Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:54

Dit soort dingen zijn grappig, zolang je niemand kent die zo is. Of als het een onschuldig complot is. Maar nee, als het iemand is die je kent, is het best wel erg.

Misschien ben ik ook wel te makkelijk hoor. Ik neem veel geschiedenis/nieuws aan voor redelijk waar. En met redelijk waar bedoel ik:
- De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars, dus zo geweldig als ze zichzelf omschrijven zijn ze vast niet.
- Het nieuws houdt van drama, want anders is het niet interessant. Dus dingen zijn niet altijd zo dramatisch als het klinkt.
- We krijgen zeker niet alles te horen en te zien, simpelweg omdat veel informatie voor ons gefilterd wordt.

Dus enige skeptisme/cynisme tov nieuws heb ik wel. Al is het maar als iets schokkend of verrassend wordt genoemd, want meestal is het dat echt niet...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:20

Cer schreef:
verootjoo schreef:
Maar op de andere planeten is toch niet zo’n situatie als de aarde, die precies dicht genoeg bij de zon staat, waardoor het toch veel te heet of te koud is op de andere planeten?

offtopic: over welke planeten hebben we t dan? want het zijn er best veel, toch?

Nou gewoon die nu bekend zijn. Jupiter, Venus en mars enzo :7
Meer verstand heb ik er ook niet van :') dus geen idee of er nog meer zijn.

Schemerdier

Re: Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:22

_O- _O-

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:23

verootjoo schreef:

whahaha er zijn miljarden planeten .... miljarden .
Er zijn in ieder geval 2000 miljard melkwegstelsels ( 2000000000000) elk met heel veel planeten

om onze zon draaien de bekende planeten. Die zijn allemaal vrij dichtbij.

De oneindigheid van het heelal is om duizelig van te worden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:24

verootjoo schreef:

..wel..... uhm...
(ik volg oa hubble telescope en nu Esa Webb telescope op twitter.. dat is altijd goed voor een existentiele crisis zeg maar :') )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:27

verootjoo schreef:

:))
Er zijn meer sterren in het universum dan dat er zandkorrels op aarde zijn, en elke ster kan een planeet als de aarde hebben, of zelfs meerdere.
De planeet TOI 700 d is er een die via een telescoop zichtbaar is en vergelijkbaar is met de aarde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:32

8nnemiek schreef:
De planeet TOI 700 d is er een die via een telescoop zichtbaar is en vergelijkbaar is met de aarde.

In het sterrenbeeld 'goudvis'.. lijkt me prima voor de nieuw-autonomers... :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:48

Nou ik heb wat aangesticht door mijn Roswell opmerking lees ik. :') :+

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:54

Suzanne F. schreef:

Nee sorry die eer gaat naar verootjoo met haar zijn er nog meer planeten dan Jupiter , Mars enzo :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:11

Interessant onderwerp dit.

Ik heb ooit eens met twee vriendinnen een complot verzonnen. Ging totaal nergens over (overmatige beharing bij mannen). We hebben daar jarenlang lol om gehad. Maar de grap is wel dat je overal bewijzen vindt voor je "theorie". Het maakt niet uit waar je bent, je kan overal aanwijzingen vinden en hints die ondersteunen dat het complot klopt en het waar is wat je denkt.

En nogmaals, bij ons ging het nergens over en dat wisten we ook. Maar ik snap wel dat als je iets gelooft, dat je overal bevestiging kan vinden voor jouw werkelijkheid.

