Kinderopvang ervaringsverhalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:44

Er moet in een professionele setting wel aan bepaalde regels gehouden worden, ook al zijn we er zelf niet mee akkoord.

Zo mag onder de 6 maanden geen doudou of tetradoek mee in bed.
Ze slapen in de leefruimte,constant in ons zicht dus wij gaven dat wel en als ze sliepen legde we die appart.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:47

Talietjuh schreef:
Corelli schreef:
Denk je dat het je gaat lukken om het gesprek met een open blik in te gaan? :) Waardoor je ook kunt horen waarom ze gehandeld hebben zoals ze gehandeld hebben?

En ik herhaal mn vraag nog een keer: ben je bekend met therapeutisch flesvoeden?

O sorrie, heb over je vraag gelezen.
Ja we hebben ook zo'n flesje ervoor, maar ons kindje krijgt er niks uit. Misschien nu hij wat groter is wel.

Ik weet niet alle ins en outs erover, maar de gedachte erachter is heel fijn volgens mij. Dit zou ik natuurlijk met het verblijf kunnen bespreken. Wat weet jij daarover?

Therapeutisch flesvoeden houdt in dat je zo dicht mogelijk het drinken uit de borst probeert na te bootsen. Dat betekent oa:

Kindje rechtop, niet achterover liggend (want dan klokt het er zo in)
Kleinste speenmaat zodat je kindje echt moet zuigen en het niet “cadeau” krijgt. Welke fles je hierbij gebruikt maakt niets uit
Kindje toestaan om pauzes in te lassen

Het doel hiervan is dat de voeding zo lang duurt dat niet alleen de honger, maar ook de zuigbehoefte gestild wordt. Vaak wordt de fles te snel naar binnen geklokt en is er daarna nog zuigbehoefte die voor honger wordt aangezien. Mogelijk is dit de verklaring voor de extra voeding die is aangeboden.

Een ander voordeel van deze manier van flesvoeden is dat de fles niet als makkelijker wordt ervaren dan de borst. Hierdoor heb je minder risico op een kind dat liever voor de fles kiest dan voor je borst. Beter voor je borstvoedingstoekomst dus.

Mijn ervaring is dat de meeste kdv dit niet (goed) kennen

Meer info: https://www.borstvoeding.com/artikelen/ ... lesvoeden/

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:52

Hoe ik therapeutisch voeden heb geleerd in het ziekenhuis is door het kindje op de zij te leggen. Kan voor je, met de billetjes tegen je eigen buik. Of op de arm met de rug tegen je aan. Je kan de fles dan ook afbuigen waardoor de melk minder hard stroomt en dus het kind het werk moet doen.

Mijn kind moest zo gevoed worden omdat ze anders de fles binnen 5 min leeg had, ondanks de kleinste maat speen.

Ik pas deze manier trouwens ook vaak toe als pmer. Omdat het voor mij zo fijner voelt om de fles te geven, ipv het erin te gieten. Tenzij het kind het niet prettig vind, dan gewoon op de 'reguliere' manier.
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 17-10-20 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:54

Marisje76 schreef:
In de kinderopvang is het verboden om kinderen in een kinderwagen te laten slapen ivm veiligheid. Ik sta er van te kijken dat dit gebeurd. *Knip*

Jazeker! Zelfs in een Maxi-Cosi dat met een veer aan het plafond is bevestigd kan ik je vertellen.

Fijn die info Corelli! Dit had ik wel eerder willen weten, vanuit de kraamzorg waren dit echt twee gescheiden werelden: of borstvoeding of fles, ik deed (noodgedwongen) veel kolven en dus met de fles voeden. Maar deze info gaven ze niet mee hoor. Pff, over de kraamzorg kan nog wel een soortgelijk topic geopend worden denk ik :x

