Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:10

Precies mindim, natuurlijk is dat mooi als je dat nu probeert niet te kopen. Eens hoor.
Maar dan sluit die fabriek en is er niet ineens een goede baan voor de ouders.
Regering geeft er idd geen bal om...wat dan, wat blijft er dan over voor werk.

Heel simpel als ze het nu ander, beter, werk zouden krijgen zaten ze ook niet in die fabriek.
Maar waarschijnlijk is dat dat nog de beste keuze uit veel slechtere.

Helaas geven onze wereldleiders daar ook niks om, want die kunnen het echt gaan veranderen.
Die trekken hier wat geld uit om de elektrische auto, windmolens en zonnepanelen te stimuleren (lees subsidie van een Tesla aan toch al rijke) .... en wie mag de grondstoffen delven...juist ja....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:12

Mindim schreef:
Pantykous schreef:
Dit dus.

Maar wij hebben het verkeerd Vero. Je moet niet duurzaam kopen maar juist slecht geproduceerde bagger, dan redt je kindjes van sekswerk.

Je moet niet de kop in het zand steken wat er zou kunnen gebeuren. Je kunt je zelf wel een veer in de achterste steken dat jij het wel goed doet, maar vraag je dan ook werkelijk af wat er gaat gebeuren als die fabrieken sluiten of denk je daar niet over na?

Het is utopie dat de volwassenen ineens riante inkomens gaan verdienen zodat hun kinderen thuis kunnen blijven. Kinderhandel is booming daar, de regering boeit de rechten van het kind niet, spring daar dan voor in de bres. Een duurzaam shirtje kopen is dan inderdaad dan wel een hele gemakkelijke manier om te denken dat je bijdraagt aan de welzijn van die kinderen.

Ik doe het niet alleen voor de kinderen maar ook voor de belasting op het milieu, misschien wel het meest dat laatste. Mijn in Europa geproduceerde kinderkleding komt niet in kinderhandjes dus die kunnen qua keuzes van mij dan sowieso al op weinig steun rekenen.

En wat ik zeg, ik ben niet roomser dan de paus. Ik heb een iPhone, die worden niet bepaald ethisch geproduceerd. Er liggen wat oude hunkemoller broekjes in mn ondergoedla, geen idee waar dat gehaald wordt. Ik ga wel eens op een vliegvakantie. En zo waarschijnlijk nog 100 voorbeelden.

Ik verwacht geen 1000% correctheid, maar ieder klein ding is al een ding toch?

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:14

Leuke discussie dit, maar het antwoord is heel makkelijk. Zolang de lokale overheiden in de landen niks doen, kunnen wij hier ook niks doen.

Zelfs productie in Portugal/Polen en Marokko is geen grip op en dat is dicht bij huis.

Ik importeer zelf textiel, heb een opleiding textielmanagement. Geloof me bedrijven doen alles wat ze kunnen om dit soort praktijken te voorkomen. Zara gaat niet voor hun lol naar Bangladesh en zegt zoek even een fabriek op waar een paar kinderen werken.

Het is vanuit Europa 0 te controleren wat er in die fabrieken gebeurt, dit soort landen China/India/Bangladesh/Pakistan gaan niet veranderen als de overheid hun regels niet aanpast. Kledingmerken/grootwinkelbedrijven of wij als consument gaan dit never nooit niet veranderen door een shirtje meer of minder te kopen. Als groothandel/merk zijnde verhuizen naar een andere fabriek, meer controles doen, heeft allemaal absoluut geen zin.

Fabrieken staan daar in hun recht om producties uit te besteden, vooral Bangladesh is talent in het doorschuiven van producties en dat is wat je in de programma's voorbij ziet komen wat fout gaat. Helaas "mogen" deze fabrieken die gewoon doen. Als het labeltje in een andere fabriek erin gestikt wordt heb je alleen de certificaten van die desbetreffende fabriek nodig. De fabrieken waar gekocht wordt zullen altijd netjes hun certificaten hebben, deze worden door alle grootwinkelbedrijven gehandhaafd en gecontroleerd. Amfori BSCI is de meest voorkomende betreffende de werkomstandigheden. Zonder dit certificaat mag je in de grootste winkels in Duitsland niet eens verkopen als merk. Maar tenzij je 24/7 naast een productie gaat staan is het systeem nooit waterdicht.

