Wat noem jij "preuts"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:01

Ik persoonlijk relateer preutsheid eigenlijk vooral aan seks, niet zozeer aan naaktheid op zich. Dus dat een preuts iemand wat meer terughoudend/verlegen is op seksueel gebied.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:26

Shenavallie schreef:
Ik heb niet alle bladzijden gelezen, alleen de OP.
Buiten werkelijk je lichaam niet te durven tonen, vind ik het krampachtig erover praten ook een vorm van preutsheid. Maar.... ik was nooit preuts, liep rustig in mijn nakie door het huis, ging naar de sauna of hammam. Tot ik was bevallen en mijn lichaam nooit meer in de oude(re) staat teruggetrokken is en ik niet lang na mijn bevalling aan de medicatie moest, waardoor ik ook nog eens gigantisch ben aangekomen. Ik schaam mij enorm voor mijn lichaam en probeer het altijd te bedekken. De enige personen die mij nog wel naakt kunnen aantreffen als ik uit de de badkamer kom, dat zijn mijn man en zoon. Zelfs voor de vriendin van mijn zoon schaam ik me voor mijn lichaam. :o Gelukkig kan ik nog wel zonder gene over lichamen praten. :D Ook al hoef ik geen 55 tot 60 kilo meer te wegen, ik zal al blij zijn als ik de 70 kilo haal. Mijn doel voor het afvallen is dat ik graag nog eens een keer op een paard wil kunnen rijden. En misschien durf ik tegen die tijd ook wel weer wat meer van mijn lichaam te laten zien, want een Hammam lijkt me ook weer zó fijn!

Hier word ik oprecht verdrietig van.

Ik ben een sauna gebruiker en ik heb dus veel blote mensen gezien. Ook professioneel (was doktersassistente) dat gezien. Het niet mooi zijn zit in je eigen hoofd. Ik vind dat heel verdrietig. In Nl is er een soort schoonheidsideaal dat vooral magere mensen betreft.
Ik kan je verzekeren, dat ook mensen die dikker of dik zijn, naakt gewoon mooi zijn. Hun eigen schoonheid hebben vooral als ze hun lichaam trots "dragen" als het ware.
Ik vind het ontzettend jammer dat je zo iets tofs als een sauna of Hammam nu niet meer doet.
Een vriendin van mij heeft behoorlijke zwangerschaps striae overgehouden van de kinderen. Vroeger schaamde ze zich daarvoor en droeg altijd een zwempak. Gelukkig draag ze nu weer trots haar blote buik, wetende dat die paar striemen wel 2 prachtige mannen heeft gebracht waar ze terecht enorm trots op is.
Zo ook mensen met een handicap, zijn vaak zo prachtig als ze hun lichaam trots dragen, of mensen die een operatie hebben gehad. Het is niet enkel de strakke jonge man of vrouw die zijn of haar schoonheid heeft.
Hopelijk helpt deze je post om weer te gaan genieten van je lijf en de hammam!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:41

BaileyMix schreef:
Ik persoonlijk relateer preutsheid eigenlijk vooral aan seks, niet zozeer aan naaktheid op zich. Dus dat een preuts iemand wat meer terughoudend/verlegen is op seksueel gebied.

Ik zoen(de) niet graag zomaar als begroeting, Bekenden en familie niet en vreemden nog minder.
Stel prijs op mijn persoonlijke ruimte.

Heb in het geheel geen schaamte over het natuurlijke van de mens zoals bloot (slank/volslank), eten, plassen en ... (liberale) sex.

Behoorlijk liberaal sexueeel, núl preuts, maar wel gereserveerd *D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:45

Helemaal met je eens, Pien. Maar helaas is de realiteit dat niet iedereen het vermogen heeft om schoonheid in imperfectie te kunnen zien. Mensen worden meer dan ooit keihard afgerekend op hun uiterlijk en het schoonheidsideaal wordt steeds dwingender, onrealistischer en eenzijdiger. Ik vind dat behalve nogal armoedig en weinig beschaafd ook erg fantasieloos.
Wijk je op wat voor manier erg af van wat als mooi en aantrekkelijk wordt gezien, dan moet je best sterk in je schoenen staan om je toch bloot te durven geven, als in: blote benen, korte mouwen, op het strand liggen in bikini, saunabezoek etc. en dan de eventuele afkeurende blikken en denigrerende opmerkingen van je af laten glijden. Dat mensen dat niet durven omdat ze zich schamen en bang zijn voor het oordeel van anderen, vind ik erg triest en onterecht, maar dus ook wel begrijpelijk.
Met preutsheid heeft dat m.i. niets te maken. Ik vind preuts persoonlijk een ontzettend naar, jeukopwekkend woord - ik associeer het vooral met bekrompen fatsoensnormen aangaande lichamelijkheid en sex. Preuts ben je voor mij als je vindt dat mensen zich aan dat soort normen moeten houden, omdat jij je er ook aan houdt, en omdat dat volgens jou zo hoort.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:49

HC wat is liberale sex? Ik ken die uitdrukking niet.

