"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:52

Ja net als die peuters die in Afrika de grondstoffen moeten verzamelen voor de batterijen van onze oh zo milieu vriendelijke elektrische autos!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:08

Wat heeft dat met duurzame kleding te maken?

Zo'n ja maar mentaliteit heb ik zo'n hekel aan, daar heb je toch helemaal niks aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:18

Ging over de voorafgaande Posts. Dat kinder arbeid niet alleen in textiel en kleding fabrieken gebeurd en mensen die vinden dat je bewust moet zijn voor milieu en kinder arbeid en dus geen goedkope kleding moet kopen vaak even vergeten hoe de grondstoffen voor hun eigen elektrische autos gewonnen worden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:22

Kul argument.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:48

Ik koop enkel echt kwaliteitsborging. Gewoon het gevoel.
Hekel aan synthetische stoffen.

Ik heb jurkjes liggen van nieuw €1000,- Maar daar doe ik ook 10/15 jaar mee.
Ik koop zelf veel in Roermond bij de Designer outlet. Dat kan soms 90% schelen.
En ik koop niet veel, maar wat ik heb is echt heel mooi.

Ik probeer voor mijzelf nu wel meer duurzame kleding te kopen.
Voor de kinderen doe ik dat al.
Ik vond het echt onverteerbaar dat mijn kinderen kleding droegen die door andere kinderen gemaakt waren.

Maar ik kijk nog steeds naar de kwaliteit. Er zijn ook duurzame kinderkleding merken die snel pillig worden bij mij. Of dat voelt dun en niet fijn. Dat koop ik dus ook niet.
Daarnaast koop ik ook veel tweedehands en verkoop ik veel. Het wordt hier door 3 kinderen gedragen.
En als iets nog wel netjes maar wat vlekjes of gedragen er uit ziet dan gaat het gratis of voor een klein prijsje weg.
Ik moet zeggen dat ik echt zelden kinderkleding weggooi.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:53

Hier draagt de jongste ook de kleding verder van de oudste, is c&a kleding dus benwel content over de prijs/kwaliteit verhouding.

Al het goede nog na de jongste gaat hier naar de plaatselijke ckg ( voorziening voor geplaatste kinderen). Die hebben ee dan nog iets aan en vind dat ze dan wel lang meegegaan hebben voor geen dure kleding te zijn.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:38

vierhoef schreef:
herr_balou schreef:
Schokkend hoeveel mensen voor het goedkoopste gaan. Houden jullie echt alleen van jullie familie en/of vrienden en eigen dieren? Of hebben jullie echt geen flauw idee welke schade die goedkope kleding aanricht?

je moet je ook realiseren dat nou niet iedereen het budget heeft om een broek van 120 euro aan te schaffen.

Duur betekent helemaal niet dat het beter is. Er zit toch ook nog iets tussen duur en goedkoop in?
De afgelopen jaren is de kwaliteit van de kleding veelal vreselijk achteruit gegaan.
Sommige broeken die ik 15 jaar geleden kocht zijn nog prima (iemand vroeg pas of ik een nieuwe broek had, lol) terwijl broeken die ik 5 jaar geleden van hetzelfde merk kocht nu al totaal versleten zijn. Ik heb een korte broek die al ruim 30 jaar meegaat. Gekocht als tiener en pas het nog steeds.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:41

Dat idee heb ik ook, dat de kwaliteit van spullen (eigenlijk niet alleen kleding) tegenwoordig echt minder is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:47

Ook ik deel die mening :j
En dan idd niet alleen kleding.
Als voorbeeld de oude tv met dikke toet achter werd 20 jaar, gaat je met die platte van tegenwoordig niet lukken.
Echt een wegwerp maatschappij ;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:49

_lautje_ schreef:

Ik vond het echt onverteerbaar dat mijn kinderen kleding droegen die door andere kinderen gemaakt waren.

Maar ik kijk nog steeds naar de kwaliteit. Er zijn ook duurzame kinderkleding merken die snel pillig worden bij mij. Of dat voelt dun en niet fijn. Dat koop ik dus ook niet.
Daarnaast koop ik ook veel tweedehands en verkoop ik veel. Het wordt hier door 3 kinderen gedragen.
En als iets nog wel netjes maar wat vlekjes of gedragen er uit ziet dan gaat het gratis of voor een klein prijsje weg.

Jurkjes van 1000 euro ? Echt?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:54

bigone schreef:
_lautje_ schreef:

Jurkjes van 1000 euro ? Echt?

We hadden het over kwaliteit toch, niet over wat iets mag kosten?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:57

Maar denk jij dat een jurkje van 1000 euro een betere kwaliteit heeft dan 1 van 150?

Ik heb zelf bij de Dolce Gabana gewerkt, wat ik daar zag was hoe opzichter het eruit zag hoe duurder het was. Maar ik heb geen enkele keer gedacht die schoenen van 2000 zullen wel beter zijn en lopen dan die van mij van 89,-
En dat is daar het doel ook zeker niet van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:07

Geen waardeoordeel hoor, maar een jurk van 1000 euro ging bij mij wel 50 jaar mee :D zou hem niet durven dragen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:08

maar nu komen we op het model en de stoffen keuze, ik kan van een spotgoedkoop lapje een fantastisch mooi shirt/jurk maken. En dan lettend op figuur van de drager(ster), de gelegenheid om te kleden en het draag comfort en echt daar heb je geen merk voor nodig. Zelfs de kwaliteit hangt af van de frequentie van het dragen en wassen. Ik heb voor een bevriend koppel hun dochter een communie jurkje genaaid waar iedereen van kwijlde .... Zomaar prinses voor 1 dag voor een meisje wat al veel tegen heeft gehad in haar jonge leventje!. En ik zeg je Het was simpele goedkope voeringstof.....
We hebben tegenwoordig de gewoonte dat dat wat bijzonder is meteen als duur te verkopen, maar de grondstof was echt geen zijde wat iedereen dus dacht!.
De out of the box denkers zijn er rijk op geworden Coco channel is zo iemand!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:12

Afbeelding

Zou deze tas duurzaam zijn?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:12

Ik heb echt een probleem met het kopen van T-Shirts en blouses, kortom allerlei zomertops. Dit jaar is het heel erg, dat kan ik me niet van andere jaren herinneren. Je doet wel eens een miskoop. Maar nu doe ik niet anders.