En Karenq, mooie samenvatting van hoe je naar nieuws kijkt!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:13

Precies: als je zwanger bent en op zoek naar een kinderwagen .. dan zijn die opeens overal.
De wereld is zo groot dat je automatische focus heel makkelijk bevestiging kan krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:13

Eleeke schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee sorry die eer gaat naar verootjoo met haar zijn er nog meer planeten dan Jupiter , Mars enzo :D

Hahahaha, het hele sterrenstelsel heeft totaal mijn interesse niet :') en mijn kennis dus ook niet blijkt wel _O-

Maar hè, ik claim iig niet dat ik er onderzoek naar gedaan heb en er alles van weet :+ dus ik geloof jullie op je woord als het er miljarden zijn en weet dat er mensen wel heel druk onderzoek naar doen :P

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:17

Geloven, kerkgenootschappen zijn ook complotten an sich. Oh, dit hoort in het Unpopular Opinion topic. :D

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:29

verootjoo schreef:
Hahahaha, het hele sterrenstelsel heeft totaal mijn interesse niet :') en mijn kennis dus ook niet blijkt wel _O-

Maar hè, ik claim iig niet dat ik er onderzoek naar gedaan heb en er alles van weet :+ dus ik geloof jullie op je woord als het er miljarden zijn en weet dat er mensen wel heel druk onderzoek naar doen :P

Ik dacht dat je sarcatisch was of netjes meeging in het complot verhaal. Zo wordt het nu wel erg lastig om de waarheid van verzinsels te onderscheiden... :+

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:17

Mijn psycholoog heeft wel eens gezegd dat als je iets met maar genoeg overtuiging zegt, er altijd mensen zijn die het geloven. En dit ging om mijn zus die heilig gelooft dat hier de overheid wordt gecontroleerd door pedofielen.

Feit blijft wel dat de overheid op het moment gewoon heel veel wantrouwen creëert en dat je niet alles moet geloven wat er in de media komt. Veel dingen worden gewoon krom verteld, of mensen quoten een bepaald artikel gewoon half, waardoor je allerlei onwaarheden de wereld in helpt. En er zijn altijd mensen die politici en nieuws op hun woord geloven. Zelfs als je aantoont dat die halve waarheden vertellen.
En laten we wel wezen, echt kritisch denken wordt je niet geleerd op school, daar moet je ook gewoon geloven wat er in de boeken staat en wat de leraar er vervolgens over verteld. En geschiedenis is altijd nog verteld vanuit het oogpunt van de winnaar. Daarbij moet je dingen ook in context kunnen plaatsen en daar lijken steeds meer mensen moeite mee te hebben.
Denk dat de stress van de maatschappij hier ook in mee werkt, mensen zoeken graag een scapegoat en of dit nou de vrijmetselaars zijn of de overheid doet er dan niet zo toe. Dat zie je in die corona discussie ook heel erg, mensen die dingen niet in perspectief kunnen plaatsten en daardoor de grip op de realiteit kwijtraken. Zeker als je dan ook nog eens in zo'n fabeltjes fuik beland waar je dan in communities terecht komt die zulke ideologieën allemaal aanhangen, en dan ben jij voor het eerst in je leven ineens de slimste want alleen jij ziet de tekenen, de rest zijn allemaal schapen die zich laten opdrijven door de overheid.

En in principe is jezelf autonoom verklaren dan een hele logische stap voor die mensen, en het feit dat de belastingdienst, politie en justitie dan aankloppen en je komen melden dat dit niet zo werkt is dan gewoon een bevestiging van die regel en controle. Eigenlijk is het gewoon een coping mechanisme. En dan helpt het compleet overbelaste GGZ ook niet echt mee. En laten we wel wezen, de wereld is momenteel een oliebol van jewelste. Het nieuws aanzetten is zowat al reden voor een klinische depressie.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:20

En daarom kijk ik nauwelijks nieuws. :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:05

De wereld maakt continu tijden van oliebol mee en dan horen wij nog bij het rijkere deel.
Het kan allemaal nog vele malen erger.

Nadeel van internet en mobiele telefoons is dat je continu met nieuws en info overspoeld wordt.
Het is teveel en daardoor lijkt het allemaal nog erger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:18

Enerzijds ben ik met je eens dat die 100 miljoen vluchtelingen waarschijnlijk zouden willen dat 5G met golven ten groote van een spreeuw hun grootste probleem was.
Maar je stapt er wel mee over het leed wat achter serieuze sekte of psychotische gedachten gaat. Helaas hebben wij ook van iemand afscheid moeten nemen die niet meer uit zijn alternatieve wereld raakte.