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:02

Heel tevreden over het KDV waar onze kleine gezeten heeft. We hebben meerdere kdv's bekeken en deze kwam er als beste uit. Voelde goed. Niet te grote groepen en een fijne sfeer. Onze kleine had o.a.verborgen reflex en daardoor een aantal keren gestopt met ademen (spugen, luchtpijp afsluiten en dan duurde het even voordat ze opstarte met ademen). Er is toen afgesproken dat onze kleine niet op een slaapkamer mocht slapen. Ze sliep in de wandelwagen op de groep, zodat ze haar altijd in de gaten konden houden. Voor de leidsters is het in het begin ook heel spannend geweest. Ze zijn er altijd goed mee omgegaan. Ik vond het heel moeilijk om mijn kleine weg te brengen, maar wist dat ze in goede handen was. Ik gaf borstvoeding, dat gaf ik afgepast mee. Altijd goed gegaan. Belangrijkste is om te blijven communiceren.

Mri

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:02

@ts, vergeet niet dat je ook nog last hebt van hormonen!

En therapeutisch voeden, daar wil ik 1 ding over kwijt...
Sommige moeders vinden het "normaal" als een kind 30-40minuten over een flesje doet. Ik zou helemaal leip worden daarvan.

Ik hou, voor mijn kind, aan dat een flesje ongeveer iets langer (maar minimaal net zo lang) moet duren als een live voeding. Dat is de tijd die mijn dochter gewend is om nodig te hebben voor een volledige voeding. Duurt het langer?? --> frustratie en niet goed meer drinken
Gaat het te snel --> dan krijgt ze te veel binnen en krijgt ze buikpijn en kramp

Een live voeding duurt bij mij tussen de 8 en 10 minuten.
Zuigbehoefte is er dan nog wel/nog niet aan voldaan. Sabbelen/zuigen aan tepel doet ze ook niet als ze klaar is met de voeding. Ik geef gewoon een speentje.

En straks zijn speentjes alleen voor in bed en in de auto. Dat werkt bik de oudste ook prima. Ze pakt bij het instappen de speen uit de deur/bekerhouder en gaat zitten. En met uitstappen klimt ze uit de stoel, doet speen terug waar die hoort en stapt dan uit de auto. Dis dat ze zwaar verslaafd worden aan de speen als je niet therapeutisch voed is ook lang niet altijd waar

Dochter is 4.5 maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:32

@Yalou

Nogmaals... Als je goed leest..

Dan had je wel gezien dat die opmerking niet voor jou bedoeld was.

Deze bokker is in slaap gevallen :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-20 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:34

Talietjuh schreef:
Corelli schreef:

O sorrie, heb over je vraag gelezen.
Ja we hebben ook zo'n flesje ervoor, maar ons kindje krijgt er niks uit. Misschien nu hij wat groter is wel.

Ik weet niet alle ins en outs erover, maar de gedachte erachter is heel fijn volgens mij. Dit zou ik natuurlijk met het verblijf kunnen bespreken. Wat weet jij daarover?

Therapeutisch flesvoeden houdt in dat je zo dicht mogelijk het drinken uit de borst probeert na te bootsen. Dat betekent oa:

Kindje rechtop, niet achterover liggend (want dan klokt het er zo in)
Kleinste speenmaat zodat je kindje echt moet zuigen en het niet “cadeau” krijgt. Welke fles je hierbij gebruikt maakt niets uit
Kindje toestaan om pauzes in te lassen

Het doel hiervan is dat de voeding zo lang duurt dat niet alleen de honger, maar ook de zuigbehoefte gestild wordt. Vaak wordt de fles te snel naar binnen geklokt en is er daarna nog zuigbehoefte die voor honger wordt aangezien. Mogelijk is dit de verklaring voor de extra voeding die is aangeboden.

Een ander voordeel van deze manier van flesvoeden is dat de fles niet als makkelijker wordt ervaren dan de borst. Hierdoor heb je minder risico op een kind dat liever voor de fles kiest dan voor je borst. Beter voor je borstvoedingstoekomst dus.

