Nog zorgverleners die het zat zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog zorgverleners die het zat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:08

Ik heb het nu vooral moeilijk met de leeftijd van mijn ptn. De meesten zijn onder de 60, met blanco voorgeschiedenis. We proberen hen van de beademing te houden en op de optiflow te houden (hoge dosis zuurstof met druk gegeven), maar het is vreselijk om hun angst te zien. En dan moet je hen gerust stellen zonder het normale menselijk contact. Ik geef eerlijk toe dat ik mijn hand soms op hun hand of arm leg zonder handschoenen aan te doen, of ik laat mijn visier van mijn helm open. Ben zelf ingeënt en ik doe niets anders als mijn handen ontsmetten en wassen. De mensen mogen geen bezoek krijgen, wij zijn hun enig aanspreekpunt, ik kan echt niet meer meegaan in de koude en onmenselijke zorg.

Ik snap echt wel dat mensen het sociale missen en terug naar het normale willen. Ik wil ook wel terug uit eten. Aan de ene kant heb ik zin om mensen mee te sleuren naar mijn dienst, maar denk niet dat dit veel ontkenners gaat wakker schudden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:59

Jeetje wat heftig ;(

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:21

Ik hoor een beetje hetzelfde terug van mijn collega's op de gewone covidafdeling. Dat ze nu heel veel relatief jonge patiënten zien. En dat die er eerder ook wel waren, maar toen toch sneller naar huis werden gestuurd om daar uit te zieken. Ze hebben bij ons laatst wel een reanimatie gehad bij een vrij jong persoon. Diegene laat een jong gezin achter. Dat heeft er toen behoorlijk ingehakt. Begreep toen dat een ruiterembolie de oorzaak was, en op zich snap ik de discussie rondom het AZ vaccin wel maar ergens denk ik dan ook, de kans op complicaties daarvan is zó klein. Terwijl we bij covid weten dat het behoorlijke complicaties kan hebben, juist ook op het gebied van embolieën. Maargoed, daar wil ik hier ook geen discussie over starten verder.
Maar ken ook vanuit mijn persoonlijke omgeving helaas wel meer verhalen van écht jonge mensen die op het randje van de dood gebalanceerd hebben.

Verder herken ik je gevoel wel heel erg SVRL. Er zijn een hoop mensen die ik het liefst zo mee zou willen nemen naar mijn werk en met hun neus op de covidafdelingen neer zou willen zetten. Eens zien of het dan nog allemaal zo meevalt.

Persoonlijk gaat het op het moment gelukkig weer wat beter, maar dat komt ook omdat ik de komende periode wat extra vrij kon krijgen. Geeft net even wat meer overzicht en ademruimte.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 01:00

Ik werk niet in de zorg, maar snap ook niet dat er waarschijnlijk versoepelingen aankomen. Ik vind dat dat pas kan als het bij jullie weer een stuk rustiger is.
Een virtuele knuffel voor jullie :(:)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 07:44

Ik sta niet in de zorg, werk wel in een ziekenhuis en ik vind het bizar dat er over versoepelingen wordt gepraat terwijl de druk zo extreem is nu én jullie al een jaar aan het knokken zijn. Ik wil ook graag uit eten, maar niet ten koste van.. ik heb echt moeite met het egoïsme wat er leeft momenteel.
Heel veel sterkte, ik hoop echt dat het tij net op tijd gaat keren, want als je ook nog code zwart om je oren gaat krijgen..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:17

