je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:18

Hier zijn zowel mijn man als ik niet gelovig opgevoed. Zijn oma was nog wel erg gelovig, zijn ouders hadden er niet veel mee.

Mijn oma had een hekel aan het geloof omdat ze er vervelende uitwassen van meegemaakt heeft. Zoals dat haar moeder "een vrijer" had waar ze mee verder wilde, maar die beste man had het verkeerde geloof volgens haar ouders dus die werd heel bewust buiten de familie gehouden. Toen haar moeder zwanger bleek (we hebben het hier over 1922...) is ze weggestuurd en werd er toen de baby er was, gedaan of mijn oma een nakomertje was. Ze kwam er pas later achter dat haar oudere zus, eigenlijk haar moeder was.... uiteindelijk is ze opgegroeid bij een tante en heeft haar vader nooit gezien, terwijl wel aan haar verteld is later, dat hij regelmatig aan de overkant van de haven kwam kijken of hij haar zag spelen.

Misselijk toch dat ze dit zo uitgespeeld hebben....in naam van het geloof... :(:)

Neem daar nog akkefietjes bij zoals dat mijn moeder wel eens helemaal overstuur thuiskwam. Bijvoorbeeld toen een vriendinnetje ineens niet meer met haar wilde spelen, want zij zou naar de hel gaan omdat ze niet gelovig was. En meer van dat fraais. Dat soort dingen heeft er voor gezorgd dat er bij mijn ouders juist eerder een aversie is tegen het geloof.

Zelf vind ik het wel een mooi idee, dat mensen steun hebben aan het gevoel van een soort vader die over hun waakt. Het lijkt me heel mooi als je dat zo ervaart, dat het allemaal goed en geweldig is en er altijd iemand voor je is. Maarja ik geloof er niet in dus dan houdt het op :)

Die kleine van ons is nu 5 (en een half :P ) en daar ben ik gewoon eerlijk tegen, als hij vragen stelt zoals "wie heeft de wereld gemaakt?" en "waar komen de mensen en de dieren vandaan?". Dan zeg ik gewoon dat mensen daar verschillend over denken. Dat sommige mensen geloven in een Big Bang en evolutie (zoals wij) en dat andere mensen geloven dat God dat heeft gedaan. En ik probeer daar dan verder ook geen waarde-oordeel aan te hangen van "zij hebben het fout" ofzo.

Dat vind ik de mooiste manier van aanpak: gewoon vertellen dat er verschillende antwoorden op vragen kunnen komen, van verschillende mensen :)

Maar ik doe sowieso niet aan "zo zit dat" en ga ook niet lopen verkondigen dat Sinterklaas bestaat (ook niet dan hij niet bestaat, wees maar niet bang ;) ) en ik doe niet aan leugens en hersenspoelen een bepaalde richting op. Dat vind ik niet netjes om je kind en de rest van de wereld op die manier tekort te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:24

Niwla schreef:
Bedankt voor je edit Solistar, ik wilde al zeggen: wat een aannames.

Ik vind dat lastig uit te leggen DMH. Omdat je graag ziet dat je kinderen zich op een bepaalde manier ontwikkelen? Omdat je hoopt dat zij net zoveel hoop en vertrouwen mogen putten uit het geloof als wij dat doen? Iedere ouder, gelovig of ongelovig heeft toch een bepaalde ideale toekomstvisie voor ogen voor hun kind, of dat nou een universitaire studie, het voortzetten van het familiebedrijf of hetzelfde geloof is.

Ik denk dat het met geloof nog een stapje verder gaat dan een studie- of beroepskeuze omdat het voor veel gelovigen het fundament van hun leven is.

Ok, maar dan snap ik nog steeds het stukje pijn doen nog niet. Want het is toch ok dat jou kind een ander pad bewandeld? Of niet jou ideale toekomstvisie volgt. Is het dan juist niet echte liefde dat dit geen pijn doet en je dit met open armen kunt ontvangen? Want in mijn ogen, als het pijn doet, dan sta je er toch niet volledig voor open. Dan sta je toch niet volledig achter jou kind want anders zou het toch geen pijn doen, niet?

