WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 11:15

Ik heb inderdaad even gebeld. Heb er al 80.000 vanaf gekregen maar ga alsnog schriftelijk bezwaar maken.
Alleen dat telefoontje scheelt me al 100 euro op mijn rekening. Maar aangezien ze zelf uitgaan van een stijging van gemiddeld 13,5 procent, is dik 55% nog steeds te veel naar mijn mening. Wel beter dan dik 100% stijging, maar alsnog

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:24

Ik ben wat verbaasd over hoe verbaasd veel mensen zijn in dit topic over de WOZ waardes.

Je aanslag is gebaseerd op de woning waarde van 1-1-2022 en ja die was toen erg hoog. Dus niet gek dat veel WOZ waardes zo hard gestegen zijn. Als er wellicht een vergelijkbare woning in de buurt is verkocht, stijgt je eigen woningen lekker mee. Zo gaat dat nu eenmaal.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:45

miccamaaike schreef:
Ik ben wat verbaasd over hoe verbaasd veel mensen zijn in dit topic over de WOZ waardes.

Je aanslag is gebaseerd op de woning waarde van 1-1-2022 en ja die was toen erg hoog. Dus niet gek dat veel WOZ waardes zo hard gestegen zijn. Als er wellicht een vergelijkbare woning in de buurt is verkocht, stijgt je eigen woningen lekker mee. Zo gaat dat nu eenmaal.

Ik was zeker niet verbaasd, maar met bijna 50k verschil met de buren die exact dezelfde woning hebben, klopt dit natuurlijk niet. Daarnaast heb ik een taxatie liggen van 2022 en ik ga mijn huis niet te koop zetten, dus dan vraag ik idd om herziening. Ik ging ruim 200 euro meer betalen. Dus waarom niet. Zolang je het maar zelf aantekent en niet via een bureau doet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:57

Ik had een gesprek met iemand over de WOZ en had een vraag. Als je in een rijtjes woning woont en de huizen zijn vergelijkbaar. Stel dat ze allemaal op 300.000 staan en 1 iemand maakt bezwaar en dat huis gaat naar 275.000 bijvoorbeeld. Zakken de andere huizen dan ook automatisch mee? Net als ze vooraf ook gelijk zijn gestegen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:00

miccamaaike schreef:

Als het vergelijkbare woningen zijn wel ja. Maar dat is niet altijd het geval. Bij mij zelfs verre van. Verbaasd ben ik allang niet meer, want ik had dit wel weer verwacht. Ik ben alleen niet akkoord en ga dus in bezwaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:10

miccamaaike schreef:

prijzen zijn idd gestegen, maar niet bijna 2 ton in 1 jaar.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:13

miccamaaike schreef:

Maar waarom zou een woning die geheel is gerenoveerd vanaf 2020 en op ruim 2 hectare perceel staat dan dik 2,5 ton minder waard zijn dan een geheel verouderde woning (enkel glas, niet geisoleerd) op een perceel van 1 hectare?

Beide woningen binnen 200 meter aan dezelfde weg }:0 :Y)

Ik heb de gemeente geprobeerd te bellen, maar krijg niemand te pakken. Morgen nogmaals proberen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:27

Ik zeg natuurlijk niet dat alle verschillen niet kloppen, maar er zullen ongetwijfeld een heel groot aantal waarderingen wel kloppen.

Wie weet hebben mensen jaren lang een te lage WOZ waarde gehad en is hij nu flink gestegen. Er zijn allerlei redenen te verzinnen

Akshay dat klinkt idd niet heel logisch, maar als er geen identieke woningen in de buurt zijn dan willen er nog wel eens verschillen komen vanuit de taxatiepaketten. Ik zeg uiteraard niet dat dat dan klopt.

