Twijfel kinderwens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Twijfel kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 07:30

TS, Ik had precies hetzelfde en heb nu een zoontje van 2,5 en dolgelukkig ermee.

Ook altijd gezegd dat ik geen kinderen wilde. Mijn twijfel kwam toen m'n broer een kind kreeg en iedereen om mij heen kinderen kreeg. Ik heb daarom samen met mijn vriend besloten om ervoor te gaan. Maar of je er nu wel of niet voor kiest, er is geen goed of slecht natuurlijk :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:03

Karin schreef:
Welke garantie heb je dat een leven mét kinderen wel over rozen gaat? Misschien krijg je een kind dat veel zorg nodig heeft (of zelfs jong overlijdt, om wat voor reden dan ook). Misschien krijgt jouw kind de verkeerde vrienden (ondanks zijn goede opvoeding). Misschien besluit jouw kind op een dag dat hij het helemaal heeft gehad met zijn ouders.

Hier wil ik even op inhaken, in mijn omgeving zie ik dat maar vaak genoeg. Geen contact tussen ouders en kind(eren). Het hebben van kinderen zal geen garantie zijn dat je (later) niet eenzaam zult zijn. Bij sommige gaat dat heel gemakkelijk en bij sommige juist niet. Zie het bij mijn zus en zwager. 1 van hun kinderen zorgt voor erg veel problemen, drugs gebruik, verkeerde vrienden, veel problemen door het drugs gebruik. Mijn zus is klaar met al die problemen en zijn gedrag, hij heeft zelfs de smoes gebruikt dat ze overleden was om onder gedoe uit te komen, hoe kan je het verzinnen. Mijn zwager blijft hem de hand boven het hoofd houden... Hun andere kind is het tegenover gestelde. Zo apart om te zien, zelfde opvoeding gehad maar zo totaal anders in alles.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:12

Waar mijn vriend en ik ook heel “bang” voor mijn is een gehandicapt kind of een kind met ernstige stoornissen / gedragsproblemen. Die kans is ook best aanwezig namelijk. Dan heb je dus nóg meer zorgen en nog meer stress. En het lijkt me ook onnozel om bewust een beperkt kind te maken. Tuurlijk is die kans nooit 100% maar als je weet dat de kans op een stoornis groot is denk je wel even 3x na.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:53

poes schreef:
Ayasha: Het is voor iedereen te triest voor woorden. Voor die kinderen die er helemaal niets aan kunnen doen maar ook voor de pleegouders die er met de beste bedoelingen in gaan.
Het wordt enorm onderschat en wat ik hoor van zij die er inmiddels op terugkijken: dat het heel goed kan dat het ondankbaar is en nutteloos voelt.

Als je erin gaat met het idee dat het 'dankbaar werk' wordt, is het bij voorbaat al verloren natuurlijk. Want sommige kinderen hebben inderdaad behoorlijk wat problemen, en als alles vlot gaat met het kind, dan is het wel de biologische familie die enorm dwarsligt of jou de schuld geeft van het missen van hun kind. Maar is dat niet hetzelfde met eigen, biologische kinderen? Die hebben ook fases dat ze je totaal stom vinden (pubers bv), of daar kan het ook erg zwaar worden.

Ik herken dus niet wat je schrijft, ik geef paardrijles aan pleegzorgkindjes en natuurlijk hebben die zo hun problemen. Maar het zijn geen halve psychopaatjes ofzo.

@TS: bij mij was het altijd een hele duidelijke nee. Mijn vriend wil helaas wel kinderen. We zijn al lang samen (+ 15 jaar) en hij dacht dat hij zich erbij neergelegd had, maar toch niet bleek een tijd geleden... Al mijn en zijn vrienden hebben minstens één of twee (of meer) kinderen, maar er is niks gaan kriebelen bij mij.

Omwille van mijn vriend ben ik nu wel aan het kijken of het toch zou lukken voor mij, een kind. Ik heb totaal geen hekel aan kinderen (geef paardrijles, ben scoutsleidster geweest, altijd veel gebabysit) en voel ook geen ongemakkelijkheid rond kinderen. Maar heb gewoon geen enkele behoefte aan een kind van mezelf. Pleegzorg zou ik dan weer wel zien zitten, maar vindt mijn vriend minder, die wil juist wel zichzelf terugzien in een kind. Hier dus ook volop twijfel, ben zelf ook alweer 32 jaar dus jaaaaren twijfelen kan ook niet meer...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:57

poes schreef:
Ik geloof dat het systeem in België wel anders is? Hier kun je niet kinderen voor een weekend opvangen voor zo ver ik weet.

