De coronaMelder of corona app.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:00

Fitzroy schreef:
Dat laatste bedoelde ik dus, safina. Maximaal 10 meter? Hoe geloofwaardig is de app dan? Of staat dat er bij? Ik weet niet, ik heb hem gedownload maar als ik dan 10 meter hoor dan gooi ik hem er weer af.

Volgens mij hebben ze dat allemaal getest in de aanloop en is het maar heel soms dat hij op van die grote afstanden toch een melding geeft.

Waarom zou je hem eraf gooien? Als je een melding krijgt kan je toch altijd nog zien wat je ermee doet?

Bowo

Re: De coronaMelder of corona app.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:12

Wat ik had begrepen neemt hij zowel de sterkte van het signaal (=afstand) en duur van het signaal mee. Het lijkt me dan je bijvoorbeeld de code opslaat wanneer je een kwartier een hoog signaal ontvangt, maar dat je bij een laag signaal pas na een half uur de code opslaat. Maar dat weet ik dus niet zeker

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:20

Is dat zo, safina ? Kijkt de GGD niet stiekem mee met meldingen in de app? Omdat degene die aangeeft besmet te zijn de code ook van de GGD krijgt.
Ik wil best alle maatregelen volgen, maar als het zo blijkt te zijn dat ik inderdaad een melding heb gekregen dat ik in quarantaine zou moeten terwijl ik op 5 m afstand van een persoon zat met plexiglas ertussen, tja dan haak ik af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 13:01

Fitzroy schreef:
Is dat zo, safina ? Kijkt de GGD niet stiekem mee met meldingen in de app? Omdat degene die aangeeft besmet te zijn de code ook van de GGD krijgt.
Ik wil best alle maatregelen volgen, maar als het zo blijkt te zijn dat ik inderdaad een melding heb gekregen dat ik in quarantaine zou moeten terwijl ik op 5 m afstand van een persoon zat met plexiglas ertussen, tja dan haak ik af.

Weet je, wanneer je van jezelf weet dat je de dagen voor een melding absoluut niet langer dan 15 min bij iemand in de buurt bent geweest dan kun je ook zo'n melding laten wezen. Maar er zijn maar weinig mensen die precies weten waar, wanneer en hoelang ze ergens zijn geweest.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:06

“Geloofwaardig” is een beetje een gekke term die hier gebruikt wordt, de app belooft namelijk niks. De app meldt enkel dat jij een hoger risico hebt gelopen op besmetting. Het is geen diagnostische test die garantie geeft. 1,5 meter afstand houden en mondkapjes dragen geven ook geen garantie dat je het virus niet krijgt, dat zijn enkel middelen die helpen voorkomen.

En zo moet je de app zien, als een hulpmiddel. :) Een melding = een waarschuwing: let op, je hebt een verhoogd risico gelopen. Zodat je zelf passende maatregelen kunt nemen.
De app heeft als doel vlugger contacten opsporen, zodat besmette mensen niet nog meer mensen besmetten.

Het is ook helemaal niet zo dat je in quarantaine MOET nadat je een melding krijgt. Je krijgt een advies om alert te zijn op symptomen en je indien je klachten hebt te laten testen. Er is niemand die je verplicht in quarantaine te gaan. De verantwoordelijkheid over wat je doet met zo’n melding ligt bij jezelf en dat kan ivm privacy ook niet worden gecontroleerd.

De GGD geeft je geen code. De code vind je in de app zelf en je kunt nog altijd besluiten deze niet te delen. Al kun je dan net zo goed de app niet gebruiken natuurlijk ;).

Het werkt op Bluetooth, hoe verder de afstand, hoe zwakker het signaal. Ook muren en voorwerpen etc verzwakken Bluetooth connectie.

De app zegt uiteraard niet waar en hoe laat je mogelijk verhoogd risico hebt gelopen. Dat vind ik ook zo tegenstrijdig in onze bevindingen haha. Mensen willen heel graag weten wie de persoon was die besmet is, maar anderzijds als de dood dat de app weet waar zij zijn of dat zij besmet zijn. ;) :P

Het virus wordt ook overgedragen via voorwerpen etc dus het kan ook best zijn dat je wel indirect in aanraking bent geweest met die persoon die op 10m afstand stond. Wellicht kleine kans, maar dan toch prettig te weten dat je extra alert moet zijn en kunt voorkomen dat je onbewust zelf 5 anderen besmet toch? ;)

Afbeelding
*Een voorbeeld, ik heb zelf nog geen melding ontvangen. Heb de app al wel sinds augustus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:40

Zijn er inmiddels al mensen die meldingen hebben ontvangen?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:45

Ik heb de app nu denk ik een kleine maand op mijn telefoon staan.
Ben wel buschauffeur, dus ben wel een beetje huiverig. Maar anderzijds stappen mensen achterin en heb ik 1,5 meter tot 2 meter afstand.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:59

Ik heb afgelopen maandag een melding gehad. Vorige week woensdag is er iemand die besmet is in mijn buurt geweest.
Moet nu tm zaterdag thuis blijven.

