Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:52

Morrie schreef:
as in een potJE? Dat is een behoorlijke pot hoor, de moeder van mijn man staat hier in de garage, hij weet niet wat hij ermee moet. Ik heb mijn ouders bij het crematorium laten uitstrooien.

Je nabestaanden kunnen niet beslissen dat jouw lichaam naar de wetenschap moet, dat moet je zelf bij leven regelen, je moet hele lappen tekst schrijven en veel formulieren invullen en dan nog is het de vraag of ze op het moment dat jij overlijdt, lichamen kunnen gebruiken.

Daar kwam ik ook achter, ik heb dat al eens een keer uitgezocht. Ik zou mijn lichaam graag beschikbaar stellen, maar dan bij geen gebruik gewoon direct de oven in en niet alsnog een uitvaart.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:00

Jessix schreef:
Daar kwam ik ook achter, ik heb dat al eens een keer uitgezocht. Ik zou mijn lichaam graag beschikbaar stellen, maar dan bij geen gebruik gewoon direct de oven in en niet alsnog een uitvaart.

ja dat dus, er zal toch niemand op mijn uitvaart komen, dus waarom dat hele circus

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:25

oomens schreef:
anjali schreef:
Tibetaanse Boeddhisten geven hun doden een "hemelbegrafenis": De lichamen laten ze opeten door gieren. Volgens mij doen of deden Parsi dat ook. Bij mij gaat dat niet omdat ik daar niet woon en deze religies niet heb, maar ik zou het anders voor mezelf wel willen om nog dieren tot voedsel te kunnen zijn.

Zorg dan vooraf wel dat je niet teveel troep in je lichaam hebt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1618889/
Diclofenac is een pijnstiller die ook humaan regelmatig wordt gebruikt, maar gieren doen het er erg slecht op.

Bedankt voor het artikel. Ik vind het wel een schande dat gieren die in de opvang zaten zijn gebruikt voor deze schadelijke en dodelijke dierproeven. Je zult maar geld aan een dierenopvang geven! Overigens zullen de lichamen die in die verre streken als de Tibetaanse Himalaya aan gieren gevoerd worden althans in het verleden toen deze voor-Christelijke religies ontstonden geen chemische producten of kunstmatige medicijnen bevatten want die bestonden toen nog niet. Ik dacht er bij het lezen van de informatie over die uitvaartrituelen zelf wel aan dat ,als ik dat ZOU willen (kan bij mij dus niet) dat ik dan inderdaad aan de "wachttijd" van medicamenten zou moeten denken...Het schijnt dat gieren wel tegen natuurlijke schadelijke stoffen als cholera kunnen.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:19

Ik heb sinds 2017 een papiertje in mijn beurs met de nummers die ik wil. Af en toe schrijf ik er een bij of streep ik een weg.

Op dit moment heb ik:

R.E.M. - Shiny Happy People (echt mijn levenslied :') )
Yann Tiersen - Comptine d'un autre éte lapre midi (als ik het goed schrijf).
Europe - Rock The Night
Ludovico Einaudi - Expierence

Maar het verandert regelmatig als ik weer een nummer ontdek waar ik helemaal in op ga haha

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:50

Bentuh schreef:
secricible schreef:
Ik las afgelopen week iemand die "kind vd duivel" van jebroer wilde. Moest ik ook wel om grinniken

deze wilde ik bij mijn broer draaien. maar dat mocht niet van mijn moeder.
het leek mij hilarisch in de kerk :')

uiteindelijk is het met het uit begeleiden, riders in the storm van the Doors geworden.. was wel heel indrukkend om dat in de kerk te horen..

Voor mezelf zou ik het echt niet weten. hoop dat ik heeeeeel oud mag worden. HAHA.

Das best een mooi nummer, Riders On The Storm, maar waar het nou precies over gaat?

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:34

Over liedjes die gedraaid kunnen worden op een begrafenis kan ik niet echt meepraten. Ik ken jullie nummers uiteraard (bijna allemaal) wel, maar op mijn begrafenis hoop ik, als de tijd daar is, dat de uitvaart in mijn kerk zal plaatsvinden en daarvoor heb ik liedjes gekozen die de aanwezigen dan kunnen zingen :)ddd maar dat zijn dus allemaal christelijke liedjes :')

Maar ik wou wel even zeggen dat ik het super vind dat mensen door dit topic er toe worden aangezet er over na te denken en het (hopelijk) met hun naasten gaan bespreken +:)+
Het is geen makkelijk onderwerp voor veel mensen misschien, maar het is wel superbelangrijk vind ik. Als nabestaande is duidelijkheid over wat de overledene gewild zou hebben superbelangrijk, je hebt in die dagen van rouw en drukte met plannen rondom de uitvaart (als er een uitvaart komt) al genoeg aan je hoofd, zonder te moeten aarzelen wat overledene gewild zou hebben.