Als kind ga je dit ook gewoon aanvoelen. Dat het jou kwetst/pijn doet. Je ziet dat echt wel aan iemand zijn houding, ogen etc. Dus is het dan wel echt ok voor jou, ook al zeg je dat ze mogen doen wat ze willen? Steun je ze dan wel echt voor 100%? Want ik snap perfect dat je kunt zeggen: Het is niet wat ik voor ogen wil, maar het is hun keuze en ik heb er vrede mee. Maar als het pijn doet heb je ergens toch geen vrede mee.

Dat is mijn idee erachter en zeker niet aanvallend of negatief bedoeld richting jou!

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:24

Niwla schreef:
Interessant topic. Wat wel altijd zo is: de meest 'extreme' verhalen blijven natuurlijk hangen en worden smakelijk doorverteld. Ik vind het jammer dat het geloof door zulke verhalen zo'n negatieve bijsmaak krijgt.

Onze kinderen worden wel gelovig opgevoed, ze zijn ook gedoopt. Ze gaan naar een christelijke basisschool straks, maar wij wonen hartje biblebelt dus de meeste scholen hebben wel iets met het geloof. Ik hoop dat ze straks zelf ook de keuze maken om te geloven, zo niet dan zal dat vast pijn doen maar dan is het niet anders.

Stef Bos zei dat laatst zo mooi tijdens Beste Zangers:
Soms moet je kiezen tussen je eigen idealen en de liefde voor je kind.

In sommige kringen wegen de eigen idealen helaas dan zwaarder, ik weet wel dat ik dan áltijd voor mijn kind zou kiezen.

Mooi gezegd het laatste.

Het eerste, natuurlijk worden die verhalen doorverteld, smakelijk niet in mij geval. Wel met verdriet en afkeer voor dat, in mijn ogen, extreme.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:28

DeMolenhoek: Lijkt mij vrij logisch? Als je er zelf van overtuigd bent dat het voor je eeuwige ziel het beste is om God te omarmen, dan doet het toch pijn als je ziet dat je kind ervoor kiest om een andere afslag te nemen dan dat wat je in je hart voelt dat het beste voor hem zou zijn. Als je kind naar het donker loopt in plaats van het licht.

Dan kan je je kind alles gunnen dat zijn hartje begeert....maar doet het pijn om te zien dat die zeg maar een in jouw ogen min of meer onverstandige / gevaarlijke keuze maakt. Omdat je je kind het beste gunt :j

Anoniem

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:32

Nee, voor mij is het niet logisch :) Want dan sta je niet open voor een ander levenspad van jou kind, ook al beweer je van wel. Zeker met de huidige kennis is er al meer dan genoeg bewijs dat je zonder God ook een fijn leven kunt hebben. Het is niet iets zoals drugs waarvan je weet dat het sowieso schadelijk is. Dus nee, ik snap het niet maar hé, iedereen zijn mening :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:36

Ik denk dat je prima open kan staan voor een ander levenspad voor je kind èn toch de pijn kan voelen van ojee nu loopt mijn kind iets mis dat ik hem / haar wel gegund had.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:39

Ik vraag me nu af, hoe zou ik het vinden als een kind van mij zwaar, en met name dat zwaar, gelovig wil worden. Allereerst zou ik ontzettend verrast zijn, zelfs even moeten slikken, dat heeft dan toch een beetje een negatief randje, dat kan ik niet ontkennen, maar ik accepteer die keuze zeker. Ik hou dan niet minder van hem/haar.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:47

pmarena schreef:
Ik denk dat je prima open kan staan voor een ander levenspad voor je kind èn toch de pijn kan voelen van ojee nu loopt mijn kind iets mis dat ik hem / haar wel gegund had.

Ik denk zeker dat dit kan maar vind gunnen in deze situatie niet erg toepasselijk. Het doet zeer omdat je iets voor ogen had voor je kind en je kind kiest ervoor om dat pad niet te willen nemen. Een pad wat, in weze, niet beter of slechter is dan wat je voor ogen had.

Even een voorbeeld van mijzelf, mijn ouders hadden graag gezien dat ik in Nederland zou blijven omdat ze me graag wilden blijven zien en omdat mijn moeder geen verre vluchten kan maken. Tóch ben ik voor mijn eigen geluk gegaan en heb ik het grootste deel van mijn volwassen leven in China gezeten. Momenteel ben ik in Nederland en dat vinden mijn ouders heel erg fijn maar zodra het weer kan wil ik graag weer terug naar mijn leven daar. Het doet ze echt wel zeer dat ik hier niet blijf maar ze weten heel goed dat ik daar gelukkiger ben en daarom accepteren ze het.