Mijn ervaring is dat de meeste kdv dit niet (goed) kennen

Meer info: https://www.borstvoeding.com/artikelen/ ... lesvoeden/

Dankje, ik ga dit bespreken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:35

PK_L schreef:
Marisje76 schreef:
In de kinderopvang is het verboden om kinderen in een kinderwagen te laten slapen ivm veiligheid. Ik sta er van te kijken dat dit gebeurd. *Knip*

Jazeker! Zelfs in een Maxi-Cosi dat met een veer aan het plafond is bevestigd kan ik je vertellen.

Fijn die info Corelli! Dit had ik wel eerder willen weten, vanuit de kraamzorg waren dit echt twee gescheiden werelden: of borstvoeding of fles, ik deed (noodgedwongen) veel kolven en dus met de fles voeden. Maar deze info gaven ze niet mee hoor. Pff, over de kraamzorg kan nog wel een soortgelijk topic geopend worden denk ik :x

Dit topic zal ik jullie besparen _O-

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 00:23

Als ik jou was geweest was ik ook not amused. Natuurlijk wil jij het beste voor je kindje. En ik vind dit ook niet prettig klinken. Vooral dat volproppen met melk (wat je had meegegeven zou echt genoeg moeten zijn voor de hele dag) en het kind met alle kleren aan in een slaapzakje stoppen. Dat gaat hier op de opvang totaal niet zo. Ik vind dat wat jij wilt zeker niet teveel gevraagd.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 05:54

Ik. zou ook niet blij zijn als ze mijn kind zo vol zouden proppen.

Ik ben zeer tevreden over ons kinderdagverblijf. Lieve leidsters die ook open zijn. Ook in de tijd dat ik borstvoeding gaf had ik altijd daar een voorraadje in de vriezer staan. Naam en datum erop. Ik gaf vaak vers mee maar als mijn dochter meer wilde konden ze dat geven. Ze voedden haar daar ook op verzoek, heel fijn!

Onze jongste dochter, net 3,gaat er nu ook nog steeds heel graag naar toe. Als er iets is bellen ze en er is altijd tijd voor een praatje als ik haar kom ophalen. Een enkele keer had ze een te kleine luier aan. Dit heb ik toen aangekaart en Is daarna niet meer gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 06:00

Talietjuh schreef:
@Yalou

Nogmaals... Als je goed leest..

Dan had je wel gezien dat die opmerking niet voor jou bedoeld was.

Deze bokker is in slaap gevallen :')

Jij snapt er echt helemaal niets van he?.. waarom quote jij mij dan? Jij bent de enige die hier echt heel raar en naar aan het doen is. Wij geven hier allemaal onze mening, waar je zelf om hebt gevraagd, maar jij reageert echt als een klein kind. Bah :n

Ik ga dit topic ontstippen want de manier waarop jij reageert word steeds respectlozer en ik laat mij verleiden hierop in te gaan.

Ik hoop dat je normaal het gesprek in gaat bij de opvang

:evaw:

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 06:57

Talietjuh schreef:
Echwel schreef:
Ik heb sterk het gevoel dat niemand in jouw ogen het goed kan doen met jouw kindje..
Zelfs je vriend niet, omdat hij niet weet met de warmte zoals je schreef.

Ik denk dat je toch meer moet leren loslaten.
Laat je je kindje wel eens bij opa en oma en daar evt ook slapen..

Dit mag je dan wel even uitleggen

Loslaten is kindje ook af en toe ergens anders brengen bij een opa en oma, tijd voor jezelf nemen

Houden van je kindje en van jezelf is dus leren loslaten,,

En soms dingen laten gebeuren zoals ze gebeuren. niet altijd de regie willen hebben..

Hier heel simpel, bij mama, mama's regels
Bij oma, oma's regels
Op het kdv, kdv's regels...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 07:40

Persoonlijk vind ik niet dat je kunt verwachten dat de opvang telkens belt bij extra kunstvoeding of als ze iets anders gaat dan anders. Zolang dat geen hele grote, ingrijpende zaken zijn, dan kan dit prima gemeld worden bij het overhandigen aan de ouder.

