Vervelende buurvrouw. Advies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 07:39

Ik zou de wijkagent inschakelen en dan kan die in de buurt rond vragen.
Zelf zou ik helemaal niet op de brief reageren.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 07:43

Ibbel schreef:
Ik zou op die brief reageren met: "Ik ga graag met u in gesprek, onder begeleiding van de wijkagent of buurtbemiddeling. Regelt u het of zal ik het doen?"

En dan kijken wat er gebeurt...

Dat vind ik echt een goede!
Als ik dit zo lees, is dit iemand waarbij het echt geen zin heeft weer zelf een gesprek aan te gaan.
Als ik je een tip mag geven, als je toch een gesprek aan gaat; blijf op de hoofdlijnen, doe aan duidelijk verwachtingsmanagement en ga vooral jezelf niet verdedigen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 07:51

DuoPenotti schreef:
Ik zou de wijkagent inschakelen en dan kan die in de buurt rond vragen.
Zelf zou ik helemaal niet op de brief reageren.

Juist wel reageren. Anders ben je dat botte wijf dat niet eens het fatsoen heeft op een brief te reageren. En mocht zij dan écht stappen gaan ondernemen, sta jij alvast te boek als 'niet willen meewerken'

En dat is niet handig.

Aangeven dat je wilt praten mét 'bevoegd gezag' erbij, zodat onafhankelijk wordt vastgelegd wat er wordt besproken. Dan moet zij zich daar ook aan houden nl...

DuoPenotti

Re: Vervelende buurvrouw. Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 07:54

Dat kan ook.
Maar daar komt ze dan ook wel achter als die wijkagent aan de deur komt.

Gevaar gaan zeggen dat je in gesprek wilt met buurtbemiddeling of wijkagent dat er toch onbedoeld discussie komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:10

Nee, want het is de rol van buurtbemiddeling/een wijkagent om die discussie te leiden, ongefundeerde uitspraken (je mag niet meer dan 5 paarden houden) te weerleggen, en concrete afspraken te maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:11

Ik zou na deze brief ook gaan voor buurtbemiddeling.
Of beantwoorden met een brief, maar dan wel in overleg met rechtsbijstand of juridisch adviseur. Pak het dan ook clean aan, laat het juridisch uitzoeken wat wel en niet mag, houd je er aan en koppel het dan ook zo terug.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:38

Ibbel schreef:
Ik zou op die brief reageren met: "Ik ga graag met u in gesprek, onder begeleiding van de wijkagent of buurtbemiddeling. Regelt u het of zal ik het doen?"

En dan kijken wat er gebeurt...

Dat was ook mijn eerste idee. En reageer ook via brief (foto maken ervan, ook dat je hem in de bus doet)

Wat een vervelende situatie heb je.

Mijn buurvrouw begon ook steeds meer tegen mij te appen en op een gegeven moment zelfs een aangetekende brief te sturen. Ik zat in die periode in een flinke depressie en heb toen tegen mijn man gezegd dat hij het nu over mag nemen. Hij is een stuk rechtlijniger en minder meewerkend (weet beter wat de regels zijn ook en voelt niet zo de noodzaak om te pleasen zoals ik en misschien jij)

Alle communicatie gaat nu ook via hem en sindsdien houdt ze zich aardig koest.

Er is niet meer tegenop te 'aardigen'. Bescherm jezelf en je mentale gezondheid en neem een onpartijdige partij in de arm. Dan maak je afspraken die ook op papier komen en bouw je dossier op. Kunnen jullie allebei je zegje doen en hopelijk erger voorkomen.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:41

Als je niet uit die omgeving komt, kun je nooit iets goed doen bij zulke zeikerds, heb dit hier ook...gewoon je ding doen, netjes en verantwoord en verder geniet van je leven...als ik lees wat je meemaakt is het gewoon import pesten en dit is hier ook alle dag, totdat ze vet over de grens gingen en de politie op hun stoep stond, sterk blijven en ze laten je met rust, maar doe nooit iets terug, blijf oo je erf en behandel alles met respect en zorg binnen je eigen grenzen. Anders ben je je goodwill kwijt bij de politie en rechters

