Ik ben Zweeds aan het leren met de Duolingo app. In maart begonnen en heb een streak van 137. Vind het wel leuk. En die reclames,mja, voorlopig heb ik er nog geen problemen mee.
Ik begon met Duolingo, maar ik leer nu Spaans met Dreaming Spanish. Iemand wees me erop dat Duolingo ook soms wat rare dingen erin heeft zitten. Van Dreaming Spanish staan wat gratis filmpjes van op youtube, dus kun je checken of je het wat vindt. Wat ik leuk vind is dat het voral heel functioneel is. Enige is dat je niet echt grammatica leert en ik nu op een punt kom dat ik soms iets wil zeggen maar de juiste werkwoordvervoegingen niet weet. Tijd om toch daar mee aan de slag te gaan. Maar ik kan me basaal best prima uitdrukken in spreektaal en luisteren gaat echt zo snel moeiteloos vooruit! Ben nu op het punt dat ik net zo makkelijk Engelse als Spaanse filmpjes bekijk online.
LvdO
Geplaatst: 13-08-24 22:50
Mijn ervaring is dat je de taal het beste leert in het land waar die gesproken wordt. Ik heb thuis een cursus Spaans gedaan, maar op Tenerife daadwerkelijk de taal leren spreken en grappig, op.het Spaanse vasteland noemen ze mijn accent Canario. Om aan het werk te kunnen op het eiland heb ik twee opleidingen en examens gedaan, allemaal volledig in het Spaans. Dan pak je het snel genoeg op.
DuoLingo is leuk, maar vooral voor woordenschat merk ik. Ik doe het om Spaans een beetje bij te houden, Grieks, Swahili en Zweeds zijn gewoon leuk voor de hobby en doe ik vooral als ik me verveel.
Maar als je echt een taal wilt leren, dan zijn fysieke cursussen, lessen met docenten en vooral je begeven onder de locals de beste leerwegen
Contemplate, DuoLingo hanteert vooral het Latijns-Amerikaans Spaans, waarin sommige woorden etc anders zijn dan in Spanje zelf. Daarnaast hebben we op de Canarische voor sommige dingen ook andere woorden die ze op het vasteland helemaal niet kennen. Een bus noem ik standaard een guagua, omdat ze op de Canarias zo genoemd worden. maar op het vasteland is het gewoon autobús. En aan de Europese kant zeggen we coche tegen auto, terwijl in Latino America het woord Carro gebruikt wordt.
@LvdO: je hebt helemaal gelijk hoor, het beste leer je een taal door met inwoners te spreken! Wel tof dat je dat daar hebt geleerd en zelfs het dialect van daar hebt overgenomen Waar ik op doelde met Duolingo is dat in het Nederlands bijvoorbeeld ook op een gegeven moment zinnen aan bod komen als 'Heb je een hoofd?' of 'Hij heeft vijf hoofden' Grammaticaal correct, maar wanneer ga je dat ooit gebruiken? Staan wel wat filmpjes over rare zinnen in Duolingo op youtube, best vermakelijk. Niet dat het daarmee meteen waardeloos is, maar ik wilde graag functioneel Spaans leren om met mensen te kunnen praten en Spaanse content kan volgen. En dat proces gaat met Dreaming Spanish voor mij veel sneller dan met Duolingo.
Whahaha ja ik heb inderdaad in het Grieks ook de meest rare zinnen voorbij zien komen. "de rijst is roze" like what the hell moet ik daarmee? Dus ik begrijp wat je bedoelt.
Wat dat betreft heeft Duolingo inderdaad af en toe wat rare dingen ertussen zitten. En ik merk heel veel verschil tussen de talen. In het Spaans is veel meer beschikbaar dan bijvoorbeeld in het Grieks. Zoals spreken en verhaaltjes en luisteren, dat is bij Spaans wel en bij Grieks vooralsnog helemaal niet.
Fijn dat het bij Dreaming Spanish sneller gaat. Als je behoefte hebt aan lekker kletsen in het Spaans, dan mag je altijd een pb'tje sturen. altijd leuk om het bij te blijven houden!
Ik denk dat ze die rare zinnen er juist bewust in hebben zitten omdat je je dan moet focussen op zinsopbouw en grammatica. Als je alleen bruikbare zinnen leert heb je dat minder. Dan hoef je wat dat betreft minder op te letten. Dat was in het begin balen toen ik net 40 dagen bezig was en in Ecuador zat. Dan wil je gewoon standaard zinnetjes hebben eerst die je meteen kunt gebruiken. Maar nu snap ik wel de logica er achter.
Wij hebben overigens een betaald abbo dus geen last van advertenties.
germie
Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-24 09:14
Tinka schreef:
Maar als ik de andere oefening doe, waarbij je een zin nazegt, heb ik het altijd goed, dus microfoon lijkt mij onwaarschijnlijk
Bij mij gaat met Duolingo altijd het eerste woord fout. En dat met een nieuwe telefoon. Dus het ligt dan echt aan duolingo in combinatie met de microfoon.
@ tinka: kun je deze niet skippen met de 'can't speak now' knop?
Tinka
Geplaatst: 15-08-24 10:02
pol013 schreef:
Ner, bij die bepaalde oefening kan dat dus niet.
germie
Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-24 10:49
Tinka schreef:
pol013 schreef:
Ner, bij die bepaalde oefening kan dat dus niet.
En een ander laten praten? Het blijven herhalen? Ik heb soms dat als ik zie dat een zin niet gepakt wordt, of bepaalde woorden niet dat ik de zin 2k eer spreek en dan worden de niet gepakte woorden alsnog ingevuld.
Mag ik mij hier ook melden en dit topic een schop geven? Ik ben een paar jaar geleden begonnen met Spaans op Duolingo. Sinds kort doe ik ook de Math en Music courses. Het is mij wel opgevallen dat sinds gisteren de "Practice for hearts" aangepast is. Ik kan alleen nog nieuwe hartjes verdienen als ze helemaal op zijn. Als ik daarna nog een extra reclame kijk krijg ik er nog een. Meer kan niet meer. Ik heb op internet gezien dat Duolingo hiermee AB testen aan het doen was dus vrees voor het ergste... Daar baal ik wel echt van want 2 fouten is niet veel. Eerder kreeg ik een gratis proefperiode voor Super maar ik vind dat echt nauwelijks toegevoegde waarde hebben. Heeft iemand ervaring met Duolingo Max? Wat kost dat?
Zijn er nog meer mensen die de Music course ook volgen? Overigens heb ik vroeger piano leren spelen en ik ben nu van plan om dit ook weer op te pakken.
Mijn Duits loopt heel behoorlijk moet ik zeggen, en ik heb er een paar Lük (Loco/miniloco)-boekjes bijgepakt om de grammatica en werkwoordvervoegingen wat extra te kunnen oefenen. Ik vermaak me er wel mee...
De muziekcursus ga ik eens bekijken.
germie
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-24 20:58
Mijn Duolingo zit sinds vanavond in een loop. Ik krijg elke keer 1 out of 5 bij een bepaald bolletje. Heb nu 5 lessen gedaan, maar de teller blijft op 1 staan. Ik heb de app al afgesloten en opnieuw gestart. Als dit morgen nog zo is, dan ga ik wel de 'test' doen om de gehele serie van unit 5 die er nog rest over te slaan. Dat zijn maar een stuk of 8 bolletjes meer. Maar vandaag ben ik dus niet verder gekomen.