Verkleinwoorden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:18

Schuldig! :evaw:

Mijn hond noem ik ‘pupje’ of ‘ventje’ (> 45kg). Mijn dochters noem ik ‘mopjes’. Oh, mijn vader noem ik trouwens ook ‘ventje’ :D

Verder heb ik er een gruwelijke hekel aan.

Berdien

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:42

Oh heerlijk :') Ik maak me er zelf ook wel schuldig aan hoor. Mijn broertje is en blijft mijn broertje, ondanks dat hij ruim 2 meter is. Ik ben nou eenmaal 2 jaar ouder {:} Overigens noemt hij mij ook zusje, daar gaat wel ergens wat fout.

Wijntje doen, drankje doen.. Guilty as hell. Nou ja, in de tijd dat dat nog kon dan. Nu alles dicht is tanken we maar gewoon wijn :+ Maar dan nooit 'filmpje doen', maar gewoon 'naar de bioscoop' of 'samen film kijken?'.

Paarden heten Sil en Feyre maar dat roept niet zo leuk (tenzij ik boos op ze ben) dus is het Silletje en Feetje/Veertje. Maar heb het nooit over 'de paardjes' want met zo'n 700 kilo per stuk gaat dát wel echt te ver :')

Een verkleinwoord(je) in een gewone zin vind ik dan nog weer niet zo storend, maar als de hele zin er vol mee staat.. Nah. Dan wordt het wel heel gauw infantiel :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:10

Er zijn verkleinwoorden die gebruikelijk zijn: een kopje koffie bijvoorbeeld. Tenzij je halve liters slootwater bij de Starbucks gaat halen natuurlijk, maar dat heeft dan ook niets met koffie te maken :+

Er zijn verkleinwoorden die tot een bepaalde leeftijd gebruikelijk zijn: meisje, jongetje, broertje, zusje. Tot welke leeftijd is wat arbitrair, maar ik kan me niet ergeren aan iemand die een kind van 5-6 jaar een meisje of jongetje noemt.

En er zijn verkleinwoorden die denigrerend zijn en ook als zodanig bedoeld worden: 'mevrouwtje, breek daar uw mooie hoofdje maar niet over, uw autootje komt weer piekfijn in orde'. Dat moet je dus niet zeggen :D

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:52

Ik kan er ook echt niet tegen :r
Mijn vriend vindt het trouwens wel erg handig, want voor een Engelstalige zijn de verkleinswoorden makkelijker.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:32

Ik kan er ook echt helemaal niet tegen bij dingen die gewoon niet klein zijn.

Behalve bij drinken. Daar vind ik het doodnormaal.

Doe mij maar een wijntje/biertje/theetje/colaatje... zeg het niet altijd, maar het komt zeker mijn mond wel eens uit.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:37

In deze omgeving zijn verkleinwoorden heel normaal.

Mensen hebben een bootje (zeiljacht) gekocht, of een leuk huisje (vrijstaande royale woning).

Mijn pony noem ik standaard mijn pony (KWPN 1.81m). En kipjes, en katjes, en mijn mannetje. :+

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:41

Danielleeee_ schreef:
Dit vind ik het allerergst. Dansjes en drankjes doen met vriendinnetjes of met de meisjes, schiet me lek. Ik krijg echt jeuk en woede als ik dat mensen hoor zeggen of dat ergens lees. Misschien zit er een draadje (draadJE) los in mijn hoofd dat ik daar niet tegen kan, maar echt... ''dansjes en drankjes doen'' kan ik echt niet uitstaan :=

Zo, het voelt goed om dat even eruit te gooien :')

Draadje? Klinkt wel als een hele kabel.

(Grapje hé.)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:48

Ik vind het ook nogal een verschil wat voor toon erbij gebruikte wordt en of het constant gebeurd.

Als iemand zegt “net terug van stal, heb een heerlijke buitenrit gemaakt met een stalgenootje”

dan erger ik me daar echt niet aan.

Maar als iemand gaat van “kom net met mijn autootje terug van stal want heb net met mijn pony’tje een een buitenritje gemaakt samen met een stalgenootje die een vriendinnetje van me is”

Crisis... hou op zeg!

Vind dat het vaak ook wel iets van “knusheid” of nabijheid weergeeft of zo. Ik verwacht dat iemand meer vriendschap/nabijheid ervaart met huisgenootjes dan wanneer die het heeft over huisgenoten. Komt afstandelijker over of zo. Geeft een bepaalde knusheid weer.

