Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:39

Ik zei het al eerder, maar je kan ie,amds brein niet altijd veranderen.
Iedereen beseft dat er mensen zijn die met twee vi gers inde neus VWO doen en er zijn mensen die vmbo kader nog moeilijk vinden.
Dat is ook zo met tijd. Dus met heel heel veel moeite lukt het om goed met tijd om te gaan,maar die energie is er niet altijd.

Dan zijn er ook mensen zoals badeendje, die gewoon wat relaxter zijn met tijd ( zoals in meerdere andere culturen).

Overigens ben ik altijd op tijd, en ja ik erger me wel aan mensen die altijd te laat zijn, maar... Ik maak er niet een te groot ding van, wordt het toch niet anders van en ik vermaak me wel.

Dat stipte is iets heel erg Nederlands.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:42

dakplaat schreef:
_San87_ schreef:
Tegen wie heb je het?

10 minuten vroeger zijn houdt voor mij in dat ik nog tijd heb om even mijn make-upje en haren te checken in de auto, mijn berichten nog even na te kijken en rustig richting de plaats van ontmoeting te lopen :).

In mijn ogen is 10 minuten te vroeg ergens arriveren inderdaad netjes gepland, je bent dan immers altijd keurig op tijd. Voor sollicitatiegesprekken, ziekenhuisbezosken e.d. raden ze ook altijd aan ca 10 minuten voor de tijd aanwezig te zijn, bijvoorbeeld.

Tegen niemand in het bijzonder.

Er zit nogal verschil tussen formele en informele afspraken, daarom zeg ik specifiek bij vrienden.

Bij afspraken met vrienden (lunch, koffie, etc) is het beleefder om 10 minuten te laat te zijn dan 5 minuten te vroeg.

Toevoeging: Ik benoem het omdat ik echt jeuk krijg van mensen die te vroeg komen geweldige tijdsmanagement vinden. Niet persoonlijk, maar algemeen dus.

Sinds wanneer is het beleefder te laat te zijn :o ?

Ik weet niet, tien minuutjes eerder of later zal me roesten. Maar 20 minuten tot een half uur later aankomen dan afgesproken, nope. Ook niet bij vrienden. En dan heb ik t niet over te laat door onvoorziene omstandigheden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:42

Amalarab schreef:
Je uitleg voor het laat komen klinkt minder sympathiek dan de chaotische ADD’er die met zweet op de rug te laat komt. Ik denk dat daar de schoen wringt.

Hier in Nederland wel, maar in zuidelijker Europa is Badeendje dan weer heel gemiddeld.
Oh en ik wilde dat ik wat meer badeendje had... Heerlijk om zo relaxed in het leven te staan ipv stipt op de klok te leven ( wat ik dus helaas doe)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:44

Eleeke schreef:
Amalarab schreef:
Je uitleg voor het laat komen klinkt minder sympathiek dan de chaotische ADD’er die met zweet op de rug te laat komt. Ik denk dat daar de schoen wringt.

Hier in Nederland wel, maar in zuidelijker Europa is Badeendje dan weer heel gemiddeld.
Oh en ik wilde dat ik wat meer badeendje had... Heerlijk om zo relaxed in het leven te staan ipv stipt op de klok te leven ( wat ik dus helaas doe)

Maar het hoeft toch niet het een of het ander te zijn :D. Ik ben altijd op tijd, maar leef absoluut niet op de klok.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:47

Mijn zusje komt ook altijd te laat

Vroeger werkte zij enniknop een sportschool de ene ochtend opende ik,de andere dag zij
We wonen toen samen.

Als ik vrij was ging haar wekker altijd 10x op snooze en was ik er al uit bij de 2e x snoozen en bleef
haar roepen

Als ze dan nog maar 20 voor openen had...stapte ze uit bed en ging zelfs dan nog uitgebreid douchen en moest ik tig x roepen

Uit eindelijk ging ze dan nog koffie drinken en weg op de tijd dat de sportschool al open moest zijn en je moest 10 min van te voren aanwezig zijn

Er stonden dan al zeker 10 mensen te wachten en nooit voelde ze zich bezwaard.
Dit kwam gewoon bijna altijd voor

Ook met afspraken bij mij komt ze gewoon 2 uur te laat.
Of bij vrienden of de rest van de familie.

