Baby buiten laten slapen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:23

LadyUrsy schreef:
Hele topic gelezen, nieuwe wereld voor mij. Ik snap de "felle" reacties in het begin heel goed. Je schreef het alsof je ruimte te kort kwam door plotseling thuis werkende ouders. Baby daarom maar buiten geparkeerd. Kan het prinsesje binnen ook lekker veel herrie maken *\o/* .
Zeker voor mensen zoals ik, die hier nooit van hebben gehoord, komt dat een beetje (!) raar over. Maar na verder lezen kan ik me wel voorstellen wat het idee erachter is. Overdag kun je je kindje misschien op de veranda nog beter in de gaten houden dan in een wiegje op zolder. Gaat vast goed komen met al de tips die hier al zijn gegeven.

Maar, denk dat mijn kinderen toch in luid protest gaan als ik hun bedden naar buiten verplaats :) , misschien eens een keer proberen. Scheelt het misschien dat ze inmiddels 14,16 en 18 (jaar) zijn en met de raam open slapen in de winter toch wel echt de max vinden :D


Ik snap mensen die op basis van hun onderbuik gelijk fel van wal steken over onderwerpen waar ze 0,0 van weten niet. Hoeveel moeite is het nou om eerst even te Googlen als je volledig onbekend bent met het fenomeen buiten slapen? Of gewoon te vragen hoe dat nou zit? Dan kun je tenminste zinnig reageren in plaats van dat geraaskaal wat kant noch wal raakt. Gelukkig heeft een aantal mensen dat wel eerst gedaan, maar voor sommigen was dat teveel gevraagd.

Ik snap ook niet waarom iedereen ook altijd direct een mening moet hebben. Het is prima om gewoon te vragen, goh, dat ken ik niet, hoe werkt dat? In plaats van gelijk te gaan steigeren op basis van je vooroordelen en het buiten slapen ook gelijk te veroordelen op basis van je eigen verzinsels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:34

MamAppelsap schreef:
LadyUrsy schreef:
Hele topic gelezen, nieuwe wereld voor mij. Ik snap de "felle" reacties in het begin heel goed. Je schreef het alsof je ruimte te kort kwam door plotseling thuis werkende ouders. Baby daarom maar buiten geparkeerd. Kan het prinsesje binnen ook lekker veel herrie maken *\o/* .
Zeker voor mensen zoals ik, die hier nooit van hebben gehoord, komt dat een beetje (!) raar over. Maar na verder lezen kan ik me wel voorstellen wat het idee erachter is. Overdag kun je je kindje misschien op de veranda nog beter in de gaten houden dan in een wiegje op zolder. Gaat vast goed komen met al de tips die hier al zijn gegeven.

Maar, denk dat mijn kinderen toch in luid protest gaan als ik hun bedden naar buiten verplaats :) , misschien eens een keer proberen. Scheelt het misschien dat ze inmiddels 14,16 en 18 (jaar) zijn en met de raam open slapen in de winter toch wel echt de max vinden :D


Ik snap mensen die op basis van hun onderbuik gelijk fel van wal steken over onderwerpen waar ze 0,0 van weten niet. Hoeveel moeite is het nou om eerst even te Googlen als je volledig onbekend bent met het fenomeen buiten slapen? Of gewoon te vragen hoe dat nou zit? Dan kun je tenminste zinnig reageren in plaats van dat geraaskaal wat kant noch wal raakt. Gelukkig heeft een aantal mensen dat wel eerst gedaan, maar voor sommigen was dat teveel gevraagd.