Ik verbaas me vooral over dat zoveel mensen verbaasd zijn dat de WOZ waardes zo gestegen zijn, terwijl het toch algemeen bekend is date de huizenprijzen overal zo ongeveer over de kop zijn gegaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:35

de woz hier was zeker hoger dan de actuele waarde

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:38

miccamaaike schreef:
Ik verbaas me vooral over dat zoveel mensen verbaasd zijn dat de WOZ waardes zo gestegen zijn, terwijl het toch algemeen bekend is date de huizenprijzen overal zo ongeveer over de kop zijn gegaan.

Ik lees het toch echt anders. Mensen hier zijn niet verbaasd dat de WOZ-waardes stijgen, immers alles wordt duurder, maar mensen zijn verbaasd over hoeveel de WOZ stijgt. En als dat x 100% gaat dan snap ik wel dat sommigen gaan morren, zou ik ook doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:43

fokfanaat schreef:

Dan de acutele waarde nu of peildatum 1-1-2022?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:51

miccamaaike schreef:

Wat ik zei, ik heb mijn woning in 2022 gekocht, en heb er minder voor betaald dan wat de WOZ-waarde is :))

Dus denk toch dat het de moeite loont om niet helemaal blind te varen op de taxatie-methodes van de gemeente :P .

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:07

Pijldatum is 1-1-2022 dus als je je woning in 2022 hebt gekocht, dan grote kans dat ze de verkoopprijs voor volgend jaar gaan gebruiken.

Nee zeker niet blind varen op de taxatiemethodes van de gemeente, dat gaat deels ook geautomatiseerd dus tsja dat gaat wel eens (gevoelsmatig) niet zo logisch.

Bel vooral met je gemeente en schakel niet gelijk zo'n bureau in wat t voor je gaat regelen. Die halen nogal wat geld bij gemeentes weg en dat kan voor jezelf voelen als winst, maar uiteindelijk betaal je het zelf weer terug via de belastingen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:12

miccamaaike schreef:

Hier zijn in 2021 2 identieke woningen verkocht, voor minder dan de huidige woz-waarde.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:24

Spenk schreef:
fokfanaat schreef:

Dan de acutele waarde nu of peildatum 1-1-2022?

peildatum 1-1-22, wij hadden gelukkig toen net ons huis laten taxeren, dus naan aanleiding daarvan ook een fikse verlaging kunnen krijgen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:34

assie schreef:
En bij mij is er überhaupt niemand langs geweest, maar is het telefonisch gegaan, zonder taxatieverslag of wat dan ook.
Hoeft dus niets te kosten.

Makkelijk voor jou dan zeg. Ik heb gebeld, maar moet toch bezwaar in gaan dienen wil ik er wat afkrijgen. Heb zojuist het taxatierapport gekregen van de gemeente. Die eerst maar eens goed doorlezen vanavond.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:44

Ineke2 schreef:
assie schreef:
En bij mij is er überhaupt niemand langs geweest, maar is het telefonisch gegaan, zonder taxatieverslag of wat dan ook.
Hoeft dus niets te kosten.

Makkelijk voor jou dan zeg. Ik heb gebeld, maar moet toch bezwaar in gaan dienen wil ik er wat afkrijgen. Heb zojuist het taxatierapport gekregen van de gemeente. Die eerst maar eens goed doorlezen vanavond.

Het ging bij mij dus zelfs zo makkelijk dat ik nu begin te twijfelen of het niet een prank-call is geweest ofzo := . Van de andere kant: het ging nu aan de telefoon zo makkelijk, dat ik te overdonderd was om er echt goed op door te gaan en te discussieren over een nog lagere waarde. Misschien had ik er met een echt bezwaar nog wel meer vanaf kunnen krijgen zeg maar. Maar misschien mikken ze daar dus wel op, dat je al zo blij bent met de eerste verlaging dat je niet verder in discussie/bezwaar gaat.

