Discussie: inbreker in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:52

Als een inbreker bij mij binnen is dan is ie echt een stap te ver
En ik bevries niet in stress situaties

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:00

Domino_2006 schreef:
tamary schreef:
Hond zal je goed moeten trainen, vermoed dat ze anders of makkelijk te intimideren zijn of de spullen niet belangrijk zijn, want geen deel roedel. Mensen zijn dat wel, dus vandaar meer kans op reactie als je thuis bent als er een inbreker komt.

Ligt ook echt wel aan het ras. Hoor van mijn buren dat mijn hond juist alleen aanslaat als wij er niet zijn. Die is niet op waaks zijn getraind, maar reageert wel op bepaalde personen

Doet de teckel ook. De Weim alleen bij hele specifieke geluiden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:01

Danique_G schreef:
Als een hond de inbreker grijpt, mag dit wel dan?

Nee. Maar ook daar zijn verzachtende omstandigheden te bedenken.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:03

Janneke2 schreef:
Het politie advies is: maak herrie.

'Proportioneel geweld' bij zelfverdediging is toegestaan, maar geweld is per definitie ingewikkeld.
(Hierboven schreef iemand over duwen, waardoor de inbreker van de trap viel en overleed. Brrr.)

Mijn dochter liep ooit in haar grote, weinig overzichtelijke studentenhuis 's nachts met een kan heet water naar de wc. Geen echt wapen, maar het kan insluipers wel buiten gevecht stellen.

""Gelukkig"" gebruiken de echte grote boeven tegenwoordig slaapgas bij het inbreken.
Gelegenheids inbrekers op de vlucht jagen doe men bij voorkeur met geluid.
"Alex we hadden afgesproken dat je vroeg thuis zou zijn...!" (plus scheldkannonade plus aanstalten maken om de trap af te komen).

Zijn er geen apps die klinken als een grote, blaffende hond? :D

Domino_2006

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:12

Er moet wel van buiten duidelijk zijn dat er een hond woont. Dus een bordje ophangen hier waakt etc (Bij ons staat erop: Hier waakt een Rottweiler met 4 koppen van reuen erop). Dan zal de politie/rechter meenemen dat de dief gewaarschuwd is.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:16

Ik snap de wet hoor, maar toch voelt het ergens heel krom.
Je moet dus een inbreker vantevoren waarschuwen dat er een hond aanwezig is, zodat deze vantevoren het risico neemt ja of nee om aangevallen te worden door een hond. Zoja, ben je niet strafbaar omdat je een waarschuwing hebt gegeven.
Heb je geen waarschuwing gegeven en valt je hond een inbreker aan omdat deze ongevraagd! Je huis ingaat en bezittingen vernield en of mee neemt dan ben JIJ strafbaar. Bizar toch ergens he..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:40

Je mag zoveel niet.
Toen ik nog in een dierenwinkel werkte had ik een winkeldief op heterdaad betrapt. Deze opgesloten in het kantoor en de politie gebeld, werd er toen ook gezegd dat ik diegene niet op mocht sluiten, iets met vrijheidsberoving... Tja en de spullen uit de winkel dan?

Ik ben wel meer het type van actie reactie. Onze buurman heeft vorig jaar de beregening van onze buitenbak gestolen, pop-up sproeiers en meters tyleenslang. Wij hebben hem daar mee geconfronteerd dat we de spullen terug wilden, binnen 10 minuten hadden we ze terug, dag erna kwam hij met 3 man sterk 's avonds in het donker terug toen hij zeker wist dat ik alleen was, dachten mij in elkaar te slaan, 1 tegen de vlakte geslagen en bij de buurman heb ik zijn strot dicht geknepen en gemeld dat ik de volgende keer nog wat harder knijp en langer als hij ooit nog eens terug komt, de andere 2 waren erg snel vertrokken. Stelletje droeftoeters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:41

Domino_2006 schreef:
tamary schreef:
Hond zal je goed moeten trainen, vermoed dat ze anders of makkelijk te intimideren zijn of de spullen niet belangrijk zijn, want geen deel roedel. Mensen zijn dat wel, dus vandaar meer kans op reactie als je thuis bent als er een inbreker komt.

Ligt ook echt wel aan het ras. Hoor van mijn buren dat mijn hond juist alleen aanslaat als wij er niet zijn. Die is niet op waaks zijn getraind, maar reageert wel op bepaalde personen

Maar ook het ras zegt niks. Paar jaar terug, ging de labrador bij mijn vader flink te keer 's nachts. Dus pa dacht laat hem wel even rondje tuin doen, kan hij zien dat er niks aan de hand is.

Pa doet de deur los en meneer sprong zo over het hek heen met veel geblaf en weg was ie. Pa hoorde gegeven flink wat gevloek en gestommel en daarna wegrennende voetstappen bij de buren.