Als je expres 1 uur vroeger afspreekt is ze nog steeds te laat.
Als ik vroeger wel eens ergens met dr afsprak om koffie te drinken,zat ik ook wel eens 2 uur te wachtten!
Als ik er wat van zei zag ze het probleem niet ,want ik zou er sowieso toch om die tijd zijn dus wat was t probleem

Heb toen een tijdje ruzie gehad en we hadden elkaar toen een tijd niet gezien,maar dit zal nooit veranderen

Nu met de jaren gaat t wel iets beter en is ze iets minder laat
Laatst bijgewerkt door LibertyLucky op 14-02-21 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:47

Ik heb een vriendin met behoorlijk zwaar ADHD en als we een weekend weg gaan is ze écht op tijd op de afgesproken plek. Die is op tijd op het werk ( vroeger dan ze moet beginnen)
Gewone afspraken met mij is het tussen zo en zo laat en dan is ze tegen het einde van die tijd er of ik andersom bij haar.

Het kan wel is daarmee gebleken en ik ben heel blij dat ze uit zichzelf al zo punctueel probeert te zijn, want het is de Nederlandse maatschappij anders best lastig.

Ik kijk niet op 5-10 minuten te laat, maar als het standaard is / word dan ga ik mij wel afvragen of ik soms niet belangrijk genoeg ben om voor op tijd te komen.
Ik heb het dan over afspraken in een restaurant, bioscoop, een gepland uitje etc... Als het bij mij thuis is of op stal etc dan is niet zo erg als iemand 5 -10 minuten later is.

Ik heb echter op stal ook een keer 1,5 uur gewacht op een stalgenoot. We zouden naar het strand gaan met de paarden en gaan zwemmen en foto’s maken.
Na 1,5 uur wachten en diverse appjes ben ik boos naar huis gegaan. Het was inmiddels 8 uur in de avond en ik had honger ( want direct uit het werk naar stal gegaan en dit wist ze!), was moe en erg teleurgesteld.
Ik heb dus nooit meer met haar zoiets afgesproken.
Met anderen wel en dan kwam ze er wel eens bij als wij nog niet vertrokken waren.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:50

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 10:56

Het grappige is dat ik ook een vriendin met ADD heb en die is wel gewoon altijd op tijd.

Ik vind het best opmerkelijk dat de stipte mensen hier zeggen dat ze 5 tot 10 minuten wachten niet erg vinden (terwijl ze zelf dus wel op tijd zijn). Maar de late mensen hebben echt een houding van “ik ga me niet aanpassen”. Dat vind ik wel typerend en ik denk dat daar het verschil zit. De één denkt aan zichzelf en is daar heel rigide in, de ander is juist sociaal flexibeler.

Ik denk toch dat het een stukje egoïsme is, en dat bedoel ik niet naar. De laatkomers vinden hun eigen tijd zo belangrijk dat ze niet gaan ‘haasten’ voor een ander (ik haast me ook nooit, ik plan gewoon), dat anderen hun tijd dan verdoen met op hun wachten boeit niet.

Edit: ik kom dus ook nooit te vroeg, want dat is inderdaad ook irritant. Ik kom gewoon op tijd.
Laatst bijgewerkt door Ceffyl op 14-02-21 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:57

dakplaat schreef:
_San87_ schreef:

Even eentje van Vrouw Etiquette:
https://www.beatrijs.com/te-vroeg-komen/

Een uur te vroeg komen is net zo irritant als een uur te laat. Maar vijf tot tien minuutjes voor de afgesproken tijd aankloppen (of vijf tot 10 minuten erna) zou mij echt niet uit maken, dat is voor mij de aankomstmarge, zeg maar.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:03

dakplaat schreef:
_San87_ schreef:

Kwestie van perspectief. In Libanon bijvoorbeeld ben je altijd standaard een half uur tot een uur later als je afspreekt. Want als de ander dan te laat is (wat zeer vaak voorkomt) dan hoeft diegene zich niet ongemakkelijk daarover te voelen want jij bent dan zelf ook te laat.