Ivm de warme slaapzak en slapen met de kleertjes aan: Hier deed de opvang dat ook dus dochter ging altijd met een legging. Bij het ophalen kan papa prima even de slaapzak uitdoen. Het vraagt niet heel veel moeite om kind even uit de maxi cosi te halen en de slaapzak uit de doen. Overigens is met slaapzak in de maxi cosi niet zo veilig, ook al is het een slaapzak die er in kan (ik heb er ook zo 1) Altijd opteren om er met zo dun mogelijke kledij in te gaan en er een dik deken over te leggen indien mogelijk :)

Over de voeding, dat is inderdaad niet echt ok. Kan het dat hij een sprong had en veel zuigbehoefte? Misschien wil de opvang hem dan wel in een draagdoek bij hun nemen? Is dit al overlegd? Over de pampers: Kan gebeuren. Geen drama over maken :) Zo veel te klein waren ze niet. Aangeven en overleggen.

Even ter plaatse rust en wat kalmeren TS :) Je moet jou kindje even leren loslaten. :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 08:48

Zou het ook niet kunnen dat de voeding verkeerd geregistreerd is?
Dat hij bijvoorbeeld dubbel erin gezet is?

Mijn oudste was pas 1.5 jaar toen ze naar het KDV ging en mijn jongste 9 maanden en zelfs die hebben flink moeten wennen aan het ritme en de prikkels en aten bij thuiskomst slecht/amper en sliepen veel.

Je maatvoering qua luiers valt inderdaad dubbel op te vatten. Ik lees hem ook als maat 1 of 2.
Hier overigens ook regelmatig rode randjes, dat is toch niet bijzonder erg?
Kan manier van liggen zijn geweest, hoe een broek zit e.d.
Overstappen naar een grotere luier maat kom je vaak ook maar op 1 manier achter: als de oude maat te strak zit of moeilijk aangaat.
Beetje zelfde idee met schoenen straks, op dinsdag passen ze nog prima en op donderdag heb je ineens 1 of 2 maten groter nodig _O-

Ook ik lees veel emotie bij je en je komt vrij perfectionistisch over. Niets mis mee uiteraard het is tenslotte je kind.
Maar als je je kind naar een KDV brengt moet je toch een stukje loslaten inderdaad.
Een andere visie, die niet de jouwe is, hoeft ook niet perse fout te zijn he..

Dat stukje van je kind meegeven in de slaapzak; misschien niet handig van het KDV maar ik vind dat je hier ook een stukje verantwoording bij je vriend mag leggen. Die had ook kunnen bedenken dat dit niet heel handig is en desnoods in de auto hem even uit de slaapzak kunnen halen.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 08:57

Ach, TS heeft nog een hele dag om te relativeren ;)
De zaken waar ze over valt gaan nu van klein naar groot maar het onderliggende: ze belt, geeft dingen af, stemt af en geeft dingen door waar niks mee gebeurt, dat voelt gewoon niet ok. Zeker in de eerste dagen.
Laatst bijgewerkt door PK_L op 18-10-20 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 08:58

Ik blijf mij hier verwonderen...

Karin ik denk hetzelfde als jij. Dat er iets is mis gegaan met de registratie.

Therapeutisch flesvoeding ken ik ook als Fee het zegt. Mijn middelste is een half jaar zo gevoed omdat ze stopte met ademhalen tijdens het drinken.

En het makkelijke advies dat altijd wordt gegeven van een kleine speen of zelfs prematuur speen zodat ze hard moeten werken zou ik echt heel erg mee oppassen. Als je kind idd een slechte drinktechniek heeft of drinkproblemen of in overleg met een prelogopediste kan dat idd. Maar zomaar bij een wat grotere baby is dat echt niet zomaar verstandig.
Langer dan 20min over een fles is namelijk niet goed. Heel korter niet, maar langer ook echt niet.
Ik had een kind wat na een uur nog maar de helft op had en die heel lang met de P speen moest. Maar dat was echt een drama maar ook de professionals het soms niet meer wisten.