Ik snap ook niet waarom iedereen ook altijd direct een mening moet hebben. Het is prima om gewoon te vragen, goh, dat ken ik niet, hoe werkt dat? In plaats van gelijk te gaan steigeren op basis van je vooroordelen en het buiten slapen ook gelijk te veroordelen op basis van je eigen verzinsels.


relativeren, humor en grapjes is ook niet meer van deze tijd ben ik achter gekomen

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:34

MamaAppelsap, ik ben het helemaal met je eens.
Dat je het wellicht een vreemde vraag vind, als je er nog nooit van gehoord hebt, vind ik nog niet zo gek. Maar lees even verder in het topic, google even op wat je er vervolgens over leest.
Er is helemaal niemand die je dwingt om je kind vervolgens óók buiten te laten slapen, maar de veroordelende berichten naar TS of anderen die hun kind dus wel buiten willen slapen, is ook weer niet nodig :n

@TS, een aanvulling heb ik verder niet, maar ik denk dat je die met de suggesties die gelukkig ook gegeven zijn in dit topic, zelf wel in kunt vullen.
Succes!

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:42

In het topic wordt het lutjepotje een "konijnenhok voor kinderen" genoemd. Krijgen we vervolgens een advertentiebanner van VidaXL die adverteert voor ... konijnenhokken en buggies.

Overigens weet ik van iemand die al lang geen 20 meer is die wegens ziekte niet fijn in zijn eigen bed sliep dat hij ontdekte dat het middagdutje op de bank op de veranda zich prima leende voor verlenging 's nachts. Die heeft prinsheerlijk een paar nachten buiten geslapen. Als je je kleedt naar de omstandigheden gaat dat prima.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:46

Maflinger_S schreef:
In het topic wordt het lutjepotje een "konijnenhok voor kinderen" genoemd. Krijgen we vervolgens een advertentiebanner van VidaXL die adverteert voor ... konijnenhokken en buggies.


Hahahaha ik ook! :D
En nu ook een tweepersoonsbed :D

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:48

Zoolgangster schreef:
Als buitenslapen zo gezond is, waarom doen paps of mams dat niet lekker zelf?


Nou ik heb de luxe niet om mijn werkdag te onderbreken voor een middagdutje. En een lutjepotje voor volwassenen (als zoiets al bestaat) neemt waarschijnlijk behoorlijk wat ruimte in op het balkon en verpest het uitzicht, dus dat gaat me te ver voor die maximaal 2x per week dat ik dat dan zou doen.

In de zomer doe ik trouwens wel middagdutjes op een yogamatje op het balkon :D En heb daar in de zomer ook weleens een luchtbed neergelegd voor 's nachts, maar aangezien later bleek dat er incidenteel nog weleens een muis via de spouwmuur weet te komen vond ik dat voor de nacht geen fijn idee meer.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:51

Heerlijk, buiten slapen. Bij ons vakantieadres was een hangmat tussen 2 bomen opgehangen in de tuin. Daar heb ik heel wat middagdutjes gedaan. Dat was trouwens in Nederland en niet in het hoogseizoen.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:10

Sakura789 schreef:
In Finland is er onderzoek naar gedaan: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18767347/

Kinderen lijken dus dieper en langer buiten te slapen dan binnen.



Weet jij er meer vanaf Sakura?
Wat ik dan dus interessant vindt, het is al langer bekend dat hele jonge kinderen juist niet te diep mogen slapen omdat het de kans op wiegendood vergroot. Dat is 1 van de redenen om rooming in te adviseren in de nachten (ondanks dat ik snap dat je je kind niet 's nachts buiten laat slapen). Dieper slapen lijkt dan (bij hele jonge kinderen) juist onwenselijk te zijn?
Puur interesse, misschien weet jij dat ook niet hoor :D
Kan me voor een KDV nog voorstellen dat kinderen dan al wat ouder zijn, maar meer voor thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:26

MamAppelsap schreef:
Zoolgangster schreef:
Als buitenslapen zo gezond is, waarom doen paps of mams dat niet lekker zelf?


Nou ik heb de luxe niet om mijn werkdag te onderbreken voor een middagdutje. En een lutjepotje voor volwassenen (als zoiets al bestaat) neemt waarschijnlijk behoorlijk wat ruimte in op het balkon en verpest het uitzicht, dus dat gaat me te ver voor die maximaal 2x per week dat ik dat dan zou doen.

:j
Ik probeer m'n pauzes wel zoveel mogelijk buiten door te brengen hoor. Ik word echt supersuf van het binnen zitten heel de dag. Maar ik ga dan meestal even wandelen omdat ik tussen de middag niet slaap.