Jawel, je kan in België kiezen om weekends of vakanties op te vangen. Bv ook pleegzorg voor volwassenen, vluchtelingen die tijdelijk onderdak nodig hebben; of mensen met een mentale handicap die in het weekend komen logeren zodat hun gezin even rust heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:59

Er zijn zoveel vormen van pleegzorg dat het totaal niet mogelijk is alles over één kam te scheren.

In mijn omgeving ken ik best veel pleeggezinnen en soms gaat het goed en soms gaat het niet goed.
Je moet wel sterk in je schoenen staan en niet denken dat het wel dankbaar werk is om een kind op te vangen, want het is gewoon keihard werken, harder dan met eigen kinderen. Je hebt de natuurlijke liefdesband niet en de hormonen niet die je bij een biologisch kind wel hebt. Daarbij zijn het natuurlijk niet voor niks pleegkinderen dus krijg je er ook extra zorgen bij.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 10:55

Fitzroy schreef:
Dagahra schreef:

Ik denk dat er ook aan ligt hoe je er zelf in staat als ouder zijnde. Als je zelf al een enorme stresskip bent, dan helpt dat natuurlijk niet mee.

'Vrijheidsbeperking' maak ik mij niet meer druk om, sinds ik een boerderij run. Dan is de vrijheid ook wel grotendeels weg :')

Ik vraag me eigenlijk af waarom je dit topic gestart bent. Volgens mij ben je er al lang uit want alle negatieve input wijs je van de hand. Prima, maar zeg dan ook gewoon dat je alleen positieve verhalen wilt horen om je keuze te bevestigen.

Zeg alleen dat ik mij om de Vrijheidsbeperking niet druk maakt.

Daarnaast raad ik je aan om mijn posts eens goed door te lezen, dan zie je je antwoord al staan. Daar staat letterlijk dat ik ergens al wel weet. Maar dat mijn gedachtes en angsten mij doen laten twijfelen ;)

En dan had je dit stuk ook gelezen.
Citaat:
Juist in zulke kleine dingetjes, merk ik dat er enorm anders in sta. Waar ik toen alles als excuus gebruikte om niet aan kinderen te beginnen. Bedenk ik nu opeens allerlei oplossingen.

Daarnaast vind ik je toon nogal lichtelijk aanvallend. In mijn ogen nergens voor nodig.

Ik wil de rest in ieder geval bedanken voor hun reacties.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 10:57

Solleke_Noah schreef:
@TS: bij mij was het altijd een hele duidelijke nee. Mijn vriend wil helaas wel kinderen. We zijn al lang samen (+ 15 jaar) en hij dacht dat hij zich erbij neergelegd had, maar toch niet bleek een tijd geleden... Al mijn en zijn vrienden hebben minstens één of twee (of meer) kinderen, maar er is niks gaan kriebelen bij mij.

Omwille van mijn vriend ben ik nu wel aan het kijken of het toch zou lukken voor mij, een kind. Ik heb totaal geen hekel aan kinderen (geef paardrijles, ben scoutsleidster geweest, altijd veel gebabysit) en voel ook geen ongemakkelijkheid rond kinderen. Maar heb gewoon geen enkele behoefte aan een kind van mezelf. Pleegzorg zou ik dan weer wel zien zitten, maar vindt mijn vriend minder, die wil juist wel zichzelf terugzien in een kind. Hier dus ook volop twijfel, ben zelf ook alweer 32 jaar dus jaaaaren twijfelen kan ook niet meer...

Poeh! Dit lijkt mij al helemaal een lastige situatie. Advies kan ik je er niet in geven. Maar wil je wel enorm veel sterkte toewensen :)

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 11:03

MarlindeRooz schreef:
Waar mijn vriend en ik ook heel “bang” voor mijn is een gehandicapt kind of een kind met ernstige stoornissen / gedragsproblemen. Die kans is ook best aanwezig namelijk. Dan heb je dus nóg meer zorgen en nog meer stress. En het lijkt me ook onnozel om bewust een beperkt kind te maken. Tuurlijk is die kans nooit 100% maar als je weet dat de kans op een stoornis groot is denk je wel even 3x na.

Die angst begrijp ik heel goed. Ik heb van zeer dichtbij gemaakt hoeveel zorgen en 'ellende' dat geeft. Weet er als grote zus alles vanaf. Gelukkig is datgene wat mijn zusje heeft niet erfelijk. Is allang allemaal keer onderzocht.

