Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:58

Hier 2 kids op de middelbare en school is 14 kilometer fietsen, en dat zonder elektrische fiets. Ze leven nog ;)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:59

SusanH schreef:
Prima als je een regenbroek of schortje niet stoer vindt. Maar dan ook niet zeuren als je nat geregend bent. Mijn oplossing voor regen icm fietsen, zorgen voor een fijne ademende waterdichte winter en zomerjas dan hoef je alleen maar een regenbroek te dragen als het regent. Zo'n regenjas is nooit echt fijn, dat wordt een soort sauna pak.

Eens :j

Hetgeen wat je volgens mij moet doen als ouders is de kinderen faciliteren zodat zij zo min mogelijk ongemak ervaren. Dat betekent een goede (electrische als het financieel mogelijk is) fiets, goede verlichting en de juiste kleding op het moment dat het weer niet mee zit.

Dat zij het niet willen dragen dat is simpelweg hun probleem. :+ Pubers will be pubers.
Maar dan hoef jij je als ouder niet schuldig te voelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:59

MarcoBorsato schreef:
Wat vraag je precies aan me?

Niets.

Hoezo...?

Ik noem 'iets nuttigs' een schortje.
Het ding heeft vast een andere naam die ik vergeten ben.
Het is een gewoon, modern onderdeel van de regenkleding voor fietsers.
Valt wat mij betreft onder de nuttige informatie waar TS om vroeg.

En dan kom je met 'een tiener wil natuurlijk geen schortje aan' of wat was het.
Oma Janneke ziet dan Saartje van Swiebertje voor zich, compleet met zo'n plat wit ding op haar hoofd.
- Ik vond dat weinig constructief.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:00

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:01

Hier ook gefietst 16 km en met slecht weer konden we met de trein moesten we alsnog 4/5 km fietsen naar het station.

Later kreeg ik een elektrische fiets! Dat is wel echt ideaal heb hem nog steeds :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:03

ingvdh schreef:
Maar wat ik wel van jouw moeder kan begrijpen is dat je vroeger rustig je kind over een donker stukje kon laten fietsen in het schemer of donker, dat kan nu niet meer.
Zorg er dus wel voor dat er een route is die veilig is, dus verlicht, relatief open, overzichtelijk en veel fietsverkeer.

Hier fietst iedereen in de winter in het donker over onverlichte wegen.
Het is niet anders en het kan dus wel prima.

Iedereen die hier van de lagere scholen af komen gaan naar Wolvega op de fiets naar school (op een enkeling na die naar Emmeloord fietsen).
Men weet niet beter omdat alle kinderen dat doen.

Mijn zoon en dochter fietste altijd alleen, mijn jongste met haar vriendin van 3 huizen verderop.
Het buitengebied is nu eenmaal slecht verlicht (af en toe bij zijweg, maar die zijn er weinig).

Anoniem

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:07

Vroeguh fietste we dat dagelijks, op een fiets met houten banden, om melk en eieren te halen bij de boer in de vroege ochtend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:08

enzino schreef:
Vroeguh fietste we dat dagelijks, op een fiets met houten banden, om melk en eieren te halen bij de boer in de vroege ochtend.

Dat was in de tijd van de houten gulden, dat was zelfs nog voor mijn tijd :+
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-06-21 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

16km fietsen naar de middelbare is hier heel normaal, en ook heel gezond om dagelijks een uur een en terug te fietsen :j

En een e-bike is hiervoor overbodig :=

Brainless

DuoPenotti schreef:
enzino schreef:

Dat was in de tijd van de houten gulden, dat was zelf nog voormijn tijd :+

De tijd van de Florijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:10

Brainless schreef:
De tijd van de Florijn :D

En dan balen als je 's ochtends vroeg bij de stadspoort aan kwam en de poort nog dicht zat. Had de poortwachter de avond ervoor weer zitten drinken in de herberg.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:23

Ik heb het idee dat het ondertussen een wedstrijdje is geworden wie het langs moest fietsen in weer en wind, met alle tegenslagen, vroegaaahhh zonder dat die daaraan is dood gegaan :D

Ik hoop dat je ondanks al deze positieve verhalen ook inziet dat het een schaduwzijde heeft. Misschien een topic openen “Wie woonde er vroeger nog meer (bijna) naast school en vond het heerlijk?” :P

Hier trek je toch vooral de mensen die zich met de titel kunnen identificeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:28

Hier ook hoor, 16 km heen en 16 km terug voor mijn middelbare school. Ging prima! Zonder elektrische fiets

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:35

MarcoBorsato schreef:
Tiggs schreef:
Hier idem, ook lekker door de polder!

