Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
SusanH schreef:Prima als je een regenbroek of schortje niet stoer vindt. Maar dan ook niet zeuren als je nat geregend bent. Mijn oplossing voor regen icm fietsen, zorgen voor een fijne ademende waterdichte winter en zomerjas dan hoef je alleen maar een regenbroek te dragen als het regent. Zo'n regenjas is nooit echt fijn, dat wordt een soort sauna pak.

Pubers will be pubers.MarcoBorsato schreef:Wat vraag je precies aan me?
ingvdh schreef:Maar wat ik wel van jouw moeder kan begrijpen is dat je vroeger rustig je kind over een donker stukje kon laten fietsen in het schemer of donker, dat kan nu niet meer.
Zorg er dus wel voor dat er een route is die veilig is, dus verlicht, relatief open, overzichtelijk en veel fietsverkeer.

MarcoBorsato schreef:Tiggs schreef:Hier idem, ook lekker door de polder!
Tegenwoordig heb je ook minder zweterige regenbroeken, gewoon iets meer uitgeven dan aan een Hema broek.
Maar het is voor pubers niet cool. Dat vond ik als leerling en toen ik docent was, was dat nog steeds zo voor leerlingen.
Maar ja, dat is keuzes maken als je puber bent.
Simbaa schreef:Ik heb het idee dat het ondertussen een wedstrijdje is geworden wie het langs moest fietsen in weer en wind, met alle tegenslagen, vroegaaahhh zonder dat die daaraan is dood gegaan
Ik hoop dat je ondanks al deze positieve verhalen ook inziet dat het een schaduwzijde heeft. Misschien een topic openen “Wie woonde er vroeger nog meer (bijna) naast school en vond het heerlijk?”
Hier trek je toch vooral de mensen die zich met de titel kunnen identificeren.
Janneke2 schreef:MarcoBorsato schreef:Wat vraag je precies aan me?
Niets.
Hoezo...?
Ik noem 'iets nuttigs' een schortje.
Het ding heeft vast een andere naam die ik vergeten ben.
Het is een gewoon, modern onderdeel van de regenkleding voor fietsers.
Valt wat mij betreft onder de nuttige informatie waar TS om vroeg.
En dan kom je met 'een tiener wil natuurlijk geen schortje aan' of wat was het.
Oma Janneke ziet dan Saartje van Swiebertje voor zich, compleet met zo'n plat wit ding op haar hoofd.
- Ik vond dat weinig constructief.
Askja schreef:Simbaa schreef:Ik heb het idee dat het ondertussen een wedstrijdje is geworden wie het langs moest fietsen in weer en wind, met alle tegenslagen, vroegaaahhh zonder dat die daaraan is dood gegaan
Ik hoop dat je ondanks al deze positieve verhalen ook inziet dat het een schaduwzijde heeft. Misschien een topic openen “Wie woonde er vroeger nog meer (bijna) naast school en vond het heerlijk?”
Hier trek je toch vooral de mensen die zich met de titel kunnen identificeren.
Ik denk dat hier ook een generatieverschil speelt.
Persoonlijk vind ik wel dat kinderen tegenwoordig vaak (niet altijd!) wel erg overal in gefaciliteerd worden, en ik denk met mij veel anderen van mijn generatie. Vroegah was het echt doodnormaal dat je 15 km door weer en wind naar school fietste, en de een zal dat erger hebben gevonden dan de ander, maar je deed het gewoon. Idem, zelf op de fiets naar je paard/pony of de manege. Of naar vriendjes/vriendinnetjes.
Enerzijds begrijp ik wel dat ouders vandaag de dag bezorgder zijn vanwege het drukke verkeer en allerlei andere gevaren en risico's
- de maatschappij is er niet bepaald veiliger en overzichtelijker op geworden.
Anderzijds heb ik het idee dat kinderen daardoor soms wel erg beschermd opgroeien, en in sommige opzichten ook beperkt. En dat ze ook veel vaker binnenzitten/stilzitten dan goed voor ze is. Dat heeft uiteraard ook te maken met de aantrekkingskracht van gamen en social media.
Zelf ben ik blij dat ik destijds meer bewegingsvrijheid, en door het fietsen ook meer beweging heb gehad, ik heb het idee dat ik daar nu nog profijt van heb.
Brainless schreef:ingvdh schreef:Maar wat ik wel van jouw moeder kan begrijpen is dat je vroeger rustig je kind over een donker stukje kon laten fietsen in het schemer of donker, dat kan nu niet meer.
Zorg er dus wel voor dat er een route is die veilig is, dus verlicht, relatief open, overzichtelijk en veel fietsverkeer.
Hier fietst iedereen in de winter in het donker over onverlichte wegen.
Het is niet anders en het kan dus wel prima.
Iedereen die hier van de lagere scholen af komen gaan naar Wolvega op de fiets naar school (op een enkeling na die naar Emmeloord fietsen).
Men weet niet beter omdat alle kinderen dat doen.
Mijn zoon en dochter fietste altijd alleen, mijn jongste met haar vriendin van 3 huizen verderop.
Het buitengebied is nu eenmaal slecht verlicht (af en toe bij zijweg, maar die zijn er weinig).