En ik sta er idd net zo in als Yalou. Ik heb 3 kinderen. Ik ga een groot deel mee met hun, maar ik bepaal uiteindelijk. Er zijn dagen dat mijn baby niet overdag in bed slaapt, maar daar waar we zijn (auto, stal, draagdoek, kinderwagen).
Met drie kinderen word je ene kant steeds gemakkelijker en aan de andere steeds strikter op ‘mama bepaald’ :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 09:01

TS wat mij opvalt in dit topic is dat je erg negatief naar yalou reageert. Ze had sommige dingen wellicht iets anders kunnen formuleren maar je reacties direct naar haar als mede e reacties "sommige negatievelingen hier" dat duidelijk gericht waren naar haar waren mijn inziens niet terecht. Je zegt dat je het positief wil houden maar reageert extreem negatief naar haar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 09:03

En als je echt een rotgevoel hebt bij je kdv, dat kan en dat mag, maar dan zou ik een ander kdv zoeken of een leuke gastouder.

En Yalou bedoelt het goed hé, net als iedereen hier. Een beetje vriendelijkheid naar elkaar gaat lang mee.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 09:13

Ik krijg ook heel hard de indruk dat je alleen positief kan reageren naar mensen die hetzelfde denken als u en anders je negeert, aanvalt of terrecht wijst.

Je zit hoog in emotie , je wilt dat alles gedaan wordt zoals thuis maar dat gaat niet in een creche.

Zou echt eens nadenken wat je het belangrijkste vind.
Ga je echt over elke kleine pruts klagen zoals een omhooggetrokken sok of een slaapzak of concentreer je op het belangrijkste en dat is de voeding.

Ieder moeder heeft zo zijn dingetjes, ik heb dat met blote ruggen, ik kan dat niet zien bij mijn kinderen alles gaat dus in de broek onder hun trui en als trui uit is, dan zeker onderhemd.
9 op 10 was dit niet het geval als ik ze als ze peuter waren uit de crèche haalde, maar geen haar op mijn hoofd dat er aandacht om daar over te klagen. Bij het jasje aandoen, stak ik alles goed naar mijn zin.
Omhoog getrokken sok, knoopje verkeerd dicht, slaapzak,...valt voor mij in dezelfde categorie.

Snap dat het moeilijk is eerste kind, nog klein, je bent perfectionistisch maar dan is het juist goed dat er soms wat andere meningen komen, vaak van mensen die het allemaal al meegemaakt hebben.

Moiraliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 09:20

Onze dochter die nu net 2 is gaat ook sinds dat ze 4 maanden oud is naar de kdv. En ik vind onze groep echt geweldig. Helaas was onze dochter niet de makkelijkste met slapen en voeding en moest er veel gezocht worden naar de beste oplossing. Zo vonden ze het ook verschrikkelijk dat ze borstvoeding moesten weggooien als onze dochter niet haar fles wou of maar 30 ml opdronk. Voor hun was het uiteindelijk alleen maar fijn dat we toen ze 6 maanden was overgingen op flesvoeding. Wij gaven ze ook een philly poederbus mee zodat ze zelf de grote van de fles konden bepalen. Want de standaard flessen werkte niet bij onze dochter. Ze namelijk op ieder moment een voeding weigeren of niks drinken. Hierdoor hadden ze de vrijheid om iets later de overige voeding opnieuw aan te bieden.

Ook hier slapen alle kinderen in hun kleertjes. En vind dat ook meer dan normaal. Ook denken ze hier goed mee aan de behoefte van de baby's. Zo sliep onze dochter niet goed op de drukke groep in het bedje wat het protocol is. Toen hebben ze haar in overleg met ons in de slaapkamer neergelegd en keken ze iedere zoveel minuten of het goed ging in die ruimte. Hierdoor kreeg ze meer rust en regelmaat.