Blacky maar ik ben verpleegkundige in de ggz ( HIC afdeling, acute zorg dus wel maar wij openen geen cohort meer. Bij besmetting kamerisolatie en druppelverpleging in de icu unit) en had ook zo mijn vraagtekens bij AZ. Ik heb in maart 2020 corona opgelopen op wintersport, 5 dagen ziek geweest en weer door.
De kans dat ik van de 2 AZ prikken meer bijwerkingen krijg zijn denk ik groter en dan heb ik een bescherming van 60%... maximaal.
Was hij nou net als de andere 95 % bescherming of iets in die strekking a la.. maar het voelt een beetje als het goedkopere alternatief.
Ook de mensen die bij ons de cohort in het voorjaar van 2020 gedraaid hebben zijn ondertussen nog niet ingeënt omdat we gewoon pas ergens achterop het lijstje van de overheid komen.
Een deel van mijn collega's heeft de eerste prik AZ de dag voor het stoppen met prikken gehad, op een enkeling na waren ze allemaal behoorlijk ziek.
En raad maar eens hoe dat op de afdelingen opgevangen werd := wat een (horror) diensten zijn dat.. als we het dan over risico's hebben..

En mijn hele doelgroep is ondertussen mensen die het niet redden op de maatschappij en maatregelen.
Tevens moet je voor maatregelen draagvlak hebben. Dat is er niet meer. En dat is er mede niet meer omdat er niet naar de zorg omgekeken wordt. Mensen snappen niet dat er minder ic bedden zijn. Er zijn minder ic bedden omdat er minder personeel voor is.
Er is minder personeel omdat er enerzijds niet voldoende opgeleid wordt (want genoeg mensen willen worden opgeleid maar kunnen nu niet) en anderzijds mensen overbelast of overvraagt uitvallen. En omdat je geen klap verdiend met die hele gezondheidszorg, dus hoe aantrekkelijk is het?
Laatst bijgewerkt door smurffie op 10-04-21 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:19

Werk wel in de zorg, maar een geheel andere tak, de tandheelkunde. Bij ons is het echt heel anders, maar ik ben die discussies echt zo zat. Heb mijn eigen praktijk en ook bij ons is het verzoek een mondmaskers bij het betreden en verlaten van de praktijk te dragen. Alle behandelduur is verlengd, dat wanneer iedereen zich aan de tijd houdt, niemand met een ander in de wachtkamer zit. Het staat overal, in de bevestigingsmail - in de herinneringsmail - op de deur voor je binnen komt en in de wachtkamer. En dan nog discussiëren, want het is flauwekul. Want want want. Ja het zijn verzoeken en wij doen er wel aan mee. Alle beetjes helpen.

Zelf kom ik naast de supermarkt eigenlijk nergens. Enige bezoek dat ik afgelopen Corona jaar heb afgelegd was met kerst. Ik begrijp dat mensen wat anders willen. Het is nu thuis - werk - werk - thuis. De cijfers laten zien dat het niet kan.

Wel vraag ik mij soms af, wat als alles nu open zou worden gegooid. Dan krijg je een enorme klap met besmettingen, maar zou het virus daarna misschien klaar zijn? Nu heb je dat mensen mondjesmaat elkaar treffen, een ketting die wordt doorgegeven en niet te breken is, blijft het dan langer?

Die versoepelingen aankondigen, zal het misschien zijn dat er gehoopt wordt dat mensen zich nog even aan de regels gaan houden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:10

FrNo schreef:
Ik werk niet in de zorg, maar snap ook niet dat er waarschijnlijk versoepelingen aankomen. Ik vind dat dat pas kan als het bij jullie weer een stuk rustiger is.
Een virtuele knuffel voor jullie :(:)

Mee eens, + dat er eerst meer mensen gevaccineerd moeten zijn, met name de risicogroepen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:49

Ik werk niet in de zorg, ik heb wel vrienden en familie die in de zorg werken. En ik moet zeggen, ik heb diep respect voor de zorgmedewerkers. Die ondanks alle oliebol en kritieken die zij over zich heen krijgen toch elke dag weer naar het werk gaan om juist die mensen te helpen die het op dat moment het hardste nodig hebben.

Diepe buiging voor jullie _/-\o_ En een dikke virtuele knuffel :knuffel:

De discussies komen iedereen de neus uit, en met name de onwetendheid of het niet wìllen weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:56

Met aankondingen en dan niet uitvoeren krijg je juist meer en meer verzet en Roeptoeters dat de overheid alle domme schapen onder de duim wil houden. Dat is nog zoiets wat ik dan weer zo beu ben.