Dus ja. Voor mij maken toon context en frequentie heel veel verschil!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:04

Ooooh bedankt voor dit topic! Ik krijg ook echt vlekken van (sommige) verkleinwoorden. Veulentje oké, ik gebruik ook dekjes i.p.v. shabrakken. Maar mijn schoonzus (over vlekken krijgen gesproken :+ )...

Tijdens de traditionele kerst-gourmet tegen haar bonuskindje (ook zo een...) van 8 jaar oud “Wil je een proefje?”. En dan bedoelt ze daarmee “wil je dit proeven?”. Het klopt gewoon niet :x
En aan diezelfde tafel “wil je als volgende vleesje een kipje of een varkentje of een biefje?” :roll:
Praat normaaaaaaal, het kind is 8, geen 8 weken |o

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:11

Merrietjes en hengstjes. Bah.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:13

Nabster schreef:
Merrietjes en hengstjes. Bah.

Tja, als ze kleiner zijn dan 1 meter kan dat best.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:35

Mijn collega noemt onze cliënten 'cliëntjes'.. Dan hebben we het over jongvolwassenen -O-
En als ik haar iets vraag waar ze akkoord mee gaat zegt (of appt) ze:
'Is goodies'..
Why -O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 23:42

Is goodies _O-

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:43

Noeps schreef:
“Vrouwtje”

:r

Nog erger: Ik had een bovenbuurman en die zei “meis” of “meisje” tegen zijn “vrouwtje”.

“Dat zagen we gister hé meis?” {:)-:(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:59

Brainless schreef:
Hutcherson schreef:
Het glazuur sprong van mn tanden... Slip, slipje, slippertjes, slips.... Brrrrr gewoon verbannen. Zeker de manier waarop ze het zij.
Ondergoed, boxer, hipster, onderbroek, tanga, string maakt mij niet uit hoe ze het noemt... Geen slipje.

Maar een slip is ook een type ondergoed.. een "normale" onderbroek heet nu eenmaal een slip.
https://www.bodyfashion.nl/nl/lingerie/slips/

Zelfs het woord lezen is al heftig!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:40

Overdadig gebruik vind ik irritant, net alsof je in een peutertuin zit. Maar sommige woorden vind ik dan weer heel normaal. Ik neem ‘s avonds nog een thee’tje met een koekje erbij.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:54

oef ik voel mij aangevallen in dit topic met een cavia genaamd Bartje en een hond genaamd Roosje :')

Inmiddels ben ik al wel zo ver dat de cavia nu toch wel echt Bart heet omdat hij niet echt Bartje meer te noemen is. In landen waar ze Engels spreken vonden ze zijn naam in de verklein vorm dan weer echt geweldig :')

De hond noem ik toch vaker Roos. Alleen als ik pissig op haar ben omdat ze wegrent zeg ik wel Roosje. Maar die naam heb ik dan weer niet bedacht

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 01:58

Oh ... mijn boktnaam _O-

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 02:03

Doe mij maar een watertje :r

Kereltje, vind ik ook zo’n misselijk woord

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 07:54

Lukasje schreef:
Oh ... mijn boktnaam _O-

:')
Yep, tijd dat het Lukas wordt.
Gelukkig is het geen LuKaSjUuh

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:18

MarcoBorsato schreef:
Is goodies _O-

Ja lach er maar om. Ik moet er elke keer een beetje van huilen |(
(huilie doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:08

Bij mij ligt er echt aan hoe de verkleinwoorden gebruikt wordt.

Maar wanneer ze vragen of ik al een vriendje heb. Dan word ik gek :') Hallo, ben 25 _-:( En mijn is vriend 32 en ruim een kop groter }:0

Woord verkering vind ik ook zo verschrikkelijk... Verkering heb je op de basisschool. Nu heb ik gewoon een relatie :Y)

MuffinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:49

Er is nu een reclamefilm over een programma op TLC: Fitness Diaries. Waarin Famke Louise zegt: Ik ben niet van de eitjes, crackertjes, ditjes en datjes.

Moest direct aan dit topic denken. :')

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:51

Afbeelding

Ik noem Marloes altijd Loesje, ondanks haar bijna 1000 kilo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:56

zorro schreef:
[ [url=m/E84qjl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik noem Marloes altijd Loesje, ondanks haar bijna 1000 kilo...

Wat een dotje! <3
(Sorry. :') )