Kinderen (Ik bedoel hier ook mijzelf mee) zijn net zo goed een individu en moeten keuzes kunnen maken die zij ook echt willen maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:53

elnienjo schreef:
Het bestaan van Adam en Eva is wel redelijk ontkracht door de wetenschap.

Dat is niet juist IMO

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:55

HopeMyDay schreef:
pmarena schreef:

Ik denk zeker dat dit kan maar vind gunnen in deze situatie niet erg toepasselijk. Het doet zeer omdat je iets voor ogen had voor je kind en je kind kiest ervoor om dat pad niet te willen nemen. Een pad wat, in weze, niet beter of slechter is dan wat je voor ogen had.

Even een voorbeeld van mijzelf, mijn ouders hadden graag gezien dat ik in Nederland zou blijven omdat ze me graag wilden blijven zien en omdat mijn moeder geen verre vluchten kan maken. Tóch ben ik voor mijn eigen geluk gegaan en heb ik het grootste deel van mijn volwassen leven in China gezeten. Momenteel ben ik in Nederland en dat vinden mijn ouders heel erg fijn maar zodra het weer kan wil ik graag weer terug naar mijn leven daar. Het doet ze echt wel zeer dat ik hier niet blijf maar ze weten heel goed dat ik daar gelukkiger ben en daarom accepteren ze het.

Kinderen (Ik bedoel hier ook mijzelf mee) zijn net zo goed een individu en moeten keuzes kunnen maken die zij ook echt willen maken.

Mooi!

En dan ook echt accepteren en niet bij elk gesprek zitten kniezen dat je dochter/zoon zo ver weg zit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:00

Babootje schreef:
elnienjo schreef:

Dat is niet juist IMO

Er is bewijs dat alle mensen nakomelingen van deze twee zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:02

HopeMyDay: Ben ik helemaal met je eens dat kinderen hun eigen keuzes moeten kunnen maken :j

Maar ik kan me dus OOK goed voorstellen dat je als ouders het daar OOK helemaal mee eens bent...maar wel de pijn voelt van ojee hoe moet het nu verder met (de ziel van) mijn kind als het overlijdt terwijl het zich van God afgekeerd heeft....

Het is blijkbaar lastig om die 2 zaken (kind alle ruimte geven en toch angst voelen) los van elkaar te zien?

Ik denk trouwens sowieso dat het vrij veelvoorkomend is dat je je kind zijn eigen keuzes gunt (ik zie niet wat er mis zou zijn met dat woord) en daar ook achter staat, je kind daarin steunt. Maar dat je tegelijkertijd wel zo gevoelens er over kan hebben van twijfel en angst of het wel een goede keuze is.

Bvb. wanneer je kind smoorverliefd is op iemand waarvan je al aanvoelt dat diegene misschien helemaal niet zo goed voor je kind zal zijn.

Of dat je kind zich op een hobby stort waarvan je aanvoelt dat dat wel eens heel fout af kan lopen.

Of dat je kind welke keuze dan ook maakt, waarvan je als ouder de kriebels krijgt omdat je denkt dat je kind daar uiteindelijk helemaal niet gelukkig van zal worden. Want zulke dingen gebeuren natuurlijk ook vaak, dat je als kind na jaren toe moet geven dat je eigenlijk de verkeerde keuze hebt gemaakt. Als ouders zou je dan gewild hebben dat je je kind er tegen had kunnen beschermen, maar je wilt je kind ook gewoon zijn eigen keuzes (en soms fouten....) laten maken.

Alleen zal het bij zoiets diepgaands als geloof dan wellicht zo zijn dat je als ouder denkt van wat komt er van de ziel van mijn kind terecht als het kind zich van God afkeert.... ik kan me best voorstellen dat je dat een angstige gedachte vindt als je daadwerkelijk denkt dat je kind dan een soort van verdoemd is door die keuze. Lijkt me een lastige situatie :(:)

Dat je je kind nog steeds gewoon steunt in het maken van zijn eigen keuzes.
Maar wel angstig bent wat de consequenties daarvan zullen zijn.