En ook hier moeten we inderdaad gewoon niet de moeiste kleertjes aandoen. Want schoon komt ze zelden thuis. Hetzelfde dat onze dochter regelmatig met een blauwe plek thuis komt. Ze is zo druk met klimmen en spelen dat ze nogal eens hard valt. Wij vragen dus ook niet om iedere plek hoe het komt. Maar hoor ook wel eens ouders om mij heen die voor iedere bult een goede uitleg willen.

Ik denk dat de beste optie op het kdv is goed te overleggen met de leidsters wat jullie wensen zijn en wat ze kunnen verbeteren. Ieder kindje is maatwerk helaas. Een goed kdv denkt met je mee als ouder om dus de dingen die minder te gaan te verhelpen in overleg. Bij ons was dat dus de voedingen net als bij borstvoeding op verzoek te geven. Ze mochten dus van ons ook meer poeder gebruiken indien ze voedingen moesten weggooien.

Onze dochter van 2 gaat trouwens nu ontzettend graag heen en vind de opvang een feestje. Ze wil ook regelmatig niet mee naar huis :')

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:22

Poeh, even het hele topic doorgewerkt. Als advies: waai vandaag even lekker uit in het bos en verzet je gedachten even. Als ik puur jouw berichten lees, gaat je gevoel van hot naar her, en dat gaat niet ten goede komen van een goed gesprek.
En hoe vervelend ook, de eerste is inderdaad lastiger loslaten en die irritante hormonen zijn helaas nog aanwezig. Dat maakt bij mij dat relativeren van dingen soms lastiger is dan normaal. Goed om dit bij jezelf te testen, belangrijk om daarin ook te kijken naar meningen die niet meteen lekker vallen. Vaak zit ook daarin een kern van waarheid.

Even terug naar de basis. Een: Je hebt dit kdv met een reden gekozen lijkt me, welke was dit? Wat sprak je aan?
Twee: hij is nu drie keer geweest en je was niet tevreden zo te horen. Wat heb je tot op heden feitelijk en duidelijk besproken met ze? Hoe reageerden ze daarop?
En drie: ik begrijp dat je deze week een officeel gesprek wilt. Jouw goed recht natuurlijk, maar ik zou echt zorgen dat je rustiger het gesprek in gaat dan je hier schrijft. Als je boos en verwijtend in gesprek gaat, is het veel lastiger om tot de juiste oplossing te komen.
Ook naar een andere opvang gaan is natuurlijk prima, maar imo heeft deze met drie opvangdagen wel heel weinig kans gehad.

Overall: probeer realistisch te zijn in je verwachtingen. Ieder slaapje een PJ aan doen is thuis met alleen een baby handig, op de opvang heel onpraktisch. Ook voor je kind, die heeft al veel prikkels daar, omkleden is daar ook een van. Over scheve knoopjes enzovoorts, lijkt me niet reëel om te verwachten dat dit soort dingen altijd goed gaan. Kan gebeuren. Qua voedingen: vraag open wat er nou precies in is gegaan qua voedingen. Ik heb mijn bedenkingen erbij, want wie heeft tijd voor 3x 90cc in een uur, en lijkt me echt heel veel voor zo'n kleintje. Drinkt hij thuis alles wat hij krijgt of zit er een rem op? Hier spuugt ze de speen gewoon uit als ze vol zit, die 3x was er dus nooit in gegaan.
Ervan uitgaande dat het wel klopt en hij alles drinkt wat hij krijgt: dan is het veel. Bespreek dit dan ook, dat hij doorgaat als hij al genoeg heeft gehad. Dan moeten ze dus niet voeden op verzoek maar op tijd.
And last but not least: mijn dochter slaapt ook enorm veel en lang na de opvang. Nu twee maanden na aanvang nog altijd. Ze is gewoon moe van alle prikkels en drinkt daardoor ook minder. Dit haalt ze vaak de dag erna weer bij mij in. Zolang ze overall voldoende luiers houden en oké groeien, is daar niets mis mee. Voelt wellicht gek, maar kan er bij horen!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:07