Ik vind het echt belangrijk dat we de dood bespreekbaar maken tijdens het leven. Onder andere uitvaartcentrum Yarden heeft er mooie gespreksverslagen over. Maar ook een topic als dit kan enorm helpen het uit de taboesfeer te halen _/-\o_ +:)+

Tinkermuts

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 07:35

Ik ben echt een enorme muziek gek, ga heel veel naar concerten, heb zodra ik mn ogen open heb de muziek aan, het is gewoon heel belangrijk in mn leven.
Ik houd vooral van een stevig muziekje en laten dit soort bands in mijn ogen de mooiste ballads maken.
Ik vind het dan ook wel belangrijk dat er bepaalde nrs op mn uitvaart gedraaid gaan worden, ik weet dat ik dan dood ben maar in mn hoofd denk ik graag dat ik het toch een soort van mee ga maken en dan van de mooie nrs kan genieten.
Mn vrienden weten bij het horen van deze nrs ook gelijk, dit zijn sas liedjes.

Een paar ervan zijn:

Gone away van The Offspring

Ohne dich van Rammstein

The sound of silence van Disturbed

For Evigt van Volbeat

Heb de nrs op papier gezet en mn man weet wat gedraaid moet worden.

Hoop dat het nog een tijdje duurt maar in het leven al te vaak ervaren dat het maar ineens wel je tijd is, onbewust maar ook bewust.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:28

Ook een lied dat ik absoluut wil. Ik hou van Schotland, dit liedje (en deze versie) geeft mij altijd kippenvel en een gevoel van nostalgie, en het is gewoon een perfect nummer. (Betekenis van het nummer is ook prachtig, maar erg verdrietig)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:08

heidy_wilco wat een prachtig lied.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:15

Muziek interesseert me totaal niet, ik heb nu ook geen favoriete band of groep. Als ze maar voor een goede kist zorgen (is al betaald).

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:55

Niet het hele topic doorgelezen, maar ik wil niks. Ik wil geen afscheid aan mijn kist, ik wil geen koffie en cake en geen opgelezen toespraken.
Wat ik wil is dat mijn nabestaanden met zijn allen op een dag die zij willen mij herdenken met de muziek die ik leuk vind en dat varieert van Rihanna tot Metallica, of van Toontje Lager tot Rammstein. Mijn partner en kids weten wat ik leuk vind, als KLF er maar wel in zit.
Ik merk er toch niks van, vrienden en familie heb ik weinig tot geen en ik vind het zo zonde van het geld. Pak de goedkoopste kist, geen kaarten, geen familiebericht, stuur degene die het moeten weten maar een appje of bel ze even en het geld wat ze overhouden als ik as geworden ben, is om een leuk intiem feestje te geven om mijn leven te vieren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:13

De as van mijn hondje zit in een vrij kleine urn hoor. En het deksel kan er vanaf, dan zit de as gewoon in een plastic zakje.
Afbeelding

Ik heb geen idee hoe een urn voor een mens eruit ziet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:20

ik heb as van een hond in een blikje, maar dat roest helemaal door na 20 jaar.

De as van de moeder van mijn man zit in een enorme soort van vaas, hij staat in de garage en ik ben niet zo mobiel, dus ik kan er nu ff geen foto van maken

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:45

Morrie schreef:
ik heb as van een hond in een blikje, maar dat roest helemaal door na 20 jaar.

De as van de moeder van mijn man zit in een enorme soort van vaas, hij staat in de garage en ik ben niet zo mobiel, dus ik kan er nu ff geen foto van maken

in de garage? omg das wel sneu. Mijn oma en opa staan op zolder bij mijn tante...ook wel beetje triest...

Daarom wil ik liever begraven worden, ik mis mijn oma heel erg en kan nu dus nergens heen om even een plekje te hebben. Vertik het om op zolder te gaan zitten bij mijn tante....

Ook sound of silence van disturbed een favorietje hier.

Maar ik hou ook wel van een tikje shockeren, dus zou ook iets van bv Vieze Jack kunnen laten draaien...hahaha

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:00

Ligt er natuurlijk aan hoe groot je hond is die je laat cremeren, het zijn hier flinke asblikken, die ik dan zelf weer in een urn doe die ik speciaal laat maken, maar die urnen zijn ook wel flink aan de maat...

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:00

AC/DC Highway to Hell.

Ik wil dat mijn dierbaren die op mijn crematie ooit zijn er een feestje van maken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:25

Ik heb ook weleens geroepen van "composteer mij maar" of "maak er een mooi feestje van". Maar zo werkt het niet: de mensen willen afscheid van je nemen. Ik moet er niet aan denken dat we in polonaise waren gegaan op de begrafenis van mijn oma. Daar heb je echt geen leuke dag van. De stemmige muziek die erbij werd gedraaid, paste erbij (al vond ik niet alles goed) en er zitten beslist geen nare associaties aan. (Ik moet ook wel zeggen dat mijn beide oma's 95 werden, en dat ik nog nooit iemand veel te jong heb hoeven verliezen. Dat scheelt stukken in de sfeer op een uitvaart.)

