"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:04

Ayasha schreef:
Carol_Beer schreef:
Nou zonder wifi kan je nie zoveel met je telefoon, like als je tiktoks wil maken of snapchatten dan heb je gewoon wifi nodig dus is t best logisch dat je t vraagt??
Je bent tenslotte vrienden en daar deel je toch ook gewoon eten en drinken mee, dus waarom geen internet :+ :+
Volgens mij is dit een beetje ouwe wijven praat (ok boomer geval), want n wachtwoord heb je zodat niet iedereen erin kan, alleen de mensen wie je t toestaat. Dat mn vriendin of buurvrouw de sleutel van mn huis krijg wil nie zeggen dat de hele wereld kan inbreken via slot.
Slaat staart noch kop :')

boomer? Oude wijven praat?
Met 22 verwacht ik eigenlijk wel iets meer wijsheid en respect. :)
Waarom moet je snapchatten of op tiktok zitten als je bij vrienden bent? Waarom ga je dan uberhaupt?

Omdat... huh?? Wat maakt t nou uit als je samen gaat gamen, filmpie kijken, ganzenborden of tiktoks opnemen? Iedereen zn hobby boomer :j

rien10 schreef:
Als ik bij jou binnenkom mag ik dus meteen vragen "Mag ik koffie met melk en een Tom Pouce"?

Nou als je bij iemand op bezoek gaat gebeurd dat vanzelf maar zo niet zou ik t wel vragen.

rien10

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:06

Je bedoelt dat je iets te drinken aanbied als jij de gastvrouw bent? Dat lijkt me logisch.
En als jij op visite gaat, vraag je dan om iets te drinken, of wacht je af tot het je aangeboden wordt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:07

Ik zie dat een beetje respectvol blijven ook iets is dat met mijn generatie gestorven is. :)
Ter educatie: Met "boomer" doelt men meestal op de generatie geboren tussen 1946 en 1964. Daar val ik met geboortejaar 1990 heel ruim buiten. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:08

Ayasha schreef:
Dat staat soort van in de vragen. :) Waarom ga je bij iemand op bezoek om vervolgens met een ander te snapchatten?
Tiktok kan idd nog samen (al heb ik die trein ook geheel gemist maar dat vind ik geen ramp. :'))
Maar ik veronderstel dat je niet gaat snapchatten met de persoon waar je bij bent. (hoewel, tegenwoordig zou dat ook zomaar kunnen. :x)

En als het dan toch prima is dat ik dat niet logisch vind en niet vind kunnen. Waarom moet er dan zo moeilijk gedaan worden over het feit dat iemand liever niet de toegangscode van de wifi deelt? Als je nou gewoon wil dat als mensen naar je toe komen, ook met je praten ipv op dat ding te tokkelen en anders thuis blijven als ze liever tokkelen dan is de wifi delen nergens voor nodig.

Het maakt echt niks uit of iemand wel of niet z'n wachtwoord wil delen, maar ik merk in jouw posts toch een zeker oordeel over mensen die zich op die manier vermaken. Waarom mogen mensen van jou niet samen op de bank filmpjes kijken, waarom moeten ze dan maar thuis blijven? :o

Edit: en op basis van één persoon op internet concluderen dat jouw generatie de laatste is die respectvol is, ok. Duidelijk. :)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 14-10-20 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:09

Ayasha schreef:
Ik zie dat een beetje respectvol blijven ook iets is dat met mijn generatie gestorven is. :)
Ter educatie: Met "boomer" doelt men meestal op de generatie geboren tussen 1946 en 1964. Daar val ik met geboortejaar 1990 heel ruim buiten. :')

Volgens Van Dale:
Citaat:
Betekenis 'boomer'
Je hebt gezocht op het woord: boomer.

boo·mer (de; m,v; meervoud: boomers)
1
(jongerentaal) persoon, m.n. van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen; = fossiel

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:09

Ayasha schreef:

Je bent een eenling. Een uitzondering. Een loner. En prettig hier op het forum. Dat dan weer wel ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:10

Waarom heeft je gast wifi nodig als je samen op de bank filmpjes kijkt? Dat kan dan toch prima op de laptop/pad/mobiel van de gastvrouw? Of mis ik iets?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:11

rien10 schreef:
Je bedoelt dat je iets te drinken aanbied als jij de gastvrouw bent? Dat lijkt me logisch.
En als jij op visite gaat, vraag je dan om iets te drinken, of wacht je af tot het je aangeboden wordt?

Dat ligt er aan hoe vertrouwd je met iemand bent.

@ Beer en Ayscha, keep it cool. Gewoon verschillende ideeën.

Ik heb wel eens om WiFi gevraagd, maar ga dan echt niet asociaal doen hoor.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:13

rien10 schreef:

Nou ligt aan de persoon maar ik heb n vriendin die nooit wat uit drzelf doet en pas als ik vraag pakt ze wat, dusja ligt er aan hoor

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:14

Het hangt ook af van het soort bezoek en bij wie. Als ik een hele dag bij mijn beste vriendin ga 'hangen' (of zelfs een heel weekend), dan zijn we inderdaad niet continu met elkaar bezig en zitten ik en zij wel eens een keertje tussendoor op onze telefoon. Als het een bezoekje is van nog geen twee uur, dan ben je die twee uur wel al snel gewoon met elkaar aan het praten.

