Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:56

Hangt veel ook niet af van de setting? Wil iemand een knalfuif geven met als thema roaring 20's and great Gatsby dan haalt iedereen vanalles uit de kast alsof het een beste verkleedpartij zou zijn, terwijl de dresscode white tie de helft doet stijgeren. En het ligt anders toch aardig in dezelfde lijn.

Feestelijk en cocktail liggen voor mij ook in datzelfde straatje, waar iemand anders iets al feestelijk vind wat meer onder dagelijkse nette kledij hoort.

But again, vragen staat vrij en ik gok dat er weinig gastheren of gastvrouwen zijn die niet willen meedenken.
Iemand verplichten om hoge hakken aan te trekken of een zomerse open schoen als dat écht niet lukt, ja kijk dan niet.
Een sneaker is ook makkelijk te vervangen door een leuk enkellaarsje bijvoorbeeld of een gekledere platte schoen. Desnoods een eenvoudige ballerina.

Mits wat meedenken van beide kanten moet toch wel een compromis te vinden zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:01

Ik had trouwens eens wat genants mee gemaakt...was een heel groots uitgepakt Diner dansant omdat iemand wereld kampioen was in onze sport. Enfin, iedereen was keurig gekleed ( geen dresscode) en het duurde en duurde maar voor we aan tafel gingen..
Wat bleek, we waren aan het wachten op een (wereld beroemd) stel. Die kwamen even uit het buitenland met hun heli.
Nou eindelijk waren zij daar en konden we aan tafel voor een magnifiek diner. Iedereen had honger als een paard :D
Maar die mensen waar we dus uren met een mannetje of 50 op hebben staan wachten kwamen ook nog eens gewoon in spijker broekje met sneakers :roll:
Even eten en weer pleitte.

Ik kreeg zo een af knapper van die lui die avond!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:15

Varekaj schreef:
Hangt veel ook niet af van de setting? Wil iemand een knalfuif geven met als thema roaring 20's and great Gatsby dan haalt iedereen vanalles uit de kast alsof het een beste verkleedpartij zou zijn, terwijl de dresscode white tie de helft doet stijgeren. En het ligt anders toch aardig in dezelfde lijn.

Feestelijk en cocktail liggen voor mij ook in datzelfde straatje, waar iemand anders iets al feestelijk vind wat meer onder dagelijkse nette kledij hoort.

But again, vragen staat vrij en ik gok dat er weinig gastheren of gastvrouwen zijn die niet willen meedenken.
Iemand verplichten om hoge hakken aan te trekken of een zomerse open schoen als dat écht niet lukt, ja kijk dan niet.
Een sneaker is ook makkelijk te vervangen door een leuk enkellaarsje bijvoorbeeld of een gekledere platte schoen. Desnoods een eenvoudige ballerina.

Is ook zo hoor :j
net als dat wij een dresscode in de paardensport prima begrijpen, maar van een dresscode bij een bruiloft gaan stuiteren :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:16

Tja in het leven moet je je soms aanpassen. Niet meer dan normaal dat je je voor een uitvaart, diplomauitreiking of sollicitatiegesprek netjes kleedt. Daar kom je ook niet in je dagelijkse kloffie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:19

Maar wat voor de een netjes is valt voor de ander buiten een dresscode.
Daar gaat het toch net om? :)

Die nette zwarte broek had ik idd voor bijvoorbeeld een sollicitatie gesprek.
Al zullen er genoeg in de beveiliging met een spijkerbroek komen opdagen :D

Maar die nette zwarte broek met een net bloesje met ook iets van zwart er in zal voor vele niet goed zijn op een bruiloft hier heb ik het idee zo te lezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:33

Ik vind het super leuk en maak het helaas veel te weinig mee! Weinig bruiloften gehad in mijn kringen. Toevallig afgelopen jaar eentje en ik heb speciaal daarvoor een hele mooie jurk gekocht.

Inderdaad wel fijn als de dresscode duidelijk is. Maar als je niet weet wat er precies mee bedoelt wordt dan kun je het natuurlijk altijd navragen.