In China weigeren werknemers te werken voor fabrieken waar ze "niet" mogen overwerken. Overwerken levert daar meer op dan de reguliere uren, dus ze willen graag die overuren. Gevolg is dat veel van de fabrieken daar negatief scoren op overwerk.

Zeggen dat een Zara/Zeeman/Primark/RalphLauren etc hun fabrikanten uitkleed is ook onzin tot en met. Als zo'n importeur meer gaat betalen voor een artikel wordt het bedrag vol gas in de zak van de directie gestoken en niet in hogere salarissen voor de medewerkers. Kortom alleen de lokale overheid kan hierin verplichten de minimumlonen te verhogen.

Veiligheid van de fabrieken, wordt hier ook gecontroleerd. Dus de fabriek waar jij je productie neerlegt zal wellicht goedgekeurd zijn. Echter laten ze een rits/label/ of ander onderdeel van een item in een andere fabriek maken. Kunnen zij dit gewoon uitbesteden, als het uiteindelijke artikel maar in de laatste "goedgekeurde" fabriek in elkaar gezet is. Wij kunnen als consument bijna nooit 100% controleren waar het artikel nou exact vandaan komt. Kinderarbeid is een probleem van een lokale overheid die de kinderen niet verplicht naar school te gaan en dit streng controleert.

Er is maar een handjevol met merken die het helemaal gecontroleerd laten lopen, echter is dit niet voldoende om de hele wereldbevolking te voorzien van textiel. Gelukkig worden er wel stappen gemaakt, veel huistextiel wordt organisch. We zien steeds meer bamboe, gerecyclede stoffen etc. Er wordt continue aan gewerkt om het waterverbruik in fabrieken te reduceren. Grootwinkels stellen steeds strengere eisen aan hun fabrieken, hebben er kantoren op zitten om vaker te controleren.

Echter moeten we vooral niet denken dat de wereld binnen een week veranderd is, maar elke stap voorruit is er 1.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:15

Stephanie_M schreef:
Echter moeten we vooral niet denken dat de wereld binnen een week veranderd is, maar elke stap voorruit is er 1.

Ik denk het hele topic samengevat in 1 heldere conclusie _/-\o_ *\o/*

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:15

verootjoo schreef:
Als mensen fatsoenlijk betaald zouden krijgen voor hun werk, is er geen kinderarbeid nodig. Als er meer welvaart komt kunnen kinderen naar school. En als er meer welvaart in een land komt worden er minder kinderen geboren.
En dat is misschien niet per se goed voor de kinderen van nú, maar de toekomst zeker wel.

Nou dit zeg...

Als ik zo het topic aan het einde doorlees, mogen de kinderen op hun knietjes ons bedanken dat we de goedkope meuk kopen, want anders waren ze in de seksindustrie geëindigd.

Sommige noemen het een cliché, maar ik vind wel dat een betere wereld bij mezelf begint. Ik wil mezelf recht in de spiegel aan kunnen blijven kijken en ik vind dat iets wat ver van mij weg is, ik daarvoor niet weg wil kijken.

Hoe betere scholing, hoe meer welvaart, hoe minder kinderen, etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:20

Pantykous schreef:
Ik doe het niet alleen voor de kinderen maar ook voor de belasting op het milieu, misschien wel het meest dat laatste. Mijn in Europa geproduceerde kinderkleding komt niet in kinderhandjes dus die kunnen qua keuzes van mij dan sowieso al op weinig steun rekenen.

En wat ik zeg, ik ben niet roomser dan de paus. Ik heb een iPhone, die worden niet bepaald ethisch geproduceerd. Er liggen wat oude hunkemoller broekjes in mn ondergoedla, geen idee waar dat gehaald wordt. Ik ga wel eens op een vliegvakantie. En zo waarschijnlijk nog 100 voorbeelden.

Ik verwacht geen 1000% correctheid, maar ieder klein ding is al een ding toch?

Precies, daarom snap ik ook niet dat je mensen die geen duurzame kleding kopen per defenitie egoistisch noemt.

