Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:02

Ah thanks! Ik zou gewoon even afwachten tot de 6e dan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:10

Ik hoop dat zowel broertje als vriend excuses maken bij de ouders van TS.
Eventueel met een mooi boeket bloemen erbij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:54

Misschien is Ts dr vriens gewoon een beste vent, maar heeft hij zich nu niet zo van zn beste kant laten zien. Meteen vrijgezel worden om een slecht moment lijkt me onnodig.

Verder misschien was dit het zoveelste moment waarbij vriendlief met de telefoon zat dat broertje lief heel erg uit zijn slof schoot. We kennen de beste mensen niet evenmin de verdere geschiedenis.

Wat zegt je vriend als je voorstelt dat hij zijn excuses moet aanbieden aan je ouders (en je broertje?)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:06

Jeetje, wat een verhaal.

TS, je plaatst het op Bokt met ontzettend veel verschillende mensen met ieder hun eigen mening en ervaringen. Dan krijg je dus ook al die reacties.

Toen de smartphones pas kwamen, ergerde ik me ook aan het gebruik in gezelschap. En nog, vind ik het vreselijk en heb ik er eigenlijk weinig begrip voor.

Ik vraag me eigenlijk af of jullie relatie wel gelijkwaardig is? Natuurlijk kan ene relatie met een leeftijdsverschil helemaal goed gaan, super fijn zijn etc.
Maar als hij je broertje een kleine lastpak of snotneus vindt, is daar misschien toch een leeftijds dingetje?

En ergens zou ik het snappen, waar het niet dat jouw "volwassen" vriend op de telefoon zat en niet je broertje.
Je broertje is ook nog wel jong en heeft het misschien verkeerd aangepakt, maar dat zou je vriend nu achteraf ook moeten inzien. Als volwassen man zou je nu wel mogen denken; die jongen was geirriteerd, ik zat fout, we hebben het er even over, sorry en klaar.

Als je ouders dit officieel willen uitspreken, denk ik dat er toch wel meer irritaties zijn en dat hoef jij niet altijd per se te weten of te merken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:07

Geheel andere invalshoek: weet je zeker dat hij Pokemon speelt en niet met andere dingen bezig is op de telefoon? Dat hij zich ‘betrapt’ voelde …

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 14:46

Het was werkelijk ook pokemon. Toen we die 10 seconde verbouwereerd naar mijn broertje aan het kijken waren zag ik pokemon wel open op zijn scherm. Mijn vriend zat ook naast mij.

@superpony
Gelijkwaardig? Ik ben dan thuis iemand die meer de broek aan heeft dan mijn vriend. :o
Laatst bijgewerkt door Momo94 op 25-10-22 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:47

Lastig omhier een oordeel over te geven als je er zelf niet bij bent geweest.
Maar zowel broer als vriend hebben zich niet netjes gedragen.ik vind wel dat er een enorm ding van gemaakt wordt met uitpraten op een neutrale plek en met de hele familie.

Leg aan je vriend en je broer apart van elkaar uit wat jij niet fijn aan vond aan hoe de avond gelopen is, ze kijken dan zelf maar wat ze daarmee doen.
Als erenige vorm van wederzijds respect is zouden ze er wat mee doen.
(Mooiste zou zijn: zand erover en volgende keer beter met gepaste excuses)
en laat ze het verder lekker samen uitzoeken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:59

DuoPenotti schreef:
je trekt het weer eens lekker uit het verband.... maar ga je gang meid...
Dat is toch geen vergelijk. Vind je dat zelf wel, oke, jouw feestje
Tegen zo'n onzin voorbeeld ga ik verder niet eens op in.

Groot gelijk. Is appels met peren. Voor de aandachtige lezer 2 heel verschillende settings.

Ts, veel succes met je familie. En met je vriend. Hopelijk gaan jullie er allemaal samen uitkomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:05

Momo94 schreef:
Het was werkelijk ook pokemon. Toen we die 10 seconde verbouwereerd naar mijn broertje aan het kijken waren zag ik pokemon wel open op zijn scherm. Mijn vriend zat ook naast mij.

