Welke winkels ga jij missen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:09

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:12

Inmiddels is er nieuws over de Hema: https://nos.nl/artikel/2360752-hema-bli ... taart.html

NOS schreef:
De keten dekt alle kleding, kerstartikelen en andere niet-levensmiddelen af en maakt het voor klanten alleen mogelijk om levensmiddelen te kopen.

Er staat niet bij of je nog steeds je online bestellingen (van niet-levensmiddelen) kunt afhalen, maar op FB geeft een medewerker aan dat dat nog steeds kan.

Hema krijgt er op FB overigens ook flink van langs, want wat verkopen ze daar nou aan essentiële producten? Blij dat ik daar niet over hoef te beslissen. ;-)

Foaly

Re: Welke winkels ga jij missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:13

Er zou wel een onderscheid gemaakt mogen worden tussen 'voedingsmiddelen' en 'lekkers'. Want de Hema (in elk geval de kleine Hema's zonder die versmarkt, die zou ik nog snappen) verkoopt volgens mij alleen lekkers, en geen eten dat je nodig hebt om te overleven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:15

Daarom zeg ik: blij dat ik daar niet over hoef te beslissen. :=

Dan moet je ook nog eens gaan bepalen wat 'lekkers' is en wat je nodig hebt om te overleven.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:19

Ja ik zeg niet dat ik dat onderscheid zelf zou willen maken. Maar ik zou het wel snappen als ze dat deden :+

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:20

Hier blijkt de ijssalon en chocolaterie ook gewoon open te mogen blijven en de slijterijen ook denk dan drank is geen essentieel onderdeel en daarbij supermarkten verkopen het ook dus het is gewoonweg krom ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:21

Hier was de boekwinkel gewoon open.. weliswaar alleen voor PostNL zaken. Maar wie controleert er nou of je geen ander spul verkoopt?

Net als dat Kruidvat ook alleen essentiele zaken (dingen als maandverband, medicijnen) zou mogen verkopen kreeg ik te horen van de winkeliers, maar wie controleert nou of er geen kerstspullen en speelgoed mee verkocht worden?

IMO zouden kruidvat en etos etc ook gewoon dicht kunnen, over de balie medicatie heeft een apotheek ook namelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:23

Toch ben ik blij dat ik voor zelfzorgmedicatie nooit naar mijn apotheek hoef. Het is daar altijd al zo druk. Het zit in een groot zorgcentrum met HA, fysio e.d. en ze hebben vier balies, maar je staat er altijd in de rij. Al scheelt het dat ze sinds dit jaar een afhaalautomaat hebben.

Gelukkig verkoopt mijn supermarkt dat soort zaken ook, dus voor mij scheelt dat weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:26

Ja de supermarkten hier hebben ook deels zelfzorg :j niet alles (bijv xylometazoline neusspray niet bij AH, bij superunie supermarkten wel geloof ik). Maar paracetamol en strepsils etc kan je ook gewoon bij AH bijv halen.

Maar ik liep net langs de (geplunderde) Kruidvat, en mensen kochten allemaal niet noodzakelijk spul. Van haarverf tot speelgoed kwam de deur uit. Dan denk ik toch ook wel.. sluit alle schappen dan af als je het niet mag verkopen of weiger het bij de kassa. Wees daar voor je maandverband en medicijnen en sluit de rest. :+ maargoed.. op deze manier denk ik niet dat het sluiten van winkels heel veel bijdraagt. (Ik ging naar de bakker voor een brood).

Ik zag idd de slijterij ook open. De decoratiezaak ook omdat ze DHL zijn... sja. Wie houdt ze tegen ook gelijik verkoop te doen?

Mijn favo boekhandel is wel dicht.. gelukkig hebben ze een eigen webshop! ( dekler.nl ) :D dus ik ga ze zeker 2 keer steunen minimaal.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:30

Foaly schreef:
Er zou wel een onderscheid gemaakt mogen worden tussen 'voedingsmiddelen' en 'lekkers'. Want de Hema (in elk geval de kleine Hema's zonder die versmarkt, die zou ik nog snappen) verkoopt volgens mij alleen lekkers, en geen eten dat je nodig hebt om te overleven.

Als je het dan zo ver door trekt zou dat zelfs bij de supermarkten niet mogen. Als er geen groente meer is overleef je ook op chocolade alleen bijvoorbeeld, eten is eten of het nu ‘gezond’, ‘ongezond’, of ‘lekkers’ is.
Ik hoop dat de toekomst niet gaat zijn dat we met zijn allen zo gaan muggenziften dat we het onmogelijk maken voor elkaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:31

Ik denk dat we dan onze eigen verantwoordelijkheid maar moeten nemen. Winkeliers zullen mazen opzoeken en klanten ook 'want het kan tenslotte'.

Als je het niet vindt kunnen dat een winkel toch product X of Y verkoopt, dan moet je zelf dat product daar dan ook maar niet kopen. Dat bedoel ik overigens niet persoonlijk, maar in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:32

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:39

Foaly schreef:

De meeste hema's waar ik ben geweest hebben een stuk "vers"markt, alleen geen groenten en weinig fruit. Wel altijd een grote broodhoek en gegaard vlees, kant en klaarmaaltijden, zuivel, etc.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:41

De kapper ga ik het meest missen vrees ik... Ik had toch echt eerder een afspraak moeten maken. En de schoenenwinkel, want ik moet echt nieuwe nette, stevige zwarte schoenen en omdat ik steunzolen draag, pas ik die liever in de winkel zelf. Had ik eigenlijk willen doen wanneer ik vrij was, in de hoop dat het dan iets rustiger zou zijn in de winkel. En de Zeeman in mijn wijk-winkelcentrum, gewoon omdat ik daar graag even naar binnen loop om door de bakken en rekken te neuzen :) Oh en ook de Bruna, want we moesten nog wat kerstkaarten halen. Die zijn gesloten, op het postgedeelte na.