Anoniem

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:24

Het werkt in die landen heel anders dan als hier. En de problemen zijn heel wat groter dan enkel de kinderarbeid. In India heb je enorm veel weeskinderen die op straat leven, bijna 18 miljoen. De maatschappij en regering boeit het niet. De regering knoeit zelfs met de cijfers, om te doen alsof armoedebestrijding helpt.
De mensen, overheden, fabrikanten aldaar moeten wel mee willen doen, anders krijg je daar helemaal geen grip op. Misschien hier en daar een druppel op de gloeiende plaat. Dit speelt al zo enorm lang en het is enorm complex om dit probleem te verhelpen. Een duurzaam shirtje kopen is meer voor je eigen gevoel dan dat het daadwerkelijk helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:30

Sakura789 schreef:
verootjoo schreef:
Als mensen fatsoenlijk betaald zouden krijgen voor hun werk, is er geen kinderarbeid nodig. Als er meer welvaart komt kunnen kinderen naar school. En als er meer welvaart in een land komt worden er minder kinderen geboren.
En dat is misschien niet per se goed voor de kinderen van nú, maar de toekomst zeker wel.

Nou dit zeg...

Als ik zo het topic aan het einde doorlees, mogen de kinderen op hun knietjes ons bedanken dat we de goedkope meuk kopen, want anders waren ze in de seksindustrie geëindigd.

Sommige noemen het een cliché, maar ik vind wel dat een betere wereld bij mezelf begint. Ik wil mezelf recht in de spiegel aan kunnen blijven kijken en ik vind dat iets wat ver van mij weg is, ik daarvoor niet weg wil kijken.

Hoe betere scholing, hoe meer welvaart, hoe minder kinderen, etc etc.

Ik denk dat mensen niet zo zeer wegkijken hoor, maar weten dat het niet helpt.

Er werken ook een hoop kinderen in de goudmijn industrie en in de kobalt industrie voor in je mobieltje, misschien die maar de prullenbak in dan :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:32

Sakura dat is verdraaien van wat mensen zeggen.....

Het is wat Stephanie_M mooi beschrijft.
Wat eerder ook al aangehaald werd, de regeringen moeten er wat aan doen.
En het helpt beter als we daar op de een of andere manier in opstand voor komen dan een fabriek laten sluiten omdat we daar niets van kopen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:35

Voor mobieltjes heb je de fairphone, eerlijk geproduceerd. En hoe meer vraag er is hoe meer aanbod van duurzame producten er zullen komen.
Idem met kleding. En dat is een proces wat tijd kost.
Met niks doen blijft het zoals het is en dat is ook niet goed mi.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:36

Ik vind het ook wel bijzonder dat we dan zelf niks hoeven doen want er verandert toch niks dus kunnen we het net zo goed blijven doen. Dat is net zo goed andersom beredeneren.

En nee ik geloof ook niet dat ik mijn eentje iets verander en ik ben verre van een heilige maar als ik toch wel minder vervuilende kleding wil kopen is daar toch ook niks mis mee.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:41

Mindim schreef:
Ik denk dat mensen niet zo zeer wegkijken hoor, maar weten dat het niet helpt.

Er werken ook een hoop kinderen in de goudmijn industrie en in de kobalt industrie voor in je mobieltje, misschien die maar de prullenbak in dan :+

Weten dat het niet helpt en dan maar niets doen? Het maar in stand blijven houden? Omdat anderen (regeringen) dit maar zouden moeten oplossen?

Volgens mij is dit geen algemeen kinderarbeid topic. Ja, op heel veel plekken werken er kinderen. En nee, ik keur het nergens goed en probeer de spullen die we aanschaffen verantwoord te kopen, lang mee te doen en te repareren waar nodig. Heb ik niets wat door kinderhanden is gemaakt? Ik weet het niet, dat zou kunnen, maar ik koop niet bewust van merken/leveranciers die in ieder geval de schijn tegen hebben.