In kan helemaal niets met de Nederlandse stiptheid. Als ik mijn Nederlandse vrienden wil zien dan moet ik dit serieus inplannen in de agenda’s en Dan maar hopen dat ze niet te druk zijn ... mijn expat vrienden kan ik gewoon spontaan appen en als ze al met anderen zijn dan haak ik gewoon aan en hoe laat is niet echt probleem. Maakt je leven een stuk simpeler.

Mijn schoonouders (Libanees en Russisch) zijn vaak te laat als ze ons ophalen van het vliegveld. Ik vind dat echt geen probleem. We kijken wel even naar de vliegtuigen en drinken een kop koffie. De wereld vergaat niet. En als ze dan komen? Leuk, krijgen ze wat te drinken van ons. Beetje flexibiliteit is geen schande. Zijn ze wel op tijd? Lekker, drinken we elders wat :)
Laatst bijgewerkt door Raineri op 14-02-21 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceffyl

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 11:06

Nou sorry hoor, ik ben wel stipt, maar ik spreek vaak zat spontaan af. Mijn vrienden en ik staan ook vaak zonder afspraak bij elkaar voor de deur. Dat heeft echt niets met wel/niet stipt te maken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:06

Danique_G schreef:
dakplaat schreef:

Kwestie van perspectief. In Libanon bijvoorbeeld ben je altijd standaard een half uur tot een uur later als je afspreekt. Want als de ander dan te laat is (wat zeer vaak voorkomt) dan hoeft diegene zich niet ongemakkelijk daarover te voelen want jij bent dan zelf ook te laat.

In kan helemaal niets met de Nederlandse stiptheid. Als ik mijn Nederlandse vrienden wil zien dan moet ik dit serieus inplannen in de agenda’s en Dan maar hopen dat ze niet te druk zijn ... mijn expat vrienden kan ik gewoon spontaan appen en als ze al met anderen zijn dan haak ik gewoon aan en hoe laat is niet echt probleem. Maakt je leven een stuk simpeler.

Dikgedrukte snap ik niet :o. Waarom dan niet een uur later afspreken en iedereen is er rond de afgesproken tijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:07

Als mensen echt zoals in de OP rustig een uur te laat komen vind ik dat naast gewoon asociaal ook nog extra asociaal als diegene niet even belt omdat ik me dan ook zorgen zou maken dat er iets gebeurd is.
Alles binnen een kwartier is voor mij op tijd.

Zwitsers zijn wel echt enorm op de minuut trouwens, van mij hoeft dat niet zo.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-02-21 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:08

Ceffyl schreef:
Het grappige is dat ik ook een vriendin met ADD heb en die is wel gewoon altijd op tijd.

Ik vind het best opmerkelijk dat de stipte mensen hier zeggen dat ze 5 tot 10 minuten wachten niet erg vinden (terwijl ze zelf dus wel op tijd zijn). Maar de late mensen hebben echt een houding van “ik ga me niet aanpassen”. Dat vind ik wel typerend en ik denk dat daar het verschil zit. De één denkt aan zichzelf en is daar heel rigide in, de ander is juist sociaal flexibeler.

Ik denk toch dat het een stukje egoïsme is, en dat bedoel ik niet naar. De laatkomers vinden hun eigen tijd zo belangrijk dat ze niet gaan ‘haasten’ voor een ander (ik haast me ook nooit, ik plan gewoon), dat anderen hun tijd dan verdoen met op hun wachten boeit niet.

Edit: ik kom dus ook nooit te vroeg, want dat is inderdaad ook irritant. Ik kom gewoon op tijd.

Misschien kun je ook een ander zn tijdsmanagement minder zien als persoonlijke aanval op jouw leven, dat lijkt me een stuk relaxter..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:09

San87, tsja cultuur. We hoeven het niet te begrijpen, het is immers niet onze cultuur. Maar ik denk dat zij meer weer waarde aan het sociale evenement dan het concept tijd. Daarnaast kan het verkeer in Beirut enorm tegenvallen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:11

Danique_G schreef:
San87, tsja cultuur. We hoeven het niet te begrijpen, het is immers niet onze cultuur. Maar ik denk dat zij meer weer waarde aan het sociale evenement dan het concept tijd. Daarnaast kan het verkeer in Beirut enorm tegenvallen.