Tegenwoordig heb je ook minder zweterige regenbroeken, gewoon iets meer uitgeven dan aan een Hema broek.

Maar het is voor pubers niet cool. Dat vond ik als leerling en toen ik docent was, was dat nog steeds zo voor leerlingen.

Maar ja, dat is keuzes maken als je puber bent.

Klopt.
Ik nam altijd droge kleding mee, kon ik me op school omkleden. Noway dat ik een regenpak aan deed

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:38

Ik heb vroeger ook altijd gefietst met vriendjes en vriendinnetjes (en nog steeds naar het werk), maar zeker niet zulke afstanden. Max tien kilometer enkele reis. Zodra het regende of waaide/stormde brachten mijn ouders of ouders van andere vriendjes/vriendinnetjes ons. Ook kreeg ik een busabbo om met de bus te reizen als men verhindert was om ons te brengen en dat vonden we af en toe ook leuk. Lekker stoer doen in de bus.

Maar, elke dag 16 kilometer heen én terug... Ik zeg niet dat dit niet goed is voor je kinderen - integendeel - , maar ik denk dat je wel heel veel van een kind vraagt om dit in weer en wind te moeten fietsen. Een elektrische fiets verlicht een hoop, maar ik vind niet dat een kind maar moet fietsen in regen/wind ed. Een kind is volop in de groei, moet naar school, moet thuis leren, heeft nog een ponny/hobby ed., wil nog met vriendjes kunnen spelen. Ik denk dat dit iets te veel is gevraagd. Je kunt ook de kinderen twee of drie dagen in de week laten fietsen en de rest met een busabbo laten oplossen. Een kind zou ik zelf niet laten verplichten om elke dag een goed, stevig end te laten fietsen :D

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:40

Ik heb deze regenrok van Capcoat en daar ben ik blij mee. Met een regenbroek had ik weinig beweegruimte. En de regenrok is makkelijk om aan te trekken over je kleding heen. Maar waarschijnlijk ook niet cool genoeg voor een puber :Y)
https://capcoat.nl/product/capcoat-rege ... mes-zwart/

Mij lijkt 16 km wel te doen op een elektrische fiets, met goede, weerbestendige kleding.
Maar ik ben van de groep die vlakbij school woonde en het heerlijk vond :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:42

Simbaa schreef:
Ik heb het idee dat het ondertussen een wedstrijdje is geworden wie het langs moest fietsen in weer en wind, met alle tegenslagen, vroegaaahhh zonder dat die daaraan is dood gegaan :D

Ik hoop dat je ondanks al deze positieve verhalen ook inziet dat het een schaduwzijde heeft. Misschien een topic openen “Wie woonde er vroeger nog meer (bijna) naast school en vond het heerlijk?” :P

Ik denk dat hier ook een generatieverschil speelt.
Persoonlijk vind ik wel dat kinderen tegenwoordig vaak (niet altijd!) wel erg overal in gefaciliteerd worden, en ik denk met mij veel anderen van mijn generatie. Vroegah was het echt doodnormaal dat je 15 km door weer en wind naar school fietste, en de een zal dat erger hebben gevonden dan de ander, maar je deed het gewoon. Idem, zelf op de fiets naar je paard/pony of de manege. Of naar vriendjes/vriendinnetjes.

Enerzijds begrijp ik wel dat ouders vandaag de dag bezorgder zijn vanwege het drukke verkeer en allerlei andere gevaren en risico's
- de maatschappij is er niet bepaald veiliger en overzichtelijker op geworden.
Anderzijds heb ik het idee dat kinderen daardoor soms wel erg beschermd opgroeien, en in sommige opzichten ook beperkt. En dat ze ook veel vaker binnenzitten/stilzitten dan goed voor ze is. Dat heeft uiteraard ook te maken met de aantrekkingskracht van gamen en social media.