Probeer juist ook de goede merken te supporten door te kopen, koop veel fair trade, is dat helemaal 'goed'? Vast niet, maar ik wil er wel echt mijn best voor doen. Het is waarschijnlijk een druppel op de gloeiende plaat, maar wel een druppel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:42

Op het moment dat van bedrijven (én landen) met kinderarbeid steeds minder gekocht wordt en van bedrijven/landen zonder kinderarbeid juist meer, zal de wetgeving/bedrijfsplan veranderen zodat hun land/bedrijf toch weer interessant wordt om zaken mee te doen.

En nee, ik heb niet de illusie dat 1 shirtje correcter kopen de wereld doet veranderen. Maar op het moment dat veel mensen dat doen, verandert er wel degelijk wat.

Het werd in het verleden ook gezegd over vegetariër worden, dat 1 persoon die minder vlees eet geen verschil maakt, toch zie je in het grotere geheel ondertussen wel degelijk veranderingen. Idem dito met diervriendelijker gehuisveste (vleesproductie)dieren. 1 persoon die er meer geld aan wil uitgeven maakt geen verschil, maar ondertussen doen zo veel mensen het dat het wel degelijk voor dieren een groot verschil maakt. De markt is daardoor veranderd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:47

Natuurlijk is het niet stom om een beter shirt te kopen.
Maar wanneer is het beter? Dat is nu net de vraag.
En zo lang we dat al niet helder hebben, hoe denken we dan iets te helpen? Je denkt dat je een goed product koopt en vervolgens is het 3 keer uitbesteed aan de goedkoopste fabrikant.

En dan kom je er toch bij uit dat regeringen wat moeten doen, wat ze niet erg belangrijk vinden....
Niet in die landen, maar onze rijke regeringen vinden het ook belangrijker hier 100 keer op en neer te vliegen voor besprekingen over hoe we het klimaat moeten redden. Terwijl de mensen daar armer als arm zijn, verschrikkelijk werk moeten doen en de afval van de fabrieken zo in de rivieren loopt....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:59

Niet enkel regeringen, maar ook vooral de banken. Zolang banken blijven investeren in zaken waarbij men alleen voor het grote geld gaat en niet kijkt naar mensenrechten etc., kunnen zelfs regeringen op hun kop gaan staan. Het is allemaal verbonden met elkaar en de geldstromen van vandaag houden niet op aan landsgrenzen.

Dit is de Nederlandse variant van de bankwijzer die ik eerder aanhaalde:
https://eerlijkegeldwijzer.nl/

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:40

Pantykous schreef:
Maar het is bij kleding best makkelijk om bewust te shoppen als je even 2 tellen googlet of bijvoorbeeld tweedehands koopt.

Nee dat is dus niet voor elk merk makkelijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:42

Mindim schreef:
Jis_ schreef:
Hier hebben we sinds de geboorte van onze oudste, 26 jaar geleden, ook een Plan kindje, die kan dan naar school.

Meer van dit voor kinderen wereldwijd zou heel goed zijn.

Daar blijft ook een bult aan de strijkstok hangen en uiteindelijk helpt het bar weinig, want de situatie duurt dus al zeker 26 jaar en blijft voortduren ook.

Zoek even op wat deze stichting de afgelopen 26 jaar bereikt heeft. Kan voor jou dan nog niks voorstellen misschien maar die kinderen en hun gezinnen zijn er zeker mee geholpen.

Plan heeft trouwens in de 2e Wereldoorlog in Nederland voor kinderen ook veel betekent.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:49

MarlindeRooz schreef:
Pantykous schreef:
Maar het is bij kleding best makkelijk om bewust te shoppen als je even 2 tellen googlet of bijvoorbeeld tweedehands koopt.

Dat staat er dan ook niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:59

Pantykous schreef:
MarlindeRooz schreef:
Pantykous schreef:

Dat staat er dan ook niet.