Gisteren nog een hele tirade gehad van een ver familielid van een bewoner. Dat de overheid onzin uitkraamt, dat hij als opa nu wel 3(!!!) dagen per week moet babysitten op zijn 2 kleinkinderen want anders kan mama (zijn schoondochter) geen conference calls doen voor haar werk. Dat al die maatregelen onzin zijn, we hebben besmetting gehad en het is toch zo voorbij gegaan? Hij was ook wel de grootste bruller omdat er op de cohorte geen bezoek toegestaan werd "want je loopt toch amper risico".
En nu moet hij toch wel 2x/week ook maaltijden langsbrengen bij een ander familielid en lastig lastig lastig want nu kan hij niet van zijn pensioen genieten en gaan voetbal kijken.

Waarom werken mensen hun frustraties over de overheid uit op de zorg? Waarom moeten medewerkers in een vaccinatiecentrum klappen krijgen omdat er een oudere geen prik kan krijgen zonder afspraak en oproepbrief?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:21

Ik sprak gisteren een ic verpleegkundige en zij dacht dat de terrassen open wel zou kunnen.
Ze was veel meer bang voor wat er nu nog gaat komen van de paasdagen met teveel mensen binnen.

Dus zo zie je maar dat ook deze mensen niet allemaal hetzelfde er in staan.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:24

DuoPenotti schreef:
Ik sprak gisteren een ic verpleegkundige en zij dacht dat de terrassen open wel zou kunnen.
Ze was veel meer bang voor wat er nu nog gaat komen van de paasdagen met teveel mensen binnen.

Dus zo zie je maar dat ook deze mensen niet allemaal hetzelfde er in staan.

Klopt hoor. Maar dat komt dan door de gedachte dat de besmettingen op een terras minder erg zullen zijn, omdat dit gecontroleerd gaat en goed binnen de Corona regels. In bijvoorbeeld een park houden mensen zich minder goed aan de regels.

@Lithya Wat je zegt over "Wel vraag ik mij soms af, wat als alles nu open zou worden gegooid. Dan krijg je een enorme klap met besmettingen, maar zou het virus daarna misschien klaar zijn? Nu heb je dat mensen mondjesmaat elkaar treffen, een ketting die wordt doorgegeven en niet te breken is, blijft het dan langer?"

Wat jij hier oppert is juist hetgeen de ziekenhuizen bang voor zijn. Alles open gooien en daarna een enorme besmettingspiek die de ziekenhuizen niet aankunnen. Dat is juist de reden voor alle regels. Als je zo'n enorme piek krijgt dan krijg je horror scenario's. Dat er géén plek meer is in het ziekenhuis. Dus als je dan als jong persoon Covid krijgt, een ongeluk krijgt, een blindedarmontsteking, je oma een heup breekt, je vader een hartinfarct krijgt, je moet bevallen etc...dat er dan geen plek meer voor je is in het ziekenhuis en je doodgaat aan iets wat helemaal niet hoeft....

Mensen beseffen dat te weinig. denken alleen ik ben geen risicogroep dus ik word toch niet heel ziek van Corona. Maar als ze wat anders krijgen is er geen plek meer voor hen.

Daarnaast heb je naast ziekenhuisbedden ook poppetjes nodig. Ik begreep laatst uit een artikel dat ongeveer 20% van de Coronazorg verpleegkundigen ziek thuis zitten...zelf ziek door Corona of overspannen. En de boog staat al zolang gespannen voor deze groep dat het me niet verbaasd als dat percentage gaat oplopen.

