Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:30

Marije_jiplover schreef:
Iedereen die zegt dat als je huurt, je ook niks opbouwt: dat klopt, maar binnen een woningcorporatie kun je vaak wel gemakkelijk doorschuiven naar een andere huurwoning, omdat je een huurwoning achterlaat.
In geval van "huren" van haar partner, staat zij wel met lege handen wanneer de partner de relatie verbreekt en dan heeft ze niks opgebouwd aan woonjaren.

Moet je wel weer bovenaan de wachtlijst staan... en daar zitten vaak heel wat jaartjes wachten aan vast.
Ik woon hier nu 1,5 jaar en als ik zou moeten verhuizen voor bv werk dan heb ik echt niet zomaar een andere woning en ook niet in mijn oude woonplaats waar ik inmiddels 7 jaar sta ingeschreven.
Snelle berekening maakt dat ik hier zeker nog 4 jaar moet zitten voor ik terug zou kunnen als ik dat wil.
Een koophuis zet je te koop en je koopt weer een ander huis er voor terug.

Ik kan in mijn eentje geen huis kopen en ben daarom afhankelijk van sociale huur.

Marije_jiplover

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:32

Da's op dit moment ook gemakkelijker gezegd, zou sowieso éérst wat kopen en dan pas verkopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:24

Marije_jiplover schreef:
Da's op dit moment ook gemakkelijker gezegd, zou sowieso éérst wat kopen en dan pas verkopen.

Ik denk dat het op dit moment voor beide geld. 10 jaar wachten op een huurwoning is gewoon niet normaal.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:43

Volgens mij raken we nu aardig off topic.

Ik lees eerder, logisch dat ts haar vriend het huis wil houden na relatiebreuk. Dit begrijp ik ook heel goed. Maar dan hoef je ook noet te investeren in het huis en zou je alle andere lasten eerlijk moeten delen.

Als ts nu alle overigeasten betaald, betaald ze daar toch eigenlijk al huur mee?

Andere optie is de verbouwing als huur zien. Eaar kan ik me ook nog best iets bij voorstellen. 20.000 verbouwing is 2 jaar huur bijv (pittig huurhuisje dan :p) maar bij wijze van spreken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:30

Joltsje schreef:
Als ts nu alle overigeasten betaald, betaald ze daar toch eigenlijk al huur mee?

Ts betaald geen lasten, alleen de boodschappen voor hun 2 en haar eigen auto.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:44

Euh, betaalt. ;) met een T. (Sorry :) )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:15

Napie schreef:
We zijn trouwens niet getrouwd. Samenwonend zonder regeling.

Dan gaat alles naar zijn zus als hij dat in het testament heeft staan, jij krijgt in principe niks.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:01

@napie, als hij niet wil dat zijn huis naar jouw familie gaat zou hij wel kunnen vastleggen dat jij het vruchtgebruik mag hebben. Dan sta je niet op straat en blijft het huis in zijn familie.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:32

Dank je voor die tip. Ik ga me daar eens in verdiepen.
Trouwens ik begrijp het ook wel. Hij heeft hard gewerkt en gespaard en geïnvesteerd. We hebben elkaar leren kennen dat hij rond de vijftig was. Zijn familie is langer in zijn leven als ik. Ik kwam met niks. Bij leven kan het mij allemaal niet zo schelen. Gaan we uit elkaar dan heb ik mijn spaargeld en enkele dingen die mij dierbaar zijn. Maar alles is vervangbaar. Bij dood is het wel een ander verhaal natuurlijk.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 06:49

Hoi TS, ben je er al wat uit gekomen met je vriend?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 19:04

Linnie050 schreef:
Pff ik krijg er een Error van

Ook het verhaal dat er een auto is waar hij in rijd en jij betaald de benzine en reparaties.

Er is een huis van hem jij hebt straks nergens recht op.
Ook als jullie een kindje samen hebben kom je op straat te staan.
Maar je mag wel bv de badkamer gaan betalen zonder daarna ergens recht op te hebben....Lekker makkelijk straks is zijn huis mooi af.

Het is geven en nemen en niet alleen maar nemen, nemen en nemen. Omdat hij het geld er nu niet voor heeft.
Hoe het hem allemaal uitkomt.

