Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:34

Exitium schreef:
Poekkie schreef:
TS, De analogie met Fietsers voorrang geven is totaal afwezig… jij hoeft niet te stoppen en eigelijk geen snelheid aan te passen door even naar links te gaan. En niemand heeft daar last van, dat is immers normaal op de autostrade.

Mwoah, dat moet je niet te hard zeggen. Komt vaak genoeg voor dat iemand met 90-95 naar links komt (met wat geluk hebben ze eerst gekeken of het kan, maar dat is ook geen zekerheidje) en met die snelheid door blijft rijden. Ondertussen voegt de ander in en rijdt er met min of meer dezelfde snelheid naast, waardoor ze samen een tweebaans snelweg blokkeren tot één van de twee voorbij de ander is en de auto van de linkerbaan weer terug kan. Dat gebeurt ook 's avonds als een redelijk deel 100 rijdt waar je 130 mag, erg irritant.

Maar onder de snelheid gaan rijden (zonder trailer oid) is gewoon pure onbekwaamheid van die automobilist en niet het probleem van de invoeger. Die het overigens ook moeilijk zal hebben, want je anticipeert normaliter op iemand die gewoon de toegestane snelheid rijdt.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:39

Poekkie schreef:
Maar onder de snelheid gaan rijden (zonder trailer oid) is gewoon pure onbekwaamheid van die automobilist en niet het probleem van de invoeger. Die het overigens ook moeilijk zal hebben, want je anticipeert normaliter op iemand die gewoon de toegestane snelheid rijdt.

Nee, je moet anticiperen op de snelheid waarmee het verkeer rijdt waar jij je bij wilt voegen. Niet op de maximum toegestane snelheid op dat wegvak.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:56

Dan doe ik het toch al goed. Ik laat zwaar verkeer altijd voor, en anderen ook, mits veilig, als het druk is of er is een korte/onoverzichtelijke invoegstrook.

Maar evenveel anticiperen, dat vind ik niet. Als je invoegt moet je imo net iets meer anticiperen dan het verkeer wat al op de snelweg rijdt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:00

Maar als invoeger heb je minder opties. Je hebt 1 strook die eindig is. Enige wat je kan doen of gas geven of remmen, waarbij gas geven eigenlijk de voorkeur geniet omdat dat het doel is van de invoegstrook en je onwettig bezig bent wanneer je met een te lage snelheid invoegt.
Als persoon op de snelweg heb je meer opties. Meerdere rijstroken die niet eindig zijn, gas lossen betekent niet dat je meteen naar een illegale snelheid terugvalt etc.
Verkeer is samenspel en geen van beiden moeten gewoon stug hun ding blijven doen. Kijken naar elkaar en daarop aanpassen, maar ik doe dat in het voordeel van de invoeger, want die kan niet heel veel meer dan gas geven.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:01

madeliefw schreef:
In principe hoef je geen voorrang te geven. Alleen als het zo uitkomt geef ik het wel. Ga er zelf geen fratsen voor uithalen in ieder geval.

Dit doe ik ook

Flower033

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:13

Op het water heb je ook allerlei regels, onder andere over voorrang. De meeste watersporters weten de regels overigens helemaal niet. Boven al deze regels staat 1 regel: goed zeemanschap. Dat betekent dat je alles doet om bijvoorbeeld een aanvaring te voorkomen. Ook als je voorrang hebt. Dan vaar je niet stoïcijns door. Maar wijk jij uit. Ongeacht of de ander in een patserige motorboot vaart met tig PK of in een piepklein zeilbootje.

Zo zou het ook in het verkeer moeten zijn: Wees een heer of dame in het verkeer. Kijk naar wat jij kunt doen om het veilig te houden.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:30

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 06-08-23 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:41

Shadow0 schreef:
Nayomie schreef:
Dit is veel te zien aan mensen die al heel vroegtijdig hun knipperlicht naar links zetten bv. Zeg niet dat iemand in dit topic dat doet, maar dit soort afdwingen is niet netjes
[/quote

Dat is dus niet automatisch afdwingen maar zeker op weefvakken (invoegen en uitvoegen) heel handig om te weten of iemand naar de hoofdbaan wil invoegen of er bij de volgende afslag meteen weer afgaat.

Oh dit vind ik dus niet. Ik schrik me altijd rot van mensen die al hun knipperlicht aan doen om te laten weten wat ze willen gaan doen.
Mij is namelijk geleerd dat je je knipperlicht bij invoegen pas aandoet als je daadwerkelijk gaat invoegen. Dus als ik iemand naast mij dit zie doen kan ik me wezeloos schrikken als ik zie dat er nog geen ruimte voor is. Dan denk ik dat ik niet gezien ben en dat er zo in auto in de mijne schuift.

Ik ga er in principe altijd vanuit dat iemand wil invoegen als deze op de invoegstrook rijdt.
Zou fijn zijn als iedereen er een gewoonte van maakt om met knipperlicht duidelijk te maken dat je de afslag gaat nemen. Dus langs de blokmarkering gewoon de hele tijd je knipperlicht naar rechts aan als je niet wil invoegen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:43

En op rotondes dan ook meteen graag altijd een knipperlicht aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:44

Het is hetzelfde als iemand van rechts niet automatisch voorrang moet nemen, ook al heeft ie het. Je ziet vaak mensen niet eens naar links kijken of daar iemand rijdt, die nemen zonder stil te staan of te kijken voorrang. Ook link. Je kan voorrang hebben, neemt niet weg dat je de verkeerssituatie niet eerst in ogenschouw moet nemen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:51

Ik schuif altijd op wanneer ik kan. Wanneer ik niet kan geef ik gas bij of laat ik gas los om diegene ervoor te laten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:56

Shadow0 schreef:
Nayomie schreef:
Dit is veel te zien aan mensen die al heel vroegtijdig hun knipperlicht naar links zetten bv. Zeg niet dat iemand in dit topic dat doet, maar dit soort afdwingen is niet netjes

Dat is dus niet automatisch afdwingen maar zeker op weefvakken (invoegen en uitvoegen) heel handig om te weten of iemand naar de hoofdbaan wil invoegen of er bij de volgende afslag meteen weer afgaat.

