senna21 schreef:Een relatie is geen statisch gegeven, maar iets waar beide partners energie en aandacht in moeten steken. De mens met wie je de relatie aanging is veranderd, evenals jijzelf.
Wat ik lees is dat ts steun en communicatie mist op dit moment. Misschien wel minstens zo belangrijk als de kinderwens zelf, ook al kan dat heel intens zijn.
TS, Ik hoop dat jullie er samen uitkomen op een goede en verrijkende manier.
En wat ik aanvullend lees, is dat de TS voor haar man beslist hoe hij zich zou moeten voelen. Hij kan werken, hij kan met vrienden op pad, hij kan zijn hobby's uitvoeren, hij kan alles nog wat hij voor ze de dochter kregen ook deed. Maar waarom geeft hij dat als argument op? Ervaart hij ook dat er voor hem niks veranderd is?
Er zijn zat vrouwen die moeder worden en daarna geen tijd meer hebben als echtgenote. Alles draait om het kind en de partner wordt in meer of mindere mate vergeten.
En dat lees ik ook een beetje in het verhaal van TS. Mijn dochter, ik doe alles, mijn man zijn leven is niet veranderd, we hebben 4x per jaar een avondje voor onszelf.
En als je dan al geen prater tegenover je hebt, zul je dus echt heel goed moeten (leren) luisteren. Wat zegt hij echt, waarom zegt hij dat, waarom is hij bang voor die verandering. Wat ligt daaraan ten grondslag. Vraag door en geef de ander het gevoel gehoord te worden. Voorkom dat je gaat invullen (hij zal wel dit of dat bedoelen) en voorkom dat je tegenargumenten verzint. Maar probeer te snappen waarom hij dit zo voelt.
En dat geldt omgekeerd net zo. Waarom is dat tweede kindje zo belangrijk. Wat mis je in je gezin of in je leven? En waarom. Je wilt steun hebben, op welke manier? Kan je man je enkel steunen als hij toch instemt met het tweede kindje? Of kun jij ook steun halen uit zijn arm om je schouder, zijn erkenning dat jij graag toch dat tweede kindje wenst, maar dat dat nu er (wellicht nog?) niet inzit? En hoe wil jij die steun voelen?
Jullie ervaren beiden dat je afstand neemt van elkaar. Hoe komt dit? En waarom? Luister naar elkaar, open en zonder oordeel of "ja maar". Wat hebben jullie, van elkaar, nodig om weer naar elkaar te groeien. Wat kan de ander doen en wat kun je daar zelf in betekenen.
Dus luister vooral. Naar je partner, geef hem het gevoel dat je luistert, probeert te snappen waarop hij zijn mening of gevoel baseert. Maar luister ook naar jezelf, naar je "ik". En zorg dat er naar je geluisterd wordt als jij ook geluisterd hebt. En dan niet dat jij hem of hij jou over haalt, maar in te begrijpen. Even enkel het "waarom en hoezo dan" van beide kanten. En even geen "ja maar!"