Met overlijden wil je toch juist dat je vrouw en zeker je eigen kind een onderdak heeft....En niet oh ga maar naar mijn ouders.
Alsof je na overlijden het hele huis moet gaan leegruimen en moet gaan verkopen.
En bij je schoonouders in moet gaan wonen. Je hebt wel andere dingen aan je hoofd.
Ik kan hier met mijn hoofd niet bij.

Wat jullie ook besluiten zorg alsjeblieft dat je ingeschreven blijft staan en dat je een eigen rekening hebt met eigen spaargeld.
Dat als het niet goed gaat jij ook iets hebt om op terug te vallen.

De auto is mijn auto. Ik rijdt er iedere dag veel km's mee naar het werk. We gebruiken hem verder als we naar zijn ouders gaan of ergens anders heen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 19:06

Schuur_ schreef:
TS, met boodschappen, alle autokosten, je verzekering en dan ook nog een volledige 'huurkost' aan verbouwing betaal veel en veel te veel.

Ga samen zitten en leg alle kosten naast elkaar. Betaal 50% van de vaste lasten maandelijks aan hem en met de afrekeningen krijg je ook de helft of moet je de helft bijbetalen.
Maak een aparte rekening waar jullie alletwee een bedrag opstorten voor de gezamelijke kosten zoals boodschappen en in jullie geval de auto.

Op dit moment draag jij heel veel kosten en investeer je geld in zijn huis waar je niks meer van terug ziet. Net zoals jij nu van hem je huurkost apart moet leggen kan hij ook de 'uitgespaarde' kost apart leggen die jij bijlegt. Dan gaat het sparen misschien minder snel maar toch al met enkele 100den euro's per maand.

Echt, ga samen zitten en bespreek het. Haal de bankrekeningen en facturen boven, maak een excellijstje (ook handig voor jezelf!) met budgetten en zorg voor jezelf

Dat is het probleem. Hij wil de kosten niet delen omdat hij mij niet uit kan kopen als het uit gaat. Hij heeft zijn geld vorig jaar al uit gegeven aan de keuken. Helaas gaat sparen heel traag, ook van mijn kant.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 19:11

chevax schreef:
TS, waarom ga je door met betalen aan/geld opzij zetten voor verbouwingen? Er zijn hier zoveel bruikbare tips voorbijgekomen, waarbij die van FloortjeM de meest betrouwbare is, en toch zet je geld op zijn spaarrekening om een verbouwing te betalen waar jij niets aan hebt als je relatie stukloopt? Tenminste, zo lees ik het.
Nogmaals: dat hij zijn huis niet wil delen, is zijn goed recht. En als jullie daar allebei een goed gevoel over hebben, is het oké. Maar jij hebt geen goed gevoel. Sorry voor de harde woorden, maar in zo'n relatie gaan toch alle alarmvlaggen omhoog?
Wat is zijn reactie als je zegt "ik betaal jou een bepaald bedrag "huur" per maand en de boodschappen delen we". Als hij het daar niet mee eens is, zou ik snel op zoek gaan naar een eigen woning. Je ziet zelf toch ook wel dat dit scheef is?

Omdat ik hier ook woon. Mocht er een kind wonen over een tijdje dan wil je dit toch een fatsoenlijk huis geven?. Is een jaren 70 woning. Ik wil niet dat de kozijnen verrot eruit vallen . Maarja auto is gemaakt en terug. Maandag gaan we een afspraak maken bij de notaris.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:14

Mocht er een kind komen dan zou ik dan ook maar heel snel vastleggen dat het kind wél in het huis blijft wonen als jullie in een scheiding komen.
Voor jezelf een spoed onderdak vinden is 1 ding, maar dat wil je je kind niet aandoen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 00:27

elmiran schreef:
Schuur_ schreef:
TS, met boodschappen, alle autokosten, je verzekering en dan ook nog een volledige 'huurkost' aan verbouwing betaal veel en veel te veel.