Gekke vraag misschien, waarom heb je voor een kinderdagverblijf gekozen?
Ik merk dat je erg beschermend bent voor je zoon, en dat betekent alleen maar dat je een superlieve moeder bent :o. Maar op een kinderdagverblijf heb je te maken met verschillende leidsters en daarom is het lastig om 1 lijn te trekken. Je zegt iets tegen leidster 1 en vervolgens geeft leidster 2 de fles en ik denk dat er dus in de interne communicatie al een en ander misgaat. En met een groep van 20? kindjes is het ook erg lastig om voor elk kindje steeds te onthouden hoe en wat. Dat komt wel, maar dan moet je het de tijd geven.
Met de gevoelens zoals jij die hebt, vraag ik me af of een gastouder niet beter bij je past? Is geen aanval he :+. Ik heb zelf een superlieve gastouder en dat bevalt zoooo goed. Ze kent mijn dochter, weet ook alle ins en outs en kan daardoor op alles goed inspelen. Ik heb ook echt al van haar geleerd. Gaat alles hetzelfde als thuis? Nee natuurlijk niet. Maar er komen nog steeds kindjes van 8, 9 jaar in de vakanties, gewoon omdat ze daar een superleuke ervaring hadden. Een gastouder kan ook een betere band opbouwen met de kindjes natuurlijk, en daardoor beter inspelen op de wensen van de ouders. Ze heeft een kleinere groep ook, dus dat maakt het makkelijker.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:22

Diddykong schreef:
Gekke vraag misschien, waarom heb je voor een kinderdagverblijf gekozen?
Ik merk dat je erg beschermend bent voor je zoon, en dat betekent alleen maar dat je een superlieve moeder bent :o. Maar op een kinderdagverblijf heb je te maken met verschillende leidsters en daarom is het lastig om 1 lijn te trekken. Je zegt iets tegen leidster 1 en vervolgens geeft leidster 2 de fles en ik denk dat er dus in de interne communicatie al een en ander misgaat. En met een groep van 20? kindjes is het ook erg lastig om voor elk kindje steeds te onthouden hoe en wat. Dat komt wel, maar dan moet je het de tijd geven.
Met de gevoelens zoals jij die hebt, vraag ik me af of een gastouder niet beter bij je past? Is geen aanval he :+. Ik heb zelf een superlieve gastouder en dat bevalt zoooo goed. Ze kent mijn dochter, weet ook alle ins en outs en kan daardoor op alles goed inspelen. Ik heb ook echt al van haar geleerd. Gaat alles hetzelfde als thuis? Nee natuurlijk niet. Maar er komen nog steeds kindjes van 8, 9 jaar in de vakanties, gewoon omdat ze daar een superleuke ervaring hadden. Een gastouder kan ook een betere band opbouwen met de kindjes natuurlijk, en daardoor beter inspelen op de wensen van de ouders. Ze heeft een kleinere groep ook, dus dat maakt het makkelijker.

Leidsters onderling hebben ook een overdracht. Wij hebben 33 kinderen op de groep en als er bijzonderheden zijn bij de overdracht of in het algemeen zetten wij het bij overdracht in onze app op de iPad en zeg ik het mondeling als ik me collega zie. Ook als er wat veranderd bij de kindgegevens in het dagritme wordt het meteen aangepast.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:52

Dat geloof ik ook zeker, maar in een overdracht mis je soms toch informatie. Ik werk als verpleegkundige en als ik een patient ken, is dit toch weer anders dan vanuit een overdracht. Ik kan me voorstellen dat het op een kinderdagverblijf ook zo werkt. In elk geval die van TS, want TS heeft wat dingen aangegeven die dan toch niet opgepakt worden. Ik ga er dan vanuit dat de interne communicatie gewoon niet helemaal top is. In het begin is het natuurlijk ook wennen, een nieuwe baby moet je leren kennen. Over een aantal weken zal het hopelijk beter gaan. Toch heb ik nooit met een rotgevoel mijn kindje achtergelaten. Ik gun dat TS ook zo.