Ik snap ook wel waarom mensen dat willen. Het ziet er gewoon wel heel mooi uit als iedereen zich in een bepaalde stijl kleed. Past vaak heel goed bij de locatie en bij het feest en als er zoals bij een bruiloft foto's worden gemaakt geeft dat wel een heel mooi beeld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:38

Het gaat erom hoe het bij de specifieke bruiloft wordt gezien en het lijkt mij vooral belangrik dat je het bruidsbaar kent en een idee hebt wat ze op prijs stellen of niet
Het lijkt mij dat het in demeeste gevallen wel gewoon te overleggen is?
(Ik zie dat d eposter voor mij het ook over egwoon vragen heeft)

Wat aanpassen aan feest en locatie betreft Een buurman van me is echt een door en door hippie, die loopt normaal gesproken in gebloemde broeken en gescheurde T shirtjes of een oude trui, heeft wilde lange haren Maar voor de bruiloft van zijn ex, een actrice, op het landgoed van haar vader, wist hij wel dat hij een beetje netter voor de dag moest komen, want er zijn nu eenmaal cameras bij en alles komt op TV en in de bladen en niet te vergeten internet dat voor het leven blijft achtervolgen Dus hij heeft toch eem zwarte pantalon gevonden en een wit hemd en zijn haren gewassen en in een staart gedaan en is gladgeschoren daar heen heengegaan Dit was wel, zoals ik van zijn moeder heb begrepen een beetje aangestuurd door haar (de moeder) want zelf denkt hij daar dus totaal niet aan als er niet uitdrukkelijk bij staat dat er een dresscode is (en omdat het allemaal zeer rijke mensen waren en mede acteurs, die wisten dat er pers was, was het niet meer dan logish dat iedereen op z´n paasbest kwam dus er was geen dresscode als zodanig op de invitatie)
Andersom, als ze bij hem is trekt ze aan waar ze zin in heeft want hier op het platteland wordt ze niet achtervilgd door paparzzi Ze valt niet op tussen het bonte gezelschap dat altijd daar rondloopt Dus dat is ook een vorm van aanpassen, eigenlijk Ze gaat dan niet in een galajurk ofzo

En excuus voor het ontbreken van punten in deze post, de vorge had ik op een andere computer geschreven, deze op mijn laptop en daarvan doet de punt het niet

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:51

zonnebloem18 schreef:
Tja in het leven moet je je soms aanpassen. Niet meer dan normaal dat je je voor een uitvaart, diplomauitreiking of sollicitatiegesprek netjes kleedt. Daar kom je ook niet in je dagelijkse kloffie.

Maar wat is dan netjes en wat is een dagelijks kloffie?

Citaat:
Wil iemand een knalfuif geven met als thema roaring 20's and great Gatsby dan haalt iedereen vanalles uit de kast alsof het een beste verkleedpartij zou zijn, terwijl de dresscode white tie de helft doet stijgeren

Ja weet ik niet.. wij gaan jaarlijks naar een themafeest, maar niet iedereen trekt dan alles uit de kast. Sommigen omdat ze niet weten hoe, en sommigen omdat ze ook dat niet kunnen betalen speciaal voor 1 gelegenheid (de meesten lukt het wel omdat het ook veel 'handgemaakte' dingen zijn, het betere knip en plak werk, dat moet je voor een bruiloft ook niet doen denk :') ) En sommigen komen in vol tenue.. dat is dan een beetje de aankleding :)
Maar een ieder die er 'normaal' tussenloopt is meer dan van harte welkom, gewoon, omdat ze er dan ook bij zijn.

Maar goed, dat is wel off topic

Zodra het over dankbaar, verwend en waarderen gaat denk ik niet dat het nog over vrienden/familie gaat.. :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:16

Jij mag best bij mij op een feestje komen hoor DP. :j

Op mijn huwelijk zaten mensen vol tattoos en piercings, de ene in pak, de andere in jeans en T shirt, er zaten wat ‘biker’ types, zaken types… echt… elk type mens en kleding was te zien. En waar er aanvankelijk wat schuchter gereageerd werd op de ‘ruiger’ geklede types verdween dat al snel en op ons feest zijn er mensen die contact gelegd en gehouden hebben met mensen/types waarvan ze zeiden normaal echt nooit contact mee te zouden willen/zoeken.