@superpony
Gelijkwaardig? Ik ben dan thuis iemand die meer de broek aan heeft dan mijn vriend. :o

Dat zegt niet alles natuurlijk. Je vriend kan nog steeds vinden dat hij ouder is dan je broertje en dus meer respect verdient bijvoorbeeld.

Gelijkwaardig zijn komt in vele vormen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:33

Maar dan nog, wil je dan echt politie agentje moeten spelen tussen je vriend en familie?
Ik zou daar echt afstand van nemen, en alleen bij beiden apart aangeven wat hun gedrag voor jou betekend (zonder te veroordelen of een kant te kiezen) en dan kunnen ze daar wat mee doen, of niet, dat is hun keuze. En verder zoeken ze het onderling maar uit. 2 volwassen kerels zeg,kom op....

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:35

Als het was geweest broertje schoot uit zijn slof. Vriend vorige zich aangevallen schoot ook uit zijn slof en daarna onaangename stilte, prima. Wat het voor mij groot maakt is hij daarna met zijn ogen dicht gaan zitten.

Dit zou ik bij een kind van 6 nog kunnen voorstellen maar iedereen boven de 10 niet. Ik ken hem verder niet, maar vraag mij dan echt af hoe hij zich in jullie relatie gaat gedragen als er iets gebeurt wat hij niet leuk vind.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:41

Maar dat is dan toch aan hem om iets te doen met wat zij aangeeft?
Of hij doet er niks mee,kan ook.
Je bent er toch niet om je vriend op te voeden?
Leg je gevoel uit mbt de situatie en that's it. (Zou ik denken)

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:41

Als je vriend moeite heeft om naar jouw kant van het verhaal te luisteren, zou je het op papier kunnen zetten. En hem vragen pas te reageren nadat hij alles gelezen heeft en het 10 minuten op zich heeft laten inwerken. (zet er desnoods een kookwekker bij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:50

scrabbel schreef:
Als het was geweest broertje schoot uit zijn slof. Vriend vorige zich aangevallen schoot ook uit zijn slof en daarna onaangename stilte, prima. Wat het voor mij groot maakt is hij daarna met zijn ogen dicht gaan zitten.

Dit zou ik bij een kind van 6 nog kunnen voorstellen maar iedereen boven de 10 niet. Ik ken hem verder niet, maar vraag mij dan echt af hoe hij zich in jullie relatie gaat gedragen als er iets gebeurt wat hij niet leuk vind.

Je hebt gelijk, en dat snap ik ook niet, want met je ogen dicht kun je überhaupt niet eten toch? En het lijkt me vooral straf voor jezelf om een uur lang met je ogen dicht te gaan zitten.

Ik heb geen idee wat ik me erbij voor moet stellen, dus ik heb dat helemaal weggefilterd uit dit verhaal.

Wel intens om te zien hoe bokkers dit topic, van iemand die in een vervelende situatie zit, dan weer gebruiken om ruzie te maken met elkaar :+ . Niet alles hoeft een discussie te zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:11

Mijn advies voor TS is: blijf erbuiten en communiceer dat ook. Het is simpelweg niet jouw taak om een volwassen kerel op te voeden. Jij hebt in de eerste plaats niets verkeerd gedaan.

Je vriend en je broer moeten dit oplossen en excuses aanbieden aan je ouders.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:34

Ik dacht in het begin ook te maken te hebben met een tiener in dit verhaal, maar damn.. Die vent is 42 en zit alleen op z'n telefoon met Pokemon Go? :') Wauw.. En daarna ook nog met z'n ogen dicht aan tafel gaan zitten. Als je dit alles terug leest, dan denk je toch niet te maken te hebben met een 42-jarige?

Het tweede wat ik dacht, arme ouders.. Die dachten een gezellige avond uit eten te gaan met het gezin en dan gebeurt er dit. Niet wat zij voor ogen hadden natuurlijk.