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:48

Ik zou ingaan op het voorstel op het gesprek, maar het dan meteen ook "officiëler" maken met een bemiddelaar erbij (evt. zelfs een juridisch bemiddelaar). Daarzonder gaat het gesprek niets opleveren, maar gaan beide partijen hun standpunt vertellen, daar niet van afwijken en wanneer jullie uit elkaar gaan is alles nog hetzelfde als voor het gesprek.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:06

Ibbel schreef:
Nee, want het is de rol van buurtbemiddeling/een wijkagent om die discussie te leiden, ongefundeerde uitspraken (je mag niet meer dan 5 paarden houden) te weerleggen, en concrete afspraken te maken.

Dit is niet ongefundeerd hoor. Ik heb het eens opgezocht toen ik zelf nog meerdere pony's had maar bij minder dan 5 dieren word het inderdaad als hobby gezien en bij meer dan 5 kunnen ze het als bedrijfsmatig aanmerken en ook vergunningen gaan eisen.

https://www.levendehave.nl/vraag/hoevee ... eze%20lijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:08

Hier ook zeurburen. Niet zo erg als wat jij hebt, maar wel onwijs vervelend...

Het liefst bepalen zij wat wij met onze voortuin doen, hoevaak wij grasmaaien (hij maait bijna om de dag!) Wat voor planten er in staan, wanneer wij wieden enz enz.
Zelfs de schutting die op ons terrein staat, is een grote overlast voor hen, en de wimpel van de Groningse vlag, is erg vervelend.

Dat wij onze perenboom, die overigen dood was, hebben omgezaagd was not done.

Gelukkig heeft ie onze nummers niet. En hij wordt aangestuurd door zijn vrouw.

Toen hij in één week, drie x kwam om te zeuren, dit x over de Groningse vlag, was ik even flink pittig.

"Maar ... Dit...en maar...dat "

Nee kameraad, ons huis, onze tuin.

"Maar ons uitzicht."

Lang verhaal kort.
Ik ben één x flink fel geworden, dat ik dit gedrag van hen niet ook, ongeacht of ze er nu langer wonen en hoe oud ze zijn.

Voor nu hebben ze wapenstilstand en zwijgen ze. Voor hoe lang, weet ik niet.

Ik weet ook niet wat ik in jouw situatie zou doen.

Blokkeren sowieso!
En zwijgplicht aangaan en hardop negeren denk ik.
Een hele grote spreekwoordelijke middelvinger op zetten en alle "brieven" van haar, gewoon opbranden.

Dikke knuffel.
Mensen zijn soms zo lastig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:08

Polly schreef:
Dit is niet ongefundeerd hoor. Ik heb het eens opgezocht toen ik zelf nog meerdere pony's had maar bij minder dan 5 dieren word het inderdaad als hobby gezien en bij meer dan 5 kunnen ze het als bedrijfsmatig aanmerken en ook vergunningen gaan eisen.

Hangt echt helemaal van de gemeente af. Is geen landelijke/wettelijke regel. Zoals je in je eigen link kunt lezen trouwens...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:12

Ibbel schreef:

dat snap ik, maar dan zijn ze er al.
Ik bedoel vooraf.
Als je de buurvrouw zegt van: "Ik ga graag met u in gesprek, onder begeleiding van de wijkagent of buurtbemiddeling. Regelt u het of zal ik het doen?"
Dat ze dan al de discussie aan gaat. Dan moet je al sterk in de schoenen staan daar niet in mee te gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:13

Klopt. Maar ongefundeerd is het ook niet. Ik schat zo dat als de buuf er een punt van maakt dat TS dan wel gedoe kan gaan krijgen

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:42

Het aantal paarden qua hobbymatig houden houden kan genoemd zijn zijn in de APV van de gemeente.
Mocht het als bedrijfsmatig houden van dieren aangemerkt worden dan is een melding Activiteitenbesluit voldoende.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:47

Mellow schreef:
Je hebt haar 1 vinger gegeven en nu pakt ze je hele hand.