Onze dresscode was ‘comfortabel’ en was er iemand in pyama op gedaagd had ik daar graag een foto mee gehad. Heerlijk zulke herinneringen. _O-

Eerlijk gezegd. Ik vond het prachtig. Die mix van mensen. Zowel kwa nationaliteiten als mentaliteiten en meer oppervlakkige persoonlijke keuzes… en na een broodje keek niemand er nog naar. :+

Maar goed. Ik ben niet gemaakt om tussen de lijntjes te kleuren en voel me daar ook totaal niet goed in dus ik mijd dergelijke scenario’s. Ook op sollicitatie en werk deed ik me niet anders voor en tot ik niet meer mocht van ee dokter had ik een prima job. :j

Ik gok dat DP ook meer zo’n type is. :D

Due nee. Ik ga niet wanneer er een strikte dresscode is die mij ongemakkelijk maakt. Je mag mij dan ondankbaar vinden. Dat is ieders goed recht. :) wellicht ís het ook ondankbaar. Dat kan. Maar ik ga me geen hele dag/avond rot voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:22

Vroeger was er veel meer aandacht voor kledij en etiquette en ergens vind ik persoonlijk het wel best jammer dat dat nu verloren lijkt te gaan. Alles wordt genormaliseerd en mede daardoor afgevlakt. In mijn kindertijd was het doodnormaal dat je voor een speciale gelegenheid in je beste tenue werd gepropt.

Voor de liefhebbers van zwart: is donkerblauw, donkerbruin of donkergrijs iets wat bespreekbaar zou kunnen zijn?

Op veel feesten zie je bediening in het zwart rondlopen, meestal om onderscheid te maken tov de heren in pak. Zou doodzonde zijn als iemand van de gasten jou aanspreekt om even een rondje op te nemen of die borden af te ruimen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:26

Ayasha schreef:
Jij mag best bij mij op een feestje komen hoor DP. :j

Op mijn huwelijk zaten mensen vol tattoos en piercings, de ene in pak, de andere in jeans en T shirt, er zaten wat ‘biker’ types, zaken types… echt… elk type mens en kleding was te zien. En waar er aanvankelijk wat schuchter gereageerd werd op de ‘ruiger’ geklede types verdween dat al snel en op ons feest zijn er mensen die contact gelegd en gehouden hebben met mensen/types waarvan ze zeiden normaal echt nooit contact mee te zouden willen/zoeken.

Onze dresscode was ‘comfortabel’ en was er iemand in pyama op gedaagd had ik daar graag een foto mee gehad. Heerlijk zulke herinneringen. _O-

Eerlijk gezegd. Ik vond het prachtig. Die mix van mensen. Zowel kwa nationaliteiten als mentaliteiten en meer oppervlakkige persoonlijke keuzes… en na een broodje keek niemand er nog naar. :+

Maar goed. Ik ben niet gemaakt om tussen de lijntjes te kleuren en voel me daar ook totaal niet goed in dus ik mijd dergelijke scenario’s. Ook op sollicitatie en werk deed ik me niet anders voor en tot ik niet meer mocht van ee dokter had ik een prima job. :j

Ik gok dat DP ook meer zo’n type is. :D

Due nee. Ik ga niet wanneer er een strikte dresscode is die mij ongemakkelijk maakt. Je mag mij dan ondankbaar vinden. Dat is ieders goed recht. :) wellicht ís het ook ondankbaar. Dat kan. Maar ik ga me geen hele dag/avond rot voelen.

Gezellig, moeten echt eens bij elkaar op de koffie/thee/water/wat ook :D

Ik geniet er juist van als mensen zijn zoals ze zijn.
En zouden ze dat zijn met klompen en crocs bij wijze van kan ik me dan alleen maar heel prettig onder voelen als ze zich bij ons zo thuis zouden voelen dat ook te dragen.
Dat zou ik dus als compliment zien. Gewoon zijn wie je bent.

Maar goed dat compliment krijg ik ook wel eens van een bijrijder, voel me altijd zo thuis bij jullie.
Fijn, zo hoort dat.
Oke, dat is geen feest, maar dat is wel wat ik op een feest ook wil.