Ik denk eigenlijk dat dat gewoon een heel herkenbaar stukje van normaal ouderschap is: je kinderen loslaten en je zorgen om ze maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:11

elnienjo schreef:

?

De theologische wetenschap stelt dat er vele scheppingsverhalen zijn, ook in de bijbel.
Bijvoorbeeld genesis 1 (het lied van de 6/7 dagen) en genesis 2 en 3, met Adama (het aardeschepsel) en Eva (de moeder der levenden).

En na een heel gesprek met de Tegenspreker eten ze van de boom van goed en kwaad - en vanaf dat moment ziet de wereld er opeens anders uit.
... nou: daar kan de wetenschap van meepraten.

En vanaf dat moment worden wij mensen geacht een benul van goed en kwaad te hebben - maar daar is nog veel werk aan de winkel. (Lijkt mij ook een waarheid als een koe.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:12

Als er een opperwezen bestond dat het goed met de mens voorhad, had ie geen conflicterende religies laten ontstaan. Voor een opperwezen wat in staat is om eigenhandig een hele planeet vol met allerlei soorten leven te maken zou het een koud kunstje zijn geweest zijn hele kudde eensduidend toe te spreken om de bestaansvoorwaarden duidelijk te maken. Juist dat er bij alle volkeren naar mysterieuze goden gegrepen wordt zegt mij dat mensen -anders dan dieren- behoefte hebben aan een vorm van zingeving. Elk volk uit de oudheid had zo zijn eigen 'influencers' en volgelingen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:14

Janneke2 schreef:
elnienjo schreef:

?

De theologische wetenschap stelt dat er vele scheppingsverhalen zijn, ook in de bijbel.
Bijvoorbeeld genesis 1 (het lied van de 6/7 dagen) en genesis 2 en 3, met Adama (het aardeschepsel) en Eva (de moeder der levenden).

En na een heel gesprek met de Tegenspreker eten ze van de boom van goed en kwaad - en vanaf dat moment ziet de wereld er opeens anders uit.
... nou: daar kan de wetenschap van meepraten.

En vanaf dat moment worden wij mensen geacht een benul van goed en kwaad te hebben - maar daar is nog veel werk aan de winkel. (Lijkt mij ook een waarheid als een koe.)

Theologie is geen wetenschap in mijn ogen. Dat is de evolutietheorie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:16

Ik kan ook niets met de term Theologische Wetenschap.

Maar die oorlogen en zo snap ik dan weer wel. Allemaal inteelt. We stammen allemaal van 2 mensen af. Gegarandeerde hersen degeneratie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:21

Asciugamano schreef:
Babootje schreef:
Dat is niet juist IMO

Er is bewijs dat alle mensen nakomelingen van deze twee zijn?

Adam betekent ‘mensheid’ in het Hebreeuws. God heeft niet maar 2 mensen gemaakt, maar de hele mensheid. Adam en Eva (moeder van de levenden) staan symbool daarvoor, er wordt niet gesteld dat God er maar 2 heeft gemaakt en dat ze daarna zelf de aarde bevolkt hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:24

Niwla schreef:

Ik vind dat lastig uit te leggen DMH. Omdat je graag ziet dat je kinderen zich op een bepaalde manier ontwikkelen? Omdat je hoopt dat zij net zoveel hoop en vertrouwen mogen putten uit het geloof als wij dat doen? Iedere ouder, gelovig of ongelovig heeft toch een bepaalde ideale toekomstvisie voor ogen voor hun kind, of dat nou een universitaire studie, het voortzetten van het familiebedrijf of hetzelfde geloof is.

Ik denk dat het met geloof nog een stapje verder gaat dan een studie- of beroepskeuze omdat het voor veel gelovigen het fundament van hun leven is.

Wat doe je dan als ouder met de nieuwe ontwikkelingen? Wat doe je met de informatie van niet gelovigen? HOu je stug vast aan je geloof, want zo is het en zo moet het doorgegeven worden? Of bekijk je het ook af en toe van een afstand? Heb je twijfels over bepaalde theorieën? En geef je het geloof dan niet net anders/monderner door dan je het zelf hebt meegekregen?
Sta je nu niet meer open voor ook andere inzichten en wat de jeugd nu mee krijgt?

