Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:51

Sizzle schreef:
princequillo schreef:
En tja, ik denk eigenlijk niet dat je makkelijk artsen gaat vinden die graag wel even fraude plegen voor een patiënt. Je zou denken dat daar ook wel consequenties aan vast zitten. :’)


Reken maar van yes, net als nep tests al een handel zijn.


Oh yes !
Doping in de sport gaat toch ook vaak via artsen. Kan zomaar je huisarts of sportarts zijn die eraan meewerkt, maar die komt het je natuurlijk niet vertellen :D
Om maar even een voorbeeldje te noemen.

justdiesel
Berichten: 4960
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:52

Dorine92 schreef:
Zwaar tegen. Ik doe het sowieso niet. Ik zoek wel een arts die die troep door de gootsteen wil spuiten en een paspoort voor me regelt als men gewone gezonde mensen ineens wil uitsluiten van deze maatschappij. Walgelijk echt waar


Dit dus!
Absoluut zwaar tegen!
Ik laat die troep niet in mijn lijf spuiten.

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:53

Palmera schreef:
Tegen. Er is gezegt dat in laten enten vrijwillig is. Zodra ergens consequenties aanhangen d.m.v een paspoort en bijbehorede rechten vind ik het niet vrijwillig meer.

En zeker omdat niemand weet hoe vaak die prik herhaald moet worden, hoelang hij werkzaam is en wat de gevolgen op lange termijn zijn. En dán consequenties durven te hangen aan diegenen die niet willen laten enten? Nee hoor, deze poppenkast gaat nu écht te ver.

Zeer tegen, grotendeels om bovenstaande. Een vaccin wat nog zo onbekend is moet geen pressiemiddel voor privileges worden.
Ik heb mij laten vaccineren om mijn redenen, mijn vriend zal dit niet doen om zijn redenen die ik ook begrijp.

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:54

IMANDRA schreef:
Maar wat zie je dan als alternatief?

Ongeacht je mening over de maatregelen, dat is de keuze waar we nu voor staan:

- Meer vrijheid om meer dingen te mogen doen dankzij vaccinatie/testpaspoort

of..

- Langer aan huidige maatregelen vastzitten en events etc. weer uitstellen

Precies! De hele tijd dat kwakkelen en nu in Nederland dingen opengooien terwijl de situatie daar nog helemaal niet klaar voor is, vind ik niet bepaald meer wenselijk.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:56

Gewoon op een gepast moment versoepelen, dat duurt heus niet lang meer als er doorgeprikt wordt.
Bij ons is bijna alles wel weer open en gelukkig (in iedergeval tot nu toe) zonder pasje, papiertje of ander lastpakje.

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:57

Als het vaccin verder door ontwikkeld is en er meer bekend is over de werking, gaan er vanzelf steeds meer mensen zich laten vaccineren.

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:57

Ik ben voor!

Maar het zou wel fijn zijn als ze doorprikken..

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:58

Grit schreef:
Als het vaccin verder door ontwikkeld is en er meer bekend is over de werking, gaan er vanzelf steeds meer mensen zich laten vaccineren.


Je kunt ook pro vaccineren maar tegen een pas zijn.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:58

Maar mensen, jullie hoeven waarschijnlijk geen 'troep in je lijf te laten spuiten' (buiten het feit dat dat niet gebeurt, maar dat is een andere discussie voor een ander topic). Het alternatief is regelmatig testen, dan heb je voor zover ik begrijp ook gewoon recht op het vaccinatiepaspoort waarmee je toegang krijgt tot events etc.

Over corrupte artsen, ik hoop dat zodra men erachter komt dat een arts dat flikt die meteen uit het artsenregister wordt geschrapt. Dat is echt artsonwaardig.

Net als verspreiders van neptests en nepvaccinaties overigens.


Sizzle schreef:
Gewoon op een gepast moment versoepelen, dat duurt heus niet lang meer als er doorgeprikt wordt.
Bij ons is bijna alles wel weer open en gelukkig (in iedergeval tot nu toe) zonder pasje, papiertje of ander lastpakje.

Dat is een prima antwoord, maar dat zou wel betekenen dat men toch (iets) langer moet wachten. En blijkbaar is die motivatie er amper, als ik het zo lees.

Fijn dat het bij jullie wel al zo open is!

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:00

Sizzle schreef:
Grit schreef:
Als het vaccin verder door ontwikkeld is en er meer bekend is over de werking, gaan er vanzelf steeds meer mensen zich laten vaccineren.


Je kunt ook pro vaccineren maar tegen een pas zijn.
Uhm ja, waarschijnlijk heb je mijn eerdere bericht niet gelezen.

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:01

Questquedit schreef:
hahahatsjoe schreef:


Tsja die vaccinaties zijn het resultaat van tientallen jaren onderzoek, dit vaccin is in nog geen half jaar ontwikkeld en bevat genetisch materiaal. En dat voor een virus met een mortality rate onder de 2%... Nee bedankt.



Het coronavaccin kon een stuk sneller ontwikkeld worden, omdat de vaccinontwikkelaars gebruikt maakten van bestaande technieken die gebruikt zijn bij de uitbraak van het SARS-virus in 2003. Niet zomaar uit de grond gestampt dus :) Er is overigens niets slechts aan vaccins met genetisch materiaal.


En naar medicatie op basis van mRNA wordt al sinds 1986 onderzoek gedaan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:02

Ik ben absoluut voor een vaccinatiepaspoort.

Ik laat liever zien dat ik gevaccineerd ben dan dat ik steeds een coronatest moet doen om ergens naar toe te kunnen.

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:04

IMANDRA schreef:
Maar mensen, jullie hoeven waarschijnlijk geen 'troep in je lijf te laten spuiten' (buiten het feit dat dat niet gebeurt, maar dat is een andere discussie voor een ander topic). Het alternatief is regelmatig testen, dan heb je voor zover ik begrijp ook gewoon recht op het vaccinatiepaspoort waarmee je toegang krijgt tot events etc.

Hier moet je inderdaad je 'coronapas' laten zien (aka coronapaspoort, want 'pas' is paspoort. Verwarrend genoeg. :+)

Je kunt ook gewoon naar binnen met een negatieve test die niet ouder is dan 72 uur. Prima geregeld vind ik dat. Als je zelfs geen (gratis) test overhebt voor een dagje naar een restaurant, dan mag je wat mij betreft ook wel gewoon thuis blijven. Het is al laagdrempelig genoeg en er is hier nog steeds een pandemie gaande.

Keandra
Berichten: 1174
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:07

Man man, echt verbaasd over dit topic.

Maar ik ben voor.
Niet met het nut om ermee bij de kapper of het restaurant binnen te mogen, maar wel voor vakanties (binnen of buitenland, maakt me niet uit) en voor andere dingen die je kan doen in je vrije tijd. Denk aan dagje pretpark, (fan van Disneyland hier, zou graag het vuurwerk terug zien, allemaal goed op elkaar gepropt, ideale broeihaard voor covid) of een concert binnen of buiten.
Mensen laten zich nu al 'vrijwillig/verplicht' vaccineren om op vakantie te gaan naar de broesse, of nemen met plezier de malariapillen erbij omdat ze toch echt naar een paar specifieke landen willen gaan.
Met covid zelfde principe, wil je weg? covidpaspoort, ofwel ben je gevaccineerd, ofwel ben je negatief getest met pcr (sneltest zijn niet goed genoeg, je mist te veel besmettelijke mensen, te groot risico).
Je hoort ook niemand jammeren zoals nu met covid, voor het verplichte hepatitis vaccin in de zorg (wil je op stage moet je in BE bewijzen dat je titer aan ALn tegen hepatitis hoog genoeg is), dus zie het probleem niet in voor mensen in de zorg die dan verplicht zouden kunnen worden om tot covid vaccinatie over te gaan.

Het gevaar bij te weinig vaccineren is dat we nog langer opgesloten zitten door mensen die het niet willen wegens principes. Het is dan echt uit eigen belang, wordt niet nagedacht over de rest van mensen waarmee die contact hebben. De gevolgen zijn dat het covid grapje dan juist nog veel langer zal duren. En dat er nog meer mensen uiteindelijk in de problemen komen, geen werk meer, en heel die dingen.

Ik spreek hier totaal niet over mensen die wegens medische redenen zich niet kunnen laten vaccineren. Maar daar hoort wel een gesprek en brief van behandelde arts bij, dat deze persoon even goed uiteindelijk zich in de nieuwe 'normale' maatschappij kan begeven en ook op reis kan gaan bvb.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:15

Grit schreef:
Een vaccin wat nog zo onbekend is moet geen pressiemiddel voor privileges worden.
Ik heb mij laten vaccineren om mijn redenen, mijn vriend zal dit niet doen om zijn redenen die ik ook begrijp.


Vind je het paspoort ook zo'n pressiemiddel op het moment dat de vrijheden die het biedt enkel deze extra vrijheden biedt als de hoeveelheid besmettingen en ziekenhuisopnames boven bepaalde waarden komt?

De routekaart spreekt van de niveaus waakzaam, zorgelijk, ernstig en zeer ernstig. De grenzen qua positieve testen per dag zijn resp
Max. 860, max 2500, max 6100, meer dan 6100. Uitgaande van max 5% positieve testen.
De grenzen qua opnames op de ic zitten op: 3, 10 en 20.
Totale ziekenhuisopnames zitten op max. 12, 40 en 80 per dag.

Wat met het paspoort gedaan kan worden is de mensen met groene uitslag behandelen alsof de dreiging 1 niveau lager zit. Dat zit hij voor hen namelijk ook.

Of door aan de verschillende activiteiten verschillende grenswaarden te stellen waarbij een groene uitslag verplicht is (dus test, genezen bewezen besmetting of vaccinatie). Het gaat dan dus in principe om een tijdelijke maatregel, die wel weer oplaait wanneer het aantal besmettingen en ziekenhuisbelasting weer toeneemt.

Edit: link naar de routekaart, voor de getallen moet je de bestuurdersversie hebben.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... aatregelen

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:26

Ik vind dat wel een mooi idee, Mizora!

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2475
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:33

IMANDRA schreef:
Over corrupte artsen, ik hoop dat zodra men erachter komt dat een arts dat flikt die meteen uit het artsenregister wordt geschrapt. Dat is echt artsonwaardig.

Net als verspreiders van neptests en nepvaccinaties overigens.

Hier doel ik dus op: ze zijn er altijd, maar hopelijk ook met ernstige consequenties. ;)

Naast dat ze al een beginsel hadden van SARS, zou het ook een invloed kunnen hebben op het tempo van deze vaccins dat iedereen hier eigenlijk wel baat bij heeft? Ik kan mij voorstellen dat er genoeg in de rij staan om zoiets te funderen. Als ik er zo over na denk, lijkt het mij namelijk ook niet dat er veel landen zouden zijn die graag de boel nog wel een keer dicht willen of kunnen gooien. :(

Grit

Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:49

Ik ben gevaccineerd, de bewoners waarmee ik werk zijn gevaccineerd en toch moeten we nog steeds 'beschermd' werken, gaat elke bewoner bij een kuch in quarantaine tot de uitslag van de test. De bezoekregeling is iets versoepelt, maar nog steeds minimaal en het blijft onpersoonlijk. Dit alles volgens de richtlijnen, dus zoveel 'vertrouwen' is er in het vaccin. In deze omgeving helaas een aantal overledenen in korte tijd die ook gevaccineerd waren.

Dus biedt een bewijs van vaccinatie op dit moment voldoende garantie? Of is het op dit moment nog schijnveiligheid?
Vooraf testen voor bepaalde situaties waarbij je met meerdere mensen in een bepaalde ruimte bent vind ik prima, maar deze moeten dan laagdrempelig aangeboden kunnen worden.

Ik vind zeker dat wij allemaal onze verantwoordelijkheid moeten dragen dat de ziekenhuizen de last kunnen dragen. Ik ben ook voor vaccineren, maar ik begrijp ook heel goed de tegenstand van mensen die zich niet laten vaccineren, er is nog onvoldoende bekend over de werking.

Ik hoop op goede investeringen in laagdrempelige betrouwbare sneltesten en het doorontwikkelen van vaccins die meer vertrouwen geven.
En ik ben voor meer vrijheden, mijn vriend is zelfstandig ondernemer die nu al een echt k*k jaar achter de rug heeft, dat doet iets met iemand. Ik zit geregeld in de spagaat tussen de zorg en de ondernemer.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:07

NatasjavE schreef:
Ik ben absoluut voor een vaccinatiepaspoort.

Ik laat liever zien dat ik gevaccineerd ben dan dat ik steeds een coronatest moet doen om ergens naar toe te kunnen.


Ik heb ook absoluut geen problemen met een vaccinatiepaspoort. Sterker nog, ik heb er al 1 vanwege eerder gemaakte reizen naar Afrika. Ik ervaarde het ook absoluut niet als een beperking van mijn vrijheid - ik vond het moeten nemen van de vaccins ook niet dwingend voelen, het was een gevolg van het feit dat ik nou eenmaal naar Afrika wilde.

Ik vind wel dat we hier alleen over moeten nadenken als de vaccinatiegraad te laag blijven blijft en de besmettingen dus te hoog.

Iedereen die zegt dat je vaccineren niet voor een ander doet maar voor alleen voor jezelf maakt mij weer heel verdrietig. Ik heb erg veel moeite te begrijpen dat mensen eigen pretparkbezoekje of baantje belangrijker vind dan het feit dat er mensen liggen dood te gaan, een complete beroepsgroep zich een burnout in werkt en keuzes moeten maken over wie ze wel of niet kunnen behandelen en dat er dan geneuzeld wordt over vrijheid. Je verantwoordelijkheid is mits je enigszins empathisch en menslievend bent ingesteld toch wel een beetje groter dan alleen jezelf.

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:10

Mindim schreef:
Het is me om het even om eerlijk te zijn. Als je niet wilt vaccineren prima, dan moet je alleen een negatieve test overleggen voorlopig.
En wat Kidde zegt, het zorgt voor groepsimmuniteit, dus enkel voor jezelf is het niet.


Eens. En het kan er prima in m'n gele boekje bij voor als ik naar het buitenland wil.

Wel is het beetje zuur als het al wordt ingevoerd voordat iedereen de mogelijkheid heeft gekregen zich te laten vaccineren. Een negatieve test als alternatief vind ik ook prima, maar wel als dst dan niet voor eigen kosten komt als je nog niet hebt kunnen laten vaccinerebn.

Verder kan ik mij ook in de post van keandra vinden.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:10

Quote: Iedereen die zegt dat je vaccineren niet voor een ander doet maar voor alleen voor jezelf maakt mij weer heel verdrietig. Ik heb erg veel moeite te begrijpen dat mensen eigen pretparkbezoekje of baantje belangrijker vind dan het feit dat er mensen liggen dood te gaan, een complete beroepsgroep zich een burnout in werkt en keuzes moeten maken over wie ze wel of niet kunnen behandelen en dat er dan geneuzeld wordt over vrijheid. Je verantwoordelijkheid is mits je enigszins empathisch en menslievend bent ingesteld toch wel een beetje groter dan alleen jezelf.

Zelfs al zou je je alleen vaccineren voor je zelf. Maar degene die dit roepen willen zelfs geen vaccin en veel ook liever niet testen.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:10

Grit schreef:
Ik ben gevaccineerd, de bewoners waarmee ik werk zijn gevaccineerd en toch moeten we nog steeds 'beschermd' werken, gaat elke bewoner bij een kuch in quarantaine tot de uitslag van de test. De bezoekregeling is iets versoepelt, maar nog steeds minimaal en het blijft onpersoonlijk. Dit alles volgens de richtlijnen, dus zoveel 'vertrouwen' is er in het vaccin. In deze omgeving helaas een aantal overledenen in korte tijd die ook gevaccineerd waren.

Dus biedt een bewijs van vaccinatie op dit moment voldoende garantie? Of is het op dit moment nog schijnveiligheid?
Vooraf testen voor bepaalde situaties waarbij je met meerdere mensen in een bepaalde ruimte bent vind ik prima, maar deze moeten dan laagdrempelig aangeboden kunnen worden.


Er is zeker veel vertrouwen in de vaccins, en de vaccins werken ook wel degelijk goed. Maar niet voor 100%. En dat merk je vooral nu omdat de besmettingsgraad zo hoog ligt momenteel. De kans op het virus op te lopen is nu hoger dan ooit. Als een vaccin voor 95% werkt, heb je alsnog 5% kans dat het niet werkt. En als het virus gegarandeerd langs komt is de kans dus alsnog hoog dat je het krijgt.
Zegt niks over het vertrouwen in het virus.
Je moet daarom dus alsnog met bescherming werken.

Citaat:
Ik vind zeker dat wij allemaal onze verantwoordelijkheid moeten dragen dat de ziekenhuizen de last kunnen dragen. Ik ben ook voor vaccineren, maar ik begrijp ook heel goed de tegenstand van mensen die zich niet laten vaccineren, er is nog onvoldoende bekend over de werking.


Er is veel wél bekend over de werking en over de veiligheid.

Citaat:
Ik hoop op goede investeringen in laagdrempelige betrouwbare sneltesten en het doorontwikkelen van vaccins die meer vertrouwen geven.
En ik ben voor meer vrijheden, mijn vriend is zelfstandig ondernemer die nu al een echt k*k jaar achter de rug heeft, dat doet iets met iemand. Ik zit geregeld in de spagaat tussen de zorg en de ondernemer.


We hebben vaccins die 95% bescherming geven. Waar we nu op wachten is dat de meeste mensen gevaccineerd zijn, zodat de besmettingsgraad naar beneden gaat en we langzaam weer wat meer vrijheid kunnen krijgen.

axel_1997

Berichten: 1826
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:11

ik ben voor.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:22

IMANDRA schreef:
Maar mensen, jullie hoeven waarschijnlijk geen 'troep in je lijf te laten spuiten' (buiten het feit dat dat niet gebeurt, maar dat is een andere discussie voor een ander topic). Het alternatief is regelmatig testen, dan heb je voor zover ik begrijp ook gewoon recht op het vaccinatiepaspoort waarmee je toegang krijgt tot events etc.

Ik ga ook niet testen. Hoezo moet ik ineens gaan “bewijzen” dat ik gezond ben? Dat is medische privacy en dat gaat niemand een reet aan. En als je risico bent neem je dat prikkie en dan ben je beschermd. Maar blijf van mij af. Echt bizar dat anderen vinden dat ze mogen bepalen of ik me laat vaccineren of testen. In dat geval vind ik dat ik mag bepalen wanneer en hoe veel anderen sporten en bewegen, en wat ze eten en drinken, en hoeveel ze eten en drinken, of ze roken en drugs gebruiken, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Want als ik ineens zogenaamd verantwoordelijk ben voor de gezondheid van een ander, dan weet ik er nog wel een paar.. Dan gaan we het effe helemaal anders aanpakken _-:(

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:24

Dorine92 schreef:
IMANDRA schreef:
Maar mensen, jullie hoeven waarschijnlijk geen 'troep in je lijf te laten spuiten' (buiten het feit dat dat niet gebeurt, maar dat is een andere discussie voor een ander topic). Het alternatief is regelmatig testen, dan heb je voor zover ik begrijp ook gewoon recht op het vaccinatiepaspoort waarmee je toegang krijgt tot events etc.

Ik ga ook niet testen. Hoezo moet ik ineens gaan “bewijzen” dat ik gezond ben? Dat is medische privacy en dat gaat niemand een reet aan.


Omdat we in een pandemie zitten :?

Wat is er zo geheim aan het feit of je wel of geen virusinfectie met het coronavirus onder de leden hebt?

En wie zijn eigenlijk de risicogroepen? Momenteel liggen de ziekenhuizen vol met mensen tussen de 40-60jaar. En veel daarvan hebben een blanco medische voorgeschiedenis.