Achterom schreef:"gewoon willen helpen"
Is het misschien in je opgekomen dat TS (en heel veel anderen) helemaal niet geholpen hoeven te worden?
Daaruit spreekt ook een vorm van ongelijkwaardigheid, dat je denkt dat iemand geholpen moet worden.
Ikzelf zeg ook wel eens dat ik asociaal ben. In essentie klopt dat eigenlijk niet (ik ben eigenlijk juist heel sociaal en zorgzaam), maar doordat ik ben zoals ik ben, word ik niet gelukkig van grote groepen en sociale verplichtingen.
Mijn moeder en mijn zus wilde mij daarom vroeger altijd "helpen", want zo dachten ze "als ze maar iets meer is zoals wij, wordt ze vast veel gelukkiger"Zo zijn er tal van voorbeelden geweest, maar waar het op neer komt is dat ik helemaal niet geholpen hoefde te worden. Geef mij de vrijheid om mijn leven te leven zoals ik wil, om mijn eigen keuzes te maken, dan ben ik het gelukkigst. Ik weet namelijk heel goed wat goed voor mij is, dat hoeft een ander niet te bedenken. Ik ben namelijk intelligent, zit niet met mezelf in de knoop en ken mijzelf het allerbeste. Ik hoef niet geholpen te worden, dat kan ik prima zelf.
Maar doordat ik ben zoals ik ben, ben ik niet standaard, blijkbaar. En zoals een aantal anderen ook al schrijven: als je afwijkt, moet je gewoon extra moeite doen.
Dat is niet erg, dat is zoals het is.
Alleen hoef ik nu minder extra moeite te doen, doordat er niet meer geknuffeld wordt, zoenen gegeven, bijeenkomsten in grote groepen niet mogen etc. Je hoeft dat allemaal niet meer te regelen, want het mag sowieso al niet. Dus houd je meer energie over en is het allemaal net een stukje makkelijker.
Dus ja, ik vind het weleens jammer dat het ooit weer terug gaat naar normaal. En waarschijnlijk ook heel snel ook.
Want dat normaal past mij gewoon wat minder goed.
Bijvoorbeeld doordat ik heb gekozen voor een partner waar ik heel veel van houd, maar die de sociale verplichtingen vanuit zijn familie heel serieus neemt en dus niet blij is als ik altijd maar thuis blijf en hij alleen moet gaan. Een jaar corona heeft mij toch al wel een bijeenkomst of 10 gescheeld, alleen al vanuit mijn schoonfamilie.
Nu kan ik natuurlijk kiezen om dan maar mijn relatie te verbreken, maar die is me net wat meer waard dan de extra moeite en gedoe door die bijeenkomsten. Maar ik mag toch wel even blij zijn dat dat geworstel nu even niet hoeft?
Het is niet helpen als hoe jou moeder of jou zus jou wilde veranderen. Ik vind dat namelijk geen helpen wat je daar schrijft.
Ik vind het heel onaardig om mensen af te katten die zich proberen in te leven en meedenken hoe het probleem wat TS ervaart te verlichten.
Maar goed, vooral zo'n houding hebben. Zal je veel opleveren.
Zo zijn er tal van voorbeelden geweest, maar waar het op neer komt is dat ik helemaal niet geholpen hoefde te worden. Geef mij de vrijheid om mijn leven te leven zoals ik wil, om mijn eigen keuzes te maken, dan ben ik het gelukkigst. Ik weet namelijk heel goed wat goed voor mij is, dat hoeft een ander niet te bedenken. Ik ben namelijk intelligent, zit niet met mezelf in de knoop en ken mijzelf het allerbeste. Ik hoef niet geholpen te worden, dat kan ik prima zelf.

) maar volgens mij omschrijft TS toch wel degelijk een probleem. Je hoefde al niet naar de kringverjaardag, je hoefde al niet naar die borrel, je hoeft niet perse een baan te hebben waarop je op een bepaalde locatie moet zijn. Dat je zo af en toe het positieve inziet van de lockdown omdat je wat extra persoonlijke ruimte hebt is natuurlijk geen probleem. Dat je stiekem een beetje opgelucht bent dat die ene kringverjaardag niet door gaat is ook niet zo erg. Maar TS heeft als topic titel stress/paniek over dat ze straks weer voor zichzelf op moet komen, dat klinkt toch wel als een probleem?