Je gaat gelijk denken waar ben ik geweest. 100% zeker dat het bij mij op het werk is, ben die dag nergens anders geweest.

Moet nog niet getest worden, pas bij klachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:21

Ik hoor van verschillende kanten dat er soms best veel tijd zit tussen het moment dat iemand in contact is geweest met een besmet persoon en het krijgen van de melding daarover. Daar zit geregeld meer dan een week tussen.

Een besmet iemand zit naast je in de trein, die persoon krijgt na twee dagen klachten, moet nog twee dagen wachten op de test, moet dan nog twee dagen wachten op de uitslag, moet nog twee dagen wachten op een telefoontje van de GGD en krijgt dat de sleutel om die positieve uitslag in te voeren in de app. En dan pas krijg jij je berichtje in de app dat je in contact bent geweest met een besmet iemand.

Jammer dat al die vertragingen en achterstanden rondom testen ook invloed hebben op de snelheid van zo'n app. Hopelijk wordt die tijd van testen, uitslag, sleutel krijgen snel weer een stuk korter. Maar zou daarvoor wel weer helpen als het aantal besmettingen omlaag gaat. En daar was die app ironisch genoeg dan juist weer voor bedoeld. 8)7

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:27

Die vertraging kan niet anders denk ik.

Voorbeeld:
Ik ben gisteren getest ivm milde klachten.
Ik verwacht vandaag of morgen de uitslag.
Pas als ik de uitslag heb, en hij zou (hoop het niet...) positief zijn, dan kan ik in de app aangeven dat ik positief ben.

De app zal dan tot een aantal dagen terug (ik vermoed inclusief incubatietijd) bij mensen die met met in contact geweest zijn een melding geven.

Mensen die nú wéten dat ze coronapositief zijn, moeten toch al binnen blijven. Degenen die getest zijn maar nog geen uitslag hebben ook.

De app kán dus nooit een actuele melding geven, als in er is nú iemand met corona in je buurt.

Het kán niet anders dan dat daar een aantal dagen tussen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:41

Femke_Tweety schreef:
Die vertraging kan niet anders denk ik.

Voorbeeld:
Ik ben gisteren getest ivm milde klachten.
Ik verwacht vandaag of morgen de uitslag.
Pas als ik de uitslag heb, en hij zou (hoop het niet...) positief zijn, dan kan ik in de app aangeven dat ik positief ben.

De app zal dan tot een aantal dagen terug (ik vermoed inclusief incubatietijd) bij mensen die met met in contact geweest zijn een melding geven.

Mensen die nú wéten dat ze coronapositief zijn, moeten toch al binnen blijven. Degenen die getest zijn maar nog geen uitslag hebben ook.

De app kán dus nooit een actuele melding geven, als in er is nú iemand met corona in je buurt.

Het kán niet anders dan dat daar een aantal dagen tussen zitten.

Klopt. Maar door te weinig testcapaciteit en omdat de GGD er op dit moment erg lang over doet om al die positieve mensen te bellen, duurt het dus aanmerkelijk langer voor de sleutel ingevoerd wordt en je als risicocontact die melding krijgt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:44

Mijn vader kreeg woensdag op donderdag nacht verschijnselen, heeft donderdag een Corona test aangevraagd.

Kon vrijdagochtend via een sneltest (commercieel) getest worden, positief.

Die moest daarna in de avond via de GGD test worden, die had hij donderdag al aangevraagd want de GGD neemt de commerciele testen niet over.

Uitslag zaterdag avond.
Maandag belde de GGD.

Toen wist hij dus al ruim 3 dagen dat hij positief was, maar kon dit niet in de app invoeren omdat je de sleutel niet hebt.

Gelukkig had hij donderdag in afwachting alle contacten al wel zelf benaderd en was hij niet in winkels ed geweest. Maar snap Safina haar punt heel goed.

Laten ze anders met de uitslag ook gelijk de sleutel voor de app communiceren, scheelt wachten op het telefoontje van de GGD.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:13

8nnemiek schreef:

Ik heb gisteren een melding ontvangen. Ik zou zondag in contact geweest zijn met een besmet persoon. Ik heb echter (naast onze cliënten die niet getest zijn), alleen mijn vriend (maandag nog negatief getest) en 2 collega's gezien. Die zijn ook allebei niet getest en klachtenvrij. Ik zou langer dan 15 minuten in de buurt van een besmet persoon geweest zijn.

Vraag mij nu af hoe betrouwbaar die app eigenlijk is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:44

Dat is wel apart, animal. En lijkt me ook vrij snel, als je binnen twee dagen al een melding krijgt. Maar kun je niet onbewust toch dicht bij iemand anders in de buurt zijn geweest? In de supermarkt bv, of tijdens een wandeling dicht bij iemand in de buurt gelopen ofzo? Ik kan me op zich best voorstellen dat er iemand in de stad in dezelfde richting loopt als ik, redelijk dichtbij, zonder dat het me zou opvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:33

Animal schreef:
8nnemiek schreef:

Ik heb gisteren een melding ontvangen. Ik zou zondag in contact geweest zijn met een besmet persoon. Ik heb echter (naast onze cliënten die niet getest zijn), alleen mijn vriend (maandag nog negatief getest) en 2 collega's gezien. Die zijn ook allebei niet getest en klachtenvrij. Ik zou langer dan 15 minuten in de buurt van een besmet persoon geweest zijn.

Vraag mij nu af hoe betrouwbaar die app eigenlijk is.

Telefoon ergens neergelegd? Ik heb hem laatst in een kluisje gelegd op mijn werk, maar ik dacht later: als nog 10 collega's dit ook doen... 8)7 . Of telefoon heeft vlakbij telefoon buurman gelegen met een muur ertussen? In de auto laten liggen met boodschappen doen met een andere auto ernaast geparkeerd? Een muur verzwakt het signaal, maar her schijnt niet 100% uit te sluiten te zijn dat er toch genoeg signaal doorkomt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:58

8nnemiek schreef:
Dat is wel apart, animal. En lijkt me ook vrij snel, als je binnen twee dagen al een melding krijgt. Maar kun je niet onbewust toch dicht bij iemand anders in de buurt zijn geweest? In de supermarkt bv, of tijdens een wandeling dicht bij iemand in de buurt gelopen ofzo? Ik kan me op zich best voorstellen dat er iemand in de stad in dezelfde richting loopt als ik, redelijk dichtbij, zonder dat het me zou opvallen.

Je krijgt een melding als je 15 minuten binnen 1,5 meter bent geweest. Die kans is op straat of in de supermarkt heel klein.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:03

Ik heb gisteren de app gedpwnload ivm mijn terugkeer naar Nederland. Heb hiervoor ongeveer 3 weken de CoronAlert app (België gebruikt). Die geeft dus alle blootstellingen weer, ook die van korter dan 15 min of met afstand (laag risico blootstelling). Ik heb inmiddels twee van die blootstellingen gehad. Helaas wordt daar dus niet aangegeven wanneer dit was.

Probleem dat ik merk met de app is dat het testen in België totaal niet snel gaat. Je moet minimaal 4 dagen klachten hebben en dan moet je nog 4/5 dagen wachten op de uitslag. Tegen die tijd zijn de helft van de mensen dus al uit de app verdwenen omdat alles zo lang duurt.

Ben benieuwd of ik in Nederland meldingen ga krijgen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:06

Ik heb hem er weer afgegooid. Had er vannacht nachtmerries over, dus dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling van de app %) En het was zo echt dat ik er gelijk klaar mee was.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:07

Fitzroy schreef:
Ik heb hem er weer afgegooid. Had er vannacht nachtmerries over, dus dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling van de app %) En het was zo echt dat ik er gelijk klaar mee was.

Aii dat is inderdaad niet de bedoeling. Maar je krijg bij de Nederlandse app wel alleen meldingen waar je echt een risico op besmetting hebt gelopen, als ik het goed begrijp. Dat vind ik dan wel weer positief.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:13

lenaa_tje schreef:
8nnemiek schreef:

Je krijgt een melding als je 15 minuten binnen 1,5 meter bent geweest. Die kans is op straat of in de supermarkt heel klein.

Maar ziet die echt die anderhalve meter? Ik heb nl ook ergens gelezen dat je vanaf pakweg 3 meter ook al een melding krijgt omdat de telefoon via bluetooth geen afstanden kan meten, maar gewoon bij elk 'sterk signaal' een code opslaat.
In de supermarkt lijkt het me niet ondenkbaar dat je tijdens het winkelen steeds in de buurt bent van een andere klant, en dan bv nog eens 5 minuten in de wachtrij erachter staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:14

Fitzroy schreef:

Ben wel benieuwd wat je dan gedroomd hebt.

Ik laat hem er gewoon op staan hoor. Liever een late melding dan geen melding. En aangezien ik vrij goed weet wat ik op een dag doe en met wie, verwacht ik ook wel goed in te kunnen schatten hoe serieus ik een eventuele melding moet nemen. Dus ik slaap er prima op.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:16

Dat ik gevangen gezet werd na een melding := :+ Dat was geen pretje ...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:17

@8annemiek dan lijkt zelf nadenken mij helemaal handig. De kans dat zo iets besmetting oplevert is dan nihil.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:19

lenaa_tje schreef:
@8annemiek dan lijkt zelf nadenken mij helemaal handig. De kans dat zo iets besmetting oplevert is dan nihil.

Toch ben ik zelf afgelopen zomer in de supermarkt besmet geraakt. Ik was verder nergens anders geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:24

Fitzroy schreef:
Dat ik gevangen gezet werd na een melding := :+ Dat was geen pretje ...

Oh, verschrikkelijk! :=

Ben je daar echt bang voor of alleen in je dromen?