In mijn ogen leven de hele strenge gelovigen nog wel heel erg in hun eigen wereld. Maar de minder gelovigen gaan op in de maatschappij en krijgen van alles mee waardoor je geloof af en toe in twijfel kan worden getrokken of zelfs negatief worden benaderd.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:46

Goede vraag sp, ik merk wel dat mijn geloof wat gemoderniseerd wordt door opvattingen van anderen. Én ik vind dat ik niet altijd overal (meer) een mening over hoef te hebben. Ook zullen er dingen zijn waar ik zelf niet achter sta, maar dat ik bij anderen begrijp dat zij een andere keuze maken.
De bijbel is in sommige dingen gewoon op meerdere manieren te interpreteren.

Ik wil mijn kinderen wel meegeven dat ze mogen zijn wie ze zijn, ongeacht geaardheid o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:48

pmarena schreef:
HopeMyDay: Ben ik helemaal met je eens dat kinderen hun eigen keuzes moeten kunnen maken :j

Maar ik kan me dus OOK goed voorstellen dat je als ouders het daar OOK helemaal mee eens bent...maar wel de pijn voelt van ojee hoe moet het nu verder met (de ziel van) mijn kind als het overlijdt terwijl het zich van God afgekeerd heeft....

Het is blijkbaar lastig om die 2 zaken (kind alle ruimte geven en toch angst voelen) los van elkaar te zien?

Ik denk trouwens sowieso dat het vrij veelvoorkomend is dat je je kind zijn eigen keuzes gunt (ik zie niet wat er mis zou zijn met dat woord) en daar ook achter staat, je kind daarin steunt. Maar dat je tegelijkertijd wel zo gevoelens er over kan hebben van twijfel en angst of het wel een goede keuze is.

Bvb. wanneer je kind smoorverliefd is op iemand waarvan je al aanvoelt dat diegene misschien helemaal niet zo goed voor je kind zal zijn.

Of dat je kind zich op een hobby stort waarvan je aanvoelt dat dat wel eens heel fout af kan lopen.

Of dat je kind welke keuze dan ook maakt, waarvan je als ouder de kriebels krijgt omdat je denkt dat je kind daar uiteindelijk helemaal niet gelukkig van zal worden. Want zulke dingen gebeuren natuurlijk ook vaak, dat je als kind na jaren toe moet geven dat je eigenlijk de verkeerde keuze hebt gemaakt. Als ouders zou je dan gewild hebben dat je je kind er tegen had kunnen beschermen, maar je wilt je kind ook gewoon zijn eigen keuzes (en soms fouten....) laten maken.

Alleen zal het bij zoiets diepgaands als geloof dan wellicht zo zijn dat je als ouder denkt van wat komt er van de ziel van mijn kind terecht als het kind zich van God afkeert.... ik kan me best voorstellen dat je dat een angstige gedachte vindt als je daadwerkelijk denkt dat je kind dan een soort van verdoemd is door die keuze. Lijkt me een lastige situatie :(:)

Ik denk eigenlijk dat dat gewoon een heel herkenbaar stukje van normaal ouderschap is: je kinderen loslaten en je zorgen om ze maken.

Maar nu heb je het over zorgen maken. De post waar ik het over had ging over pijn. Dat zijn 2 verschillende dingen, zorgen maken en pijn hebben. Pijn krijg je omdat je ben gekwetst. Het doet jou pijn dat jou kind die keuze maakt. Dat je jou zorgen maakt of het goed komt dat is iets anders. Maar pijn hebben? Dat is niet ok, dan sta je er gewoon niet voor open want anders deed het jou ook geen pijn/kwetste het jou niet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:01

Niwla schreef:

Ik zou vooral graag zien dat mijn kinderen gelukkig zijn, of dat nu met of zonder een geloof is. Met iemand van een gelijk geslacht, als putjesschepper of wetenschapper. Waarbij ik ze vooral de tools, het vertrouwen en de kennis mee zou willen geven om zulke keuzes weloverwogen en zélf te kunnen maken met een beetje sturing. Het zullen misschien niet mijn keuzes zijn maar - iedereen heeft vind ik recht op zijn eigen levensvisie en ontwikkeling. Ik heb zelf ook altijd geleerd door eigen ondervinding - ik moest er echt zelf achter komen dat sommige dingen niet zo heel handig waren, als mijn ouders me dat hadden gezegd was ik er regelrecht tegenin gegaan. Mijn zus heeft héél bewust voor het geloof gekozen. Haar kinderen hebben die keuze in veel mindere mate.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:38