Met een weefvak is het-soms- een ander verhaal maar bij invoegen is het echt de bedoeling dat je de richtingaanwijzer pas aan zet op het moment dat je wilt gaan. Zo is het je ook geleerd. Op die manier weet de ander dat jij iets gaat doen en of je hem gezien hebt. En ja, er zijn altijd uitzonderingen. Bijvoorbeeld als het heel druk is en het lukt moeilijk om ertussen te komen.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:57

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 06-08-23 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:02

Kimbers schreef:
Oh dit vind ik dus niet. Ik schrik me altijd rot van mensen die al hun knipperlicht aan doen om te laten weten wat ze willen gaan doen.
Mij is namelijk geleerd dat je je knipperlicht bij invoegen pas aandoet als je daadwerkelijk gaat invoegen. Dus als ik iemand naast mij dit zie doen kan ik me wezeloos schrikken als ik zie dat er nog geen ruimte voor is. Dan denk ik dat ik niet gezien ben en dat er zo in auto in de mijne schuift.

Ik ga er in principe altijd vanuit dat iemand wil invoegen als deze op de invoegstrook rijdt.
Zou fijn zijn als iedereen er een gewoonte van maakt om met knipperlicht duidelijk te maken dat je de afslag gaat nemen. Dus langs de blokmarkering gewoon de hele tijd je knipperlicht naar rechts aan als je niet wil invoegen.

Grappig, mij is dan weer juist geleerd om het knipperlicht al te gebruiken bij ‘intentie’, ook als je nog geen plaats ziet. Dan kunnen andere weggebruikers alvast zien/voorspellen waar je naartoe zal gaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:05

Dat laatste inderdaad, dat de rest weet wat je van plan bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:21

janderegelaa schreef:
Met een weefvak is het-soms- een ander verhaal maar bij invoegen is het echt de bedoeling dat je de richtingaanwijzer pas aan zet op het moment dat je wilt gaan. Zo is het je ook geleerd. Op die manier weet de ander dat jij iets gaat doen en of je hem gezien hebt. En ja, er zijn altijd uitzonderingen. Bijvoorbeeld als het heel druk is en het lukt moeilijk om ertussen te komen.

Maar dit gaat ook om weefvakken op plekken waar het druk is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:36

Als iemand zijn knipperlicht al aan doet maar niet gaat, vind ik heel storend. Ik ben dan altijd bang dat diegene de auto er tussen gaan smijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:39

Ik doe mijn knipperlicht aan als ik werkelijk ga :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:46

Ik schiet regelmatig bij Papendorp de A12 op, en daar is dat ook gelijk de afrit richting de A2. Daar zet ik m'n knipperlicht wel al aan voor ik bij het puntstuk ben, omdat veel wat daar rechts rijdt eraf moet en het dan wat handiger is dat ze weten dat ik in wil voegen en niet ook richting de A2 moet. Je kan dan makkelijker ritsen. Doen veel auto's daar op die manier.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:01

Poekkie schreef:
Kimbers schreef:

Grappig, mij is dan weer juist geleerd om het knipperlicht al te gebruiken bij ‘intentie’, ook als je nog geen plaats ziet. Dan kunnen andere weggebruikers alvast zien/voorspellen waar je naartoe zal gaan.

Dat weten ze toch wel als je op de invoegstrook rijdt… ;)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:23

Ja maar algemeen bedoeld.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 18:07

Mij is ook geleerd knipperlicht aan als je kunt, niet om aan te geven dat je wil. Op invoegstrook die ook uitvoegstrook is, dan is het idd handig wel richting aan te geven. Ook als je op de strook blijft.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:20

Kimbers schreef:

Echt exact dit, ik schrik me ook altijd rot als iemand naast of vlak voor me ineens z’n knipperlicht aanzet. Als die persoon dan echt van baan zou verwisselen, dan zit ie tegen me aan. Echt, WAAROM doen automobilisten dat

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:50

Nee, ik schuif in principe niet op. Ik anticipeer echter wel als ik zie dat de invoegende partij niet planned wanneer die in gaat voegen (gas bij of loslaten om ruimte te maken). Heeft veel te maken met ver vooruit kijken en bewust bezig zijn met auto rijden i.m.o..
Ik zit veel op de weg en zie dat mensen vooral pas op het laatste moment kijken beslissen en doen terwijl je als je wat verder kijkt je al veel kan beslissen,plannen en kan zien.

Knipperlicht bij invoegen pas aanzetten als je ook daadwerkelijk gaat inderdaad.

Al doe ik hem met de vrachtwagen wel eens eerder aan omdat mensen soms niet van plan zijn mij er tussen te laten. Of er toch nog snel even omheen gaan( terwijl ze nog achter me zitten). En vooral dat laatste maakt mij wel eens een beetje boos.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:57