Eens met je post Askja, en preuts heeft inderdaad een negatieve bijklank.

Ik heb ooit een jonge vrouw die vanwege kanker haar borsten had moeten laten amputeren moeten prikken en verzorgen. Ik was piep jong en ik ben nu heel eerlijk→ ik zag er zo tegenop. Ik was toen nog meer een flapuit als nu en toen ik haar verzorgde een hele tijd na haar operatie→ zei ik opgelicht→ wouw, ik vind je echt een hele mooie vrouw, wat is dit mooi geopereerd. Zij begon te huilen→ ze voelde zich zo lelijk→ en ik begon ook te huilen om dat zij zo verdrietig was daar ze zichzelf zo lelijk vond.
Heel heel verdrietig vond ik het en zelfs nu krijg ik er tranen van in mijn ogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:52

pien_2010 schreef:

Ruimdenkend, vrij.

In Frankrijk libertine.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:57

Askja schreef:
Met preutsheid heeft dat m.i. niets te maken. Ik vind preuts persoonlijk een ontzettend naar, jeukopwekkend woord - ik associeer het vooral met bekrompen fatsoensnormen aangaande lichamelijkheid en sex. Preuts ben je voor mij als je vindt dat mensen zich aan dat soort normen moeten houden, omdat jij je er ook aan houdt, en omdat dat volgens jou zo hoort.

Wat het betekent staat in het woordenboek.
Er andere invullingen aan geven maakt communicatie niet makkelijker.

Zoals ik al eerder heb aangegeven bevat het meestal een waardeoordeel. Dat is het daarom liever niet gebruik en daarom ´gereserveerd´ gebruikte, doch dat het nu eenmaal in de titel zit.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:00

Maar gereserveerd is toch iets heel anders, vind dat niet passend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:05

BaileyMix schreef:
Maar gereserveerd is toch iets heel anders, vind dat niet passend.

Tja, kan en wil ik niet ontkennen.

Preuts hééft nu eenmaal een negatief waardeoordeel in zich. Is een woord om overdreven kuis, overdreven zedig te beschrijven.

Dat geeft overigens gelijk een helder antwoord op de vraag: Overdreven kuis, overdreven zedig.

Het is vervolgens cultuur en waar je binnen de normen en waarden daarvan staat wat je overdreven víndt.

´Preuts´ is daarom per definitie subjectief.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:31

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:

Ruimdenkend, vrij.

In Frankrijk libertine.

Zelf denk ik dat veel Nederlanders "libertine" zijn, althans dat krijg ik te horen van mijn Franse vriendinnen. Ik denk dat wij toch iets gemakkelijker over seks praten en niet zo gauw met dingen zitten.
Ik denk jezelf ruimdenkend of vrij vinden ook een subjectief begrip is.
Bv ik vind mezelf ruimdenkend, maar het kan goed zijn dat een ander dat bv niet vindt. Dat maakt dit soort begrippen altijd wel lastig.

Bv paar weken geleden, liep ik met de vrouwen van mijn wandelclub (allemaal Françaises) te wandelen en toen zij vroegen naar mijn relatie met mijn man en mij en ik vertelde dat het een vrij gepassioneerde relatie was en is, werd het eventjes heel erg stil. Waarop ik klaterend van de lach zei in het Frans→ oeps→ sorry→ ik voel dat jullie wat geschokt zijn→ maar voor mij is praten over seks met vriendinnen eigenlijk best wel normaal en zeker zoiets zeggen. Dus neem me niet kwalijk.
Waarop mijn lerares Frans (praat vloeiend engels want geeft les in het Engels hier) en tevens vriendin zei → Nederlanders zijn met heel veel zaken veel opener en vrijer als wij françaises. Zij is ooit in Nederland geweest en is veel meer internationaal georiënteerd.
Toen we later met zijn tweeën liepen pakte ze het gesprek op en vertelde dat haar relatie tot op de dag van vandaag ook vrij gepassioneerd is maar dat ze dat niet zo gauw tegen anderen zal zeggen _O-

Dus begrippen als vrij zijn, preutsheid is ook wel land gerelateerd.