Daarnaast is het zo als je het Coronavirus maar laat woekeren dat er steeds meer mutaties gaan komen en straks krijg je er eentje waar de vaccinaties niet tegen werken...kan je weer vooraf aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door manubres op 10-04-21 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:25

Ja precies dat.
En om zo toch draagvlak te houden voor de binnen regels.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:33

Ik geloof ook wel dat de terrassen open kunnen en zelfs restaurants open kunnen, die kunnen dit echt wel gecontroleerd doen, en het is mijns inziens beter als die volgepropte parken , plus ik denk dat het mensen gelukkiger maakt , mensen zijn nu zo boos allemaal, ik denk niet dat je met het openen van terrassen en restaurants meer besmettingen krijgt.

Maar ik las net ook weer de opschaling van IC bedden in ziekenhuizen, het is daar gewoon allemaal nog helemaal niet verbeterd, ik kan me wel voorstellen dat die hun hart vasthouden met versoepelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:24

Ik vraag me echt af waarom men mensen niet op antico zet nu ze weten dat bepaalde vaccins tromboses geven. Dat doen we ook als mensen om andere redenen tijdelijk een verhoogd risico hebben op trombose.

Pleiten voor meer IC bedden is wel leuk, maar in normale tijden hebben we genoeg bedden. De keren dat we er niet komen, hebben onze zusterziekenhuizen wel plek. Het gebeurd echt niet vaak dat we moeten doorsturen. En in het verleden kregen we ook geen mensen uit andere provincies, omdat daar alles vol ligt.

We zitten nu nog niet aan uitgestelde ingrepen, maar gaan wel weer die richting uit. En wat de mensen niet zien, is dat we nu al kiezen wie wel/niet een bed op IC krijgt. Bij fragiele mensen, wordt sowieso die overweging gemaakt, maar nu zijn de artsen echt wel veel strenger. Leg maar uit aan een bejaard koppel dat de ene wel nog naar IC mag en de ander niet. Kan je zeggen dat degene die wel naar IC mag, stopt met vechten als de partner op de afdeling het niet haalt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:02

smurffie schreef:
Blacky maar ik ben verpleegkundige in de ggz ( HIC afdeling, acute zorg dus wel maar wij openen geen cohort meer. Bij besmetting kamerisolatie en druppelverpleging in de icu unit) en had ook zo mijn vraagtekens bij AZ. Ik heb in maart 2020 corona opgelopen op wintersport, 5 dagen ziek geweest en weer door.
De kans dat ik van de 2 AZ prikken meer bijwerkingen krijg zijn denk ik groter en dan heb ik een bescherming van 60%... maximaal.
Was hij nou net als de andere 95 % bescherming of iets in die strekking a la.. maar het voelt een beetje als het goedkopere alternatief.
Ook de mensen die bij ons de cohort in het voorjaar van 2020 gedraaid hebben zijn ondertussen nog niet ingeënt omdat we gewoon pas ergens achterop het lijstje van de overheid komen.
Een deel van mijn collega's heeft de eerste prik AZ de dag voor het stoppen met prikken gehad, op een enkeling na waren ze allemaal behoorlijk ziek.
En raad maar eens hoe dat op de afdelingen opgevangen werd := wat een (horror) diensten zijn dat.. als we het dan over risico's hebben..

En mijn hele doelgroep is ondertussen mensen die het niet redden op de maatschappij en maatregelen.
Tevens moet je voor maatregelen draagvlak hebben. Dat is er niet meer. En dat is er mede niet meer omdat er niet naar de zorg omgekeken wordt. Mensen snappen niet dat er minder ic bedden zijn. Er zijn minder ic bedden omdat er minder personeel voor is.
Er is minder personeel omdat er enerzijds niet voldoende opgeleid wordt (want genoeg mensen willen worden opgeleid maar kunnen nu niet) en anderzijds mensen overbelast of overvraagt uitvallen. En omdat je geen klap verdiend met die hele gezondheidszorg, dus hoe aantrekkelijk is het?