Ik vraag me wel af wie er in godsnaam nog moet komen als ik op hoge leeftijd sterf. Mijn broertje en zusje, dat zal het wel zo'n beetje zijn. Maar goed, in elk geval wil ik heel graag dit motet horen.

Het is de treurzang van een onbekend componist (Jheronimus Vinders) bij de dood van een componist die in 1500 extreem bekend was (Josquin Desprez). Het mooie eraan vind ik dat de tekst spreekt over de "bittere, wrede dood" terwijl de muziek zo hemels mooi is. Blijkbaar heeft Vinders er wel vertrouwen in dat zijn collega naar de hemel is gegaan.

Mocht ik "te vroeg" overlijden, dan is het Requiem van Mozart (eerste deel) ook een optie. Ik heb trouwens ontzettend mooie herinneringen aan het zingen ervan.

Vroeger zei ik ook dat, mocht ik voor mijn dertigste overlijden, "Mein junges Leben hat ein End'" van Sweelinck moest klinken. Maar dat is al jaren een gepasseerd station.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:41

het requiem van Mozart vind ik geweldig, maar voor mijn hopelijk niet komende afscheid niet geschikt, ik denk meer aan dit, voor het geval ik te laat word gevonden om nog aan de wetenschap aangeboden te worden:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:48

musiqolog schreef:
Ik heb ook weleens geroepen van "composteer mij maar" of "maak er een mooi feestje van". Maar zo werkt het niet: de mensen willen afscheid van je nemen.

Ik ga voor een natuurbegrafenis en er komt géén afscheid en geen praatje/muziek; alleen mijn eigen gezin en 2 hele goede vrienden zijn er bij als ik de grond in ga.
Geen andere familie enz, die krijgen bericht als ik in de grond lig.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:00

Onze buurman koos ook voor een natuurbegrafenis met het eigen gezin alleen. Al voor de familie ons bericht gaf dat hij overleden was (we waren heel close), had ik al diverse appjes binnen van mensen die het al wisten omdat de ziekenwagen was gezien en later de uitvaartondernemer.

Ik heb dat hun kinderen die avond verteld en daardoor hebben ze er alsnog voor gekozen wel meteen kaarten te versturen waarin stond dat hij voor een uitvaart in stilte had gekozen.

Ik vond het zelf best moeilijk om geen afscheid te kunnen nemen trouwens, maar heb er wel respect voor.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:45

Maar een natuurbegrafenis betekend toch niet direct dat het een intieme uitvaart is met alleen de direct naasten? Dat gaat toch vooral over de locatie waar je begraven wordt (geen rijtjes, stenen en duidelijke herkenningspunten van een graf, maar ingericht als natuurpark)?

Als je een kleine kring wenst, kan dat toch altijd, los van een natuurbegrafenis of niet. Ik weet dat mijn moeder al een plek heeft gereserveerd op een natuurbegraafplaats, maar voor zover ik weet kan je daar wel een normale uitvaartceremonie houden met meer mensen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:56

Ik zag in foldertjes tegenwoordig ook zoiets als een huiskamerbegrafenis. Dus gewoon met een klein groepje in een kamer met banken ed. Dat lijkt me wel wat als ik 80 mag worden.

Maar als ik nu zou gaan hoop ik op een berg spektakel, veel mensen en iets bijzonders.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:59

Mijn mem(moeder) is gecremeerd en haar urn staat in de urnemuur op het kerkhof. Ze wou absoluut niet dat we de urn thuis bewaarden :') ze heeft zelf haar plekje uitgekozen(ze is tot nu toe ook de enige die er in staat) met het zicht op het graf van haar vader en later ook het graf van haar moeder
Ik wil privé best een foto sturen als er iemand nieuwsgierig is :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:41

Ik werk mijn muziek voorkeur om de paar jaar bij. Mijn zusje is helaas verongelukt, maar had net een paar weken daarvoor met een vriendin ook een gesprek gehad welke muziek ze op hun uitvaart wilden. Wij waren heel blij mee te weten wat haar voorkeur was, en hebben zelf toevoegingen gedaan. Dus ik heb een map op mn pc met kleine wensen en harde wensen.

De urn van mn zusje staat bij mn ouders op de kast. Een beste koker vol. ALs mn ouders er ook niet meer zijn, verwacht ik dat mijn broer en ik een mooi plekje uitkiezen om te bemesten.

Mijn muziek keuze nu:

Amazing grace, Scrum

If you going trough hell, Rodney Atkins

Reality, Lost Frequencies

Hold on tight, Electric light ochestra

(bij deze graag een complicatievideo met mn paardenfoto's... 'Hold on tight' was een groot thema bij mn oude pony, en is nog steeds af en toe een thema bij mn huidige pony :') )

Deze was voor me op de radio aangevraagd voor mn geboorte, dus om de cirkel weer mooi rond te maken... :j
Bright eyes, Art Garfunkel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:48

Die laatste is echt een tranentrekker. Die film ook.