Als ouders het idee hebben dat buiten slapen hun kind goed doet: lekker doen, toch? We zijn hier in Nederland vaak zo tuttig in hoe je met kinderen omgaat.

Anoniem

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:41

Hier niks met kinderen. Maar ik geloof meteen dat baby's buiten veel beter slapen.

Ik slaap zomers zelf ook graag buiten. Heerlijk onder een veranda <3 En slaap dan ook veel beter.

Kennis van mij slaapt vanaf maart tot begin november altijd in een tent. Bevalt hem prima.

_lautje_

Berichten: 9317
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:51

Ik heb als baby ook altijd buiten geslapen in een Lutjepotje. Was doodnormaal volgens mijn Groningse moeder.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:58

Geniaal topic dit.
Ik zou me bijna een kindermishandelaar gaan voelen omdat mijn kind destijds in de winter naast de bakrand lag te slapen als ik mijn paard beweging gaf _O-
Of nog erger, een lange wandeltocht met de slee in de bergen, oh my....we hebben geluk dat ze nog leeft... :roll:

TS, je kan ook proberen zo‘n ouderwets houten kinderbedje te scoren op marktplaats die dicht is ipv tralies, dan kun je er voor de insecten nog een gaas op doen, maar dat zal nu niet zo relevant zijn.

MamAppelsap
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:03

safina schreef:
MamAppelsap schreef:
Nou ik heb de luxe niet om mijn werkdag te onderbreken voor een middagdutje. En een lutjepotje voor volwassenen (als zoiets al bestaat) neemt waarschijnlijk behoorlijk wat ruimte in op het balkon en verpest het uitzicht, dus dat gaat me te ver voor die maximaal 2x per week dat ik dat dan zou doen.

:j
Ik probeer m'n pauzes wel zoveel mogelijk buiten door te brengen hoor. Ik word echt supersuf van het binnen zitten heel de dag. Maar ik ga dan meestal even wandelen omdat ik tussen de middag niet slaap.

Als ouders het idee hebben dat buiten slapen hun kind goed doet: lekker doen, toch? We zijn hier in Nederland vaak zo tuttig in hoe je met kinderen omgaat.


Ja dat doe ik ook, maar voor een dutje wil ik wel een uur de tijd hebben en helemaal als ik mezelf bij koudere temperaturen dan eerst in een skipak moet hijsen voordat ik buiten in een speciaal hokje ga liggen _O-

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:19

secricible schreef:
Weet jij er meer vanaf Sakura?
Wat ik dan dus interessant vindt, het is al langer bekend dat hele jonge kinderen juist niet te diep mogen slapen omdat het de kans op wiegendood vergroot. Dat is 1 van de redenen om rooming in te adviseren in de nachten (ondanks dat ik snap dat je je kind niet 's nachts buiten laat slapen). Dieper slapen lijkt dan (bij hele jonge kinderen) juist onwenselijk te zijn?
Puur interesse, misschien weet jij dat ook niet hoor :D
Kan me voor een KDV nog voorstellen dat kinderen dan al wat ouder zijn, maar meer voor thuis.


In zoverre dat ik ervaringsdeskundige ben :+ Als kind heb ik buiten geslapen, zelfs in de winter van een Elfstedentocht.

Tja ik weet niet hoe diep diep is, geen idee of babies overdag net zo diep slapen als in de nacht. Volgens mij is diep slapen niet het grootste risico van wiegendood (buikslapen, roken, te warme/bedompte ruimte). Alleen daar zou ik dus even moeten zoeken vraag me

Ik weet dat wetenschappelijk bewijs tegenwoordig niet meer zo hip is, maar ik was heel benieuwd of er onderzoek naar was gedaan naar het buiten slapen van kleine kinderen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:34

Lutje/leutje is klein.
Potje is een baby of jong kind.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:50

Keet schreef:
Wolven......de TS woont in een woonwijk :+ niet aan de rand van het bos :+
Het kindje ligt op de veranda, tegen het huis aan :+ in het zicht van de TS die binnen is met het andere kindje.