Het cadeaupapier dat ik eigenlijk gisteren had moeten halen, konden we gelukkig vandaag nog bij de Etos kopen :o Was overal echt te druk gisteren voor één zo'n rolletje.

Het tuincentrum bij ons om de hoek had er gisteren nog snel even een koopavond doorheen gejaagd. En vandaag gingen ze kerstbomen verkopen vanaf de parkeerplaats. Je moet toch wat hè, als ondernemer.

Karin

Onduidelijkheid geeft idd heel veel frustratie. Dat is dan weer de keerzijde van dit soort acties.

Foaly

ontherun schreef:
Als je het dan zo ver door trekt zou dat zelfs bij de supermarkten niet mogen. Als er geen groente meer is overleef je ook op chocolade alleen bijvoorbeeld, eten is eten of het nu ‘gezond’, ‘ongezond’, of ‘lekkers’ is.
Ik hoop dat de toekomst niet gaat zijn dat we met zijn allen zo gaan muggenziften dat we het onmogelijk maken voor elkaar.

De supermarkt moet je toch heen, of je daar dan een extra reep chocola meeneemt moet je zelf weten. Maar winkels die echt alleen chips, chocola, koekjes verkopen, die vallen voor mij niet onder essentieel. Dat bedoelde ik te zeggen, omdat je nu enorm veel onduidelijkheid ziet (en ik inderdaad ook niet snap dat bijvoorbeeld een slijterij nog open mag) zou het voor mij best nog wat strakker mogen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:43

Hanafubuki schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/331 ... -wel-alles

Het is toch vooral heel onduidelijk voor winkeliers als ik dit zo lees. -O-

Onze twee readshops kan je nu appen en dan bezorgen ze persoonlijk je boek bij je, dat is ook wel leuk :))

Ik heb ook wel medelijden met Politie en Handhaving hoor...... die hebben het ook echt niet makkelijk met dit soort zaken

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 14:53

Keet schreef:
Hanafubuki schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/331 ... -wel-alles

Het is toch vooral heel onduidelijk voor winkeliers als ik dit zo lees. -O-

Onze twee readshops kan je nu appen en dan bezorgen ze persoonlijk je boek bij je, dat is ook wel leuk :))

Ik heb ook wel medelijden met Politie en Handhaving hoor...... die hebben het ook echt niet makkelijk met dit soort zaken

De regels zijn inderdaad behoorlijk onduidelijk.

Want een Kruidvat mag bijvoorbeeld wél een USB snoertje verkopen, maar de HEMA dus niet.

Ze hadden beter gewoon òf alles open gelaten of echt alle winkels anders dan supermarkt, apotheek en dierenwinkel dicht. Dan was het duidelijk geweest.

Bijvoorbeeld óók de Welkoop. Daar mag je wél potgrond en plantjes halen, bij de Intratuin niet...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:55

Elke winkel verkoopt wel iets wat niet tot levensmiddelen of medicijnen wordt gerekend.

Ik vraag me steeds af of ik nu te simpel denk als ik zeg: afdekken of gangpaden ontoegankelijk maken, of bijvoorbeeld op afspraak je bestelling ophalen?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:01

Ik spreek alleen uit ervaring in de supermarkt. Maar het geen alcohol verkopen na 20:00 gaat ook echt heel goed. Mensen weten het. Kan me voorstellen dat de Hema alle producten die ze mogen verkopen voorin de winkel bij elkaar heeft gebracht en de rest van de winkel afgesloten met linten of iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:09

Ik vind dat ze voor een winkel als Kruidvat dezelfde lijn moeten trekken als een Hema ja :j gewoon duidelijkheid verschaffen en dingen die je niet mag verkopen afzetten (gangpaden), of alles achterin je winkel verzamelen en afzetten bijv. Dat wat je wel mag verkopen vooraan.

En idd Keet.. ik heb ook medelijden met degenen die moeten handhaven, want als het voor de winkeliers al niet duidelijik is, en er geen rechte lijn is. Hoe moeten zij handhaven. Volgens mij geven ze nu alleen door aan gemeente / overheid.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:09

Wat jammer dat er weer zoveel negativiteit is in dit topic (ik heb de eerste paar pagina’s gelezen). Ik zie dit topic als een luchtig topic tussen alle andere serieuze topics. Waarom moet er elke keer aangehaald worden hoe verwend mensen zijn en waarom ze wel/niet zonder Action kunnen? Of vermelden dat er ergere dingen zijn dan gesloten winkels. Dat weet iedereen ook wel, dat hoeft niet elke keer benoemd te worden, maar mogen we daarom niet ook gewoon een luchtiger topic hebben? Van zwelgen in zelfmedelijden is nog nooit iemand beter geworden. En nee, ook ik heb niet makkelijk praten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:10

Kruidvat is een drogisterij. Hema is een warenhuis toch?
Zijn wel twee verschillende winkels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:13

Klopt maar op de medicatie na verkopen ze eigenlijk wel hetzelfde zo'n beetje. Van ondergoed tot snoepjes en make-up. :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:13

Kruidvat mag je imo ook geen drogist meer noemen :=.

Helaas, geen passe partout voor t cadeau dat ik met kerst wil geven ;(. Maar even een andere tijdelijke oplossing bedenken.