Dus pa de hond de terugroepen, kwam ook weer meteen terug. Helaas zijn de inbrekers niet gepakt, maar er is wel een inbraak voorkomen.

Hekje is daarna ook meteen verhoogd.

Maar als ik tegen de meeste zeg, dat pa een waakse labrador heeft. Word ik uitgelachen. Want hij is absoluut niet getraind ook, kent de basis en dat is het verder.

En onze vorige berner liet ook niemand het huis in, als wij boven waren of weg. Zelfs bekende niet :+ Terwijl het een echte sul was.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:38

meggiemeg schreef:
Je mag zoveel niet.
Toen ik nog in een dierenwinkel werkte had ik een winkeldief op heterdaad betrapt. Deze opgesloten in het kantoor en de politie gebeld, werd er toen ook gezegd dat ik diegene niet op mocht sluiten, iets met vrijheidsberoving... Tja en de spullen uit de winkel dan?

Ik ben wel meer het type van actie reactie. Onze buurman heeft vorig jaar de beregening van onze buitenbak gestolen, pop-up sproeiers en meters tyleenslang. Wij hebben hem daar mee geconfronteerd dat we de spullen terug wilden, binnen 10 minuten hadden we ze terug, dag erna kwam hij met 3 man sterk 's avonds in het donker terug toen hij zeker wist dat ik alleen was, dachten mij in elkaar te slaan, 1 tegen de vlakte geslagen en bij de buurman heb ik zijn strot dicht geknepen en gemeld dat ik de volgende keer nog wat harder knijp en langer als hij ooit nog eens terug komt, de andere 2 waren erg snel vertrokken. Stelletje droeftoeters.

Wat een spannend verhaal, maar beetje ongeloofwaardig eerlijk gezegd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:55

Onze halve labrador (mechelse herder x boerenfox is de andere helft) van bijna 14. Met artrose, staar en slechte oren wil je ook niet tegenkomen. Maak je geen illusie want ze pakt je. Laat ik het er op houden dat een bepaalde buurman dat eens gevoeld heeft. :=
Maar het zou geen labrador zijn als ze na een blokje kaas je persoonlijk naar de kluis toebrengt. _O-

Bij mijn ouders in de wijk wordt er echt heel veel ingebroken. Vaak wel een paar keer per jaar. En er staan maar 15 huizen in de straat. En bij sommigen is al meerdere keren in gebroken de afgelopen 15 jaar. Denk een keer of 10 in totaal? Waarschijnlijk denken ze niet dat er wat te halen valt bij mijn ouders. _O- Of ze worden toch afgeschrikt door een veel te dikke half kreupele, licht dementerende labradorkruising. _O-

Tevens slapen mijn ouders naast de woonkamer dus je kan bijna niet ongehoord binnenkomen. Maar denk wel dat mijn vader ze een knal zou verkopen. Waar ik nu zelf woon is inbreken wel heel lastig. Moet je twee gesloten deuren door, daarna heb je nog honderden studio's en met goed slot die lastig te forceren is. En als dat zo is dan staan ze bijna direct naast mijn bed ook.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:05

CharleyT schreef:
meggiemeg schreef:
Je mag zoveel niet.

Wat een spannend verhaal, maar beetje ongeloofwaardig eerlijk gezegd.

Je mag de beelden komen bekijken hoor van de camera die buiten hangt, zou niet weten waarom ik over zoiets een spannend verhaal moet gaan maken.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:20

Ook ik ben iemand die vecht voor huis en haard en niet echt bang aangelegd is. Zo ben ik eens tussen twee mannen in gesprongen die in een drukke straat op het punt stonden elkaar aan te vliegen in bijzijn van kinderen. Het is echter goed afgelopen en kon ik voorkomen dat ze met elkaar op de vuist gingen. Achteraf dacht ik wel; wat als er een mes in het spel was gekomen?
Dit kan ook zo zijn bij een inbreker.. Wij hebben ook geen hond al komt die ooit wel, maar bij geluid zou ik wel naar beneden gaan en dat heb ik ook wel eens gedaan, maar toen was het de kat die idioot deed. In dit soort gevallen ben ik vrij snel wakker.
Wat ik zou doen als ik een inbreker zie die mij nog niet heeft gezien? Snel 112 bellen en het adres doorgeven denk ik en lawaai gaan maken, want ik denk toch niet dat ze op tijd komen en de dief dan al gevlogen is met buit als ik niks doe. Als we toevallig wel oog in oog komen te staan zou ik gewoon heel boos worden en lawaai gaan lopen maken, met dingen gooien en eventueel ook slaan. Gewoon met je fikken van mijn spullen afblijven en werken voor je geld. :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:11

Het is vaak wel wat ze niet verwachten als je in de aanval gaat, dat zie je ook vaak terug op beelden, dan gaan ze er wel vandoor.