Je broertje reageerde wellicht erg fel, maar ik begrijp hem helemaal. Hoe irritant is het om uit eten te gaan met iemand die alleen maar op z'n telefoon zit? Blijf dan thuis.
En zéker als je niet eens met je eigen familie uit eten gaat, maar met die van een ander. Ik vind het dan buitengewoon respectloos om continu met je telefoon aan tafel te zitten.

Het zou wel fijn zijn dat het wordt uitgepraat, ook om jouw relatie met je ouders en broertje niet op het spel te zetten.
Ik vind je vriend in deze degene die fout is geweest en zich gedraagt als een puber met z'n Pokemon Go in een restaurant met zijn schoonfamilie en in mijn beleving, met de informatie die ik heb, is hij degene die zijn excuses moet maken bij je ouders.

Succes met alles :) Lijkt me geen fijne positie om in te zitten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:38

Meelezer hier, maar heeft de vriend daadwerkelijk met ogen dicht gezeten? Is het niet logischer dat hij gewoon naar z'n bord/naar beneden bleef kijken (wat er vanuit sommige hoeken hetzelfde uit kan zien) omdat hij zich nogal aangevallen voelde en de sfeer niet meer als goed ervaarde?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:11

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe oud is je broertje?

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:19

liberia schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe oud is je broertje?

TP’s broertje is 25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:37

Momo94, ga nomo... Dit escaleert volledig uit de klauwen.
Wat een topic...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:53

Iedereen die zegt blijf er buiten.. hoe dan?
Het is letterlijk haar vriend en haar broertje. Natuurlijk ga je proberen daar te helpen.

Zij kent haar vriend best, en haar broertje best. Broer en vriend zouden zonder haar niet eens bij elkaar aan tafel zitten.. dus zeggen blijf er tussen uit vind ik maar gek.

Verder vind ik Pmarena’s advies het beste en kan ik mij ook vinden in Ayashas.

Goed, je weet niet hoe haar vriend het etentje met de familie ervaart.
Ik vind mijn schoonfamilie en met name schoonvader niet geweldig. En ik duik soms ook mijn telefoon in om even niet met hem te hoeven praten. Is misschien een aso manier om te doen maar anders blijft ie oeverloos proberen te agiteren.

Wellicht niet in een restaurant maar regelmatig doe ik dat als we bij hem op bezoek zijn. En dan is het soms een spelletje, een boek en als ik thuis ben ga ik zelfs mijn slaapkamer in of op de laptop werk doen.

Nu zeg ik niet dat dit het geval is met TS haar familie.. maar voor sommige mensen is het gewoon heel lastig om daar vrolijk bij te zitten als de sociale batterij even op is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 22:44

veneri schreef:
Lastig omhier een oordeel over te geven als je er zelf niet bij bent geweest.

Volgens mij de spijker op zijn kop.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 23:58

Ik vraag me toch ook wel een beetje af waar die irritatie bij je broer vandaan komt. Want je gaat niet in een restaurant staan schreeuwen tegen iemand omdat ie een avondje niet gezellig doet lijkt me? Bovendien klinken de verwijten in deze ruzie voor mij als buitenstaander eigenlijk nogal als bizarre dingen om je over op te winden maar weten je broer en je vriend elkaar blijkbaar wel precies het bloed onder de nagels vandaan te halen ermee. Dus ik vraag me af in hoeverre dit een incident is nadat het 4,5 jaar prima ging of dat frustratie al veel langer opborrelt.
Ik kan trouwens ergens wel begrijpen dat je vriend in het moment dat ie zo toegeschreeuwd werd eerst in de verdediging schoot en daarna dichtklapte. Dat is misschien ook gewoon een soort paniek reactie. Wat ik niet zo goed begrijp is dat ie de dagen erna niet met het schaamrood op zijn kaken al uit zichzelf in elk geval zijn excuses naar jou en je moeder heeft gemaakt. Dat de spanning met je broer even blijft is denk ik logisch maar jullie waren er alleen bij en jij hebt m geen verwijten gemaakt maar hij word alleen boos als je er over begint? Tussen jullie twee zou jij degene moeten zijn die boos is of op zijn minst excuses ontvangt. Dat hij het niet corrigeert is veel meer wat het ergerlijk en kinderachtig maakte imo.