Niwla schreef:
Goede vraag sp, ik merk wel dat mijn geloof wat gemoderniseerd wordt door opvattingen van anderen. Én ik vind dat ik niet altijd overal (meer) een mening over hoef te hebben. Ook zullen er dingen zijn waar ik zelf niet achter sta, maar dat ik bij anderen begrijp dat zij een andere keuze maken.
De bijbel is in sommige dingen gewoon op meerdere manieren te interpreteren.

Ik wil mijn kinderen wel meegeven dat ze mogen zijn wie ze zijn, ongeacht geaardheid o.i.d.

Dat is wel heel mooi en fijn voor je kinderen!

Het lijkt me soms oprecht heel moeilijk.

Maar het hangt ook echt van je omgeving af merk ik. Ik kom uit Amsterdam en Almere en heb in t Gooi op school gezeten later. Ik kende echt 0,0 gelovigen en dacht dat niemand meer naar de kerk ging eigenlijk.

Als iemand wel zijn geloof had uitgesproken of naar de kerk zou gaan, was daar vast iets van gezegd, denk ik......

Toen wij in (gelovige ) dorpen kwamen te wonen, was het heel normaal, durven mensen het uit te spreken en was naar de kerk gaan heel normaal. Ook onder jongeren. Ik kende dat echt helemaal niet.

Toen onze zoon een relatie kreeg met een gelovig meisje, vond ik dat haar ouders er super mee zijn om gegaan. Ze hechtte wel waarde aan naar de kerk gaan en catagasatie. Maar ook dat werd minder.

Het doet me echt verdriet als kinderen inderdaad niet zichzelf kunnen zijn anno 2020. Ik weet nog wel een katholieke ouder die altijd naar de vorige paus luisterde en 1 van de kinderen pas heel laat vertelde dat zij op dames viel. Dat is dan wel een conflict voor de ouder, maar in mijn beleving gaat kind voor geloof, de paus etc.
Dat schijnt niet altijd zo vanzelf sprekend te zijn. Dan krijg ik wel moeite met het geloof.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:44

MarliesV schreef:
Allemachtig Solistar wat een aannames zeg, ben ik toch blij dat het weer de extreme kant van het geloof is wat je denkt te belichten.

Mijn ouders heeft het denk ik ook wel pijn gedaan dat wij niet (meer) naar de kerk gaan, niet omdat ze geloven dat wij in de hel komen, wat een onzin en kul zeg!
Omdat ze zelf het een toevoeging vinden aan het leven en ons die toevoeging ook gunnen, dat is liefde voor je kind, die je het beste gunt en het idee dus hebt dat geloven en dit belijden het beste is.

Ik weet niet of het kul is. Ik heb wel het idee dat mijn moeder zich daar zorgen over maakt eerlijk gezegt. Die gelooft toch wel dat al je Jezus bewust niet erkent dat dan je kansen op een goed plekje wel verkeken zijn. Ik vind dat best wel triest voor haar maar kan moeilijk gaan zitten faken.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:45

DeMolenhoek schreef:
pmarena schreef:

Maar nu heb je het over zorgen maken. De post waar ik het over had ging over pijn. Dat zijn 2 verschillende dingen, zorgen maken en pijn hebben. Pijn krijg je omdat je ben gekwetst. Het doet jou pijn dat jou kind die keuze maakt. Dat je jou zorgen maakt of het goed komt dat is iets anders. Maar pijn hebben? Dat is niet ok, dan sta je er gewoon niet voor open want anders deed het jou ook geen pijn/kwetste het jou niet.

Ok, verkeerde woordkeuze dan misschien. Ik bedoelde idd meer zoals pmarena het uitlegt.

Dat zou ik dus heel erg vinden sp, dat de kinderen iets niet durven te vertellen. Dat wil ik koste wat het kost voorkomen thuis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:50

Of bijna nog erger misschien. dat als je het verteld, je de afwijzing in de ogen van je ouder ziet. Je ouder nog jaren begint over als je wel een man vindt, nog steeds naar de paus luistert die jouw kind afwijst etc.