De mooiste bruiloft ooit was van mijn zwager. Die is ook van doe maar gewoon lekker doen wat je leuk vind.
Zij hadden hun bruiloft in een afgehuurde locatie met thema feest.
Sprookjes was dat toen.
Overdag was de ceremonie, hij met nette broek en colbert, zij in een een bordeauxrode galajurk. Prachtig waren ze!
En in die dag mocht iedereen aan wat ze wilde.
En op dat feest werden we vermaakt door heksen en troubadours en weet ik veel wat.
Geweldig trouwfeest!!
Precies zoals zij het wilde, ook niet naar de maatstaven van toen.
Want toen, 25 jaar geleden was het ook nog braaf in pak en witte trouwjurk.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:26

M_D_H schreef:
Varekaj schreef:

net als dat wij een dresscode in de paardensport prima begrijpen, maar van een dresscode bij een bruiloft gaan stuiteren :+

Nou inderdaad, ik vind die witte rijbroek maar onhandig en dat jasje duur.. Daar hoor je niemand over

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:42

Ladyson schreef:
M_D_H schreef:

Nou inderdaad, ik vind die witte rijbroek maar onhandig en dat jasje duur.. Daar hoor je niemand over

Afschuwelijk, welke idioot heeft ooit bedacht dat een witte rijbroek handig was in combinatie met paarden, gras, modder, stof, zweet en zadelvet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:44

Ladyson schreef:

1. Daar hoor ik continu geklaag over op wedstrijd.
2. Dat gebruik je wekelijks voor meerdere jaren. Da’s nog wel wat anders dan een gala jurk van 200 euro die je 1 keer kan dragen. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:48

Die galajurk kan ik wel vaker dan 1x dragen :o. En anders is er nog de optie te huren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:49

En vergeet Vinted niet. Ik heb daar echt al jurkjes gekocht in nieuwstaat die normaal 100+ euro zijn en nu nog geen 15 euro.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:13

Een dresscode zie ik als een suggestie/wens van diegene die de uitnodiging stuurt. Dan weet je meteen in welke hoek je het qua kleding moet zoeken. Zou vervelend zijn als ik in een groen cocktail jurkje binnen kom lopen en daarmee mensen denken dat ik de bruid ben omdat die in haar korte broek en slippers is gekomen. Het bruidspaar is het middelpunt die dag en daar schik je je naar. Dat zijn we in onze individualistische samenleving soms vergeten. Daar staat tegenover dat het bruidspaar te accepteren heeft dat ik nooit op hakken zal komen (iets met enkelbanden en overeind blijven), maar ook iedereen heeft zo’n verdwaalde neef, vriendin, tante die eigenaardig is. Die komt inderdaad in een fleece vest en neemt zijn eigen boterhammen mee omdat ze de hapjes niet lusten… dat weet je als je ze uitnodigt. Maar van vrienden zou ik het echt teleurstellend vinden als ze uit laksigheid in de kapotte spijkerbroek komen.
Maar in Nl zien we toch nog gewoon (in)formele dress codes? Op t werk is wel eens een stagiaire naar huis gestuurd omdat ze in een hotpants (billen hingen eruit) op kantoor kwam. Of de collega met crocs op kantoor… kan echt niet bij ons. Ik heb echt kleren die ik wel/niet naar kantoor/werk aan doe. En zo pas je je aan aan de gelegenheid. Zo moeilijk is het echt niet.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:06

Okee.

Stel je voor:
Een bruiloft met een dresscode gegeven door bruid/bruidegom Sam en gast Alex (expres unisex-namen gekozen). Kies voor de vragen van bruid/bruidegom Sam indien je in de toekomst een event (kan een bruiloft zijn, hoeft niet als je niks met trouwen hebt) zou willen organiseren met een dresscode. Houdt je alleen bij Alex als je niks met dresscodes hebt.

De kosten voor de outfit/voldoen aan de dresscode bestaan naast de gebruikelijke kosten die je maakt voor een bruiloft zoals: vervoerskosten, indien nodig oppas, cadeaukosten (ook geld wordt hier als cadeau gezien) en evt. verblijfskosten (indien verblijfskosten als normaal binnen jouw cultuur (normen- en waardenstelsel directe omgeving) wordt gezien ).

