Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
dakplaat schreef:_San87_ schreef:Tegen wie heb je het?
10 minuten vroeger zijn houdt voor mij in dat ik nog tijd heb om even mijn make-upje en haren te checken in de auto, mijn berichten nog even na te kijken en rustig richting de plaats van ontmoeting te lopen.
In mijn ogen is 10 minuten te vroeg ergens arriveren inderdaad netjes gepland, je bent dan immers altijd keurig op tijd. Voor sollicitatiegesprekken, ziekenhuisbezosken e.d. raden ze ook altijd aan ca 10 minuten voor de tijd aanwezig te zijn, bijvoorbeeld.
Tegen niemand in het bijzonder.
Er zit nogal verschil tussen formele en informele afspraken, daarom zeg ik specifiek bij vrienden.
Bij afspraken met vrienden (lunch, koffie, etc) is het beleefder om 10 minuten te laat te zijn dan 5 minuten te vroeg.
Toevoeging: Ik benoem het omdat ik echt jeuk krijg van mensen die te vroeg komen geweldige tijdsmanagement vinden. Niet persoonlijk, maar algemeen dus.
?Amalarab schreef:Je uitleg voor het laat komen klinkt minder sympathiek dan de chaotische ADD’er die met zweet op de rug te laat komt. Ik denk dat daar de schoen wringt.
Eleeke schreef:Amalarab schreef:Je uitleg voor het laat komen klinkt minder sympathiek dan de chaotische ADD’er die met zweet op de rug te laat komt. Ik denk dat daar de schoen wringt.
Hier in Nederland wel, maar in zuidelijker Europa is Badeendje dan weer heel gemiddeld.
Oh en ik wilde dat ik wat meer badeendje had... Heerlijk om zo relaxed in het leven te staan ipv stipt op de klok te leven ( wat ik dus helaas doe)
. Ik ben altijd op tijd, maar leef absoluut niet op de klok. _San87_ schreef:Sinds wanneer is het beleefder te laat te zijn?
dakplaat schreef:_San87_ schreef:Sinds wanneer is het beleefder te laat te zijn?
Even eentje van Vrouw Etiquette:
https://www.beatrijs.com/te-vroeg-komen/
dakplaat schreef:_San87_ schreef:Sinds wanneer is het beleefder te laat te zijn?
Even eentje van Vrouw Etiquette:
https://www.beatrijs.com/te-vroeg-komen/
Danique_G schreef:dakplaat schreef:
Kwestie van perspectief. In Libanon bijvoorbeeld ben je altijd standaard een half uur tot een uur later als je afspreekt. Want als de ander dan te laat is (wat zeer vaak voorkomt) dan hoeft diegene zich niet ongemakkelijk daarover te voelen want jij bent dan zelf ook te laat.
In kan helemaal niets met de Nederlandse stiptheid. Als ik mijn Nederlandse vrienden wil zien dan moet ik dit serieus inplannen in de agenda’s en Dan maar hopen dat ze niet te druk zijn ... mijn expat vrienden kan ik gewoon spontaan appen en als ze al met anderen zijn dan haak ik gewoon aan en hoe laat is niet echt probleem. Maakt je leven een stuk simpeler.
. Waarom dan niet een uur later afspreken en iedereen is er rond de afgesproken tijd. Ceffyl schreef:Het grappige is dat ik ook een vriendin met ADD heb en die is wel gewoon altijd op tijd.
Ik vind het best opmerkelijk dat de stipte mensen hier zeggen dat ze 5 tot 10 minuten wachten niet erg vinden (terwijl ze zelf dus wel op tijd zijn). Maar de late mensen hebben echt een houding van “ik ga me niet aanpassen”. Dat vind ik wel typerend en ik denk dat daar het verschil zit. De één denkt aan zichzelf en is daar heel rigide in, de ander is juist sociaal flexibeler.
Ik denk toch dat het een stukje egoïsme is, en dat bedoel ik niet naar. De laatkomers vinden hun eigen tijd zo belangrijk dat ze niet gaan ‘haasten’ voor een ander (ik haast me ook nooit, ik plan gewoon), dat anderen hun tijd dan verdoen met op hun wachten boeit niet.
Edit: ik kom dus ook nooit te vroeg, want dat is inderdaad ook irritant. Ik kom gewoon op tijd.
Danique_G schreef:San87, tsja cultuur. We hoeven het niet te begrijpen, het is immers niet onze cultuur. Maar ik denk dat zij meer weer waarde aan het sociale evenement dan het concept tijd. Daarnaast kan het verkeer in Beirut enorm tegenvallen.
Ceffyl schreef:Het grappige is dat ik ook een vriendin met ADD heb en die is wel gewoon altijd op tijd.
Ik vind het best opmerkelijk dat de stipte mensen hier zeggen dat ze 5 tot 10 minuten wachten niet erg vinden (terwijl ze zelf dus wel op tijd zijn). Maar de late mensen hebben echt een houding van “ik ga me niet aanpassen”. Dat vind ik wel typerend en ik denk dat daar het verschil zit. De één denkt aan zichzelf en is daar heel rigide in, de ander is juist sociaal flexibeler.
Ik denk toch dat het een stukje egoïsme is, en dat bedoel ik niet naar. De laatkomers vinden hun eigen tijd zo belangrijk dat ze niet gaan ‘haasten’ voor een ander (ik haast me ook nooit, ik plan gewoon), dat anderen hun tijd dan verdoen met op hun wachten boeit niet.
Edit: ik kom dus ook nooit te vroeg, want dat is inderdaad ook irritant. Ik kom gewoon op tijd.
_San87_ schreef:Danique_G schreef:San87, tsja cultuur. We hoeven het niet te begrijpen, het is immers niet onze cultuur. Maar ik denk dat zij meer weer waarde aan het sociale evenement dan het concept tijd. Daarnaast kan het verkeer in Beirut enorm tegenvallen.
Ik denk dat ieder mens waarde hecht aan het sociale evenement, eigenlijk. Dat merk je nu in NL ook heel goed. Dus dat argument lijkt me kwats.
Ik zou zeggen dat je, wanneer je waarde hecht aan het sociale evenement, je juist moeite doet er rond de afgesproken tijd te zijn.
dus probeer ik tegenwoordig intervallen af te spreken met mensen, of dat we appen als we weggaan. Zolang je niet ergens op een bepaald moment moet zijn voor bijv. een reservering is dat echt veel prettiger.
ik vind het niet zo sympathiek overkomen om andere culturen af te doen als minderwaardig, dat vind ik redelijk bekrompen.