Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shenavallie schreef:Ik heb niet alle bladzijden gelezen, alleen de OP.
Buiten werkelijk je lichaam niet te durven tonen, vind ik het krampachtig erover praten ook een vorm van preutsheid. Maar.... ik was nooit preuts, liep rustig in mijn nakie door het huis, ging naar de sauna of hammam. Tot ik was bevallen en mijn lichaam nooit meer in de oude(re) staat teruggetrokken is en ik niet lang na mijn bevalling aan de medicatie moest, waardoor ik ook nog eens gigantisch ben aangekomen. Ik schaam mij enorm voor mijn lichaam en probeer het altijd te bedekken. De enige personen die mij nog wel naakt kunnen aantreffen als ik uit de de badkamer kom, dat zijn mijn man en zoon. Zelfs voor de vriendin van mijn zoon schaam ik me voor mijn lichaam.Gelukkig kan ik nog wel zonder gene over lichamen praten.
Ook al hoef ik geen 55 tot 60 kilo meer te wegen, ik zal al blij zijn als ik de 70 kilo haal. Mijn doel voor het afvallen is dat ik graag nog eens een keer op een paard wil kunnen rijden. En misschien durf ik tegen die tijd ook wel weer wat meer van mijn lichaam te laten zien, want een Hammam lijkt me ook weer zó fijn!
BaileyMix schreef:Ik persoonlijk relateer preutsheid eigenlijk vooral aan seks, niet zozeer aan naaktheid op zich. Dus dat een preuts iemand wat meer terughoudend/verlegen is op seksueel gebied.
Askja schreef:Met preutsheid heeft dat m.i. niets te maken. Ik vind preuts persoonlijk een ontzettend naar, jeukopwekkend woord - ik associeer het vooral met bekrompen fatsoensnormen aangaande lichamelijkheid en sex. Preuts ben je voor mij als je vindt dat mensen zich aan dat soort normen moeten houden, omdat jij je er ook aan houdt, en omdat dat volgens jou zo hoort.
BaileyMix schreef:Maar gereserveerd is toch iets heel anders, vind dat niet passend.
Huertecilla schreef:pien_2010 schreef:HC wat is liberale sex? Ik ken die uitdrukking niet.
Ruimdenkend, vrij.
In Frankrijk libertine.
Huertecilla schreef:pien_2010 schreef:Zelf denk ik dat veel Nederlanders "libertine" zijn, althans dat krijg ik te horen van mijn Franse vriendinnen.
Niet op Bokt; zie het ´preutse´![]()
Volgens mij, doch alles is relatief ja.
pien_2010 schreef:Shenavallie schreef:Ik heb niet alle bladzijden gelezen, alleen de OP.
Buiten werkelijk je lichaam niet te durven tonen, vind ik het krampachtig erover praten ook een vorm van preutsheid. Maar.... ik was nooit preuts, liep rustig in mijn nakie door het huis, ging naar de sauna of hammam. Tot ik was bevallen en mijn lichaam nooit meer in de oude(re) staat teruggetrokken is en ik niet lang na mijn bevalling aan de medicatie moest, waardoor ik ook nog eens gigantisch ben aangekomen. Ik schaam mij enorm voor mijn lichaam en probeer het altijd te bedekken. De enige personen die mij nog wel naakt kunnen aantreffen als ik uit de de badkamer kom, dat zijn mijn man en zoon. Zelfs voor de vriendin van mijn zoon schaam ik me voor mijn lichaam.Gelukkig kan ik nog wel zonder gene over lichamen praten.
Ook al hoef ik geen 55 tot 60 kilo meer te wegen, ik zal al blij zijn als ik de 70 kilo haal. Mijn doel voor het afvallen is dat ik graag nog eens een keer op een paard wil kunnen rijden. En misschien durf ik tegen die tijd ook wel weer wat meer van mijn lichaam te laten zien, want een Hammam lijkt me ook weer zó fijn!
Hier word ik oprecht verdrietig van.
Ik ben een sauna gebruiker en ik heb dus veel blote mensen gezien. Ook professioneel (was doktersassistente) dat gezien. Het niet mooi zijn zit in je eigen hoofd. Ik vind dat heel verdrietig. In Nl is er een soort schoonheidsideaal dat vooral magere mensen betreft.
Ik kan je verzekeren, dat ook mensen die dikker of dik zijn, naakt gewoon mooi zijn. Hun eigen schoonheid hebben vooral als ze hun lichaam trots "dragen" als het ware.
Ik vind het ontzettend jammer dat je zo iets tofs als een sauna of Hammam nu niet meer doet.
Een vriendin van mij heeft behoorlijke zwangerschaps striae overgehouden van de kinderen. Vroeger schaamde ze zich daarvoor en droeg altijd een zwempak. Gelukkig draag ze nu weer trots haar blote buik, wetende dat die paar striemen wel 2 prachtige mannen heeft gebracht waar ze terecht enorm trots op is.
Zo ook mensen met een handicap, zijn vaak zo prachtig als ze hun lichaam trots dragen, of mensen die een operatie hebben gehad. Het is niet enkel de strakke jonge man of vrouw die zijn of haar schoonheid heeft.
Hopelijk helpt deze je post om weer te gaan genieten van je lijf en de hammam!
MarliesV schreef:Grappig is dat, ik had echt het idee dat het meer nurture dan nature was, maar als ik jullie zo lees is dat het ook niet.
zonnebloem18 schreef:MarliesV schreef:Grappig is dat, ik had echt het idee dat het meer nurture dan nature was, maar als ik jullie zo lees is dat het ook niet.
Het zou ergens wel logisch zijn omdat je waar je mee opgroeit vaak normaal vindt. Aan de andere kant zie je soms ook dingen waarvan je als kind/tiener al denkt dat je het later zelf anders zou doen.
Zelf heb ik mijn ouders buiten badkleding om nooit echt bloot gezien sinds ik een jaar of 6 was denk ik, toch ga ik daar nu heel anders mee om. Mijn man zijn ouders zijn (om in de termen van het topic te blijven) erg 'preuts', mijn man heeft ook wel iets meer moeite met sauna's en zal bijvoorbeeld nooit in huis of tuin rondlopen zonder shirt in de zomer.