Ander voorbeeldje→ we hadden ooit een bruiloft van twee mannen , vrienden van ons, in dit dorp. Het eerste mannelijke huwelijk gesloten hier en dus heel bijzonder. Een geweldig feest volgde en na afloop werden we met een busje naar onze slaapplek gebracht. Een groepje leuke jonge aangeschoten vrouwen, zaten achterin en ik moest mijn billen naast die van hen voorzichtig vleien want het was wat krap. Waarop de buuf zei (française)→ durf je dat wel zo met je billen tegen de billen van een lesbiënne aan te schurken.
Waarop ik gierde van de lach en zei→ ik schurk tegen mooie jonge billen aan en jij tegen billen van een oudere vrouw, dus ik ben dan wel in het voordeel _O- Ze moest zo vreselijk lachen.
De ochtend daarna, stond ze op ons te wachten, ze wilde ons persé zien en bedanken en ze vertelde tegen mijn man en mij, dat zij zich nog nooit zo totaal geaccepteerd heeft gevoel bij andere mensen als het gaat om haar geaardheid. Ze stond er verdorie gewoon wat bij te janken. Ik vond dat zo sneu, dus ik heb mijn armen om haar heen geslagen en verteld dat ik haar en haar vriendin een geweldig koppel vind en hoop dat ze nog heel lang een toffe relatie zullen hebben.
Frankrijk is behoorlijk preuts en ook wel macho in heel veel dingen. Maar ze laten zich wel verleiden tot losser gedrag, want toen mijn man en ik na de bruiloft toen het paar bij elkaar stond riepen "een kus, een kus" werd dat na de eerste schok door iedereen overgenomen en kusten de mannen elkaar terwijl ze in de lepel van de tractor stonden. Dat waren ze niet van plan, want zo vrij is het echt nog niet, zo begreep ik later van de moeder van een van de bruidegom.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:39

Pien, goed geschreven!

Shenavalie, het zou eigenlijk niet moeten mogen dat iemand zich schaamt of rot voelt in zijn/haar eigen lijf.

Ik was altijd dun en dan dacht iedereen altijd dat ik makkelijk praten had. Maar TE dun is echt ook wel een probleem en niet altijd leuk.
Maar mijn moeder was te dik, dus dat kende ik van dichtbij. Ze kon nog weleens aan een ongezond dieet beginnen en dan was ik daar wel op tegen. Ze is klein en wat dik, maar heel mooi. Ik wil alleen vooral dat ze gezond is.

En ik weet dat het niet tot je door gaat dringen; Maar uitstraling is alles. Zo vaak heb ik al leuk met iemand staan praten en zegt iemand; Ja, maar ik ben te zwaar, te dik etc. Dan vraag ik gelijk; waar dan? Ik zie het niet. Juist door het leuke gesprek, valt het me totaal niet op hoe iemand eruit ziet.

Als jij weer wil rijden of naar de sauna wil en je moet daarvoor afvallen, moet je dat gewoon doen. Het is jouw lijf, jij wil dat, jouw keus. Maar doe het voor het paard of voor jezelf en niet voor een ander.

Ik had vandaag een onderzoek en moest wat kleding uit. 1 dame zei wat over mn slechte houding een paar keer. Ja, door een reactie kan ik even mn medicatie voor reume niet gebruiken en ben ik stijf en pijnlijk.
Haar toon irriteerde me wat en je kreeg een wat lopende band werk gevoel, maar ik bleef vriendelijk en dat hielp wel. Het lijf wordt niet anders van mopperen en ik ook niet.

Mijn broer was zwaar gehandicapt en mensen zeiden ook weleens dat je het aan hem niet zo zag. NOu ja, vroeger niet, later als volwassene echt wel.
Hij wer op dagbesteding door meerdere en verschillende mensen verzorgd. Dus ook naar toilet gebracht, verschoond etc
Iedereen probeert dat met respect te doen, maar je ontkomt niet aan het open bloot liggen voor meerdere mensen en dat het iets normaals wordt voor de client. En de een beseft het meer dan de ander.
Ik zwom met hem. Eerst prive en dan konden mijn moeder en ik doen wat we wilden. Mijn zoon ging ook regelmatig mee, maar samen in 1 kleedkamer.
Daarna moesten we naar een ander zwembad en bad en kleedkamer delen. Toen werd mannen-vrouwen gescheiden wel een ding. Meeste mensen die verzorgen zijn vrouwen, dus je ontkomt er niet aan dat het deels gemengd is, maar ik ging dan wel apart, omdat dat gewenst was.