Kindje slaapt snachts gewoon lekker bij papa en mama op de kamer, dus nog geen meter van de TS verwijderd :+

Het buitenslapen gebeurt e...... het uitzoeken van een KDV.

Moest wel lachen om alle watterige roeptoeters hier :+ geen woord ingelezen in de materie en het hoogste woord hebben :+


_/-\o_ :=

Straks durft niemand meer te kamperen... :=

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:53

Moet gelijk weer aan de Dingo baby roof denken (20 jaar geleden) waarbij achteraf toch gewoon de ouders schuldig waren.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:58

Sizzle schreef:
Moet gelijk weer aan de Dingo baby roof denken (20 jaar geleden) waarbij achteraf toch gewoon de ouders schuldig waren.


Lindy Chamberlain is vrijgesproken. Verfilmd als 'A cry in the dark'.

Echwel

Berichten: 12539
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:21

Kleinzoon vond het ook heerlijk
Zelf vind ik het dichtpakken van kinderwagens met doeken enz veel gevaarlijker dan buiten slapen...

Allerlei doeken over de wagen hangen dat er maar niet een beetje frisse lucht of zon bij kind kan komen

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:32

MarcoBorsato schreef:
Sizzle schreef:
Moet gelijk weer aan de Dingo baby roof denken (20 jaar geleden) waarbij achteraf toch gewoon de ouders schuldig waren.


Lindy Chamberlain is vrijgesproken. Verfilmd als 'A cry in the dark'.


Oh echt, haha leerzaam topic dit :))

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:12

In Denemarken kinderen in de wagen voor de winkels. Ik snap dat wel. Ingepakt, onderweg in slaap vallen.... Denk dat het dan 'schadelijker' is als je ze met de buiten kleding aan mee neemt in een verwarmde ruimte (warm koud warm koud) en het uit doen van bv een winterjas bi het naar binnen gaan de slaap verstoord.

Ik las iets over wolven. Damn... Ik zou wel bang zijn dat de kat van de buren op het kindje zou gaan liggen. Maar dat is makkelijk tegen te gaan met zo'n kinderkonijnenhok

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:03

CharleyT schreef:
gabyfedde schreef:
Mijn dochter heeft de eerste 1,5 jaar buiten geslapen. We wonen in Zweeds Lapland waar buiten slapen heel normaal is. Alleen als het kouder dan -20 was sliep ze binnen.
‘Zitwagen’ met ligfunctie, geschikte voetenzak, regenhoes eroverheen. Goede muts en wanten.
Ze sliep buiten minstens 2x maar vaak 3x zo lang als binnen.


Vraagje voor de beeldvorming: buiten in de zin van gewoon in de tuin/terras? Gaat het slapen om een dutje overdag?
En met -18 buiten is gezond? met -20 niet meer? enne, doen de ouwelui ook wel eens een dutje buiten met -18?
Er gaat een wereld voor me open in dit topic.


Inderdaad een dutje overdag, van soms wel 3 uur. Uiteraard onder toezicht/controle.
Op de overdekte veranda of onder de overkapping.
Soms ook wel in de tuin. En ja, er zijn hier wolven. Zelf passen we niet in een wagen met schapenwollen slaapzak en hebben daarnaast veel minder goede kleding, dus nee wij slapen niet buiten. -20 is mijn persoonlijke grens, op kinderdagverblijven is die grens -30. Koude is hier normaal en goede kleding idem. Dochter is in haar eerste 1,5 jaar geen dag verkouden/ziek geweest.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:30

Limoen schreef:
Nou nou nou, wat een aannames allemaal zeg :') :=
(Maar ook veel fijne reacties, dankjewel voor het meedenken! <3 )

Allereerst de aanname dat onze 3e slaapkamer geen prioriteit zou zijn :') Wie zegt dat? We werken hier super hard aan. Maar het is íets meer dan de kamer leeghalen en voorzien van een nieuw behangetje, zoals hier wordt gezegd door sommigen :')
We bouwen from scratch een nieuwe kamer, zelf. Dus ja, dat kost even wat tijd (en geld :') ook niet die benoemde 500,- die hier genoemd werd :') ).