Ik denk dat ieder mens waarde hecht aan het sociale evenement, eigenlijk. Dat merk je nu in NL ook heel goed. Dus dat argument lijkt me kwats.

Ik zou zeggen dat je, wanneer je waarde hecht aan het sociale evenement, je juist moeite doet er rond de afgesproken tijd te zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:12

Maar het hoeft toch niet óf óf te zijn? Je kan mij zowel appen 'joh, heb je nu tijd om wat leuks te doen?' als een afspraak maken voor volgende maand. We kunnen afspreken op tijdstip X weg te rijden, we kunnen afspreken 'app maar wanneer je wegrijdt', we kunnen afspreken 'ergens rond die tijd'. Verjaardagen en feestjes vraag ik altijd gewoon even wat de bedoeling is, is het een 'vanaf' tijd of worden we op dat specifieke tijdstip verwacht.
Afhankelijk van persoon en situatie kan het allemaal wat mij betreft.

Maar als we dan specifiek een tijdstip afspreekt, dan reken ik daar ook op. Zo simpel is het toch gewoon?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:14

Ceffyl schreef:

Ja maar ik denk dat het ook niet altijd bij iedereen zo is dat ze hun eigen tijd belangrijker vinden dan die van een ander.

Ik ben zo iemand uit de uitleg van Eleeke. Ik heb heel veel moeite met tijd (zowel binnen plannen, als binnen mijn opleiding, werk en dagelijks leven) en ik ben inderdaad ook zo iemand die vergeet om tijd in te plannen voor het aantrekken van mijn schoenen. Prima als mensen niet snappen dat "ik niet snap om daar qua tijd rekening mee te houden" maar zo gaat dat nu eenmaal niet in mijn hoofd. Ik ben in mijn hoofd weg op het moment dat ik op sta van de bank (of whatever else ik aan het doen ben), maar in de praktijk is dat nu eenmaal niet zo en komen er altijd nog dingen bij die meer tijd kosten dan ik had gedacht. "Dan hou je daar toch rekening mee?", nouja, blijkbaar dus niet. Dat lukt me al 27 jaar niet ondanks dat ik dat echt wel probeer. Ik probeer de laatste maanden echt wel steeds vaker een 15-20 minuten extra te rekenen om toch te proberen "te vroeg" weg te zijn zodat ik op tijd ben. Maar in beide gevallen levert dat vaak (nog steeds) een hoop stress (en dus haasten) op op het moment zelf. En daar baal ik zelf ook van. Maar ik heb nog geen oplossing gevonden die (altijd) voor mij werkt.
Maar goed, meestal ben ik ergens tussen de 5 en 15 minuten te laat en moet er echt wel iets anders zijn als het later wordt dan dat. Maar daarom app ik vaak ook als ik weg ga, dan weet men hoe laat ik er ongeveer ga zijn. Of ik doe zo'n volg route via WhatsApp bijv. En andersom kan ik me er ook niet echt druk om maken als mijn vrienden wat later zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:20

_San87_ schreef:
Danique_G schreef:

Ik denk dat ieder mens waarde hecht aan het sociale evenement, eigenlijk. Dat merk je nu in NL ook heel goed. Dus dat argument lijkt me kwats.

Ik zou zeggen dat je, wanneer je waarde hecht aan het sociale evenement, je juist moeite doet er rond de afgesproken tijd te zijn.

Correctie, ze hechten meer waarde aan het sociale aspect dan tijd. De logica die jij er aan hangt komt voort uit je eigen culturele referentiekader. Hun tijds perceptie is gewoon anders. Nederlanders hebben een lineaire tijds perceptie, ze volgen hun agenda lineair en onderbrekingen zijn uit den boze.

waar Libanezen (om even in het voorbeeld te blijven) een circulair begrip van tijd hebben: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en op hetzelfde moment kunnen zich verschillende dingen afspelen.

