capopjekop schreef:Van dit soort teksten krijg ik dus jeuk. Want in mijn ogen zou het moeten draaien om zo goed mogelijk te leven, goed te zijn voor de mensen en dieren om je heen. En niet om een god groot te maken. Als god zo groots is dan zou hij juist niet zitten te wachten op mensen die hem op een voetstuk plaatsen? Dan gaat het er toch om de waarden die volgens het geloof belangrijk zijn uit te dragen ipv de god te aanbidden. Mensen kunnen prima die principes volgen zonder gelovig te zijn.
En dan moet het ook niet uitmaken of je wel of niet in hem gelooft om de hemel in te mogen. Dan zou maar een vraag moeten tellen. Ben je een goed mens geweest?
God IS goedheid, als wij Hem allemaal op een voetstuk plaatsen en gaan leven volgens zijn wetten zou de wereld er dus zo uitzien als jij wil, liefdevol zijn naar je naaste en de natuur en dieren om je heen.
Als je een menselijk beeld van God maakt dan snap ik dat je er moeite mee hebt om Hem op een voetstuk te plaatsen, maar God is niet menselijk.
Als de enige vraag zou moeten zijn: Ben je een goed mens geweest?
Dan is de vraag, wie bepaald goed en slecht en wie houdt de telling bij?
Dit impliceerd dat je door goede werken in de hemel kan komen en dat is nou bij het christendom juist niet het geval.
Je kan NIET door goede werken, enkel door genade in de hemel komen. En die genade is er voor iedereen, je hoeft het enkel te geloven en aan te nemen.
BeFunny, geen idee of je ooit de Bijbel gelezen hebt. Maar mogelijk zou je dat eens kunnen doen om een duidelijker beeld te krijgen. De dingen die je zegt en vraagt zijn gewoon in de Bijbel beschreven, maar daarvoor is het wel prettig om de hele Bijbel te kennen. Mocht je dat willen zou ik je daar ook gerust bij willen helpen