Ga samen zitten en leg alle kosten naast elkaar. Betaal 50% van de vaste lasten maandelijks aan hem en met de afrekeningen krijg je ook de helft of moet je de helft bijbetalen.
Maak een aparte rekening waar jullie alletwee een bedrag opstorten voor de gezamelijke kosten zoals boodschappen en in jullie geval de auto.

Op dit moment draag jij heel veel kosten en investeer je geld in zijn huis waar je niks meer van terug ziet. Net zoals jij nu van hem je huurkost apart moet leggen kan hij ook de 'uitgespaarde' kost apart leggen die jij bijlegt. Dan gaat het sparen misschien minder snel maar toch al met enkele 100den euro's per maand.

Echt, ga samen zitten en bespreek het. Haal de bankrekeningen en facturen boven, maak een excellijstje (ook handig voor jezelf!) met budgetten en zorg voor jezelf

Dat is het probleem. Hij wil de kosten niet delen omdat hij mij niet uit kan kopen als het uit gaat. Hij heeft zijn geld vorig jaar al uit gegeven aan de keuken. Helaas gaat sparen heel traag, ook van mijn kant.

Dan hoef jij dus de kosten van de woning ook niet te delen. En al helemaal zijn verbouwing niet te sponsoren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 00:55

Dus je wilt wel meebetalen aan verbouwkosten terwijl je weet dat, mocht het ooit uit gaan of hij overlijdt, jij en zijn kind nergens aanspraak op maken.
Ondanks dat hij langzaam spaart ga je hier toch niet mee akkoord? Als je hier samen langzaam voor spaart maak je toch samen afspraken over ‘wat als’?
Ik denk dat jij de droomvriendin van heel veel mannen bent.
Er zijn genoeg tips gegeven over dat bijv vastleggen dat jij recht hebt op de dagwaarde van de keuken terwijl dit het huis een flinke meerwaarde geeft, echt knettergek zijn.
Ik hoop oprecht dat je ogen geopend zijn en je een oprecht eerlijk gesprek met je vent kan hebben. Maar als dit de maatstaven zijn, zou ik heel snel weg wezen.
Ik ben echt serieus geïnteresseerd in hoe dit afloopt, want ik vind dit zo enorm krom. Als hij zijn huis niet met jou wil delen en ook geen geld heeft om te investeren, moet jij maar investeren zonder garantie?
Ik dank iedereen en mijn vriend dat we allemaal wat realistischer zijn dan dat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:09

Joh laten we er even vanuit gaan dat de vriend wel bij zal trekken na een goed gesprek met de notaris, als zijn ogen een beetje geopend worden dat het zo wel heel scheef is zoals hij het in eerste instantie in gedachten had.

Zegt hij na zo'n gesprek nog steeds dat TS na zijn overlijden maar bij zijn ouders moet gaan wonen met een eventueel kind... dan zou ik wel zeggen rok omhoog en rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:18

Afbeelding

Deze is wel toepasselijk

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 21:13

Helaas heeft mijn auto nog steeds dezelfde startproblemen na bijna 2000 euro te hebben uitgegeven |o was dit echt de druppel. Heb hem nog een keer duidelijk gemaakt dat dit de relatie behoorlijk onder druk zet, vooral met zulke hoge rekeningen erbij. Ik probeer op allerlei manieren aan extra geld te komen waardoor ik geen energie meer heb om leuke dingen te doen. Hem alleen de verbouwingskosten van het huis te laten betalen kan maar dan is het huis nog niet af als we 80 zijn, en eerlijk gezegd wil ik hier op deze manier geen kind op voeden.

Blijkbaar heeft dit mijn vriend wel wakker geschud. Ik trok het gewoon niet meer en heb hem gezegd dat het onmogelijk is voor hem om dit huis in zijn eentje op te knappen. Dat als hij nog een kinderwens heeft er eigenlijk geen andere optie is dan mij vertrouwen, en samen de hypotheek betalen zodat we de badkamer nog kunnen verbouwen. Het deel dat hij af betaald heeft leggen we vast, en hij ziet nu wel in dat hij dit niet alleen red.

We gaan volgende week naar de notaris. Hij heeft vandaag contact opgenomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:15

Nou, ondanks dat het niet fijn is dat het zo ver heeft moeten komen, heeft het dan wel een goede wending gekregen. Veel succes bij de notaris.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:16

Iemand vertrouwen lijkt me sowieso behoorlijk essentieel in een relatie, al helemaal als er nageslacht komt.