Maar eigenlijk vraag ik me af waar de buurvrouw een hand pakt?

Issue 1 was de grasmaaier. TS heeft gezegd dat ze niet op voorhand gaat waarschuwen wanneer ze gaat grasmaaien. Buurvrouw was daar niet 100% tevreden mee, maar laat het rusten. Issue afgehandeld, geen vinger wordt gegeven.

Issue 2 was met de hogedrukreiniger. Aan de ene kant moet het gebeuren, aan de andere kant kan een hele middag tot 5 uur bezig zijn met een zoemende hogedrukreiniger irritant zijn. Buurvrouw komt dat melden, het is avond en je was al de hele middag bezig, je was er misschien zelf ook al een beetje klaar mee en wilde een douche pakken en eten (speculatie). En je bent de volgende dag verder gegaan. In principe zou ik dit nog onder normale burencommunicatie scharen. Maar ik zal de tendens van het topic volgen en dit dan die ene vinger noemen.

Issue 3 is de trailer. Daar heb ik mijn mening al over gegeven, maar daar snap ik dus de krampachtige houding van de buurvrouw. Er wordt iets toegelaten door de gemeente wat eigenlijk niet toegelaten is, buurvrouw denkt "oliebol, wat gebeurt er hier, straks word ik weer zo overrompeld zoals bij de vorige buren." Ze gaat een afspraak met TS aan en dat is dat de trailer uit haar zicht geparkeerd wordt. Maar eigenlijk wordt die afspraak niet gehouden. De ene keer staat het ding 10 minuten op de in haar ogen "foute" plek geparkeerd (oké, buurvrouw, rustig blijven), maar laatst stond dat lelijke ding maar liefst 2 uur verkeerd geparkeerd. "Zie je, ze heeft lak aan me!" Paniek. Ze stuurt appjes, maar TS wimpelt die af. "He buurvrouw, doe niet vervelend, ik was gewoon even douchen. Ik zet die zo wel weg."
Geen vinger, geen hand, geen arm wordt gegeven. TS beschouwt het zelf als afgehandeld.

Issue 4 is het afgraven. TS heeft daarbij zelf aangegeven dat de buurvrouw waarschijnlijk geen melding gemaakt heeft. Het is dus eigenlijk geen issue dat je op naam van buurvrouw kan schrijven.

Als ik deze chronologische volgorde zo zie, zie ik inderdaad een beetje een bange buurvrouw die net iets sneller overgaat tot communicatie dan de gemiddelde buur en iets minder goed de schouders kan ophalen en daarom zou ik zeker dat gesprek aangaan om dat soort dingetjes uit te klaren, maar ik zie ook geen gigantische heks wiens leven alleen maar bestaat uit zeuren en totaal geen standpunt heeft. Als je dat topic van Moonfight leest, dan ben je na 3 puntjes nog lang niet klaar. :D Probeer dus ook een klein beetje te relativeren. Wat niet betekent, TS, dat je iets niet irritant mag vinden, je moet je eigen gevoel niet onderdrukken voor dat van een ander, maar probeer het ook niet groter te maken en de ander ermee te overrompelen. Ga in gesprek, probeer open te staan voor dingen waar ze misschien wel een standpunt heeft (dan moet je het er nog niet mee eens zijn) en houd frustratie binnen. Vandaar dat ik een bemiddelaar aanraad, want het is verdomd moeilijk om je eigen emotie zodanig onder controle te houden middenin een gesprek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:58

sorry hoor Gini maar dingen zoals gras af maaien of die hogedrukreiniger horen gewoon bij het dagelijkse leven, wil je absolute stilte moet je een eiland kopen want op het platteland heb je boeren die tot midden in de nacht veel meer lawaai maken.