Op zich ben ik het met je eens hoor. Persoonlijk heb ik ook, o.a. vanwege de lagere effectiviteit, meer vertrouwen in mRNA vaccins. Maar ik denk niet dat dat er nu per se toe doet, wat ik er precies van vind. En anders moeten we verhuizen naar een ander topic maar die vermijd ik de laatste tijd expres al even.
Maar van Pfizer ken ik ook best wat collega's die (flink) ziek geweest zijn en collega's die juist bij AZ bijna geen bijwerkingen hadden. Zo zie je maar dat iedereen anders reageert.

De zorg is ook niet aantrekkelijk. Al heel lang niet imo. Maar ik moet altijd ergens wel lachen (en huilen tegelijk) als er dan weer mensen roepen dat instellingen "afgelopen jaar wel genoeg tijd hebben gehad om mensen op te leiden". Die gaan er alleen even aan voorbij dat je er met een jaar niet bent.

Soms denk ik ook wel eens, gooi de boel maar open. Kijken of mensen het dan nog zo leuk vinden als het zo'n chaos wordt en zij zelf, of vrienden/familie, geen zorg meer kunnen krijgen voor relatief kleine dingen. Maar dat is ethische en moreel gezien absoluut niet verantwoord. En ik denk ook wel dat het een relatief kleine groep is die zich veelvuldig uitspreekt en dat je de groep die zich wel (grotendeels) aan regels houdt niet/weinig hoort. Maar die gaan er wel de dupe van zijn dan.
Maar ik denk ook eigenlijk wel dat de zorg dan nog meer ontwricht. Ik denk dat ik dan wel uit zou stappen en op zoek ga naar wat anders :=

@SVRL, wat ik begreep is dat de trombose bij het vaccin vergelijkbaar is met heparine geïnduceerde thrombocytopenie (HIT). Alleen dan dus zonder heparinegebruik. Dus zoals ik het begrijp is heparinegebruik dan sowieso contrageindiceerd en ik vraag me af of je iedereen dan wel zomaar op een NOAC/DOAC wil zetten. Die hebben toch ook wel weer best wat (risico op) bijwerkingen. Maar daar zal jij meer verstand van hebben dan ik denk ik zo haha.
En ergens denk ik dan, bij de pil accepteert iedereen dat risico maar zomaar. En hier is het ineens een probleem en moet alles uit de kast getrokken worden. Maargoed, blij dat ik niet over dat soort dingen ga :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:25

Bij de pil accepteert iedereen het omdat impact van het niet nemen groter en meer voorkomend is dan zonder medicatie.
Kinderen zijn nou niet echt een lichtzinnige bijwerking van het niet slikken van de pil := .
En steeds meer vrouwen zoeken een "beter" alternatief.
Gelukkig doen mensen daar niet zo moeilijk over, anders zou de jeugdzorg het nog moeilijker hebben dan dat ze het al hebben :+ .
Ongewenste kinderen hebben regelmatig last van een (onveilige) hechting(sproblematiek).

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:44

Ik denk dat het ook komt door de informatie verstrekking. Oftewel de berichten in de media. Hoeveel pilgebruikers weten wat de risico's zijn van de pil? Ik wist het niet. Wist wel dat het na je 30e een vergroot risico was en samen met roken. Daarom ook na mijn 30e geen pil meer gebruikt.
Ik vind dat mensen goede info moeten krijgen en dan zelf de afweging moeten maken welke keuze ze willen maken. Als de risico van de pil meer uitvergroot zou worden dan denk ik zeker dat er veel dat risico ook niet meer willen nemen.

Ik vraag me daarnaast af of de risico van de pil met de vaccinatie vergelijkbaar is. De vaccinatie krijg je maar 1-2 keer toegediend en de pil ongeveer 252 keer per jaar....of i dat meegenomen in de risicoanalyse?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:19

Ik heb ook lang de pil geslikt en wist niet van de bijwerkingen af.