Hoop dat jij er met een echt bezwaar ook wat vanaf krijgt.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:18

Kijken jullie allemaal wel eerst of je renteopslag van je hypotheek omlaag kan voor je de bezwaar maakt bij de gemeente? Dat kan duizenden euro's schelen over de gehele looptijd tegenover een paar tientjes op je gemeentelijke belastingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:19

Nymphe schreef:
Kijken jullie allemaal wel eerst of je renteopslag van je hypotheek omlaag kan voor je de bezwaar maakt bij de gemeente? Dat kan duizenden euro's schelen over de gehele looptijd tegenover een paar tientjes op je gemeentelijke belastingen..

Ja, wel goed om bij te zeggen dat dit niet geldt als je je huis met NHG gekocht hebt (als ik het goed begrepen heb....).

Anders wel de moeite waard, nu een paar keer gelezen dat iemand echt tientallen tot honderden euro's minder hoefde te betalen aan rente maandelijks door de hogere WOZ-waarde :j .

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:32

Nymphe schreef:

Dat geldt idd alleen als je zonder NHG (of gedeeltelijke NHG) hebt gekocht.

Overigens: de WOZ heeft ook invloed op je inkomstenbelasting, dus het scheelt niet alleen op de gemeentelijke belastingen, maar ook in je aangifte IB.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:51

Menino schreef:
Nymphe schreef:

Ja, wel goed om bij te zeggen dat dit niet geldt als je je huis met NHG gekocht hebt (als ik het goed begrepen heb....).

Anders wel de moeite waard, nu een paar keer gelezen dat iemand echt tientallen tot honderden euro's minder hoefde te betalen aan rente maandelijks door de hogere WOZ-waarde :j .

Ja maar als je een spaar hypo hebt, dan ga je daar vaak iets meer betalen, zodat je einde looptijd aan je afgesproken aflosbedrag komt. Maar het loont zeker wel als je door hogere woz boven de 80% grens komt en je rente opslag eraf kan. Hier ook aangevraagd.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:06

Ik heb een paar jaar achter elkaar schaterlachend de WOZ-beschikking naar de bank gestuurd, ja. Heel fijn was dat. Maar ik ga nu toch maar eens kijken naar een bezwaar, we zijn jarenlang het goedkoopste huis in de WOZ geweest en dat is nu ineens niet meer zo, terwijl ons huis nog steeds het minst aangepaste huis van het hele blok is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 19:10

Menino schreef:
miccamaaike schreef:

Wat ik zei, ik heb mijn woning in 2022 gekocht, en heb er minder voor betaald dan wat de WOZ-waarde is :))

Dus denk toch dat het de moeite loont om niet helemaal blind te varen op de taxatie-methodes van de gemeente :P .

Nee zeker niet... Bij mij bleek ook dat er dingen echt totaal niet klopten. Het taxatierapport van de gemeente ging uit van bouwjaar 1956, en ze vergeleken met huizen uit bouwjaar 1954, 1959 en 1975. Heel leuk maar het bouwjaar van mijn huis is 1870. Dan zit je dus te vergelijken met huizen die 80-100 jaar nieuwer zijn

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:18

Zojuist bericht van de bank; ik ga 50,- minder hypotheek per maand betalen. Toch 600,- op jaarbasis door de lagere renteopslag. En met terugwerkende kracht per 1 maart. Alle beetjes helpen :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:21

Padoertje schreef:
Zojuist bericht van de bank; ik ga 50,- minder hypotheek per maand betalen. Toch 600,- op jaarbasis door de lagere renteopslag. En met terugwerkende kracht per 1 maart. Alle beetjes helpen :o

Ik heb even gekeken, ook wij kunnen de WOZ gebruiken om een lagere rente te krijgen, wij duiken net onder de 80% van de waarde aan hypotheek.
Mijn vriendin dacht dat dit ook bij haar kon, maar zij moet een volledig goedgekeurd taxatierapport tonen om de rente te kunnen verlagen.

Voor ons zal het niet heel veel schelen, maar elke 0,1 % minder rente betalen is meegenomen.