Goed dat jullie naar de notaris gaan! Die kan het beste advies geven hoe dit eerlijk aan te pakken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 21:29

verootjoo schreef:
Iemand vertrouwen lijkt me sowieso behoorlijk essentieel in een relatie, al helemaal als er nageslacht komt.

Goed dat jullie naar de notaris gaan! Die kan het beste advies geven hoe dit eerlijk aan te pakken.

Ja dat zeker. Ik heb zelf best een grote stap gezet. Meerdere hele slechte relaties gehad dus het was van mijn kant heel wat dat ik mijn appartement op ging zeggen waarvoor ik bijna 9 jaar op een wachtlijst heb gestaan. Als ik er niet heel zeker van was had ik al lang verder gezocht naar een andere partner, heb niet meer de leeftijd om nog allerlei relaties te beginnen als ik nog een kind wil. Verder op dit dingetje over het huis na gaat alles goed. Nooit ruzie, en hij is de enige man waarbij ik nooit het gevoel heb gehad dat hij slecht voor mij is, of mij bedonderd. Zelfs mijn vader keurde hem gelijk goed tijdens de eerste ontmoeting. Die is niet de makkelijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:52

elmiran schreef:
Helaas heeft mijn auto nog steeds dezelfde startproblemen na bijna 2000 euro te hebben uitgegeven |o was dit echt de druppel. Heb hem nog een keer duidelijk gemaakt dat dit de relatie behoorlijk onder druk zet, vooral met zulke hoge rekeningen erbij. Ik probeer op allerlei manieren aan extra geld te komen waardoor ik geen energie meer heb om leuke dingen te doen. Hem alleen de verbouwingskosten van het huis te laten betalen kan maar dan is het huis nog niet af als we 80 zijn, en eerlijk gezegd wil ik hier op deze manier geen kind op voeden.

Blijkbaar heeft dit mijn vriend wel wakker geschud. Ik trok het gewoon niet meer en heb hem gezegd dat het onmogelijk is voor hem om dit huis in zijn eentje op te knappen. Dat als hij nog een kinderwens heeft er eigenlijk geen andere optie is dan mij vertrouwen, en samen de hypotheek betalen zodat we de badkamer nog kunnen verbouwen. Het deel dat hij af betaald heeft leggen we vast, en hij ziet nu wel in dat hij dit niet alleen red.

We gaan volgende week naar de notaris. Hij heeft vandaag contact opgenomen.

Op een wrange manier doet me dit toch onwijs goed om te horen. Klinkt ook wel echt alsof jij een grote stap hebt gezet door héél duidelijk voor je behoeftes uit te komen... En dat je vriend er dan best gehoor aan wil geven (of iig gedeeltelijk).

Ik hoop dat dit je ook wat zelfvertrouwen geeft om wat vaker voor je behoeftes op te komen want ik heb het gevoel (correct me if I'm wrong hoor) dat daar nu het één op ander op spaak loopt, waardoor je vriend onnodig laconiek blijft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:49

Hoe gaat het nu TS? Zijn jullie al bij de notaris geweest?

Ik kwam onderstaande artikel net tegen en moest gelijk aan jouw topic denken. Het bevestigt hoe belangrijk het is om het goed vast te leggen.
Samenwonen, maar niet getrouwd? Steeds meer mensen in de problemen - https://nos.nl/l/2429210

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 19:36

Roodvos schreef:
Hoe gaat het nu TS? Zijn jullie al bij de notaris geweest?

Ik kwam onderstaande artikel net tegen en moest gelijk aan jouw topic denken. Het bevestigt hoe belangrijk het is om het goed vast te leggen.
Samenwonen, maar niet getrouwd? Steeds meer mensen in de problemen - https://nos.nl/l/2429210

Thanks ga er zo met hem samen naar kijken.
We gaan het uiteindelijk samen doen met de hypotheek. Zodra ik minimaal een jaar contract heb gaan we het regelen, en hopelijk een offerte laten maken voor de badkamer :D.