Je hebt de ietwat ontspoorde anti-ietsers die in oranje vestjes heen en weer lopen over een zebrapad, maar er is ook een groep die daardoor veel verder dan dat de weg kwijt raakt. Ik las laatst nog over een bekende sekte die eigenlijk officieel opgegheven is maar waar nog steeds aanhangers van zijn die jonge meisjes ter huwelijk afgeven aan oude kerels als een soort eer.

Een oom van mij heeft een kanker behandeling geweigert omdat hij doweg een soort van gehersenspoeld was door een kwakzalver arts die in NL uit zijn functie gezet was en zich daarna in Duitsland vrijgevestigd had. Hij heeft echt bizarre therapies voor enorme geldbedragen ondergaan en is uiteraard gestorven.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:21

Sizzle schreef:
Enerzijds ben ik met je eens dat die 100 miljoen vluchtelingen waarschijnlijk zouden willen dat 5G met golven ten groote van een spreeuw hun grootste probleem was.
Maar je stapt er wel mee over het leed wat achter serieuze sekte of psychotische gedachten gaat. Helaas hebben wij ook van iemand afscheid moeten nemen die niet meer uit zijn alternatieve wereld raakte.

Je hebt de ietwat ontspoorde anti-ietsers die in oranje vestjes heen en weer lopen over een zebrapad, maar er is ook een groep die daardoor veel verder dan dat de weg kwijt raakt. Ik las laatst nog over een bekende sekte die eigenlijk officieel opgegheven is maar waar nog steeds aanhangers van zijn die jonge meisjes ter huwelijk afgeven aan oude kerels als een soort eer.

Een oom van mij heeft een kanker behandeling geweigert omdat hij doweg een soort van gehersenspoeld was door een kwakzalver arts die in NL uit zijn functie gezet was en zich daarna in Duitsland vrijgevestigd had. Hij heeft echt bizarre therapies voor enorme geldbedragen ondergaan en is uiteraard gestorven.

Die sekte is een documentaire van.
'keep sweet, pray and obey'
De sekte van warren jeffs, die vast zit, onder andere omdat ze audio van hem vonden dat hij seks heeft met zijn 12 of 15 jarige bruid tussen een deel van zijn andere vrouwen.
Toen ik dat stukje hoorde? Brrrr

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:29

maar, er zijn toch wel meer jonge kinderen/meisjes die met oudere mannen trouwen (en waarvan ik dus aanneem dat er seks plaatsvind).. dat is niet alleen in die sekte toch?

Van de website van PlanInternational:
Wereldwijd trouwen elk jaar twaalf miljoen meisjes voor ze achttien zijn. Eén op de negen kindbruiden is zelfs jonger dan vijftien.

Dit is wel erg offtopic trouwens..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:43

Klopt, het gebeurt op veel te veel plekken in de wereld.
Maar de docu is wel een mooi voorbeeld van hersenspoeling en complottheorieën. Ze voorspellen ook enkele keren het einde van de wereld

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:48

Staat op mn lijstje om te kijken :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:00

Fleurtjuh, ja dat klopt, helaas is het niet voldoende geweest om hem gevangen te nemen, FLDS is nog steeds actief helaas en veroorzaakt nog steeds leef. Die netflix serie ken ik niet, die zal ik eens op mijn lijstje zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:06

Sizzle schreef:

Dat is niet hoe ik het bedoel. Het leed wat het veroorzaakt bagatelliseer ik niet.
Meer dat het argument dat er oliebol op de wereld is waardoor het veroorzaakt wordt eigenlijk niet toereikend is. Er is namelijk altijd oliebol op de wereld en dat zal ook zo blijven en dan zitten wij nu nog aan de goede kant van de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:13

Je krijgt tegenwoordig alleen door internet etc wel heel veel van die oliebol mee ten opzichte van vroeger.