Maar het speelt natuurlijk wel mee bij mijn twijfels. Want zou dat absoluut niet nog een keer mee willen maken. Niet voor ons zelf, maar ook niet voor het 'kind'

Het is gelukkig allemaal wel redelijk goed gekomen met mijn zusje. Maar wat een zorgen en verdriet. Maar als mijn moeder het voor de 24 week geweten had, dan had ze een hele andere keus gemaakt. Puur uit liefde voor mijn zusje, zodat haar een hoop ellende gespaard was gebleven. Maar toendertijd was apparatuur veel minder goed, waardoor ze het niet hebben gezien op de echo's.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:09

@Daghara, ik heb je posts doorgelezen en daarom trok ik ook die conclusie. Verder vraag je meerdere keren om mensen die bewust kinderloos zijn met redenen waarom het topic te verlaten. Dat vraag je niet bij mensen die wel kinderen hebben. I rest my case en zal het topic ook ontstippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:01

Solleke_Noah schreef:

Dit speelt ook bij een vriendin van mij en haar partner. Zij zijn er nu op uitgekomen dat hij een lesbisch koppel gaat helpen hun kinderwens te laten uitkomen. Het wordt hun kind, maar hij is er wel bij betrokken. Een soort gedeeld ouderschap waarbij het kind wel bij de moeders woont maar regelmatig samen met de vader dingen zal gaan doen, samen verjaardagen en belangrijke momenten vieren etc.

Het lijkt mij iets heel anders dan echt vader zijn, maar voor deze vriend is het een oplossing waarbij hij toch iets van zichzelf ziet opgroeien en samen dingen kan doen. En vriendin is er ook blij mee, die wilde hem zijn wens niet ontnemen maar zelf écht geen kinderen.

Wellicht is zoiets ook iets voor jullie?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:06

Blijheid schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dit speelt ook bij een vriendin van mij en haar partner. Zij zijn er nu op uitgekomen dat hij een lesbisch koppel gaat helpen hun kinderwens te laten uitkomen. Het wordt hun kind, maar hij is er wel bij betrokken. Een soort gedeeld ouderschap waarbij het kind wel bij de moeders woont maar regelmatig samen met de vader dingen zal gaan doen, samen verjaardagen en belangrijke momenten vieren etc.

Het lijkt mij iets heel anders dan echt vader zijn, maar voor deze vriend is het een oplossing waarbij hij toch iets van zichzelf ziet opgroeien en samen dingen kan doen. En vriendin is er ook blij mee, die wilde hem zijn wens niet ontnemen maar zelf écht geen kinderen.

Merci voor de suggestie maar nee, dat zou echt niks voor ons zijn. Ik ben dan wel weer zo bezitterig dat ik niet zou willen dat mijn vriend 'ergens' een kind heeft lopen, en dan ook nog niet van mij :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:15

Blijheid schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dat lijkt me een heel gevoelige situatie, een beetje zoals met pleegkinderen. Want dan zijn er al 3 (of 4, als je de vriendin ook meetelt) mensen die elk hun mening zullen hebben over de opvoeding. Je kan daar wel afspraken over maken, maar het risico zit er zeker in dat der daar meningsverschillen uit voortkomen en hoe goed je dat ook probeert te managen, het kind zit daar toch tussenin.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 20:51

Sclimpre schreef:
Solleke_Noah schreef:

Blijheid schreef:

Dat lijkt me een heel gevoelige situatie, een beetje zoals met pleegkinderen. Want dan zijn er al 3 (of 4, als je de vriendin ook meetelt) mensen die elk hun mening zullen hebben over de opvoeding. Je kan daar wel afspraken over maken, maar het risico zit er zeker in dat der daar meningsverschillen uit voortkomen en hoe goed je dat ook probeert te managen, het kind zit daar toch tussenin.

Volgens mij is het juist een prachtige oplossing. Er zijn lesbische stellen met 2 kinderen; elke vrouw een kind, zelfde vader die met zijn eigen vrouw ook nog een kind heeft.

Je moet geen kind op de wereld zetten omdat je partner een kind wilt, dat is echt een van de slechtste redenen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:02

Toen ik op basisschool zat dacht ik dat ik op deze leeftijd allaaaaaang kinderen had. :7

Nu heb ik geen relatie, maar ik had wel gedacht dat ik er meer duidelijkheid over zou krijgen naarmate ik ouder ging worden. Niet gelukt. Ik ben 27 en ik heb geen flauw idee of ik kinderen zou willen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:12

Ik twijfel ook nog. In de zin van; op dit moment heb ik er totaal geen behoefte aan, maar gaat die behoefte ooit komen?
En ga ik er spijt van krijgen als ik er niet voor ga? }:0

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:52

Matheno schreef:
Maar ben je dan nooit een soort van bang dat je leven erg oppervlakkig wordt?
Dat alles draait om werken, netflixen, barhangen? Nooit kans om oma te worden, potentieel die eenzame tante worden waar je neefjes en nichtjes een verplicht bezoekje moeten afleggen?