Zelf ben ik blij dat ik destijds meer bewegingsvrijheid, en door het fietsen ook meer beweging heb gehad, ik heb het idee dat ik daar nu nog profijt van heb.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:47

Janneke2 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Wat vraag je precies aan me?

Niets.

Hoezo...?

Ik noem 'iets nuttigs' een schortje.
Het ding heeft vast een andere naam die ik vergeten ben.
Het is een gewoon, modern onderdeel van de regenkleding voor fietsers.
Valt wat mij betreft onder de nuttige informatie waar TS om vroeg.

En dan kom je met 'een tiener wil natuurlijk geen schortje aan' of wat was het.
Oma Janneke ziet dan Saartje van Swiebertje voor zich, compleet met zo'n plat wit ding op haar hoofd.
- Ik vond dat weinig constructief.

Jammer dat je meteen zo lelijk moet doen. Volgens mij zijn bijdragen hier best wel zinnig :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:51

Wij zijn ook vlak voor Middelbare school verhuisd en hadden de keus tussen de school waar iedereen uit ons dorp heen ging op 12km en een andere school op 18km. Zoon koos laatste.

Met kennismaking een groepje ontmoet uit een dorp verder waar hij samen mee kon fietsen. Ik vond het lastiger dan hij en hij wilde graag samen fietsen.

Een tip is wel om een fietsendrager te kopen. Als hij dan daar weleens met iemand mee wilde, moest hij wel alleen terug en dat vond ik dan niks, dus haalden wij hem wel op.
Ook bracht ik hem 's ochtends wel naar het verzamelpunt, maar was 5 min rijden.

Qua conditie had onze zoon er echt geen last van, maar jaar erop veranderde hij van school vanwege Loot en moest steeds vaker alleen fietsen, had ander rooster, voetbalde onder schooltijd etc. De verbinding met de bus was er wel, maar die reed weinig en deed er lang over. Je probeert dan dingen te combineren.

Wij zijn verhuisd toen hij naar de 3e ging en toen was alles binnen het dorp. Ik moet eerlijk zeggen dat hij zelf het gevoel had daar veel meer vrijheid te hebben gekregen. Even naar huis fietsen en dan naar vrienden, samen huiswerk maken, alles ging gewoon wel echt makkelijker. Voetballen was ook weer normaal en binnen het eigen dorp, dus scheelde hem echt wel.

Ik herken dat ook. Ik moest van Almere naar t Gooi met de bus en moest dan een stuk lopen, kwam vaak te laat door file en vrienden gingen daarna samen wat doen. Ik kon vaak achterop, maar niet altijd. En ik had ook een vriendin die zich eerst thuis alleen moest melden, samen met dr moeder thee drinken en dan pas mocht afspreken. Tja, dan zat ik al in de bus en ging ik ook niet even 1,2,3 terug.

Ik had ook de pony's bijv, maar heb echt wel op sociaal vlak een stukje gemist. Mijn zoon heeft echt in laatste dorp een grote hele vaste vriendenkring opgebouwd en die bestaat nog steeds. Er is ook bijna niemand weg uit het dorp. ( wij wel, maar zoonlief is daar gebleven in eigen woning )

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:52

Ik vond twee kilometer fietsen al de hel dus ik snap je moeder wel :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:53

enzino schreef:

Toen de boten van hout en de mannen van staal waren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:54

Askja schreef:
Simbaa schreef:

Ik denk dat hier ook een generatieverschil speelt.
Persoonlijk vind ik wel dat kinderen tegenwoordig vaak (niet altijd!) wel erg overal in gefaciliteerd worden, en ik denk met mij veel anderen van mijn generatie. Vroegah was het echt doodnormaal dat je 15 km door weer en wind naar school fietste, en de een zal dat erger hebben gevonden dan de ander, maar je deed het gewoon. Idem, zelf op de fiets naar je paard/pony of de manege. Of naar vriendjes/vriendinnetjes.