Ik moet wel zeggen dat ik iedereen hier altijd gewoon op zijn eigen bundel zit. De vraag naar mijn wifi-wachtwoord is nog nooit gesteld en ik heb dit ook nog niet aan anderen gevraagd. Moest dit ooit eens voor de eerste keer gebeuren zal ik laten weten hoe ik me daarbij voelde en wat ik gedaan heb. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:16

Ibbel schreef:
Waarom heeft je gast wifi nodig als je samen op de bank filmpjes kijkt? Dat kan dan toch prima op de laptop/pad/mobiel van de gastvrouw? Of mis ik iets?

De "gasten" die bij ons tegenwoordig komen zien wij niet als visite maar een verlengde van ons gezin.
Dat zijn 2 vriendinnen met hun mannen, waarvan mijn beste vriendin hier meerdere keren per week gewoon komt binnenvallen.
Die laatste pakt vaak uit zichzelf wat te drinken en streamt evt met haar mobiel filmpjes op onze tv als ze wat wilt laten zien enz.
Echte gasten komen hier niet, ik ben de leeftijd van verplichte visite en pootjes opgeven allang voorbij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:20

Brainless schreef:
Ayasha schreef:

Volgens Van Dale:
Citaat:
Betekenis 'boomer'
Je hebt gezocht op het woord: boomer.

boo·mer (de; m,v; meervoud: boomers)
1
(jongerentaal) persoon, m.n. van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen; = fossiel

Als 30 ‘gevorderde leeftijd’ en zelfs ‘fossiel’ is dan heb ik medelijden met de 50’ers. :))

Rien: dat weet ik al langer. Niet alleen op bokt. _O- kan er mee leven. :))

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:54

rien10 schreef:

Hier wordt gerust om een glaasje water gevraagd en dat vind ik helemaal niet gek. Mijn 'visite' bestaat vooral uit aanwaaiers die toevallig in de buurt zijn, meestal na een boswandeling of tijdens een fietstocht. Dan is een glaasje water erg welkom, weet ik uit ervaring, en dat kunnen ze dan krijgen ook (maar meestal ben ik ze voor en bied ik het zelf aan). :D

Ik krijg maar zelden officiële visite die ik een kopje koffie hoef aan te bieden :D dus misschien kijk ik er daarom wat anders tegenaan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:41

Ik zelf vraag eigenlijk nooit om de wifi, zet mijn data wel aan. Maar vaak krijg ik gewoon het wifi wachtwoord. Soms bied ik zelf mijn wifi wachtwoord van thuis aan vriendinnen aan, soms vragen ze het. Kan er echt niet wakker van liggen eigenlijk... zolang we meeste van de tijd aandacht aan elkaar besteden vind ik het prima.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:54

Ik vind het wel grappig zoveel mensen blijkbaar hun wifi wachtwoord kennen en zo in kunnen typen? Zelf heb je het toch niet zo heel vaak nodig? Is dat tegenwoordig onderdeel van gastvrijheid?

Ik zeg dus wel eens nee omdat ik geen zin heb om onderin de stoffige meterkast dat wachtwoord van de router te lezen (omdat ik die foto of notitie die er van maak voor "de volgende" keer ook altijd weer kwijt ben :o? ). Niet perse uit principe, maar mensen kijken je soms echt aan alsof je hebt gezegd dat ze ook geen thee krijgen en op de grond moeten zitten :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:57

Wij hebben meerdere wifi-punten (3 in huis en 1 in de caravan) met alle 4 hun eigen naam en (zelf ingevoerd) wachtwoord.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:08

Hier staat de code op een stickertje op de handleiding bij de router. No way dat ik hem uit mijn hoofd ken en men mag hem zelf invoeren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:13

liedje89 schreef:
Ik vind het wel grappig zoveel mensen blijkbaar hun wifi wachtwoord kennen en zo in kunnen typen? Zelf heb je het toch niet zo heel vaak nodig? Is dat tegenwoordig onderdeel van gastvrijheid?

Neuh, ik heb het zelf verzonnen en het is voor mij makkelijk te onthouden. Ook handig als je wifi een keer wil resetten op je eigen apparaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:16

Ayasha schreef:
Dat staat soort van in de vragen. :) Waarom ga je bij iemand op bezoek om vervolgens met een ander te snapchatten?
Tiktok kan idd nog samen (al heb ik die trein ook geheel gemist maar dat vind ik geen ramp. :'))
Maar ik veronderstel dat je niet gaat snapchatten met de persoon waar je bij bent. (hoewel, tegenwoordig zou dat ook zomaar kunnen. :x)