Ik vind dit aan de ene kant een hele rake opmerking en aan de andere kant echt de allerslechtste reden om aan kinderen te beginnen. :D

Raak omdat ik denk dat er heel veel mensen bang zijn om alleen over te blijven, of om alleen te sterven zonder dat ze kinderen en kleinkinderen hebben gekregen.

Aan de andere kant is het natuurlijk kolder dat je kinderen zou moeten krijgen zodat je juist gerust bent op verzorging.

Nou, dat is een hele rooskleurige manier van de wereld bekijken ( niet specifiek naar Matheno gericht, maar in het algemeen ) want sterven doen we allemaal alleen ( anders ging je wel tegelijk met iemand anders dood :P )

In de samenleving van vandaag de dag, is de kans dat je in een verzorgingshuis weg zit te rotten, met of zonder kinderen hoe dan ook heel groot. Mensen hebben geen aandacht of geduld meer voor elkaar. Ik woon nu nog in de stad, maar ik zie de stad volledig verloederen. Een grote rotzooi, aso volk, ruzies etc. De wereld is een groot rampenfonds aan overstromingen, branden, hittegolven etc.

Daarom heb ik geen kinderen. Nooit gewild ook. Maar ik kan mij wel voorstellen dat mensen twijfelen of van gedachte veranderen. Denk er alleen goed overna, maar goed, dat moet met alles. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:03

Liever spijt van kinderen die je niet hebt
Dan spijt van degene die je wel hebt
Is mijn gedachte er altijd bij :+

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:09

Sonja_vR schreef:
Liever spijt van kinderen die je niet hebt
Dan spijt van degene die je wel hebt
Is mijn gedachte er altijd bij :+

Zo, inderdaad. Ik vind kinderen toch wel een geval van; Bij twijfel vooral NIET doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:28

Eens! Een kind moet gewoon heel gewenst zijn!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:32

Dat je twijfelt wil toch niet zeggen dat het kindje niet gewenst is?
Ik denk dat spijt van een kind dat je wel hebt verwaarloosbaar klein is, spijt van een kind dat je niet hebt kan een enorm verdriet zijn dat je je leven lang meedraagt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:34

truus1957 schreef:
Ik denk dat spijt van een kind dat je wel hebt verwaarloosbaar klein is, spijt van een kind dat je niet hebt kan een enorm verdriet zijn dat je je leven lang meedraagt.

Waarom denk je dat dat verschil zo groot is? Waarom is spijt vab een kind dat je wel hebt verwaarloosbaar klein?
Ik kan me voorstellen dat je ook daar gruwelijk spijt van kan hebben, maar ik denk dat dat zo'n taboe is dat niemand dat openlijk zal vertellen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:42

Goof schreef:
truus1957 schreef:

Waarom denk je dat dat verschil zo groot is? Waarom is spijt vab een kind dat je wel hebt verwaarloosbaar klein?
Ik kan me voorstellen dat je ook daar gruwelijk spijt van kan hebben, maar ik denk dat dat zo'n taboe is dat niemand dat openlijk zal vertellen.

Dat zal inderdaad een taboe zijn en dat het nooit gebeurt zal je mij niet horen beweren. Ik ben er alleen van overtuigd dat het niet heel vaak voorkomt. De liefde die je voelt voor je kind is echt met niets te vergelijken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:46

Ik denk dat het vaker voorkomt dan we denken. Juist omdat er zo'n taboe op zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:48

truus1957 schreef:
Dat zal inderdaad een taboe zijn en dat het nooit gebeurt zal je mij niet horen beweren. Ik ben er alleen van overtuigd dat het niet heel vaak voorkomt. De liefde die je voelt voor je kind is echt met niets te vergelijken.

Toch ken ik diverse mensen die niet zeggen direct spijt te hebben, maar wel zeggen als ik het nog eens over kon doen zou ik geen kinderen meer hebben.
Die kinderen zijn niets te kort te gekomen, zeer zeker niet. En er zal ook echt van gehouden worden.
Maar zo'n uitspraak is toch ook niet zo maar denk ik dan. En heb hem echt wel vaker dan 1 keer gehoord.

Ik kende 1 persoon die wel zei spijt te hebben, die heeft kinderen genomen voor haar man.
En omdat iedereen zei, als je kind er van is dan hou je er echt wel van is ze daarop mee gegaan.
Ze haat haar kinderen niet, maar er echt zo van houden zoals sommige moeders aangaven. Nee ook niet.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 31-08-21 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt