Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:59

Jij gaat nu van het ene uiterste naar het andere Nikass!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:12

chanicha schreef:

Dit hele topic gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste, weinig grijs gebied bekend hier! Als ik het niet zo'n belangrijk onderwerp had gevonden had ik er popcorn bij gepakt.

Ieders opvoeding verschilt. Dat ligt aan hoe je zelf ben opgevoed, je financiële situatie, je sociale omgeving en zelfs je politieke voorkeur. Iemand uit Kanaleneiland zal andere normen en waarden aan kleding naar school aan toekennen dan iemand uit Leidsche Rijn, om maar even wat Utrechtse voorbeelden te noemen. En dat is oké, we moeten niet allemaal eenheidsworst worden. Zolang we rekening houden met elkaar voorop hebben staan, zijn alle soorten opvoeding valide.

nynke55

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:14

Maar waar we het wel allemaal over eens zijn is dat oma hier geen stem in heeft.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:15

nynke55 schreef:
Maar waar we het wel allemaal over eens zijn is dat oma hier geen stem in heeft.

Exact! Oma moet maar een Baby Born kopen ofzo (bestaan die dingen nog, eigenlijk?)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:18

Vind ik onzin, in Leidsche Rijn zijn heel veel mensen uit Kanaleneiland gaan wonen.

Ieder moet doen wat hij of zij wil maar kinderen dwingen iets te dragen gaat mij te ver, er is ook nog een gulden middenweg.
Nooit heb ik mijn dochters gedwongen iets te dragen, wel verboden iets te dragen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:25

chanicha schreef:
Vind ik onzin, in Leidsche Rijn zijn heel veel mensen uit Kanaleneiland gaan wonen.

Ieder moet doen wat hij of zij wil maar kinderen dwingen iets te dragen gaat mij te ver, er is ook nog een gulden middenweg.
Nooit heb ik mijn dochters gedwongen iets te dragen, wel verboden iets te dragen.

Joh het is maar een voorbeeld, je kan ook op alle slakken zout leggen.

Ja er is een gulden middenweg, maar waar het het mentale welzijn van een jong kind aangaat vind ik dat oma haar mening in deze maar even op moet zouten. Precies wat jij zegt, prima om iets te verbieden (MITS je het kind kunt uitleggen waarom! Dus niet 'omdat ik het zeg'!), maar het is nooit oké om te dwingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:28

Ik zie de situatie oma als een uitnodiging voor een feest met dress code. Als de code zegt: gepast netjes, dikke prima. Zegt de code: cocktail jurk dan is de kans groot dat het aan mij voorbij gaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:32

O er werd zo vaak tegen mij gezegd “ omdat ik het zeg”
Niet om kleding overigens, al werden er wel grenzen gesteld wat kon en niet kon.

Aan ts nu de taak om wel de grens te stellen. Het dreigement dat oma dan geen kleding meer koopt; helemaal prima, want dan ligt er tenminste geen kleding meer in de kast die toch niet gedragen word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:33

VuurVleugels schreef:
chanicha schreef:

Dit hele topic gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste, weinig grijs gebied bekend hier! Als ik het niet zo'n belangrijk onderwerp had gevonden had ik er popcorn bij gepakt.

Ieders opvoeding verschilt. Dat ligt aan hoe je zelf ben opgevoed, je financiële situatie, je sociale omgeving en zelfs je politieke voorkeur. Iemand uit Kanaleneiland zal andere normen en waarden aan kleding naar school aan toekennen dan iemand uit Leidsche Rijn, om maar even wat Utrechtse voorbeelden te noemen. En dat is oké, we moeten niet allemaal eenheidsworst worden. Zolang we rekening houden met elkaar voorop hebben staan, zijn alle soorten opvoeding valide.
Ouders... :))

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:40

Brainless schreef:
LWDaisy schreef:
Ik probeer me in te beelden hoe mijn moeder dit zou hebben aangepakt.

Dan is het jouw eigen moeder die wel of niet beslist.. en niet oma die beslist.

Mijn moeder zou het ook fantastisch gevonden hebben als mijn meiden altijd een jurkje, 2 staartjes, met witte kniekousen en sandalen aan hadden en netjes elke zondag met hoedje mee naar de kerk zouden gaan.
Hetzelfde geldt om je kind te laten dopen omdat oma/opa het zo graag willen, want ach hun maak je er blij mee.

Klopt, dan is het mijn eigen moeder die beslist. Maar mijn moeder zou wel proberen om de gulden middenweg te vinden. Ook nu nog, en mijn moeder is 57 jaar, haar moeder is 82 jaar. Allemaal sterke vrouwen, leeuwinnen zelfs, en toch proberen we allemaal water bij de wijn te doen en een oplossing te zoeken waar we allemaal een beetje blij van worden. Moeilijk is dat niet, en als iedereen er dan blij van wordt is dat toch alleen maar mooi?

Dat bekent dat mijn oma soms op haar tong moet bijten. Dat mijn moeder soms in iets toegeeft waar ze eigenlijk niet zoveel zin in heeft. Dat ik de trui aandoe (ja, ook nu nog) die mijn oma voor mij gebreid heeft. Daar gaan we allemaal niet dood van, en het is het echt waard hoor, om die glimlach op een ander haar gezicht te zien :) Beetje toegeeflijk mag wel.

Ook van TS haar moeder, in dit geval. Dat zeker en vast. Maar ik zie niet in waarom TS haar dochter niet een beetje toegeeflijk zou mogen zijn, dat siert een mens (ook een kind) alleen maar. Waarom zou ze haar oma dat pleziertje niet kunnen gunnen? Ik had er als kind ook een hekel aan, aan die jurkjes, maar ach, voor die paar x per jaar, en als mijn oma daar nou blij van wordt...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:42

En wat als de kleindochter nu 3 x per week bij oma is?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:45

nynke55 schreef:

Dan doet ze 1x om de zoveel tijd een jurkje aan, dat hoeft echt niet iedere keer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:48

LWDaisy schreef:
nynke55 schreef:

Dan doet ze 1x om de zoveel tijd een jurkje aan, dat hoeft echt niet iedere keer :)
Maar het is toch van de zotten dat oma haar kleindochter alleen vindt voldoen als ze zich kleedt naar haar kledingsmaak? Dat is een lekker signaal naar je kind toe en draagt ook lekker bij aan het zelfvertrouwen en zelfbeschikking van je kind.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:08

Sizzle schreef:
Opvoeden is niet alles verbieden wat jou niet aan staat toch?

Nee zeker niet, net zo min als alles maar toestaan :)*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:10

chanicha schreef:

Nee hoor, ik reageer op het bericht van Sizzle.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:26

Ik was ook zo'n kind, maar mijn probleem lag bij mijn moeder. Die legde mijn kleren voor me klaar en wilde mij er altijd netjes uit laten zien. Dat was niet specifiek meisjesachtig, maar wel degelijk. (Denk aan nette laarzen, een jasje over je truitje, koltruien, noem het maar op)
Dat resulteerde in dat ik van mijn 13e tot mijn 18e zo min mogelijk op wilde vallen (spijkerbroek, oversized vest of trui, joggingbroek).

Omdat ik toen zelf mijn kleren mocht kiezen, mocht dat. Ik liep met een baseball pet, grote trui, joggingbroek en harige moonboots rustig mee het dorp in op vakantie. Ik wilde ook nooit mijn haar meer in een paardenstaart want dat moest toen ik klein was.

Ik ben nog steeds geen fan van paardenstaarten maar vlecht wel soms mijn haar, heb gelnagels, draag jurkjes en hakken als ik uit ga, draag kleding die mij past en speel rustig uren met make-up.
Ik kleed mij nu naar de gelegenheid in kleding die ik leuk vind en dat is dus helemaal goed gekomen.

In andere woorden, je kind gaat uiteindelijk kledingkeuzes maken waarbij jij zelf denkt uhhh... doe maar niet... maar dat komt allemaal weer goed. En ik draag nu zelfs kleding uit mijn moeders kast :D

edit: daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je je kind in een jurk moet hijsen als hij of zij dat niet wil, daar ben ik echt op tegen en dat heeft bij mij wel sporen nagelaten.
Laatst bijgewerkt door Divers op 02-05-21 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:31

LWDaisy schreef:
Ook van TS haar moeder, in dit geval. Dat zeker en vast. Maar ik zie niet in waarom TS haar dochter niet een beetje toegeeflijk zou mogen zijn, dat siert een mens (ook een kind) alleen maar. Waarom zou ze haar oma dat pleziertje niet kunnen gunnen? Ik had er als kind ook een hekel aan, aan die jurkjes, maar ach, voor die paar x per jaar, en als mijn oma daar nou blij van wordt...

Dit valt nog niet uit te leggen aan een kind van 3. Het gaat hier niet om een 8 jarige die dat jurkje niet aan wil trekken, maar nog om een peuter. Kijk aan een 8 jarige kun je het uitleggen waarom oma liever jurkjes ziet en die kan dan prima zelf de overweging maken om een jurkje aan te trekken, omdat het oma blij maakt. Een 3 jarige legt dat verband echt nog niet hoor, die wordt gewoon de hele middag boos en chaggie omdat moeders haar dwong dat jurkje aan te trekken. Lijkt me voor oma ook niet gezellig als je met een boze peuter op bezoek moet.

Hier ben ik echt niet van de rokjes, heb mijn hele leven nog nooit een rok aangehad, behalve van die lange zomerrokken. Mijn moeder dwong ons ook niet ergens toe, alleen voor bepaalde gelegenheden. En inderdaad trokken we een t-shirt zonder jas aan met 10 graden dan kwamen we vanzelf terug om een jas aan te doen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:13

Het is zó belangrijk dat kinderen leren dat hun lichaam van zichzelf is en dat macht niet betekent dat iemand jou zijn of haar wil op mag leggen.
En kledingkeuze is één van de eerste dingen die een kind kan proberen te beïnvloeden.
Natuurlijk mag en moet een moeder een kind soms iets laten doen wat dat niet wil, groentes eten, geen sandalen aan in de winter. Maar dat is wel in het belang van het kind.

En kinderen moeten ook leren rekening te houden met anderen, dat betekent ook je kleding aanpassen soms.
Nette kleding aan naar oma, omdat je op bezoek netter gekleed gaat, is een redelijke eis. Iets aantrekken wat je echt vreselijk vindt, is dat niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:29

Dammie schreef:
Het is zó belangrijk dat kinderen leren dat hun lichaam van zichzelf is en dat macht niet betekent dat iemand jou zijn of haar wil op mag leggen.
En kledingkeuze is één van de eerste dingen die een kind kan proberen te beïnvloeden.
Natuurlijk mag en moet een moeder een kind soms iets laten doen wat dat niet wil, groentes eten, geen sandalen aan in de winter. Maar dat is wel in het belang van het kind.

En kinderen moeten ook leren rekening te houden met anderen, dat betekent ook je kleding aanpassen soms.
Nette kleding aan naar oma, omdat je op bezoek netter gekleed gaat, is een redelijke eis. Iets aantrekken wat je echt vreselijk vindt, is dat niet.

Amen!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:35

Nikass schreef:
Sizzle schreef:
Opvoeden is niet alles verbieden wat jou niet aan staat toch?

Zeg ik dat ergens dan?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:44

Dammie schreef:

Eens. Pick your battles. Hier ook nooit moeilijk gedaan, zonen gingen vaak in de winter in korte broek naar school of joggingbroek. Wel altijd schone kleding. En uiteraard bij restaurant bezoek, begrafenis, diploma uitreiking etc uitgelegd dat nette kleding daar bij hoort en dat ging prima. Nu lopen ze er altijd netjes bij. Mijn moeder wilde ook altijd bij mij jurkjes aan. Nooit gelukt. Gelukkig kreeg ze nog kleindochters die dat wel top vinden. Ik heb wel tijdens mijn trouwen een echte prinsessen trouwjurk voor mijn moeder aangetrokken. Zelf nooit uitgekozen, man vond alles prima en ik vond het ook best leuk voor een keer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:55

Dammie schreef:

Helemaal mee eens.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:00

LWDaisy schreef:

Het gaat niet om een pleziertje. Misschien heb je het niet goed gelezen maar de oma vindt dat moeder haar dochter als een jongen opvoedt omdat ze dochter niet dwingt om jurken aan te doen. Het gaat niet om af en toe een jurkje aan doen. Het gaat om een autoritaire vrouw die haar stempel op de opvoeding wilt drukken.

Als oma wilt flaneren met mooie jurken moet ze een pop kopen en die mooie kleertjes aandoen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:15

Sizzle schreef:
Nikass schreef:

Zeg ik dat ergens dan?

Nou ja je zegt dat verbieden (van roken, seks of bepaalde kleding etc) enkel leidt tot stiekem gedrag.
Dat impliceert dan toch dat je een kind altijd de vrije keuze laat?
Ik ben zeker niet van de harde Spartaanse opvoeding, maar kan wel begrijpen dat ik van mijn moeder niet als een sloddervos naar school mocht, of met een petje op in de les zitten (= niet beleefd)
En natuurlijk kan je als kind op een gegeven moment dingen stiekem gaan doen, maar niet alles wat verboden is wordt "dus" stiekem gedaan. En zo wel, is het nog niet altijd een reden om dan maar niet te verbieden.
Erover in gesprek gaan vind ik zeker goed, maar als ik eindeloos met mijn moeder in discussie bleef gaan en we er dus niet uitkwamen, of mijn moeder een keer geen zin had in wéér een discussie, was mijn moeders wil wel degelijk wet.
Ik heb niet altijd alles leuk gevonden, soms ervoer ik dingen als streng, vooral als een klasgenootje ze wel mocht,
Maar als ik zie hoe ongedisciplineerd en asociaal ik veel kinderen nu vind, denk ik dat er wel wat goeds zat in de opvoeding die ik heb meegekregen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-05-21 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 14:16

MarcoBorsato schreef:
LWDaisy schreef:

Het gaat niet om een pleziertje. Misschien heb je het niet goed gelezen maar de oma vindt dat moeder haar dochter als een jongen opvoedt omdat ze dochter niet dwingt om jurken aan te doen. Het gaat niet om af en toe een jurkje aan doen. Het gaat om een autoritaire vrouw die haar stempel op de opvoeding wilt drukken.

Als oma wilt flaneren met mooie jurken moet ze een pop kopen en die mooie kleertjes aandoen.

Misschien is het tijd dat oma eens leert dat ze niet altijd haar zin kan door drijven. :)*
Gezien de wijze waarop ze TS aan gaat als die netjes aan geeft hier niet in mee te willen gaan is dat wellicht geen verkeerde les.