En als het dan toch prima is dat ik dat niet logisch vind en niet vind kunnen. Waarom moet er dan zo moeilijk gedaan worden over het feit dat iemand liever niet de toegangscode van de wifi deelt? Als je nou gewoon wil dat als mensen naar je toe komen, ook met je praten ipv op dat ding te tokkelen en anders thuis blijven als ze liever tokkelen dan is de wifi delen nergens voor nodig.
Ik vind het heel erg afhangen van de aard van de relatie en het doel van het bezoek. Bij een vage kennis een uurtje op de koffie vind ik wat anders dan een dag optrekken met hechte vrienden. In het eerste geval ben ik veel gereserveerder dan in het tweede, en in het tweede geval vind ik het ook niet erg als iemand af en toe even op z'n telefoon kijkt en een berichtje stuurt of iets uploadt of Snapchat of Instagram. Bij mijn beste vriendin is het zelfs zo dat we soms compleet ons eigen ding doen en nauwelijks een woord tegen elkaar zeggen, maar gewoon blij zijn met elkaars aanwezigheid (zij is inmiddels ook wel zo goed als familie). Daar duik ik ook rustig zelf de (ijs)kast in en bied ik aan om voor haar koffie te zetten of eten klaar te maken. :))

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:20

Brainless schreef:
Wij hebben meerdere wifi-punten (3 in huis en 1 in de caravan) met alle 4 hun eigen naam en (zelf ingevoerd) wachtwoord.

Maar dat is toch super irritant? Dan moet je steeds van verbinding wisselen? Ik heb ook WiFi punten, maar die vormen samen 1 groot WiFi mesh netwerk. Via app kan ik precies zien welke apparaten verbonden zijn en eventueel blokkeren indien nodig. Kan via die app ook wachtwoord wijzigen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:28

liedje89 schreef:

Ik zeg dus wel eens nee omdat ik geen zin heb om onderin de stoffige meterkast dat wachtwoord van de router te lezen (omdat ik die foto of notitie die er van maak voor "de volgende" keer ook altijd weer kwijt ben :o? ). Niet perse uit principe, maar mensen kijken je soms echt aan alsof je hebt gezegd dat ze ook geen thee krijgen en op de grond moeten zitten :+

Ik heb een gastenverbinding, wachtwoord daarvan is zo makkelijk dat het niet onthouden daarvan een grotere opgave is dan het wel onthouden daarvan :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:38

Shiloh schreef:
Brainless schreef:

Maar dat is toch super irritant? Dan moet je steeds van verbinding wisselen? Ik heb ook WiFi punten, maar die vormen samen 1 groot WiFi mesh netwerk. Via app kan ik precies zien welke apparaten verbonden zijn en eventueel blokkeren indien nodig. Kan via die app ook wachtwoord wijzigen.

Op zich ligt alles bedraad (5 á 6 laptops, 3 pc's en een server) en ik heb alle wifipunten geactiveerd op mijn laptop en mobiel en hij pakt vanzelf de sterkste.
De wifi van ziggo heb ik niet in gebruik en we hebben 2 wifi beneden (waaronder die van ziggo), 1 boven en 1 in de caravan.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:55

Als ik het privacytechnisch niet fijn zou vinden en ik zou ergens wonen waar men niet vanzelfsprekend internetbereik heeft zou ik gewoon een apart gastennetwerk inrichten of regelmatig het wachtwoord veranderen.

Ik heb nooit gasten met zo'n beperkte internetbundel dat het noodzakelijk is. Wel is het Wifiwachtwoord nodig om van onze Chromecast gebruik te kunnen maken en met vrienden zetten we dan weleens allemaal YT filmpjes in de wachtrij om gezamenlijk te kijken. :)

Verder komen er bij ons (precorona) veel gasten met het OV en dan is internet wel handig om te checken of de bus/trein geen vertraging hebben. Dus als iemand dan net geen internetbundel heeft mogen ze uiteraard het wachtwoord of wordt er meegedacht over andere praktische ondersteuning (we hebben weleens wat Wifiproblemen gehad in het verleden, iets met een slecht functionerende router).
Laatst bijgewerkt door MamAppelsap op 14-10-20 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:56

Magrathea schreef:
Ayasha schreef:

Het maakt echt niks uit of iemand wel of niet z'n wachtwoord wil delen, maar ik merk in jouw posts toch een zeker oordeel over mensen die zich op die manier vermaken. Waarom mogen mensen van jou niet samen op de bank filmpjes kijken, waarom moeten ze dan maar thuis blijven? :o

Edit: en op basis van één persoon op internet concluderen dat jouw generatie de laatste is die respectvol is, ok. Duidelijk. :)

Eens. Ik vind dat veroordelende ook verre van respectvol.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:40

Wachtwoord van de wifi vind ik niet echt een inbreuk op de privacy, of ze moeten via je wifi privē zaken tegen komen? :+

Ik vraag overigens nooit om wifi, ik ben tijdens bezoek niet op mn telefoon bezig. Heb ook geen wifi nodig trouwens ivm onbeperkt internet op mijn telefoon.

Thuis krijg ik wel eens de vraag. Geef de code dan gewoon aan ze, niks ergs aan. Heeft ook niks met privacy te maken vind ik zelf.