In het ziekenhuis ben ik ook wel geholpen en er zit net zoals hierboven een groot verschil tussen een lijf als lichaam zien en daar mee omgaan of het lichaam als identiteit, iets sexueels etc.
Ik had een hele knappe gynaecoloog die de hele dag naar dozen van dames kijkt. Die man ziet zijn vrouw echt wel anders dan al die patienten. Er zit een persoon bij het lijf, een uitstraling, een verhaal etc etc.
Het gaat echt niet om mooi of lelijk. Er zijn mensen met een enorme sexappeal die waarschijnlijk niet overkomen, plat in een magazine. Maar omgekeerd zijn die knappe mensen, niet altijd de mensen waar je warm van wordt.

Ik ben dun en kan me totaal niet leuk kleden. Ik zie stevige dames die er zo ontzettend leuk uitzien. Wees schoon, leuk en vooral jezelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:42

pien_2010 schreef:
Zelf denk ik dat veel Nederlanders "libertine" zijn, althans dat krijg ik te horen van mijn Franse vriendinnen.

Niet op Bokt; zie het ´preutse´ ;)
Volgens mij, doch alles is relatief ja.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:55

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:
Zelf denk ik dat veel Nederlanders "libertine" zijn, althans dat krijg ik te horen van mijn Franse vriendinnen.

Niet op Bokt; zie het ´preutse´ ;)
Volgens mij, doch alles is relatief ja.

Naar mijn beleving is het ook wel regio afhankelijk. Wij zijn een paar keer verhuisd en hebben ook weleens ergens tijd doorgebracht vanwege de paarden, maar het is zo een verschil waar je zit soms.

Toen wij in Amsterdam werkte kon ik met de echte Amsterdamse klanten best plat zijn. ( je past je aan he ;) :o ) Maar dan worden er zoveel platte grapjes gemaakt, dat het niet meer opvalt en niemand meer schrikt.

Maak je 1 zo een zelfde grapje waar het niet "gewoon" is, schrikken mensen zich kapot.

Zelfde met bloot. Als iedereen bloot zou gaan rondlopen, valt iemand met kleren aan op. Het is maar net wat je mensen aanleert en wat ze gewend zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:43

pien_2010 schreef:
Shenavallie schreef:
Ik heb niet alle bladzijden gelezen, alleen de OP.
Buiten werkelijk je lichaam niet te durven tonen, vind ik het krampachtig erover praten ook een vorm van preutsheid. Maar.... ik was nooit preuts, liep rustig in mijn nakie door het huis, ging naar de sauna of hammam. Tot ik was bevallen en mijn lichaam nooit meer in de oude(re) staat teruggetrokken is en ik niet lang na mijn bevalling aan de medicatie moest, waardoor ik ook nog eens gigantisch ben aangekomen. Ik schaam mij enorm voor mijn lichaam en probeer het altijd te bedekken. De enige personen die mij nog wel naakt kunnen aantreffen als ik uit de de badkamer kom, dat zijn mijn man en zoon. Zelfs voor de vriendin van mijn zoon schaam ik me voor mijn lichaam. :o Gelukkig kan ik nog wel zonder gene over lichamen praten. :D Ook al hoef ik geen 55 tot 60 kilo meer te wegen, ik zal al blij zijn als ik de 70 kilo haal. Mijn doel voor het afvallen is dat ik graag nog eens een keer op een paard wil kunnen rijden. En misschien durf ik tegen die tijd ook wel weer wat meer van mijn lichaam te laten zien, want een Hammam lijkt me ook weer zó fijn!

Hier word ik oprecht verdrietig van.

Ik ben een sauna gebruiker en ik heb dus veel blote mensen gezien. Ook professioneel (was doktersassistente) dat gezien. Het niet mooi zijn zit in je eigen hoofd. Ik vind dat heel verdrietig. In Nl is er een soort schoonheidsideaal dat vooral magere mensen betreft.
Ik kan je verzekeren, dat ook mensen die dikker of dik zijn, naakt gewoon mooi zijn. Hun eigen schoonheid hebben vooral als ze hun lichaam trots "dragen" als het ware.
Ik vind het ontzettend jammer dat je zo iets tofs als een sauna of Hammam nu niet meer doet.
Een vriendin van mij heeft behoorlijke zwangerschaps striae overgehouden van de kinderen. Vroeger schaamde ze zich daarvoor en droeg altijd een zwempak. Gelukkig draag ze nu weer trots haar blote buik, wetende dat die paar striemen wel 2 prachtige mannen heeft gebracht waar ze terecht enorm trots op is.
Zo ook mensen met een handicap, zijn vaak zo prachtig als ze hun lichaam trots dragen, of mensen die een operatie hebben gehad. Het is niet enkel de strakke jonge man of vrouw die zijn of haar schoonheid heeft.
Hopelijk helpt deze je post om weer te gaan genieten van je lijf en de hammam!