Ik draag een grote maat, meestal 46 of 48. Ik koop merken als Paprika, Junarose, Violeta bij Mango, Only, Yesta, Zhenzi, Zizzi. Niet heel duur, maar ook niet het goedkoopste.

Wat ik ook koop aan zomertops er vallen binnen een dag/een paar uur gaatjes in het voorpand. Mijn dikkere buik draagt daar vast aan bij, maar hey ik koop niet voor niets merken speciaal voor grote maten. Het gebeurt met en zonder riem in de broek. Ik kan geen scherpe dingen ontdekken aan mijn broeken. En het gebeurt ook als ik een rok draag zonder sluiting aan de voorkant.

Ik weet dat dit probleem veroorzaakt wordt door goedkoop gewoven/goedkope stof. Maar ik dacht dat ik wel iets mag verwachten van shirts die rond 30-40 euro kosten. Duurder zit er nu ook niet in.

Ik heb dringend nieuwe kleding nodig, maar als je het koopt met de wetenschap dat het voor 1 dag is, dan gaat de zin wel over natuurlijk. Dus beetje met de handen in het haar :(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:16

Oh wat bijzonder, heb zelf ook 44/48 en mijn maat zit helaas ook vooral rond de taille, niet ronde de billen.
En ik heb dat niet.
Zelfs niet bij shirtjes van 10 euro.

Kom je ergens tegen aan, een tafel die iets scherps heeft bijvoorbeeld?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:46

DuoPenotti schreef:
Als voorbeeld de oude tv met dikke toet achter werd 20 jaar, gaat je met die platte van tegenwoordig niet lukken.

Precies, hetzelfde geld voor die mooie iPhones....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:48

Telpeva schreef:
Dat idee heb ik ook, dat de kwaliteit van spullen (eigenlijk niet alleen kleding) tegenwoordig echt minder is.

Vroeger werden dingen gemaakt om lang mee te gaan maar dat is geen goed verdienmodel.
Daarbij vinden veel mensen het fijn om veel voor weinig te kunnen kopen. Kijk de Action etc..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:53

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:

Precies, hetzelfde geld voor die mooie iPhones....

Zolang je er normaal mee om gaat kun je daar lang mee doen hoor, vorige was tweedehands , vier jaar oud en bij mij nog zes jaar dienst gedaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 19:02

Ik koop ook geen Dolce&Gabbana. Ja een zonnebril.

Maar de items die ik koop zijn gewoon hele mooie items van bijvoorbeeld handgeverfde mulberry zijde. Of een jas van lamsleer.
Of een winterjas van bijvoorbeeld Woolridge of Peuterey.
Ik heb niet mijn hele kast er vol mee hangen (denk de helft :x ) en betaal zelf ook niet (zomaar) €1000,-, maar de lamsleren jas van Ralph Lauren Collection die normaal €1200,- was heb ik dan bijvoorbeeld €350,- betaald.
Die jas draagt mijn man nu 7jaar en ik verwacht dat hij die z’n hele leven zal dragen.
Ik koop heel veel in de outlet. En met beetje geluk heb je bijvoorbeeld jasjes en jurkjes die 80% afgeprijsd worden.
En ja dat is zo mooi en tijdloos dat gaat niet af.
Maar ik heb bijvoorbeeld ook twee zijde gebreide vesten met lamsleren bieswerk die normaal €600,- waren ofzo die ik echt veel draag en eentje is nu na 5 jaar wel af en weggegooid. Maar die draag ik ook echt veel en overal en iedere dag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 19:59

Haha, Dan snap ik het. Jassen is trouwens iets waar ik rustig 300 euro voor neertel, meestal Tenson waarbij ik dan ook echt meer dan 10 jaar mee doe. Andere kleur das erbij en klaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:02

Popstra schreef:
Ging over de voorafgaande Posts. Dat kinder arbeid niet alleen in textiel en kleding fabrieken gebeurd en mensen die vinden dat je bewust moet zijn voor milieu en kinder arbeid en dus geen goedkope kleding moet kopen vaak even vergeten hoe de grondstoffen voor hun eigen elektrische autos gewonnen worden.

Dit is natuurlijk een drogredenering.Omdat er nog heel veel mis is in de wereld, hoef je alle andere dingen die mis zijn niet te verbeteren :?
Wat is daar de logica achter?
Ik denk dat mensen die bewust duurzame kleding kopen zeker wel weten hoe dit soort dingen geproduceerd worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:08

DuoPenotti schreef:

Want? Die van ons is ondertussen 12 jaar oud. Merk er niks aan. Zou niet weten waarom die geen 20 jaar oud kan worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:08

Omdat ik om mij heen hoor dat ze dan gewoon kapot zijn.
Die van ons is nu 6, hopelijk gaat hij dat halen dan :)