Enerzijds begrijp ik wel dat ouders vandaag de dag bezorgder zijn vanwege het drukke verkeer en allerlei andere gevaren en risico's
- de maatschappij is er niet bepaald veiliger en overzichtelijker op geworden.
Anderzijds heb ik het idee dat kinderen daardoor soms wel erg beschermd opgroeien, en in sommige opzichten ook beperkt. En dat ze ook veel vaker binnenzitten/stilzitten dan goed voor ze is. Dat heeft uiteraard ook te maken met de aantrekkingskracht van gamen en social media.

Zelf ben ik blij dat ik destijds meer bewegingsvrijheid, en door het fietsen ook meer beweging heb gehad, ik heb het idee dat ik daar nu nog profijt van heb.

Ik ben van 1974 en ben ook altijd gebracht en gehaald. Ook naar scholen dichtbij, zoals de lagere school. Pas laatste 2, misschien 3jr op de fiets, maar was niet ver en met regen brachten onze ouders ons uit zelfde straak en klas.
manege was te ver.

Pas va middelbare school ging ik echt zelf met de bus. Toen ik een eerste eigen pony kreeg, reisde ik va school met de bus, maar werd wel altijd opgehaald.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:57

Brainless schreef:
ingvdh schreef:
Maar wat ik wel van jouw moeder kan begrijpen is dat je vroeger rustig je kind over een donker stukje kon laten fietsen in het schemer of donker, dat kan nu niet meer.
Zorg er dus wel voor dat er een route is die veilig is, dus verlicht, relatief open, overzichtelijk en veel fietsverkeer.

Hier fietst iedereen in de winter in het donker over onverlichte wegen.
Het is niet anders en het kan dus wel prima.

Iedereen die hier van de lagere scholen af komen gaan naar Wolvega op de fiets naar school (op een enkeling na die naar Emmeloord fietsen).
Men weet niet beter omdat alle kinderen dat doen.

Mijn zoon en dochter fietste altijd alleen, mijn jongste met haar vriendin van 3 huizen verderop.
Het buitengebied is nu eenmaal slecht verlicht (af en toe bij zijweg, maar die zijn er weinig).

En toch kan het niet overal.

Onze zoon fietste van 2e Mond naar verzamelpunt in Exloo en dat is langs een stille weg. Daar zijn meerdere malen kinderen lastig gevallen toen door iemand in een busje, waarop ouders toch zijn gaan surveilleren, brengen en halen etc.
Maar kort daarvoor is er wel iets gebeurt natuurlijk waardoor mensen erg geschrokken waren.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:18

Ik zou het echt vreselijk vinden. Vriendinnetje van me op de middelbare school woonde eerst op 10/15 minuten fietsen van school vandaan, totdat haar ouders besloten te verhuizen naar een gat. Toen werd het een uur enkele rit op de fiets.

Probleem was dat zij het heel lastig vond om bij haar thuis af te spreken met vrienden, want vrijwel niemand wilde daar een uur voor fietsen na schooltijd. En dan direct te moeten blijven slapen of 's avonds dat takke end nog terug te rijden.

Ik ben opgegroeid in een stad en daar woonden de meeste mensen ook niet een uur fietsen van school vandaan.
Vrijwel alle kinderen die ver weg woonden, hadden problemen met het afspreken na schooltijd.

Een elektrische fiets lijkt me best wel een uitkomst. Kost weinig moeite en het gaat sneller. Hopen dat vrienden dan ook e-bikes hebben om met elkaar af te spreken.

Kunnen je kinderen met de bus als het rotweer is?

Fijn om te lezen dat de meeste mensen in dit topic niet dood aan gingen kilometers fietsen. Anders waren jullie posts ook wel creepy geweest. :+
Ik snap alleen de verwijzingen naar "vroegah" niet zo. We leven nu en tijden veranderen. Het referentiekader van vroegah vind ik niet zo sterk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:24

Ik denk dat het vergelijk met vroeger wel logisch is.
Omdat als mensen een rijbewijs halen ze dat ook sneller gebruiken. Als kind is dat nogal moeilijk dus heb je het al snel over vroeger.