Ik snap dat het niet leuk is om zo veel negatieve dingen over je vriend te lezen. Maar heel eerlijk gezegd stel je nu eens voor dat jij dit verhaal zo zou lezen of horen van een vriendin? Ja oordelen vanaf het internet is makkelijk en je ziet ook maar een heel een dimensionaal beeld van iemand nu natuurlijk. Maar anderzijds loopt er nu ook een topic over 'rare dingen die je ex zei of deed' en daar zou dit verhaal echt totaal niet misstaan, zoveel mensen zijn in een relatie totaal blind voor dingen en vragen zich dan achteraf af hoe ze in hemelsnaam zulke streken over hun kant hebben laten gaan van zo'n flapdrol.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 00:36

Onali schreef:
Jouw schrijfwijze en de manier hoe het het gegaan is dacht ik dat jullie 15/ 16 jaar oud waren _O-

Ik geef je broer groot gelijk, uiteten en op je telefoon spelen is not done.
Daarentegen had je broer misschien ook niet moeten schelden. Maar voor hem heb ik iets meer begrip dan voor jou en je vriend.

42 jaar, echt?

Dit, helemaal dit.
Het komt allemaal heel kinderachtig over. Mag ik vragen hoe oud jij bent, TS? Het komt over alsof jij net 20 bent en een broertje van 17 hebt, al lees ik dat hij 25 jaar is.
Ik zie ook wat een andere bokker aanhaalde, je fantaseert er meteen verschillende scenario's bij die echt belachelijk zijn. Als het echt zover zou komen TS, ren dan lekker hard weg. Of doe dat nu al.

Zowel je vriend als je broer hebben zich als kinderachtige holbewoners gedragen. Arme ouders.
Heel erg dat voor zoiets als dit een datum geprikt moet worden, dat jullie hierom rond de tafel moeten gaan zitten.

Ik snap wel dat je paniekeert. Niemand wil ruzie tussen je broer/zus en partner. Ik had zelf zo'n ex die ik 5 jaar lang niet mee naar huis heb kunnen nemen, echt vreselijk is dat. Maar het is niet aan jou om dit te gaan lijmen, hoewel ik begrijp dat je het je aantrekt. Maar misschien moeten de mannen zich eens volwassen gaan gedragen, in plaats van dat jij loopt te soebatten en je hier en daar loopt te excuseren voor het gedrag van een ander.

Ik grabbel ook al eens naar mijn telefoon als ik bij mijn familie of schoonfamilie op bezoek ben. Uit eten al veel minder. Sowieso nooit om spelletjes te spelen. En die speel ik ook hoor, ook al ben ik 33 jaar. Ik kijk wel eens op mijn telefoon, stuur een berichtje, neem afhankelijk van wie belt ook een gesprek aan. Ik excuseer me dan wel even en hou het kort, en dat is nooit een probleem.

Als je broer zich ergens aan stoort in de toekomst, kan hij dat misschien gewoon zéggen, rustig maar duidelijk, in plaats van subtiele hints te gebruiken die niet aankomen bij je vriend.
En misschien kan je vriend er in de toekomst op letten niet naar zijn gsm te grijpen als jullie op bezoek/uit eten gaan.

Mocht ik jou zijn, zou ik op beide kwaad zijn, omdat ze zich zo aanstellen en daarmee een leuk uitje flink verpest hebben. Laat ze gaarkoken in hun sop tot ze op een normale manier met elkaar kunnen omgaan en zich bij de juiste mensen excuseren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:41

Je gaf aan dat je vriend nog steeds best boos is om alles wat er is gebeurt, zakt dat nu een beetje? Kan hij er anders tegen aan kijken? Of is het zijn visie en niet anders?