Als ik mij niet vergis is de tijd perceptie ontstaan door het klimaat van het land. In Nederland zijn er seizoenen en moesten boeren hun acties plannen. In een wat tropisch klimaat is hier minder sprake van

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:23

Zelf ben ik meestal op tijd. Soms wat te vroeg, soms een paar minuten later. Maar ik besef wel dat onze stiptheid echt iets Nederlands is (in dezelfde categorie als 1 koekje serveren bij visite) en dat zo rigide omgaan met tijd echt wel in de weg kan staan van in-het- moment-leven. Zeker sinds ik moeder ben probeer ik meer te relaxen, het loopt hoe het loopt, mañana dat soort dingen :+ dus probeer ik tegenwoordig intervallen af te spreken met mensen, of dat we appen als we weggaan. Zolang je niet ergens op een bepaald moment moet zijn voor bijv. een reservering is dat echt veel prettiger.

Mooi Danique_G :) ik vind het niet zo sympathiek overkomen om andere culturen af te doen als minderwaardig, dat vind ik redelijk bekrompen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:27

Voor mij zijn er twee soorten afspraken. De afspraken die stipt opgevolgd moeten worden, want indien niet kan de afspraak zelfs niet doorgaan of een negatief gevolg hebben: professionele afspraken, sollicitatiegesprekken, doktersafspraken, een afspraak om te carpoolen om naar een stipte afspraak te rijden, etc. Daar wil en moet ik gewoon stipt op tijd aanwezig zijn. Als ik daar al eens te laat aankom, dan is dat echt omwille van overmacht. Onvoorziene file, een vorige afspraak die uitgelopen is, de locatie niet vinden,...

Afspraken die meer te maken hebben met mijn ontspanning neem ik wel een marge in. Kwartier voor tot een kwartier na afgesproken tijd, vind ik echt heel normaal om aan te komen, ook voor de andere partij waar ik mee afspreek. Waarom ik dat doe? Wel, omwille van het woord ontspanning. Je bent al de hele dag aan het hollen en het rennen, in mijn vrije tijd wil ik dat hoegenaamd niet op hetzelfde niveau verder zetten. Natuurlijk kom ik niet heel onbeleefd en onaangekondigd een halfuur later aankakken. En he, heel vaak gebeurt het dat ik gewoon op het tijdstip al aanwezig ben. Maar een vriendin die mij op het matje roept omdat ik tien minuutjes later op het terras aankom, nou, die laat ik toch wel even weten dat ik daar niet van gediend ben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:29

Maar hoe doen Libanezen het dan als ze gaan vliegen?
Uur te laat en het vliegtuig is weg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:31

Een uur te vroeg komen vind ik ook niet netjes.
Je spreekt een tijd af voor een reden. Dat geldt zowel voor te vroeg als te laat.

Zeg je een uur of 1, maakt 10 minuutjes eerder of later niet uit.
Maar spreek je af 1 uur, is dat ook 1 uur.
5 minuutjes eerder heb ik altijd geleerd mag wel, 5 te laat niet.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 11:32

Jongens kom op, er is al 100x gezegd dat men het niet over 5 minuten te laat heeft. En ik vind het ook flauw om dat in de categorie 1 koekje te plaatsen. Dat is allang iets van vroeger en ik ken niemand die na 1 koekje de doos opbergt.

Dit gaat erom dat je om 13.00 zou gaan lunchen en om 15.00 nóg zit te wachten. Dat je om 09.00 naar de sauna die 2 uur verderop ligt zou rijden voor een dagje wellness en je om 10.00 nog niet op weg bent, maar je wel een massage geboekt hebt. Dáár gaat het over. Niet dat ik in een restaurant alvast een wijntje bestel omdat de ander nog onderweg is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:35

Maar wat wil je dan horen, Ceffyl? Ik denk dat maar zeer weinig mensen vaak tot altijd een uur of langer te laat aankomen. En mensen die dat dan ook nog op Bokt willen zetten, dan is je topic na één of twee posts wel klaar. Als je over extremen discussieert is de dialoog snel klaar, vandaar dat mensen met "hetzelfde" issue, maar dan minder extreem en heel gematigd ook reageren. Dat is toch fijn om inzicht te krijgen in het denkproces?