Ik zal niet over anderen oordelen, sterker nog: ik vind anderen ook mooi, ongeacht hoe ze eruit zien. Voor mij telt oprecht het karakter en maakt het mij echt niet uit of je dik, dun, lichamelijk of geestelijk beperkt bent of welke kleur je hebt (ik zie dat ook gewoon niet, omdat ik vind dat 'je bent'. Ik oordeel alleen over gedrag). En toch kan ik het van mijzelf nog steeds niet accepteren hoe ik eruit zie. Tot een paar maanden terug had ik geen spiegel in huis, want ik ging letterlijk kokhalzen als ik mijzelf zag (lees: ik had in ons vorige huis wel een spiegel als kastdeur en had die kotsneigingen vooral als dat naakt was, maar soms ook als ik kleding aan had. De spiegel werd steeds meer gemeden). Dus in mijn nieuwe huis kwam absoluut geen spiegel meer. Dat heb ik zeker 2 jaar volgehouden, tot een paar maanden geleden. Waarom er ineens toch een spiegel kwam, geen idee. Was het voor de vriendin van mijn zoon? Of toch om te kijken of ik iets kwijt zou raken? Ik weet het niet meer. Hij hangt aan de binnenkant van de kelderdeur en ik heb in al die tijd misschien 3 keer in de spiegel gekeken. De laatste keer is alweer een poosje geleden.
Striae vind ik helemaal niet erg, dat noem ik mijn "tijgerprintje als gevolg van een super mooi cadeau". Maar die buik... :r Toen ik heel wat jaren geleden eindelijk de moed had verzameld om een buikwandcorrectie te laten doen (lees: ik ren niet, want dan klapt het tegen mijn benen en het trekt ontzettend aan mijn rug), was het uit het basispakket gehaald. Heb al heel wat bezoeken aan de HA gehad en zelfs overlegd met de verzekeringsmaatschappij, maar het wordt niet meer vergoed. Mocht ik ooit een loterij winnen en er blijft na het verdelen aan iedereen die ik wat leuks gun nog wat over, dan zou ik best graag willen kijken of een correctie nog mogelijk is. :o :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:52

MarliesV schreef:
Grappig is dat, ik had echt het idee dat het meer nurture dan nature was, maar als ik jullie zo lees is dat het ook niet.

Het zou ergens wel logisch zijn omdat je waar je mee opgroeit vaak normaal vindt. Aan de andere kant zie je soms ook dingen waarvan je als kind/tiener al denkt dat je het later zelf anders zou doen.

Zelf heb ik mijn ouders buiten badkleding om nooit echt bloot gezien sinds ik een jaar of 6 was denk ik, toch ga ik daar nu heel anders mee om. Mijn man zijn ouders zijn (om in de termen van het topic te blijven) erg 'preuts', mijn man heeft ook wel iets meer moeite met sauna's en zal bijvoorbeeld nooit in huis of tuin rondlopen zonder shirt in de zomer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:16

zonnebloem18 schreef:
MarliesV schreef:
Grappig is dat, ik had echt het idee dat het meer nurture dan nature was, maar als ik jullie zo lees is dat het ook niet.

Het zou ergens wel logisch zijn omdat je waar je mee opgroeit vaak normaal vindt. Aan de andere kant zie je soms ook dingen waarvan je als kind/tiener al denkt dat je het later zelf anders zou doen.

Zelf heb ik mijn ouders buiten badkleding om nooit echt bloot gezien sinds ik een jaar of 6 was denk ik, toch ga ik daar nu heel anders mee om. Mijn man zijn ouders zijn (om in de termen van het topic te blijven) erg 'preuts', mijn man heeft ook wel iets meer moeite met sauna's en zal bijvoorbeeld nooit in huis of tuin rondlopen zonder shirt in de zomer.

Je ziet mensen ook heel vaak juist het tegenovergestelde doen.

Ook met kleding bijv.

Nieuwsgierigheid? Teveel nee, mag niet, eng, raar ?