Als je gast Alex bent:
1.Hoeveel geld heb jij over voor een outfit die past binnen de dresscode?
2. Hoeveel geld bij een 'reguliere' dresscode (black tie, white tie, tenue de ville, cocktail, smart casual)?
3. Hoeveel geld bij een bedachte dresscode - een kleur(enpalet), een seizoen, een stijl of een combinatie hiervan?
4. Beïnvloed de relatie die je hebt met Sam (vriend(in), familielid, bekende, kennis) de hoeveelheid geld die je wenst te besteden aan de outfit?
5. Zou je lenen voor de outfit?
6. Zou je besparen op het cadeau, omdat je al een outfit moet kopen of is dat not-done volgens jou of volgens jouw cultuur (normen- en waardenstelsel directe omgeving)?

Als je bruid/bruidegom Sam bent:
1. Hoeveel geld vindt jij dat een gast/Alex redelijkerwijs aan zijn/haar outfit moet besteden als hij/zij niks geschikts in de kast heeft hangen?
2. Hoezeer vindt jij het een probleem als Alex outfits huurt of DIY't?
3. Hoezeer vindt jij het een probleem als Alex door geldgebrek of een andere omstandigheid maar deels aan de dresscode voldoet?
4. Voel jij je tekortgedaan als Alex je een goedkoper of geen cadeau geeft, maar wel aan de dressscode voldoet?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:40

WowGaby, als ik me zo moet stressen over een feest, je weet wel, waar mensen samen een leuke gelegenheid vieren, dan laat ik dat liever aan me voorbij gaan!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:47

Ayasha schreef:
Ladyson schreef:

1. Daar hoor ik continu geklaag over op wedstrijd.
2. Dat gebruik je wekelijks voor meerdere jaren. Da’s nog wel wat anders dan een gala jurk van 200 euro die je 1 keer kan dragen. :+

En dan hebben we het nog niet over het mentale aspect dat men tegenwoordig wil kunnen komen zoals ie is :D

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:51

Kuggur schreef:
WowGaby, als ik me zo moet stressen over een feest, je weet wel, waar mensen samen een leuke gelegenheid vieren, dan laat ik dat liever aan me voorbij gaan!

Je hoeft het niet in te vullen! Maar sommige pro-dresscode mensen hier lijken best wel ideeën te hebben over hoe de mensen naar hun feest moeten komen. Dan wil ik weleens weten waar de gasten het geld vandaan moeten halen en dan wil ik direct ook wel wat andere zaken weten :) .

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:13

:o? :wow:
Het gaat er toch vooral om een mooie dag te delen met mensen die je dierbaar zijn?!
Samen herinneringen maken, en dat gaat minstens zo goed met niet helemaal perfecte plaatjes, maar échte mensen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:14

Een passende outfit hoeft toch niet duur te zijn? Ik heb nog nooit veel geld uitgegeven aan kleding voor een gelegenheid. Inderdaad Vinted, of gewoon een minder duur iets. En als je het niet meer draagt, verkoop je het daarna gewoon weer.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:15

senna21 schreef:
:o? :wow:
Het gaat er toch vooral om een mooie dag te delen met mensen die je dierbaar zijn?!
Samen herinneringen maken, en dat gaat minstens zo goed met niet helemaal perfecte plaatjes, maar échte mensen.

Want mensen in passende kleding zijn plastic fabricaties :+ ?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:21

Ik denk dat je met een aantal goede basics in de kast geen geld hoeft uit te te geven. Of ik leen van bijv. mijn moeder. Een simpele zwarte aansluitende broek, kan je inderdaad met een laarsje en dan bijv een geleende fleurige blouse echt wel binnen een reguliere dresscode krijgen. Ik zou ook niet blij worden van white of black tie. Maar met wat handige combi’s kan de rest wel. En als mijn liefste vriendin graag voor een extravagant thema gaat, dan geef ik het geld uit. Maar als je het bijtijds weet, er is vast iemand die iets heeft. Ik heb inmiddels ruim maatje X-Large, maar nog een mooie klassieke gala jurk hangen in een maatje van 20 jaar geleden (38?) Helemaal vintage voor de liefhebber. Maar zo hebben heel veel mensen wat in de kast hangen.. vraag voor een feestje wat rond. Mijn moeder heeft nog prachtige 80’s jasjes/jurkjes. Nu weer prima outfits en toevallig past ze ze ook weer.