitie van waarheid volgens jou?

Iets wat in overeenstemming is met bewezen feiten. Logischerwijze kan het niet anders dan dat er één waarheid is. 2x2 is altijd 4, en gaat nooit 5 of 6 worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:47

Wetenschappelijk bewijs?
Want wat wetenschappelijk bewezen is, dat is ook maar gewoon een afspraak..

In elk geval zijn normen en waarden het al dan niet bestaan van een God geen wetenschappelijk bewezen waarheden. Dus dat zou een religie dan al helemáál niet moeten claimen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:54

Nikass schreef:
Wetenschappelijk bewijs?
Want wat wetenschappelijk bewezen is, dat is ook maar gewoon een afspraak..

Hoe kom je dáár nou bij?
Zo'n uitspraak doet me afvragen of je geen enkel idee hebt van hoe wetenschappelijke methodologie werkt, en wat wetenschappelijke toetsing is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:31

Eeuwig moeten feesten, dansen en zingen, wat een horrorscenario :D. Maar als atheïst hoef ik dat gelukkig ook niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:33

prompter schreef:
Eeuwig moeten feesten, dansen en zingen, wat een horrorscenario :D. Maar als atheïst hoef ik dat gelukkig ook niet.

Hahaha %)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:37

Niemand weet hoe dat concept van “altijd” eruit zou zien.. dan kan je toch simpelweg niet weten wat je ervan vind?

Geloof is een redelijk ongrijpbaar iets.. helemaal voor niet-gelovigen denk ik. Om dan voor te stellen hoe iets waar je niet in geloofd, dan zou moeten zijn is niet te doen toch?

Roos0605

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:56

Beetje laat, maar ik geloof wel in God. Ik ben christelijk opgevoed en ik heb er zelf voor gekozen. Ik weet voor mezelf dat god en het hiernamaals er is.