Dit is een mooi initiatief ;
Op 30 mei geeft het theater in Uden een show met muziek, dans en cabaret. Je kunt een kaartje kopen voor de livestream en dan geef je automatisch een echt kaartje voor een stoel in de zaal voor een zorgverlener die zich in heeft ingezet in de coronatijd (en nu nog).
Ik ga in ieder geval een kaartje kopen.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 10-04-21 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:36

Dan heb je de bijsluiter niet gelezen :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:37

DuoPenotti schreef:

Nee, klopt om eerlijk te zijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:35

DuoPenotti schreef:

Ik ook niet toen ik er op mijn 17e mee begon....Interesseert je dan niet 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:56

manubres schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik ook niet toen ik er op mijn 17e mee begon....Interesseert je dan niet 8)7

Ik vind dat artsen mensen moeten wijzen op de mogelijke bijwerkingen, alleen vergeten die dat meestal. Ben ook niet zo'n bijsluiter lezer en ooit op medicatie gezet waarbij je in het begin niet met de auto mocht rijden. Was me niet gezegd en heb toen heel veel geluk gehad dat ik mijn auto nog net veilig naast de baan kon zetten.

Ik vind het dan ook echt wel goed dat men nu de aandacht vestigt op de bijwerkingen van het vaccin, alleen jammer dat ze daar niet meteen een behandeling aan koppelen die de complicatie coupeert. Ze weten blijkbaar het mechanisme achter het ontstaan van de embolen, maak dan ook een behandelplan om ze te voorkomen. Zo geraken we nooit aan een voldoende vaccinatiegraad en blijven we aanmodderen. Het aantal besmettingen daalt wel, maar de opnames op IC stijgen door. Lijkt me veel goedkoper om naast het vaccin een preventieve anti trombose behandeling op te starten, dan de ziekenhuizen te blijven overbelasten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:26

Het is een andere vorm van trombose dan de meesten denken. De behandeling is geen bloedverdunners maar immunoglobulinen....Dat is inderdaad handig als artsen dit weten.

Stukje uit de Volkskrant:

De ziekte lijkt op een syndroom met de naam HIT, waarbij het immuunsysteem zo sterk wordt geactiveerd dat het lichaam antistoffen aanmaakt tegen de eigen bloedplaatjes. Bloedplaatjes hebben de functie van een soort inwendige pleister, ze vormen bij bloedingen de eerste hulptroepen. De antistoffen binden aan de bloedplaatjes, legt Ten Cate uit, en na contact met cellen van de vaatwand dragen ze vervolgens bij aan de vorming van bloedstolsels. Zo ontstaat een uitzonderlijke combinatie van te weinig bloedplaatjes (waardoor bloedingen ontstaan) en trombose (waardoor de bloedbaan verstopt kan raken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:58

manubres schreef:
Het is een andere vorm van trombose dan de meesten denken. De behandeling is geen bloedverdunners maar immunoglobulinen....Dat is inderdaad handig als artsen dit weten.

Stukje uit de Volkskrant:

De ziekte lijkt op een syndroom met de naam HIT, waarbij het immuunsysteem zo sterk wordt geactiveerd dat het lichaam antistoffen aanmaakt tegen de eigen bloedplaatjes. Bloedplaatjes hebben de functie van een soort inwendige pleister, ze vormen bij bloedingen de eerste hulptroepen. De antistoffen binden aan de bloedplaatjes, legt Ten Cate uit, en na contact met cellen van de vaatwand dragen ze vervolgens bij aan de vorming van bloedstolsels. Zo ontstaat een uitzonderlijke combinatie van te weinig bloedplaatjes (waardoor bloedingen ontstaan) en trombose (waardoor de bloedbaan verstopt kan raken).

Eerste reactie is: waarom geen korte steroïden kuur. Om dan tot het besef te komen dat we dexamethasone gebruiken om covid te behandelen. :+
Blijkbaar wordt een mens dom door in cohort te staan. Tjonge Tjonge, heeft echt wel ff geduurd voor mijn kwartje viel. 8)7