Mijn oma had een hekel aan het geloof omdat ze er vervelende uitwassen van meegemaakt heeft. Zoals dat haar moeder "een vrijer" had waar ze mee verder wilde, maar die beste man had het verkeerde geloof volgens haar ouders dus die werd heel bewust buiten de familie gehouden. Toen haar moeder zwanger bleek (we hebben het hier over 1922...) is ze weggestuurd en werd er toen de baby er was, gedaan of mijn oma een nakomertje was. Ze kwam er pas later achter dat haar oudere zus, eigenlijk haar moeder was.... uiteindelijk is ze opgegroeid bij een tante en heeft haar vader nooit gezien, terwijl wel aan haar verteld is later, dat hij regelmatig aan de overkant van de haven kwam kijken of hij haar zag spelen.
Misselijk toch dat ze dit zo uitgespeeld hebben....in naam van het geloof...

Neem daar nog akkefietjes bij zoals dat mijn moeder wel eens helemaal overstuur thuiskwam. Bijvoorbeeld toen een vriendinnetje ineens niet meer met haar wilde spelen, want zij zou naar de hel gaan omdat ze niet gelovig was. En meer van dat fraais. Dat soort dingen heeft er voor gezorgd dat er bij mijn ouders juist eerder een aversie is tegen het geloof.
Zelf vind ik het wel een mooi idee, dat mensen steun hebben aan het gevoel van een soort vader die over hun waakt. Het lijkt me heel mooi als je dat zo ervaart, dat het allemaal goed en geweldig is en er altijd iemand voor je is. Maarja ik geloof er niet in dus dan houdt het op

Die kleine van ons is nu 5 (en een half

Dat vind ik de mooiste manier van aanpak: gewoon vertellen dat er verschillende antwoorden op vragen kunnen komen, van verschillende mensen

Maar ik doe sowieso niet aan "zo zit dat" en ga ook niet lopen verkondigen dat Sinterklaas bestaat (ook niet dan hij niet bestaat, wees maar niet bang