Uhm...nee dat is dus niet makkelijk. Dat blijkt wel uit het feit dat het voor merken zelf al niet te achterhalen is of alle onderdelen van een kledingstuk uit 1 en dezelfde fabriek komen. Als de merken/winkelketens het niet zeker weten, en onderzoeksjournalisten er ook niet achter komen hoe het precies zit hoe moet ik dat als consument dan weten? Ik heb idd Google ook gebruikt. Wat mij dat heeft geleerd: de kleding industrie is niet transparant. En ik heb hier op bokt 1 link gezien van een webshop die wel duurzaam zou zijn. Ik vind die site zelf verre van overzichtelijk, ook is mij nog steeds niet duidelijk bij welke winkelketen je nu wel terecht kunt als je een fysieke winkel wil bezoeken, en rekening wilt houden met het milieu en de arbeidsomstandigheden van de werkers in de industrie. Dus nee makkelijk is het zeker niet, tenzij je 2e hands aan zou schaffen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:01

verootjoo schreef:
En als er meer welvaart in een land komt worden er minder kinderen geboren.

Nadeel daarvan is dat je best een hoog welvaartsniveau nodig hebt om het aantal kinderen per vrouw onder de 2 te krijgen. Welvaart waarbij een consumptiepatroon hoort dat niet met 7 miljard mogelijk is.

Vergeet niet dat 'onze' welvaart, waarmee wij allemaal zo verantwoord en duurzaam lopen te doen, door een hoop mensen elders op de wereld bij elkaar wordt gewerkt. Hoe zie je het voor je als die mensen daarbovenop ook nog voor zichzelf zoveel welvaart bij elkaar moeten gaan produceren?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:49

Ik vind dat achteraf gezien dus ook niet makkelijk om het verschil te kunnen zien tussen wel en niet duurzaam, en met even googlen al helemaal niet. Mijn voorbeeld staat meen ik ergens in het begin van het topic, maar wat komt er bij jullie boven wanneer je googelt op Primark? Bij mij komen alleen maar positieve berichten naar boven, dat ze hun best doen en alles.

En eerlijk, ook google is imo op dit gebied niet onschuldig want bedrijven die betalen die komen ook hoger op de zoeklijst, niet zo gek dat de positieve berichten dan ook bovenaan staan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:17

Maar het hoeft toch ook niet 100% gelijk? Er is biologisch katoen bij de Hema, je koopt een keer een shirt op Vinted, je c&a shirt draag je 10 jaar af. Allemaal duurzame keuzes.

Als je alleen mikt op 100% score kun je het beter gelijk opgeven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:34

Nou Vinted is het ook niet bepaald. Heb het ooit gedownload in de hoop kinderkleren te kopen... Vragen ze makkelijk 10 tot 20 euro per stuk. Ja dan haal ik toch echt liever wat nieuws, en liefst de 3 voor 10 euro.

Betreft scholing : Heb 2 jaar geleden een documentaire zitten kijken, ging over grote bedrijven die subsidies kregen en reclame maakten over dat ze investeerden in scholing. Dat bleek niet opgevolgd te worden. Het ene bedrijf had wat half afgebouwde vervallen gebouwen staan die volgens de beloften scholen hadden moeten worden. Het andere bedrijf schoolde inderdaad kinderen... voor het productieproces! Gratis werkkrachten dus. En meer van zulke smerigheid.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:49

Tja laatst nog een documentaire gezien over Chinezen die onder verschrikkelijke omstandigheden merk kleding in Italië maken. Wat moet je dan nog geloven he.

Mijn gevoel zit hem dan liever in minder materialistisch zijn.

Daarbij zolang landen als China nog steeds niet weten hoe ze voor hun eigen mensen moeten zorgen, vraag ik mij echt af wat het uitmaakt dat ik wel een shirtje bij de H&M koop. Ik probeer er echt wel op te letten maar het is een oerwoud van (mis)informatie.

Terwijl ik juist zaken als minder plastic veel tastbaarder kan maken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:03

Ik ben me erg bewust van dat kleding vaak op een onverantwoordelijke manier wordt gemaakt, maar ik vind het heel erg lastig om iets te kopen wat wel goed is. Mijn budget is niet groot (ik verdien niet veel) (natuurlijk wel meer dan de mensen daar) maar geef verder niks om kleren. Ik probeer het tweedehands te kopen maar koop ook niet veel moet ik er wel bij zeggen. Ik loop meer en deel van de tijd immers in mijn werkkleding. Hiervan weet ik niet hoe het is gemaakt maar heb geen keuze hierin.