Dit is zeg maar ietsje meer werk dan een likje verf en een bed neerzetten, klein beetje maar hoor _O-
[ [url=m/orjwQh.jpg]Afbeelding[/url] ]

De lutjepotjes of buitenslaaphokjes zouden inderdaad een idee zijn, daar gaan we eens naar kijken! :)

Hij slaapt overdag eigenlijk altijd buiten (als het niet te hard waait natuurlijk). Hij slaapt er heerlijk en ik haal hem altijd weer heerlijk warm eruit. We werken met verschillende laagjes. Hij ligt er veilig, droog, uit de wind, geen tocht, afgeschermd, in mijn zicht en lekker warm aangekleed en ingepakt. :) En natuurlijk hou ik hem in de gaten. ;)

Luchtvervuiling is hier niet het geval. In Drenthe, niet bij industrie, landbouw of een weg oid. Gewoon een neutrale buitenlucht. En natuurlijk slaapt hij door buitengeluiden heen en is het voor hem veel moeilijker om te slapen als hij vlakbij mijn bellende en vergaderende man zou liggen. Dat is een wereld van verschil.

In het begin hebben we hem in de gang of in de woonkamer laten slapen, maar dit is voor niemand een fijne situatie. Mijn dochtertje kan dan niet 'vrij' spelen en zou dan stil/rustig moeten zijn voor zijn slaapjes. En hij slaapt zelf ook onrustig of niet. Dat werkt voor beide kinderen dus niet. En het buiten slapen werkt voor beide kinderen wel. 's Nachts slaapt hij in een wiegje naast ons bed. :) Híj zorgt niet voor geluidsoverlast. Ik gun hem zijn rust en rustige slaapjes. Want in de woonkamer is die rust er niet. Boven is die rust er niet. Buiten onder de veranda, waar hij veilig en warm genoeg slaapt, wel. :)

Mocht hij ziek zijn of het weer er niet naar zijn, dan vinden we voor die dag/dagen uiteraard een andere oplossing. Maar in de basis is dit de situatie die voor ons allemaal werkt. We moeten even roeien met de riemen die we hebben. Uiteraard was het het plan om de opbouw (nieuwe slaapkamer) af te hebben voordat hij geboren zou worden. Maar toen kwam corona. De hele situatie veranderde en ook het thuiswerken geeft de situatie een heel andere wending. Het is geen geld kwestie. Het is gewoon heel. veel. werk. :') Dat heb je niet in een weekje klaar. Ja als je het door een aannemer kunt laten doen, maar dát kunnen we ons dan weer niet veroorloven. ;)

Verder heel erg bedankt voor alle tips en ervaringen! Ik ga kijken naar eventuele vervolgopties en jullie tips nog eens goed doornemen! :) Dankjewel! <3

Bedankt dat je het uitlegt hier, zo beter te begrijpen. Na je eerste berichtje dacht ik het op een andere manier,
Na het eenhoorn topic dacht ik dat het weer zo´n secret santa topic was, sorry.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:13

Suzanne F. schreef:
Is dit zo’n zelfde topic als hoe de manen van je eenhoorn die in de knoop zitten uit elkaar te krijgen?




Ik voel mij vereerd :D vergeet vooral de spaghetti niet.






Ik zat eerst te denken dat de ts in het buitenland zou wonen maar nu heb ik ook totaal geen ervaring met kinderen en buiten slapen in deze tijd.... Vind het ochtends retekoud :+

anca

Berichten: 1820
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:48

Maar het gaat hier helemaal niet over s nachts ;(

Waarom lezen sommigen zo selectief en negatief ?

De kinderen doen alleen hun middag dutje en eventueel 2x per dag hun slaapje buiten in het lutje potje.
Geen konijnenhok !
Er zit prima ventilatie in en je kunt ze zo plaatsen dat ze altijd uit de wind en zon staan .

En de dag dat het hier min 20 is moet nog komen.