Met die brief zou ik idd naar de wijkagent gaan. Alsof jij verantwoordelijk bent voor iedereen met paarden in een straal van 5km. Jou de botte toon verwijten terwijl de hooghartigheid er van af spat... Nee, ik zou er nu echt heel erg klaar mee zijn en een wijkagent eens en voor altijd laten uit klaren wat wel en niet mag en daarna blokkeren.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:08

@Gini, issue 2 klopt al niet. Dat schetste TS als voorbeeld van iets wat de buurvrouw zelf had gedaan, met de hogedrukreiniger aan de gang lang en de volgende dag weer verder, maar dat TS dan dus ook niet klaagt.

Ik betwijfel ook of alleen in gesprek gaan zin heeft. Ik denk niet dat de buurvrouw redelijkheid gaat zien in wat jij zegt, omdat ze simpelweg geen redelijkheid wilt zien. Ik zou samen met een derde partij, bijvoorbeeld de wijkagent, in gesprek gaan. Grote kans dat ze naar ‘autoriteit’ wel wilt luisteren. Ik zou dan ook gelijk hele duidelijke communicatie afspraken maken.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 26-05-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:08

Het is afhankelijk van apv van gemeente wanneer bedrijfsmatig wordt gezien maar aan de andere kant ook wel een hardnekkige fabel. Wellicht is de grond waar ts haar paarden staan wel agrarisch en is daar weer een andere regel van kracht. De buurvrouw die kan ook gewoon maar wat zeggen hè! Zou verder absoluut niet meer vertellen wat je wil in je leven. Eventueel alleen zakelijke mededelingen zoals vandaag gaan we graven en het daar bij houden.

En idd grasmaaier en hogedrukreiniger is normaal leef geluid tenzij je het elke dag zou doen en na 10 uur s avonds. Hier stond ook vanmorgen om 6 uur een trekker voor de deur, tja wij willen buitenaf wonen en de akkerbouwer moet ook gewoon werken. Hoe vervelend ook je hebt t te accepteren.

Edit:

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:11

Suliko schreef:
@Gini, issue 2 klopt al niet. Dat schetste TS als voorbeeld van iets wat de buurvrouw zelf had gedaan, met de hogedrukreiniger aan de gang lang en de volgende dag weer verder, maar dat TS dan dus ook niet klaagt.

Ik zou nog eens lezen, dat was wel degelijk TS die met de hogedrukreiniger aan de gang was. Maar dat moet IMO gewoon kunnen, als ik hier moest gaan klagen van dat soort dingen kon de wijkagent hier in de straat een huis kopen. :+
Als je in een dorp woont hoor je de mensen rondom je en ja daar zitten geluiden tussen die irritant zijn (slijpschijven, hogedrukreinigers, branders (onkruid), grasmachines, de verschrikkelijke schlagermuziek van een paar huizen verderop tot 11 uur in de avond die door de hele straat te horen is.)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:37

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:

dat snap ik, maar dan zijn ze er al.
Ik bedoel vooraf.
Als je de buurvrouw zegt van: "Ik ga graag met u in gesprek, onder begeleiding van de wijkagent of buurtbemiddeling. Regelt u het of zal ik het doen?"
Dat ze dan al de discussie aan gaat. Dan moet je al sterk in de schoenen staan daar niet in mee te gaan.

Dat kun je toch per brief terugsturen als zij ook brieven in de bus stopt?

"Ik ga graag met u in gesprek, onder begeleiding van de wijkagent of buurtbemiddeling. Regelt u het of zal ik het doen? We kunnen uw klachten daar bespreken, op losse appjes of brieven ga ik niet meer in."

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:40

Dat kan en als ze daar niet op reageert?
Want ze zal toch moeten laten weten is goed en wie het regelt.
Is dat dan een los appje?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:41

Ja, maar geen klacht. Los daarvan neemt in principe buurtbemiddeling contact met de betrokkenen op om het één en ander door te spreken en een afspraak te maken op neutraal terrein.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:42

DuoPenotti schreef:
Ik bedoel vooraf.

Nee, want je stuurt een brief als antwoord op haar brief. Niets mondeling. Zij stuurt een brief, krijgt ze netjes een brief terug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:43

Ik krijg niet het idé dat TS op zoek is naar een nieuwe penvriendin.